Vanaf vandaag ben ik bezig een 11 jarige NRPS fok/rijmerrie(Sarah) die al vanaf november 2004 niet meer bereden is.(2x voor kopers 10 minuten maar meer niet)
Ik heb Sarah ong. 45 minuten erg rustig gereden in een zeer grote wei met een losstaande pony(dochter Victory) en springende pony(zoon Silver) in de wei gereden.
Ik heb haar veel op rechts gereden omdat dat haar sterkste punt is en kan ze dus ook gelijk met iets leuks weer beginnen.(sorry, beetje vaag)
Ik heb volledig spoor en zweeploos gereden met schoenen.
Op links wou ze totaal niet naar mijn been luisteren en reageerde niet eens toen ik er met de zool(klein randje aan de achterkant) er flink inprikte.
Met dat als gevolg dat Sarah heel erg ging buigen op rechts.
Met zweep rijden zal de eerste paar keer nog wel lukken, maar het is een erg nukkig paardje die niet bang is om te bokken.
En als straks al haar vet omgezet is in spieren word ze ook bokkiger.
Nu wil ik weten of ik Sarah ook met 1 spoor alleen om mijn linkerbeen kan rijden zonder zweep, en dus niets om mijn rechterbeen.
En of dat later geen problemen meebrengt zoals niet meer reageren op mijn rechterbeen.
Ter voorkoming van boze reacties: Ik heb haar ongeveer 20 minuten lang gestapt met lichte aanleuning(moeilijk! ze had er zin in) en daarna zonder contact met de mond 10 minuten gedraaft. daarna heb ik haar mijn handen laten opzoeken in stap, en later ook in draf.
ik heb NIET gegalopeerd omdat ze dan erg kan gaan bokken, dit ga ik pas doen als ik haar vertrouw en ze wat meer op conditie is.