Hoe dit paard weer voorwaarts te krijgen na stap en halt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Hoe dit paard weer voorwaarts te krijgen na stap en halt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 22:46

Ik ben nu 6 weken bezig met mijn paardje. Hij is behoorlijk flegmatiek en niet heel goed aan het been. De afgelopen weken ben ik dus hard aan het trainen geweest om hem meer aan het been te krijgen en we gaan de goede kant uit. De draf is zowaar voowaarts en schakelen is mogelijk. Overgangen rijden gaat redelijk, de overgang van draf naar galop is goed en de overgangen terug ook, hij valt zelfs niet meer al te veel terug in tempo.

Het grote probleem zit hem in de stap en het halthouden. Ook deze twee probeer ik veel mee te nemen in het overgangen rijden. Het probleem is echter dat hij in de stap en het halthouden zijn aandacht voor me kwijtraakt. Hij doet het in stap drie passen goed, binnen die tijd maakt hij ook gewoon keurig weer een overgang naar draf op kuitdruk, maar als het langer duurt lijkt hij verveeld te raken, wordt hij wat kijkerig, en raak ik mijn voorwaartse impuls kwijt. Om hem dan weer in draf te krijgen moet ik vaak vervallen in een kuitdruk - geen reactie, dan een spoor - geen reactie, en dan een tik of schop en dan wil meneer misschien eens aanstalten gaan maken om aan te draven. Het lijkt hem dan echt gestolen te kunnen worden dat ik op zijn rug zit, schoppen, een tik geven het doet hem echt helemaal niks, terwijl hij daar in de andere gangen echt wel van vooruit schiet. In het halthouden is het nog veel erger, dan gaat ie gelijk rondkijken en flierefluiten en is hij nauwelijks nog in stap te krijgen. Aan een pasje achterwaarts durf ik dus al niet eens te denken, omdat hij bijna lijkt te blokkeren (soort van parkeerstand) tijdens het halthouden.

Hoe kan ik hem erop trainen in die overgangen meer aandacht bij me te houden en actiever te worden in de overgang. Zelf denk ik dat de aandacht het grootste probleem is, maar misschien dat jullie hier een andere visie op hebben. Dus please hellup???

Debski

Re: Hoe dit paard weer voorwaarts te krijgen na stap en halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:08

Ben benieuwd. Heb een beetje hetzelfde probleem. Mijn paard slentert echt weg uit bijvoorbeeld halthouden. Gelukkig niet altijd maar als ze er geen zin in heeft.
Moet in ieder geval van mijn intructrice mijn benen eraan houden (steek ze nog wel eens af) en overgangen naar bijna halthouden en toch weer voorwaarts rijden maken...

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:53

euhm je paard raakt verveeld?? luisterd niet naar een tik ofzo?
maak je weleens een sprongetje? wat afwisseling in het rijden? rij je niet errug veel overgangen? mischien vind hij er niks meer aan en vind het maar saai. mischein vind hij een buitenrit wel erg leuk. of springen, parcours of 1 balk. of rijden met een andere pony. er moet wel afwisseling inzitten. verder dat hij die overgang niet snel doet, doe je die na de galop enzo?? mischien kun je een overgang in een volte ofzo rijden of gewoon iemand mee laten lopen of een ander paard. kweetnie misch iemand die m voorwaarts trekt en dan beloon je hem als hij "reageert" op je hulpen (ook al trekt da mens da meehelp hem vorwaarts) en da doe je da steeds minder en misch doet tie ut dan wel??
maar ik denk gewoon dat hij het een saaie oefening vind en omdat het niet met hem lukt die overgang dat jij het misch te veel probeert? en afwisseling is denk ik nodig.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:54

debski: misch is ze dan uit dr hum.. of is ze gewoon lui of geen zin kan ook maar ik denk da je in een les veel afwisseling hebt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:56

