Help ik weet niet hoe ik dit moet aan pakken....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

Help ik weet niet hoe ik dit moet aan pakken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 15:31

Hallo

Ik heb sinds ongeveer 8 weken mijn 2e paardje. Op zich een mooi en meestal lief paard. Het is een 11 jarige ruin van ongeveer 160.

Alleen sinds dat ik hem heb heeft hij al 5 halster touwen en een halster kapot getrokken en ben ik er 2 keer (total heb ik 4 keer opgereden) afgevallen cq afgesprongen, omdat meneer omhoog kwam en daarna alle vier zijn benen onder zijn lijf vandaan trekt.

Ik weet van zijn geschiedenis dat hij een jaar of 5 geleden een tijdje met een zadel is gereden waarvan de boom gebroken was en er lag ook geen dek onder. Kort om niet echt lekker voor je rug zeg maar.

Ik heb het paard gekregen en de mensen van wie hij was zeggen al door maar hij is zo braaf hij is zo braaf. Dus daar kan ik met mijn verhaal ook niet heen.

2 weken geleden heeft onze hoefsmid hem bekapt. ook daar heeft hij zich best mis dragen. Bij hem heeft hij ook weer een touwtje gesloopt en hij heeft naar de smid getrapt en wel rakeling langs zijn hoofd.
Een dag later was de dierenarts er en die heeft hem na gekeken, maar niks gevonden behalve dat hij misschien een beetje schraal is. Ook op zijn rug was hij niet gevoelig of zo.
Die zelfde dag nog trok meneer een halter over en was bij de maat vol. Ik heb de longeerlijn gehaald en heb hem op zijn nummer gezet. De aanleiding was eigenlijk heel zinloos. Een van de meisjes op stal wilde zijn voeten krabben, maar meneer tilde alle benen op behalve die wat gevraagd werd. Dus ik loop naar hem toe en spreek hem streng toe en geef hem een klein tikje onder zijn buik. Hup in de achteruit halster kapot en niet meer laten vangen dus de bak hem daar op zijn nummer gezet. In zijn lopen stapte hij mis en verwondde hij zijn been.

Met rijden is het net zo vreemd eigenlijk niks aan de hand. Ik stap al voorzichtiger en langzamer op, omdat hij het zadelverleden heeft. Niks aan de hand ik zet hem niet onder druk geen teugel of benen. Alleen doormiddel van mijn stem proberen hem in beweging te zetten. 2 Stappen dan voel je ineens uit het niets spanning opkomen. De lucht in, zich door zijn benen laten zakken en vervolgens weer op staan en heel relaxt zijn. Op het moment dat hij naar beneden komt spring ik er dan af.

Resultaat:

Rijden, tja niet durven is een groot woord, maar aangezien ik heel snel last heb van rug ben ik nu voor ik opstap toch gespannen en doe ik liever niet, want dat voelt hij natuurlijk ook.

Ik verzorg nu natuurlijk iedere dag zijn wond en daar is hij heel braaf mee. Ik doe het uit wassen, spuit er onsmetting op ect. Hij staat er heel rustig bij en laat alles met zich doen. Wel bind ik hem niet meer vast, als ik met hem bezig ben. Als ik ff weg loop om iets te halen dan wel en blijft hij inprincipe ook weer braaf staan.

Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet.

Met mijn 3 jarige merrie gaat het super. Omdat de keuring in de planning stond ben ik haar haver gaan bij voeren om haar zo wat allerter te krijgen en je kon zo opstappen en was heel braaf en rustig. Zelfs als ze een tijdje had stil gestaan. Ik rijd haar misschien een of 2 keer in de week omdat ze nog jong is en op dit moment weer aardig in de groei is.

Kunnen jullie mij tips geven???
Ik had natuurlijk ook liever gezien dat hij zich niet bezeerd had, maar ik krijg het gevoel dat hij me aan het uitproberen is.
Ik krijg verschillende tips de een zegt met rust en zo.
De volgende zegt:"het is een ruin die moet je juist duidelijk op hun nummer zetten anders nemen ze een loopje met je."
Ik weet het niet meer.

groetjes
Chantal

Renate12

Re: Help ik weet niet hoe ik dit moet aan pakken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:44

hoi, je hebt wel een heel lastig probleem.

wat ik denk, is dat je paard in het verleden zowel in omgang als met rijden niet al te beste ervaringen heeft meegemaakt.
dignen als halsters stuk trekken, benen niet op willen (durven..?) tillen, luchtsprongen maken, hebben heel vaak met vertrouwen te maken.

maar, hem niet meer vaszetten is geen oplossing.. eigenlijk ontwijk je dan het probleem alleen maar. misschien kun je iemand hem aan het halster eerst laten vasthouden als jij ermee bezig bent.
hij moet door krijgen dat je niet zomaar rare dingen (ik denk aan: driftbuien, zomaar een klap geven, dat schaadt vaak het verrouwen van paarden, misschien heeft hij dit meegemaakt..?)
doet bij hem. praat veel tegen hem, zodat hij je stem leert kennen en dat hij je gaat zien als partner in plaats van 'iemand die alleen maar macht heeft'.

