op hol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:56

sinds kort heb ik weer problemen met mijn fjordje. gisteren ook weer, ik stap erop laat haar stappen, dit geeft geen enkel probleem , maar vanaf het moment dat ik haar wil laten aandraven beginnen de problemen, ze begint dan in een heel snel tempo te galloperen en telkens vlak voor de omheining draait zij naar links of naar rechts, gisterne deed zij dit ook ,en op een moment schuifst mijn zadel helemaal naar links, ze gallopeert nog harder en draait naar rechts, dus ik zat eigenlijk helemaal met mijn gewicht naar links en zij draait de andere kant op. ik bleef zitten, maar begint ze daar te bokken en echte pogingen doen om mij eraf te krijgen. krijg ik ze eindelijk stil door ze de hoek in de sturen geef ik haar naar haar voeten, vertrekt ze terug, in een echt moordtempo richting de poort op het laatste moment haar nog kunne wegtrekken. nu is mijn vraag hoe kan ik haar dit afleren? de veearts en de tandarts is al geweest ,en er schilt dud niets met haar. ik denk dat ze dit gewoon doet om onder haar werk onder uit te komen. les krijg ik nu niet meer omdat ze het een gevaar vonden om daar in de piste te lopen, ze begon dan altijd in een rengalop naar de spiegels en ramen te stampen, echt levensgevaarlijk. ik weet echt niet meer wat doen, in het begin deed ze dit ook, maar door middel van goede les hebben we dit opgelost gekregen , maar nu begint het terug . wie kan mij helpen

shettilover

Re: op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:34

mischien prievee les te nemen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:46

Hoi,

Als je reactie's wil, moet je wel wat duidelijker uitleggen wat er precies gebeurt en wanneer. Het is duidelijk dat het een groot probleem is, maar we hebben te weinig om er wat van te zeggen, dat toch al moelijk is van achter de pc.

Ik kan je wel een tip geven. Ga is anders denken en vandaaruit anders trainen.
Je paard zegt dat er iets niet klopt, dat kan lichamelijk zijn, maar ook dat jullie verhouding niet goed is. Luister daar na en ga opnieuw beginnen. Ik raad je aan om met NH te beginnen en natuurlijk in iedere geval les. Iemand die goed kijkt en het probleem kan vinden en natuurlijk oplossen.

Succes

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:13

Zat het zadel wel goed? Misschien dat je dat eerst moet nakijken en ook haar rug even controleren. Als alles in orde blijkt te zijn, dan maak je gewoon een kleine volte als ze er zo hard vandoor gaat. En als ze niet wil draaien, gewoon korte ophoudingen maken en niet blijven trekken. Anders kun je voortaan van te voren longeren. Dat ie even zijn energie kwijt kan enzo.
Succes

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:31

bayaatje schreef:
en op een moment schuifst mijn zadel helemaal naar links,

Het is voor je pony erg onprettig als je schadel schuift. Dus zorgen voor een passend zadel en als dit zadel wel past dan strakker aansingelen. Het zou heel goed kunnen dat dit de oorzaak van je probleem is.

Verder is op het hek afsturen niet zo'n goed idee. Dat heb je zelf ook al ondervonden doordat hij dan plotseling naar links of rechts gaat en gewoon verder gallopeert. Je kunt beter op een volte gaan rijden als je paard harder wil en dan de volte steeds kleiner maken.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:21

Jeetje dit is inderdaad een moeilijk en niet leuk probleem. Als ik dit zo lees is hij je ontzettend aan het uitproberen, hoe oud is je fjordje?

Wat soms nog wel is wil helpen, dat als hij er vandoor wil gaan, dat je hem extra aanspoord, zodat het net leek dat het jou bedoeling zo was. Zo wint hij nooit van je, en gaat de lol er snel af.

Maar dan moet je wel blijven zitten, en dat is soms wel heel erg lastig.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 09:32

hoi,
bedankt voor al jullie reacties. ik ben voor het moment met mijn arabo-fries op een manege privé les aan het nemen en het bevalt mij daar enorm dus ik ga mijn fjordje daar ook eens mee naartoe nemen. mijn fjord is nu 5 jaar. ik ben met haar begonnen toen ze ongeveer 3.5 jaar was. het was absoluut niet de makkelijkste en heeft heel wat afgebokt en gaan lopen het eerste jaar, dus ik dierenarts erbij gehaalt, maar niets te vinden ,daarna tandarts erbij, haar tanden waren helemaal in orde, dus ik rustig voort gedaan in een manege les gaan nemen , wat niet al te groot succes bleek te zijn, nu na dat jaar ongeveer, begon ze enorm braaf te worden, je kon er iedereen op laten rijden, ze hobbelde gewoon rustig rondjes door de wei, maar nu sinds kort is ze terug hervallen naar haar oude gewoonte, en dat is gaan lopen, en dan bokken en als je er dan afvalt bokt ze nog eens een keer achterna, levensgevaarlijk dus. en ik heb absoluut niets meer te vertellen als ze dit doet, ik rijd haar met een gewoon aurigaan trens en voel er niet veel voor om haar met een ander bit te gaan rijden ,heb ik één keer geprobeert en dat hielp eigenlijk niets.ze heeft een neusriem met een sperriem en deze doe ik altijd vrij vast omdat ze anders haar bit vastneemt, maar ze rekt deze gewoon helemaal uit zodat het vaste gaatje nog te los is.als ze er zo vandoor gaat staan haar oortjes altijd naar voren , haar zadel past heel goed ,maar ze schiet er vanaf het eerste moment vandoor en heb dan nog niet kunnen aansingelen. het enige dat ij een beetje lukt is haar op een grote volte zetten en dan kan het nog zijn dat ze de andere kant opgaat . ik ga zeker en vast in de manege is een keertje lessen en hopen dat ze de spiegels daar heel laat alvast heel bedankt voor de reacties, ik zal er aan denken als ik nog eens ga rijden

