Hallo
Ik heb sinds ongeveer 8 weken mijn 2e paardje. Op zich een mooi en meestal lief paard. Het is een 11 jarige ruin van ongeveer 160.
Alleen sinds dat ik hem heb heeft hij al 5 halster touwen en een halster kapot getrokken en ben ik er 2 keer (total heb ik 4 keer opgereden) afgevallen cq afgesprongen, omdat meneer omhoog kwam en daarna alle vier zijn benen onder zijn lijf vandaan trekt.
Ik weet van zijn geschiedenis dat hij een jaar of 5 geleden een tijdje met een zadel is gereden waarvan de boom gebroken was en er lag ook geen dek onder. Kort om niet echt lekker voor je rug zeg maar.
Ik heb het paard gekregen en de mensen van wie hij was zeggen al door maar hij is zo braaf hij is zo braaf. Dus daar kan ik met mijn verhaal ook niet heen.
2 weken geleden heeft onze hoefsmid hem bekapt. ook daar heeft hij zich best mis dragen. Bij hem heeft hij ook weer een touwtje gesloopt en hij heeft naar de smid getrapt en wel rakeling langs zijn hoofd.
Een dag later was de dierenarts er en die heeft hem na gekeken, maar niks gevonden behalve dat hij misschien een beetje schraal is. Ook op zijn rug was hij niet gevoelig of zo.
Die zelfde dag nog trok meneer een halter over en was bij de maat vol. Ik heb de longeerlijn gehaald en heb hem op zijn nummer gezet. De aanleiding was eigenlijk heel zinloos. Een van de meisjes op stal wilde zijn voeten krabben, maar meneer tilde alle benen op behalve die wat gevraagd werd. Dus ik loop naar hem toe en spreek hem streng toe en geef hem een klein tikje onder zijn buik. Hup in de achteruit halster kapot en niet meer laten vangen dus de bak hem daar op zijn nummer gezet. In zijn lopen stapte hij mis en verwondde hij zijn been.
Met rijden is het net zo vreemd eigenlijk niks aan de hand. Ik stap al voorzichtiger en langzamer op, omdat hij het zadelverleden heeft. Niks aan de hand ik zet hem niet onder druk geen teugel of benen. Alleen doormiddel van mijn stem proberen hem in beweging te zetten. 2 Stappen dan voel je ineens uit het niets spanning opkomen. De lucht in, zich door zijn benen laten zakken en vervolgens weer op staan en heel relaxt zijn. Op het moment dat hij naar beneden komt spring ik er dan af.
Resultaat:
Rijden, tja niet durven is een groot woord, maar aangezien ik heel snel last heb van rug ben ik nu voor ik opstap toch gespannen en doe ik liever niet, want dat voelt hij natuurlijk ook.
Ik verzorg nu natuurlijk iedere dag zijn wond en daar is hij heel braaf mee. Ik doe het uit wassen, spuit er onsmetting op ect. Hij staat er heel rustig bij en laat alles met zich doen. Wel bind ik hem niet meer vast, als ik met hem bezig ben. Als ik ff weg loop om iets te halen dan wel en blijft hij inprincipe ook weer braaf staan.
Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet.
Met mijn 3 jarige merrie gaat het super. Omdat de keuring in de planning stond ben ik haar haver gaan bij voeren om haar zo wat allerter te krijgen en je kon zo opstappen en was heel braaf en rustig. Zelfs als ze een tijdje had stil gestaan. Ik rijd haar misschien een of 2 keer in de week omdat ze nog jong is en op dit moment weer aardig in de groei is.
Kunnen jullie mij tips geven???
Ik had natuurlijk ook liever gezien dat hij zich niet bezeerd had, maar ik krijg het gevoel dat hij me aan het uitproberen is.
Ik krijg verschillende tips de een zegt met rust en zo.
De volgende zegt:"het is een ruin die moet je juist duidelijk op hun nummer zetten anders nemen ze een loopje met je."
Ik weet het niet meer.
groetjes
Chantal