het rijden:
ik denk absoluut niet dat je paard je uitprobeert. een paard dat je uitprobeert regaeert vaak niet zomaar uit het niets zo heftig.
hoe is hij aan de longe? probeer hem daarmee te confronteren, ga stukjes met hem wandelen (aan het haslter!) en zorg ervoor dat er geen 'spannende' momenten zijn.
wees zelf onder alle omstandigheden rustig en beheerst, geen snelle bewegingen, geen zware stem of dingen die hij kan zien als straf.
zet hem na een tijdje bij aan de longe, zodat je toch wat werk met hem kunt doen.
probeer als je erop zit niet 'niks' te doen. praat tegen hem, maar zorg ervoor dat je (ondanks je angst) toch zelfverzekerd over komt.

dordat je eigenlijk niks doet op je paard, neem je een afwachtende houding aan, waar hij hoogstwaarschijnlijk angstig van wordt en bang is voor straf, of iets dergelijks.
dus, aai hem over zijn hals, probeer toch een beetje aan je teugels te komen en als het beter gaat natuurlijk ook met je been.

uit zijn reacties krijg ik heel erg het idee dat hij gepest is ofzo.. dat ze hem gestraft hebben zonder dat hij begrijpt waarom. daarom reageert hij naar mijn idee ook zo heftig. hij krijgt herrineringen uit het verleden als je hem rijd, en wil denk ik daaronder uit komen.

denk erom dat het een vertrouwensprobleem is en dat het tijd gaat kosten om dit te verhelpen. laat je niet gek maken door wat anderen ervan zeggen, ga op je eigen gevoel af en doe wat jou het beste lijkt.

veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:51

rust, regelmaat en rangorde............ das alles wat jij nodig hebt tezamen met een grote partij geduld en consequent zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:09

idd, hij moet je gaan vertrouwen. je kunt proberen om hem even te longeren voor je gaat rijden, dan is hij iig zn ergste frissigheid kwijt. heeft ie een aanleiding om omhoog te komen tijdens het rijden? houd hem iig goed voorwaarts en op ontspanning.
met vastzetten kun je zoals eerder gezegt met iemand erbij die hem vasthoud en geruststelt als hij weer gaat hangen.
je kunt hem ook aan een rubber vastzetten (kun je kopen bij de ruitersportzaak, maar ook simpel zelf maken van een binnenband van een fiets)
succes!

Bubblicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:28

met dat bijten bettreft, doe een muilkorf om , dan kan hij niks kapot maken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:34

een vriendin van mij had dit met haar paard, dat paard zijn rug was niet in orde. Ze konden er niets aan vinden maar het paard liep met pijnstillers en ontstekingsremmers wel normaal. Dit paard is verkocht omdat mijn vriendin het niet meer kon opbrengen, ik hoop niet dat jij hem nu hebt

Mocht het gewoon uitproberen zijn, dan sluit ik me bij de rest aan.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 00:02

He

Lastig probleem hoor. Jouw paard heeft een naar verleden begrijp ik uit jouw verhaal.

ONTHOUD GOED: JOUW PAARD REAGEERD ALLEEN MAAR ZO UIT ZELFBESCHERMING. NEEM HEM DIT NIET KWALIJK!!

Er is hem iets in zijn verleden overkomen en hij heeft dat niet los kunnen laten, waardoor hij uit zelfbescherming zo heftig reageerd. HEM DAN OP ZIJN NUMMER ZETTEN HEEFT GEEN NUT EN WERKT AVERECHTS.
Inderdaad rust en helemaal van de grond af aan opnieuw met hem beginnen. Hem het vertrouwen opnieuw geven wat hij nu niet heeft.
Ik zou zelf als ik jouw was mezelf wat verdiepen in natural horsemanship en hulp zoeken in die richting, van iemand die dus kennis van zaken heeft van probleempaarden gericht op nh.

Succes

Bubblicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:34

mee eens met de reactie bovenmee

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:46

Is zijn rug oke? Geen last van zijn nek, gebit? Vraag of die vorige mensen even willen komen kijken als je wilt gaan rijden, kunnen ze zien wat hij doet en het niet ontkennen!
Rustig aan beginnen met hem, leer elkaar vertrouwen, aan de hand het bos in/ de weg op is ook een goede oefening!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:02

Als je eraf springt als hij omhoog is gekomen, leer je hem dus dat je eraf gaat als hij iets engs doet. A is dat natuurlijk iets verkeerds aanleren en B is het niet zo goed voor zijn vertrouwen als jij niet de leiding neemt maar zelfs bang doet.
Als je hem achteraf voor iets straft (als hij los is, voor het losbreken), wordt hij bang van je. Je komt naar hem toe om hem te straffen. Je moet een paard juist belonen als je hem kunt pakken, zodat ze naar je toekomen als ze los zijn en niet angstig wegrennen.
Neem de leiding (en dat hoeft niet met geweld). Maak duidelijk wat je wilt van je paard, rijdt hem alsof het een normaal paard is, stel hem gerust met je stem.
Heb geduld, wordt niet boos, want dat werkt tegen je. Een angstig paard kan niet helder denken en dus niet leren en doet juist gevaarlijke dingen in paniek.
Verder is zo´n paard beter af in de handen van een professioneel (lieve!!!) africhter die inzicht heeft in probleem gevallen.