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:39

Zorg er iig voor dat je goed bent anagesingeld voordat je erop stapt.
Des noods even een rodnje ernaast stappen en dan nog een gaatje strakker doen.

Zodra ze ervandoor wilt gaan zou ik haar op een volte sturen, en een tik geven.
Hierna opnieuw proberen, en zelf ook ontspannen zijn.
LUkt dit niet, weer op de volte en tik erbij.

Misschien is los gooien ook nog een idee om van te voren te doen zodat ze haar energie een beetje kwijt kan voordat je erop zit.
Of laat dr even aan de longe lopen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:03

Wat hiervoor al genoemd is. Eerst even aan de longe, daarna aansingelen en dan erop.

Een oefening die ook veel helpt is kleine stukjes draven. Hier komt ook op aanvoelen aan. Zodra ze niet meer ontspannen is overgang terug. Je kunt hiervoor slangevoltes gaan rijden, met kleine bogen. In deze oefening kun je heel goed overgangen rijden.

Mocht ze het aanpakken op de volte en zodra zij terugkomt, druk jij door. Je laat haar dan nog gewoon een paar rondjes voor jouw lopen.

Gezien de leeftijd kan dit heel goed uitproberen zijn. Gewoon volhouden en wat ook gebeurd niet kwaad worden. Blijven lachen en doen alsof het de normaalste gang van zaken is.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:04

Iemand erbij halen die er verstand van heeft...mss voordat je erop gaat aan de longeerlijn????

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:46

Ja, longeren voor je erop gaat is een goed idee. Dat deden wij ook altijd op de manege met een bepaalde pony...als je dat niet deed ging hij er ook gelijk keihard vandoor en probeerde je eraf te bokken...maar na het longeren ging het een stuk beter....hij was zijn energie kwijt. Maar er werd dan ook niet zo heel vaak op gereden...ik weet niet hoe vaak jij erop rijd maar als je te weinig rijdt kan hij ook zijn energie niet kwijt...tenzij hij dagelijks in de wei loopt....loopt ie dat? Of heb ik eroverheen gelezen? Dat zou best kunnen...
Maar goed, ook veel overgangen ja....sneller en langzamer...zou ook moeten helpen...

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:37

Goed idee om les te nemen. Staat het paard ook bij anderen in de wei? Trapt ze naar de spiegel als ze iets ziet of schopt ze gewoon en raakt ze perongeluk de spiegel. (een paard snapt namelijk niet dat hij zichzelf ziet). En inderdaad nooit op het hek afsturen, heb je meer kans dat je er aflicht. Zorg dat je goed zit als ze steeds spurt. Draai haar op een volte oid als ze gaat rennen. Is ze moe, dan gaat ze langzamer, maar dan moet jij juist haar aansporen om haar door te laten galoperen.

Maak een paar gaatjes bij de sperriem in. En gooi haar los/longeer voor je erop gaat en zorg dat je hebt aangesingeld voordat ze weg kan sprinten.

Laat iemand haar vast houden tot je goed zit of laat meelopen, eensterk iemand die haar kan houden, zodat ze ziet dat ze niet wegkan. Of een keertje een bijzetteugel eraan ofzo.

Maar in ieder gaval neem goed les

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:02

hoi,
weer bedankt voor de tips. ze staat met 3 andere paarden op 3 hectaar , dus ze heeft genoeg loop. ik stuur haar niet naar het hek , ze loopt er zelf altijd heen . het probleem is dat ik een eigen ruitersportzaak heb en ik kan haar eigenlijk niet genoeg rijden, ik heb al eens een keertje nagedacht om een bijrijder te zoeken, maar mijn paardjes staan bij de grootouders van mijn vriend en die heeft niet graag vreemde mensen aan huis, en ik zou ook niet graag willen dat er iets zou gebeuren.als ik in de manege rijd begint ze gewoon te bokken en gek te doen, ze doet dit niet alleen bij de spiegels, maar ook op de andere lange zijde.ik denk dat dit vooral profiteren is wat ze doet, heeft ze geen zin in iets doet ze ook alles om het niet et hoeven doen. en het nadeel is dat ze zo verschrikkelijk sterk is. soms doet ze alles en andere dagen echt niets. ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken, ik geef haar regelmatig op haar donder, maar dan begint ze nog harder te bokken en als je er dan afvalt stampt ze nog eens achteruit, ik heb zo al twee maal een stamp gehad. ik ga in ieder geval nog eens een poging ondernemen om les met haar te nemen.
groetjes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:54

Het lijkt er op dat jullie relatie niet klopt. Pijn en ongemak kan de zelfde reactie's geven natuurlijk.