Probeer hem in de stap ook actief te houden door je te richten op het tempo of door hem recht te richten of hem achter meer onder te laten treden. Een paard moet geen tijd hebben om zich te vervelen. Probeer steeds voor je een overgang rijdt (misschien doe je dat al wel) hem eerst te attenderen door een halve ophouding.
Als je hulp geeft en hij reageert niet en op je zweep reageert hij nog niet mag je best eens wat feller reageren totdat hij in galop door de bak ketst.
Misschien helpt het als je het aantal passen stappen steeds groter maakt - dus beginnend bij drie passen want dan doet hij het nog goed, de volgende keer vier. Wees ook consequent en vraag ook bij het uitstappen een actieve stap.
Het halthouden zou ik zeker in het begin niet te lang maken. Als je actief aanrijdt en slechts even stilstaat, heeft hij ook geen tijd om 'in slaap te vallen'.
Debski heeft de wachtoefeningen al genoemd: rijd hem vanuit draf terug naar bijna stap, rijd dan afwisselend wel terug naar stap of juist terug naar voren in draf. Let er ook in de andere gangen op dat hij echt vanaf de eerste pas ACTIEF weg is.
Mocht dit ook nog echt te veel zijn, kun je wellicht nog een stap terug zetten en aan de longe sowieso veel overgangenwerk doen en zelf aan de longe erop, dan heb je nog steun aan iemand met een longeerzweep (jij eerst hulp geven natuurlijk).
Dat zijn zo de ideeen die bij mij opkwamen, hopelijk heb je er wat aan.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:43

Afwisselen doe ik wel genoeg... springen doe ik niet want daar hebben we simpelweg de materialen niet voor en lijkt me ook niet verstandig met een paard dat pas 6 weken in training is.

Om hem nou vooruit te laten trekken door iemand lijkt me geen goed idee... dat is niet de manier en zoals ik al zei lijkt het wel of hij blokkeert dus denk ook niet dat het zin heeft. Uiteraard beloon ik hem als hij het goed doet, anders leert ie het nooit.

Teveel overgangen rijden doe ik ook niet en ook niet iedere dag. Overgangen naar het halthouden niet te vaak, want dan ben ik echt alles kwijt. Ik probeer idd steeds ietsje langer te stappen vanuit draf en dan weer aan te draven en dat gaat redelijk de goede kant op. Alleen tijdens het halthouden luistert hij helemaal nergens meer naar, dan kan ik echt schoppen en slaan en zie je hem gewoon denken van bekijk het maar. Sowieso is het mij nog nooit gelukt om hem door de bak aan het ketsen te krijgen. Je kan echt nog zo'n harde tik geven hij reageert minimaal, dus probeer dat dan ook niet te doen om hem niet nog onverschilliger op het zweepje te maken. In de draf en galop reageert hij wel goed op een klein tikje / kriebeltje achter de kuit, maar in stap en tijdens het halthouden dus niet. Daarom dacht ik dat het met de aandacht te maken zou kunnen hebben.

Misschien idd wel een idee om het aan de longe te gaan proberen. wat ik nu ook doe is af en toe een stemhulp gebruiken en dat later weer af gaan bouwen en daar krijg ik dan wel iets meer reactie op. Wat vinden jullie daarvan?

Nog meer ideeen aub... hihi vooral met betrekking tot het wegrijden uit het halthouden...? kan ze hard gebruiken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:26

In stap al tempo wisselingen doen, dus zo kort stappen dat ze echt stap voor stap dit en ook de stap uitstrekken. Het halthouden zo kort mogelijk houden. Dus echt, halve ophouding, hele ophouding, denk ho, zodra ze staat weer zit, drijf toestaan en weg. Reageert ze niet, herhaal je hulp samen een pets achter je been. Als ze voorwaarts gaat wel belonen met de stem. Je moet WEL veel overgangen rijden om haar attent te maken op je hulpen en ook tempowisselingen, dus alle gangen verkorten en verlengen. een keertje van draf naar de halt (door twee passen stap) en weer terug naar draf (twee passen stap). Je kunt beginnen met alleen die twee passen stap, dus draf, twee passen stap, draf. En dan de halt inlassen.

Als je mijn verjaal hebt gelezen (oe la la van mijn onderschrift) zie je dat Markiezin ook zo eentje is die erg goed kan halthouden (en vervolgens niet meer wil). Heb haar maar een keer een tik hoeven geven en nu kan ik het gewoon met zit en been af.
DENK ook voorwaarts en niet "oh help als ze nu maar gaat", of "het wordt toch niks".
Gewoon denken, "en nu de mooiste overgang van mijn leven, want ik ben op de Olympische spelen" of zoiets. Kun je in elk geval nog lachen als het dan niet zo mooi wordt. Dan blijf je ontspannen.
en, niet lachen:GROMMEN wil ook nog wel eens helpen om een paard voorwaarts te krijgen. Zo van ARGH!

