Ik vraag het me zo erg af hè...
Met mijn 5-jarige tinkerruin die ik sinds een maandje of 2 dressuurmatig aan het beleren ben, stap ik netjes de rijbak in. Daar probeer ik hem netjes in stap rustig vooruit te laten gaan (vraag hem nog niet aan de teugel ofzo), maar dat lukt dus niet. Hij zet 2 stappen in stap, draaft aan en springt in de eerstvolgende hoek die aankomt in galop aan.
Dan gaat hij als een idioot lopen crossen, bokken ed. komt ook wel eens voor. En op een gegeven moment laat ik hem even op de andere hand lopen (stuur hem gewoon om, handveranderen...) en dan komt hij op het midden netjes terug in een super snelle draf en gallopeert weer aan in de hoek die eraan komt. Dan gaat ie weer wat rondcrossen en loopt ie een beetje gek te doen. En dan op een gegeven moment vind ie het wel leuk geweest. Dan laat ik hem nog even doorlopen, duw ik hem dus aan. En dan laat ik hem terugkomen. Lekker laag uitdraven en netzo laag nog even stappen.
Dan kan singel ik mijn zadel nog even aan, pak mijn teugels op maat en dan beginnen we dus.
(Oehh... lang verhaal)
Maar waar het dus opneer komt,
Iedereen stapt en draaft eerst helemaal los voordat ze gaan galloperen... nouja... ik doe het dus andersom.
Vervolgens heb ik mijn tinker wel helemaal los, en luisterd hij perfect. (Als ik het galloperen met veel kracht tegenga, dan krijg je dus een niet-willen-luisteren-paard).
Maar is het nou echt slecht? Moet ik het hem af gaan leren?
Want ik wil niet dat hij straks ergens problemen mee krijgt ofzo.
Wie weet antwoord?

Ik ben het met de rest eens.