Heb je een foto van jullie beide liefst naast elkaar. Dan kan ik wat meer zeggen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 12:06

hoi,
naast mekaar niet, maar als ik erop zit wel. pijn heeft ze niet, want ik heb haar al van boven tot onder en vanbinnen naar buiten laten nakijken. en relatie, ik hoop van wel, als ze de auto nog maar hoort stoppen komt ze al hinnekend afgelopen en zolang ik ginder ben laat ze me niet meer alleen. ik zal de foto eens zoeken en plaatsen.
groetjes

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 12:14

hier zijn de foto'sAfbeelding
Afbeelding

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:16

Haha die zijn wel heel klein hoor. Je mag ze ook pben. Het is de bedoeling dat ik jullie uitdrukkingen goed kan zien en dan liefst ook nog een foto van jullie naast elkaar.

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:34

Hoi,

Ik heb/had hetzelfde probleem met mijn ruin (4jaar). Alles na laten kijken, niks mis... Maar zodra ik hem "aan het werk" wil zetten, begint hij te rennen, er zit geen stuur en geen rem meer op, hij pakt het bit vast en gooit zijn neus in de lucht.

Ik had wel priveles, maar mijn instructrice kon er maar weinig mee... Dus op zoek gegaan naar iemand anders. Ondertussen zijn we 3 weken (en 3 lessen) verder en ik merk nu al behoorlijk verschil.

Hij begint te rennen, als ik stelling vraag of hij iets te moeilijk vindt. We zijn begonnen met rijden in de longeercirkel, daar mag hij rennen zoveel hij maar wil, maar het blijven rondjes, dus ik hoef ook niet bang te zijn, dat hij weer ergens vlak voor het hek of links of rechts gaat en ik de balance kwijtraak. Op de volte trekken was geen optie, gewoonweg omdat een paard dat stokstijf aan het rennen is met zijn 500 kg sterker is dan ik, en hoe meer ik "trek" hoe harder gaat hij rennen.

Ik rij nu 3-4 keer in de week in de longeercirkel (20-25 minuten) en daarna gaan we buiten uitstappen. Hij leert op dit moment dat het voor hem ontspannender is om met zijn neus naar beneden te lopen, zodra zijn neus in de lucht gaat (hij probeert het nog wel uiteraard) krijgt hij meer druk met mijn binnenbeen en twee kleine ophoudingen (links/rechts)en komt hij weer naar beneden. Goed voorwaarts rijden, contact met zijn mond houden, buitenteugel en buitenbeen erbij zijn hierbij ook belangrijk.

Tijdens de laatste les zijn we 30 min. bezig geweest in de longeercirkel en daarna moest ik naar de grote rijbak om de kijken hoe hij reageert en ja hoor, hij begon meteen weer te rennen. Dus slof erbij gepakt en nog 5 minuten gewoonop de linkerhand en rechterhand op de volte in de grote bak gereden. Hij vond de slof maar niks (ik trouwens ook niet) en het resultaat was bokken en hij deed zelfs een poging om te steigeren, echter duurde dit verzet maar heel even en hij had snel door, dat hij geen andere keuze had dan gewoon te luisteren. Dus hij gaf zich over en ik kon de slof bij elke ronde weer wat langer laten.

Ik denk dat we nu op de goede weg zijn, het zal wel nog een tijdje duren maar zonder goede instructie had ik dit niet voor elkaar gekregen!

Success ermee, komt vast wel goed!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 13:27

hoi,
heel hard bedankt, ik heb een longeercirkel , dus misschien eerst hierin eens een keertje proberen, het gekke is dat ze dit niet altijd doet. ik geloof er nu wel in dat dit samen met goede les wel op te lossen valt ,dus dit ga ik zeker eens proberen. ik zal nog eens een foto proberen te plaatsen.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik hoop dat er iets bruikbaars tussen zit

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:59

Hmm, zie alleen maar kruisjes. Als ik de link kopieer in de adres lijst zie ik niks.
Staan de foto's al op internet want van je computter kun je geen foto's plaatsen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:56

hoi,
daarjuist waren ze zichtbaar?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:16

Nu niet meer haha.

Als het niet lukt mag je het ook mailen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 17:12

ze gaan nu terug bij mij

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:42

Lekker handig.

Misschien de link naar de site waar ze staan.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 17:46