pony inrijden en aan de teugel rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

pony inrijden en aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:37

Ik ben mijn pony aan het inrijden en ben nu 9 weken bezig.
Ze is nu 3 jaar en 5 maanden.

Ik rijd 3 keer in de week waarvan 1 keer in de week heb ik
proffesioneel les.
Nu rijd ik haar zelf alleen aan de teugel als ik les heb of als ik
af en toe longeer met bijzetjes.

Is het nu juist beter als ik haar vaker aan de teugel rijd of vinden
jullie net zoals ik dat ik met zo'n jonge pony ook nog kan wachten
met aan de teugel rijden?

En dan nog een vraag als jullie vinden dat ik beter kan wachten is het dan zo dat het straks moeilijker aan te leren is dan als ik het haar nu leer??

Ik hoor het wel wat jullie vinden

WinBinChes

Re: pony inrijden en aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:26

Als hij het aan biedt kan je het rustig vragen hoor!!
Ik pak het er zo gauw mogelijk bij, maar wel met rust en regelmaat.
Het is niet het belangrijkste, maar pak het wel zo vroeg mogeljk mee. Daar wordt de rest al gauw makkeljkr van. Zolang je maar niet gaat prutsen aan de voorkant

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:36

Ik denk dat je het ook moet laten afhangen van wat je pony zelf aanbiedt/aan lijkt te kunnen.
bij ons op de manege wordt nu ook een paard ingereden en die 'biedt zelf heel duidelijk iets aan'; is op zoek naar aanleuning! zonder er zelf druk op te zetten kun je dit wel ondersteunen door gewoon contact te houden met zn mond.
verder zou ik me nog niet te veel concentreren op het aan de teugel rijden, het lijkt me belangrijker dat hij goed leert reageren op je hulpen en zelf sterker wordt waardoor hij meer in balans komt en op zijn eigen benen leert en blijft lopen!

Veel plezier!!!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:23

Dat is afhankelijk per dier. Als je drie keer per week rijd en je rijdt alleen die ene keer in de les nageeflijk. Dan kan dat die andere twee keer ook wel hoor. Probeer er alleen heel erg goed op te letten dat je zo'n jong dier niet overvraagt en niet te snel te veel wilt. Aan de teugel ok, maar dat moet dan niet ten koste gaan van de balans en het tempo. Ze moet wel op eigen benen blijven lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:30

als ze het zelf aanbieden wel maar ik kies ervoor eerst ontspanning, impuls en rechtgerichtheid aan te leren. Ik rijd de paarden ook eerst richting halsstrekken en dan pas echt 'aan de teugel' maar misschien zijn er mensen die het juist heel anders doen.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:44

ik weet dat mijn paard vorig jaar weken/maanden niet naar beneden werd gereden.
hij werd vooral 'rechtgericht', op eigen benen leren lopen.
en te leren luisteren naar hulpen.
pas daarna gingen ze beginnen met naar beneden lopen. dus heeft best wel even geduurd.

hij is ingereden op een proffecionele dressuurstal.
vaak zie je ook mensen die meteen gaan lopen trekken in de mond omdat het paard/pony kosten wat kost meteen naar beneden moet.
ikzelf zie dat niet zo graag.
dat komt wel..

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:16

ik zou eerst gaan oefenen met rechtrichten, en dat ze goed aan het been is. loopt ze lekker kan je watgaan vragen, en als ze echt goed reageerd op de andere dingen, zal ze ook aan de teugel komen. je kan dit dus ook gebruiken om te checken of je de andere dingen er goed in hebt zitten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:51

Het aan de teugel rijden hoef je niet te "vragen" Als je pony fijn loopt en je houd gewoon licht contact met de mond zal het paard als het ontspant en goed gereden wordt vanzelf aanleuning zoeken en die aanleuning wordt vanzelf ronder als je naar je hand toe blijft rijden.
Richt je op basisdingen als ontspanning, rechtrichten gehoorzaamheid voor het been zowel in voorwaarts als later in lengtebuiging en de rest krijg je dan vaak cadeau als je een beetje ruitergevoel hebt...

SdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:56

Als je pony het aan biedt en aanneemt, kan je het rustig vragen, maar let er wel op dat je niet gaat prutsen aan de voorkant
Het is niet het belangrijkste, maar pak het wel zo vroeg mogeljk mee. Daar wordt de rest al gauw makkelijker van.

Succes ermee!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:19

Rechtrichten gaat makkelijker en sneller als het paard in aanleuning loopt

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:45

Het makkelijkste is als je je pony nu al een beetje laat wennen om aan deteugel te rijden, dan gebruikt ie meteen de achterhand al wat, en dan heb je later geen problemen met het aan de teugel rijden

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:03

joyce B schreef:
Het aan de teugel rijden hoef je niet te "vragen" Als je pony fijn loopt en je houd gewoon licht contact met de mond zal het paard als het ontspant en goed gereden wordt vanzelf aanleuning zoeken en die aanleuning wordt vanzelf ronder als je naar je hand toe blijft rijden.
Richt je op basisdingen als ontspanning, rechtrichten gehoorzaamheid voor het been zowel in voorwaarts als later in lengtebuiging en de rest krijg je dan vaak cadeau als je een beetje ruitergevoel hebt...

Hier ga ik dus ook in mee.

Het is niet de bedoeling dat jij als ruiter vraagt aan de mond van je paard, maar het paard moet vragen naar de hand van de ruiter.

Als je paardje goed en fijn aan de hulpen loopt, goed in balans is en het achterbeen goed activeert dan gaat het paard de hand van de ruiter opzoeken en krijg jij een druk en dus aanleuning. Voor die druk moet je gaan rijden. Zodra het paard zo loopt en lekker naar je hand toe blijft lopen, kan je pas wat meer gaan vragen aan de voorkant om de puntjes in pricipe op de i te zetten.

Dit is iets wat je niet zo een, twee drie voor elkaar hebt. Je moet heel consequent zijn en vooral geduld. Het paard moet sterker worden.

Heel veel succes

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:12

Denk eraan dat 'aan de teugel' lopen niet alleen spanning van de halsspieren vraagt, maar ook van de rug en buik. Je pony moet je eerst goed kunnen 'dragen', of te wel de rug- en buikspieren moeten sterk genoeg zijn om jou gewicht te kunnen dragen. Als die sterk genoeg zijn door langzaam opbouwen zoals je al doet zal de pony kunnen ontspannen. Als hij het zelf aanbiedt, kun je toegeven, maar vraag niet veel en laat hem bij tijd en wijle de hals strekken. Anders doet het zeer en krijg je verzet en kunnen ze al vroeg leren hoe ze eronder uit kunnen komen. Ik ben voorstander van neus eerst vooruit en voorwaarts op eigen benen lopen (in balans) met jou. Dan komt de aanleuning vanzelf...

Succes!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:13

Bedankt allemaal voor jullie reactie's.

Ik ga denk gewoon als ik les heb haar aan de teugel rijden en 1 keer in de week als ik zelf in de bak rijd ga ik meer oefenen met figuren rijden en dat soort dingen.
Op buitenrit vind ik dat ze met lange teugel mag lopen..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 00:40

Ik denk dat als je zelf nog twijfeld je het idd het beste bij het in de les kan houden.

Als het de goede manier is zal ze het vanzelf ook buiten de les gaan aanbieden.

Als je goed les krijgt zal zij/hij het ook aangeven wanneer je te snel gaat of te langzaam.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:43

als hij er klaa voor is kan het gerust vaker hoor, moet je er teveel voor doen is hij er nog niet klaar voor.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:00

hoi

het is niet erg als je t vaak er bij pakt..en is natuurlijk bij ieder paardje anders...maar zo lang t paard de hals strekt en dan is goed..als ze maar niet als je lange teugel hebt nog zo hoog blijven lopen...ze moeten wel je hand volgend...

k longeer me jonge paarden ook 1x in week met bij zet en t beging..met rijden ene paard x en af en toe ook lekker lang en soms laat ik ze zelf heen doen..en dan oefen ik vooral op sturen figuren enz. evenwicht krijgen op rechte lijnen en van al die dingen

groetjes en suc 6

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:56

nog meer mensen??