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:51

Bedankt voor je reactie.. mijn grootste probleem is dat ik in het halthouden kan tikken wat ik wil en dat ie er niet op reageert, maar dit zal ook wel te trainen zijn. Het kan dus geen kwaad om wel veel overgangen te rijden? Vaak doe ik dit namelijk een kwartiertje en dan weer andere dingen, want vind een uur lang overgangen rijden zo lang voor hem...?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:29

Je kunt de overgangen combineren met figuren rijden. Bv. verruimen in draf op de volte, eerst goed wakker maken in de galop en dan met een paar passen op de volte terug naar stap en meteen halthouden. Twee tellen staan en hup, weer weg. Als ik jouw verhaal zo lees, krijg ik het idee dat jouw paardje (zichzelf?) geleerd heeft dat halthouden betekent dat het werk voorbij is, is dat zo? Mijn paard dacht vroeger ook dat halthouden betekende dat ik af ging stappen en dat ze naar stal mocht . Die wilde dus eerst ook bijna niet vooruit, weliswaar niet zo extreem als de jouwe, maar het kwam wel in de buurt. Toch moet je hartstikke consequent zijn, been= ALTIJD reactie en voorwaarts, anders meteen een goede tik met sporen of zweep. Rijd altijd eerst flink voorwaarts, even een paar keer galop om wakker te worden en dan pas terug naar het halthouden. 1 seconde stil staan en meteen weer weg. En dat vaak oefenen. Verder denk ik ook dat afwisseling heel belangrijk is. Halt en voorwaarts kun je inderdaad ook goed aan de longe oefenen. Dan ook even streng zijn! Als jij "stap" roept, meteen de zweep achter zijn kont knallen zodat hij gaat lopen. Als het aan de longe goed gaat, dan ook je stem met je kuit gebruiken als je er op zit. Als hij reageert, belonen en de volgende dag weer opnieuw proberen. Als het goed gaat, stoppen. Oh ja, en probeer niet telkens op dezelfde plaats in de bak op- en af te stijgen, maar doe dat op verschillende plekken. Succes!

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:52

Dank je wel, hij heeft zich idd aangeleerd dat stappen - uitstappen betekend en halthouden - klaar betekend. Is er lastig uit te krijgen want dat is de manier waarop hij gereden is voor mij, maar ben hard aan het trainen erop. Ik ga t vanmiddag maar weer eens proberen met jullie tips.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:52

Hoe is het gegaan? Is wel heel herkenbaar ja ! Ik laat die van mij tussen de drafsessies door stappen, maar dan zonder lange teugel. Ik laat haar dan wat contrastelling nemen, wijk een paar pasjes, zodat ze weet dat het geen luilekkerland is als er gestapt wordt. Als ze in tempo terugkomt, dan rijd ik haar weer actief naar voren in de draf, of zelfs galop, als ze dat goed doet, mag ze weer even stappen. Ik merk dat ze langzaamaan door begint te krijgen dat ik degene ben die bepaalt wanneer er gestapt wordt en dat tijdens het stappen het werk nog niet voorbij is! Het kan ook helpen om iedere keer een andere opbouw van je training te kiezen, dus wel altijd beginnen met instappen, maar de ene keer wat langer dan de andere keer. Je moet je paard blijven verrassen en goed voorwaarts blijven houden. Heel veel succes en geduld toegewenst!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:38

Misschien moet je het opbouwen, die 3 stappen gaan goed, nouja dan deze week gewoon maar 3 stappen, volgende week 4. Als je het dus binnen de tijd doet dat het goed gaat kun je hem belonen, beter als hem te moeten straffen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:36

zorg dat je actief halthoud doordat je paard optimaal aan je been is, schakel veel in de stap van een paar pasjes terug in stap naar een paar pasjes veruimen, probeer van achter naar voren halt te houden waarbij je paard goed actief is van achter.

werk naar een ontspannen actieve halthouden toe. zorg dat je paard in een goede aanleuning blijft, wordt deze slechter naar het halthouden toe rijdt dan de overgang niet verder terug maar rijdt weer voorwaarts en herstel het probleem, doe dit net zolang tot dat je goed kunt halthouden waarbij je paard in een goede aanleuning blijft, houd halt houd hem wakker door rechts en links een beetje in te spelen en ga dan weer voorwaarts overdrijf je hulp niet geef enkel kuit druk. gaat hij niet actief genoeg.
weer herhalen maar dan met een iets duidelijkere beenhulp, dan nog niet dan mag je bij tikken. het kan heel goed zijn dat je teveel hulp geeft dat gebeurt wel vaker.

daarnaast is het echt niet erg om veel overgangen te rijden en veel te schakelen dit is juist goed om je paard allert te houden en goed aan de hulpen het hoeven iedere keer maar een paar pasjes te zijn die je naar voren of terug schakelt, je kunt ze in al je oefeningen uitvoeren op alle plaatsen. dit is juist goed voor je paard omdat je op deze manier controle blijft uit oefenen.