Tips om goed te blijven doorzitten!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Tips om goed te blijven doorzitten!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 15:30

Nu mijn pony steeds meer begint te dansen is het voor mij ook veel moeilijker om goed te blijven zitten. En met de middendraf is het al helemaal een probleem, eerst liet ik me pony gewoon rustiger lopen, zodat ik kon zitten maar daar gaa tdie niet echt beter/mooier van lopen. Dus graag tips hiervoor!
(heb ook al les, daar gaan we het nu ook weer wat oefenen maar als jullie nog meer tips hebben graag!)

Kitty1

Re: Tips om goed te blijven doorzitten!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:43

Als je pony meer en groter gaat bewegen is het belangrijk dat hij dit wel over de rug blijft doen, dan kan je beter blijven zitten. Verder is het belangrijk om zo ontspannen mogelijk mee te gaan in de beweging. Probeer zitles te nemen hier leer je ontzettend veel van. En rijden zonder beugels is ook een aanrader.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:06

gaat het over de pony waar er fotos van in je profiel staan?

Idd wat kitty zegt: je paardje moet goed over zn rug zijn om netjes te kunnen zitten. Verder moetjij goed ontspannen en mee gaan in de bewegingen. Laat hem heel rustig draven en ga een paar passen zitten tot je uit balans raakt. Begin dan weer opnieuw door eerst een paar passen te lichtrijden en namate je het vaker doet zal je het steeds beter onder de knie krijgen.

Als je nou in je proefje moet doorzitten bij het uitstrekken ed. en je het krijgt het echt niet voor elkaar: ga dan een heeel klein stukje in de beugels staan zodat je paardje onder jou door hobbeld zonder dat iemand het ziet. Voor het oog zit je mooi stil op je paardje terwijl jij in balans kan blijven. Dit is geen oplossing maar wel een middel om je tot die tijd te redden in de proef

Succes

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 17:15

Hij is meestal wel goed over de rug, met losrijden laat ik hem altijd ze hals goed naar beneden brengen met contact, zodat die goed over de rug loop en daarna pak ik hem rustig op.

Het gaat idd over de pony in het profiel, als ik sarena rustig laat draven dan gaat het allemaal prima, maar danst die niet. Nu ik weer les heb gehad (na een tijd door blessure van mezelf) zijn we pas weer echt aan het werk, omdat ik met de tips die ik krijg weer meer kan doen dan dat ik eerst gewoon hem lekker liet lopen en zelf wat probeerde.

Onder de proef lukt het me ook nog net, en heb er nog geen opmerking over gehad gelukkig en haal meestal wel een 6, maar het gaat goed totdat ik hem terug ga nemen, de rest van de diagonaal blijf ik nog redelijk zitten, maar dan verruimt die nog niet maximaal.

Hoop dat jullie het nog een beetje snappen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:18

Je gaat dus zitten stuitere op het momend dat je je paardje terug wilt rijden vanuit de middendraf?

Hoe rij je hem terug, dmv je been of teugelhulpen? Zou het kunnend at je paardje dan iets op de voorhand valt en/of tegen de hand komt als je hem terug rijdt?

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 17:47

Nou ik probeer nu thuis echt de overgang wat vloeiender te maken, maar met de proef dan vergeet ik de vloeiende overgang te maken en valt die idd wat terug op de voorhand.

Het terug rijden doe ik met beide.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:50

Probeer je knieen goed in het zadel te drukken en ontspannen.. Hakken uitdrukken en laat je paard verzamelt lopen dat loopt ookal wat relaxer.. In middendraf is het mij aangeleerd dat je moet lichtrijden..

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 17:53

Maar hoe wou je blijven lichtrijden in de proef als hetje verplicht word om te blijven doorzitten Het kan maar het is zonde van je punten.

Maar als je je knieen in het zadel drukt, ga je toch knellen? En kan je als nog gaan stuiteren, ja ontspannen idd en blijven ademhalen, maar dat is op dat moment nog best moeilijk!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:56

Toen ik (beukiej is op bezoek bij Lammie) een proef voorlas voor iemand die hele proef moest doorzitten was die verplicht in haar proef om bij het onderdeel middendraf te gaan lichtrijden maarja.. ik rijd zelf geen wedstrijden.. En als je je knieen in het zadeldrukt ga je niet knellen maar blijf je juist goed zitten.. (Dat doe ik namelijke het werkt super goed.. :J)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:07

Anniek schreef:
Nou ik probeer nu thuis echt de overgang wat vloeiender te maken, maar met de proef dan vergeet ik de vloeiende overgang te maken en valt die idd wat terug op de voorhand.

