Nieuw paard; problemen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Nieuw paard; problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 11:07

Ik heb sinds 2 weken een Tinker erbij, een 3,5 jarige merrie.
Ze schijnt voorheen altijd strandritten gelopen te hebben in België op 2,5 jarige leeftijd. Imo veelste vroeg, maar daar kunnen we nu helaas niks meer aan doen. Ze is van daaruit terecht gekomen bij degene waar wij haar hebben gekocht, en die hebben haar in 1,5 maand al redelijk opgeknapt en ook daar liep ze veel buitenritten etc.

Toen we haar kochten heb ik er in de bak opgezeten en een kwartiertje aan het werk gezet. Ging heel lekker, oortjes erop en koppie naar beneden..

Nu staat ze dus thuis (nouja, bij een oom van me) en na een halve week heb ik er een zadeltje opgelegd en erop gegaan. Met opzadelen was ze al heel erg vervelend (draaierig, hoofd omhooggooien bij hoofdstel etc.) ..Toen ben ik erop gegaan, maar mevrouw weigerde een stap vooruit te zetten, met een klein tikje met de zweep, ook nog weinig reactie. Aan de hand (met iemand erop) loopt ze met flinke tegenzin mee.. Ik dacht dat het misschien aan het zadel lag, dus zadeltje eraf gehaald en zo erop gegaan, zelfde verhaal.. en omdat ik ontzettend op haar ruggengraat zat (omdat ze mager is, en totaal geen bespiering), ben ik er uiteindelijk maar vanaf gegaan en heb ik de moed opgegeven. Sindsdien ben ik er niet meer opgegaan..

Ik begrijp er gewoon helemaal niks van, het is een totaal ander paard dan wat ik daar meemaakte.. ze is verder wel lief in de omgang, en aan de hand (zonder iemand erop) loopt ze lekker mee, en dat lijkt ze ook hartstikke leuk te vinden.
Wel is het zo dat ze volgens mij altijd in groepen gelopen heeft, alhoewel ik haar daar in de bak wel alleen gereden heb (was wel na een buitenrit trouwens)..

Wie kan me helpen? Zal ik haar een paar maanden de wei opgooien en haar over een tijd weer oppakken? Of goede instructie zoeken en doorzetten?
Want ik weet het echt niet meer
Ik wil zo graag lekker met d'r buitenrijden en af en toe gewoon met d'r werken..

mijn_sgattuh

Re: Nieuw paard; problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:20

ik denk dat haar rug beschadigt is door het te vroeg gaan rijden. Ik heb wel eens ergens in een paardentijdschrift gelezen dat een paard/pony die te vroeg ingereden is lusteloos wordt met rijden ( hetzelfde probleem als jou paard dus heeft) Ik denk dat het volgende het beste is maar het kost vreselijk veel tijd voordat je weer kunt gaan rijden. Ik denkt dat je het beste kunt wachten met rijden totdat ze helemaal uitgegroeid is. anders zou ik het ook niet weten

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:00

Ik zou haar goed voeren, veel ruwvoer, niet te veel krachtvoer en wat olie om haar wat aan te laten komen. In de tussentijd dagelijks laten werken aan de longe, liefst met een gogue oid zodat ze lekker over de rug moet lopen. Het werken aan de longe langzaam opbouwen. Als ze aan de longe fijn voorwaarts is (heel consekwent zijn!) dan kan je er zelf op met iemand met een longeerzweep in het midden. Ik zou vanaf de eerste keer dat je er weer op gaat goede instructie vragen zodat het paardje geen loopje met je kan nemen. Succes.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:14

Hee hoi,

Ik zou haar even een tijdje op vakantie sturen in de weide, lekker bijkomen en dan rustig weer de draad oppakken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:21

zou ik ook doen, even een maand of wat de weide op en dan gelijk met deskundige begeleiding de draad weer oppakken

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:47

Rust geven en een middel geven om de wervels/gewrichten te smeren bv. Cortaflex. Laat ook een goede tandarts eraan, gun het paard de tijd om geestelijke en ook lichamelijk op krachten te komen. Liever een maand te lang revalideren dan een week te kort.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:37

Lekker vakantie laten vieren! Dan kan het ook maar zo zijn dat ie ook nog een heel eind gaat groeien en kan ie ff bijkomen en alles verwerken. Als ie lekker vervelend wordt in de wei kun je het weer langzaam gaan oppakken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:37

astridh schreef:
Ik zou haar goed voeren, veel ruwvoer, niet te veel krachtvoer en wat olie om haar wat aan te laten komen. In de tussentijd dagelijks laten werken aan de longe, liefst met een gogue oid zodat ze lekker over de rug moet lopen. Het werken aan de longe langzaam opbouwen. Als ze aan de longe fijn voorwaarts is (heel consekwent zijn!) dan kan je er zelf op met iemand met een longeerzweep in het midden. Ik zou vanaf de eerste keer dat je er weer op gaat goede instructie vragen zodat het paardje geen loopje met je kan nemen. Succes.

Ik vind dit wel wat overdreven....

Gun haar de tijd en laat haar even lekker doorgroeien. Die opmerking van dat haar rug beschadigd is en dat ze daardoor lusteloos is geworden, zit denk ik wel wat in.

Overigens wilt ze wel en vindt ze heel erg leuk. Dat zag je vandaag wel. Ze is alleen erg onzeker en probeert je ook uit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:40

Ik zou eerst voor een korte vakantie gaan en daarna aan de longe de boel opbouwen. Pas als ze sterker is er weer op gaan zitten.