Het terug rijden doe ik met beide.

Ik denk dat het probleem meer zit in de middedraf/uit gestrekte draf dan in het door zitten zelfs.. Probeer dus meer hieraan te werken dan zal het doorzitten vanzelf ook beter gaan.

Probeer dus eens je paardje wat verder door te sluiten voordat je hem laat verruimen zodat die verder terug komt op het achterbeen en meer van achtere naar vore toe komt. Dan kan je hem beter op je zithulp terug krijgen zonder impuls of verzameling te verliezen waardoor je ook in de overgang beter kan blijven zitten.

succes

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:50

Ok! Ik ga straks nog even rijden, dus zal ook weer even aandacht besteden aan het doorzitten. Nu oefen ik thuis ook gewoon 1 volte doorzitten en dan weer lichtrijden en dan steeds weer iets langer (tip van instructrise, zo heeft zij het zelf haar ook geleerd, omdat der paard heel hoog opgooit)

En lammiej, volgensmij heb ik dat wel eens vaker geprobeert, maar dan blijf ik niet doorademen omdat ik dan teveel bezig ben om me knieen aan het zadel te houden. En dan lukt het al helemaal niet meer!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 22:49

Ik heb dus rond 22.00 nog even gereden, en het doorzitten ging gewoon te lekker... ik heb echt het idee dat sarena dan niet het zelfde loopt als in de les, terwijl me moeder zij dat die goed liep (en die was ook bij de les, en die heeft er ook redelijk veel verstand van, mag nl tot L niveau les geven) Maar morgen heb ik weer les, en dan kijken of ik nog steeds door kan zitten!

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:12

als het dan niet lukt ga eens zonder zadel doorzitten? dan voel je de bewegingen van je paard veel beter aan. en misch is je paard in de les aan het showen? omdat er andere paarden zijn? dat ie daarom dar anders loopt? kalmeer m wat en laat m ontspannen en ontspan jezelf. denk niet dat het weer niet lukt het doorzitten of dat het niet gaat lukken. heb goede hoop en misch breng je als je geen hoop hebt en denk dat het niet lukt da over op je paard?

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 19:23

Net les gehad, en het ging al stukken beter! Me instructrise was ooko tevreden, en maakte er gelijk een opmerking over toen ik zat!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:28

IK heb ook problemen met het doorzitten. Gewoon omdat ik in ht verleden niet goed mee geoefend heb ofzo denk ik. Ik kan me niet ontspannen en volgens mij instructrice zet ik me knieen vast.

Ik ga dit topic maar even volgen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 07:40

Bij mij gaat het dus gelukkig weer redelijk goed, ik zit nog iets gespannen maar ik denk dat dat wel goed komt.
Proberen gewoon door te ademen en daar ook aan blijven denken, soms vergeeet je het gewoon even omdat je ergens anders mee bezig bent, maar probeer echt te blijven ademen dat helpt, zodat je je niet nog meer gaat aanspannen, mijn instructrise zij ook dat ik vorige keer te graag wou, en daardoor ook me rug aan ging spannen. En proberen gewoon zo af en toe te gaan doorzitten en dan steeds iets langere stukken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:55

Als je paard niet fijn loopt kun je ook niet fijn zitten, de kunst is je paard echt aan elkaar over de rug te laten blijven lopen als het moeilijker wordt. anders ga je inderdaad stuiteren tenzij je zelf heel goed bent in ontspannen en doorzitten (ik dus ook niet )

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:50

Goed je benen er aan houden en hakken naar beneden, zo moet het wel lukken En hem inhouden moet je echt nooit doen =0 Want zo kan je je pony gaan verpesten en dat zou zonde zijn

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:21

- zonder zadel rijden
- zonder beugels rijden

Dat heeft mij erg geholpen, en gewoon echt doorzetten en elke dag even een stukje doorzitten zodat je aan de gangen van je paard gewent raakt. Na een tijdje gaat het doorzitten dan al stukken beter. Ik ben het nu wel gewend, heb 2 paarden gereden die echt verrot doorzitten en hoog opgooiden

prinschris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:26

veel zonder beugels rijden