wat te doen bij headshaker?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

wat te doen bij headshaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 07:31

Op de stal waar ik sta, staat een pony en die shaked echt met haar hoofd. Ze is nu 5 jaar. Bij haar eerste berijdster deed ze het niet. Dat meisje heeft haar ingereden en toen nog anderhalfjaar gereden of zo. Ze was toen niet makkelijk aan de teugel te rijden, maar het ging wel met veel moeite en les. Zij is gaan studeren en heeft geen tijd meer om te rijden.

Nu wordt ze dus door andere mensen gereden en is ze begonnen met headshaken. De mense die haar rijden weten niet echt wat hiermee te doen.

Mijn vraag is nu: is hier iets aan te doen. Het lijkt me rijtechnisch, omdat ze het bij die ene ruiter niet doet en bij de andere wel. Is het dan een vorm van stress of een tik? En wat kan je eraan doen om het te laten stoppen iof in ieder geval minder te laten worden, want als het zo gaat, krijgt er nog een keer iemand een hele harde kopstoot.

Goofy44

Re: wat te doen bij headshaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:54

Je kan eerst het paard zelf controleren op pijn, discomfort vn tuig, zadel e.d. De kwaliteit van de ruiter kan heel grote invloed hebben. Als het daar niet aan ligt, zou ik een dierenarts inschakelen. Er zijn tal van aandoeningen die dit gedrag tot gevolg kunnen hebben, Problemen in de mond, hjet gebit, de oorspeekselklier, de rug ed. Het kan ook een uiting van stress, verzet of een gewoonte zijn. Het paard probeert iets duidelijk te maken ..... Hoe sneller het paard begrepen wordt, des te groter is de kans dat je er iets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:57

Ik vind headshaker dan niet de juiste benaming omdat het probleem niet bij elke ruiter is en dan niet echt medisch.

Dit kan liggen aan de stugge hand van de ruiter
een te scherp bit voor het paard
haken aan de tanden

Dus ff paardentandarts laten komen, dan kun je dat alvast uitsluiten.
Vragen met wat voor bit hij eerst gereden werd. Is dat hetzelfde dan weet je dat je eens richting ruiter kunt gaan zoeken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:56

Idd wat de 2 boven mij zeggen: medische oorzaken uitsluiten ook al deed die het bij een andere ruiter niet.

Wat ej veelal ziet is dat het vanuit de bespiering komt. Een paardje wat altijd goed over de rug is gereden en dan opeens stil komt te staan en daardoor stug word. Of nooit soepel is geweest en daardoor helemaal vast zit gaat vaak gooien met zn hoofd of schudden.

Dit is dus heel eenvoudig op te lossen door de oorzaak weg te nemen en het paard soepel te maken in de bovenlijn. (klinkt zo heerlijk eenvoudig dit he! ) Rij heel veel overgangen, zovel dat je constant het tempo aan het wisselen bent. Op deze manier zal die scherp aan je hulpen komen, meer vanuit zn achterhand naar vore toen gaan lopen, in balans komen en dus ook los moeten laten in zn bovenlijn. Verder kan je dit combineren met heel veel figuren rijden. Hierbij moet j zonder de druk in de aanleuning te veranderen proberen je paardje mooi rond om je binnenbeen heen te buigen. Dit doe je door je paardje met je binnebeen naar buiten te duwen tegen je buitenteugel aan.

Als die losser is in zn bovenlijn, vertrouwen heeft in je hand en wat activer er onder zit met zn achterhand zal die stoppen met het heasshaking!

Succes

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:41

Eens na laten kijken of controleren of alle wervels ok zijn, door een deskundige.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 19:38

Dat laten controleren kan ik natuurlijk niet... het is niet mijn pony... de eigenaar zegt dat alles in orde is. Er is hem wel al eens aangeraden om foto's te laten maken door een instructrice op stal (niet mijn instructrice)

Verder wordt er met hetzelfde hoofdstel gereden als eerst. Dat is het dus niet. Kiezen zijn volgens mij allemaal een tijdje terug na gekeken (zal het eens navragen) Zadel is ook hetzelfde gebleven.

Ik dacht zelf ook dat het door de andere manier van rijden komt. Had al aangeraden om te proberen of het minder wordt als ze veel figuren rijden om losser te worden en om regelmatiger van tempo te wisselen. Eén van de berijdsters begint komende week weer met lessen.

Vind het zo zonde van het paardje... het is een braaf beestje en het ziet er toch redelijk gestresst uit. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, dat een paard zo schudt met zijn hoofd.

Sorry voor de verkeerde benaming. Ik dacht dat headshaken ook psychisch kon zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:47

Ik denk echt dat het een RT probleem is, je zegt zelf al dat het paard moeilijk aan de teugel te krijgen was. Dat meisje is het uiteindelijk gelukt, maar de volgenden lukt het niet.

Handen stil en voorwaarts rijden, is volgens mij een oplossing. Zorgen dat ie aan je hulpen komt en handen gewoon stil blijven houden en niet mee gaat doen met het hoofdschudden door te gaan trekken.

chavello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:06

heej cosima
iik denk dat het bij de ruiter licht ... denk je ook niet
ahahha maare ik denk dat zij er gewoon te veel van vraagt ...en dat op een verkeerde manier het kan ook dat het paard last heeft van zijn rug of het bit haken op de tande het kan allemaal maar het kunnen ook smoesjes zijn..ik denk dat ze dat paard een keer helemaal m0eten laten na kijken
groetjes chavello(xenia) doei

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:27

ik ken ook zo'n paard en die had een allergie, maar ik denk eerlijk gezegt dat het rijtechnies is en dit alleen maar op te lossen is door je handen stil te houden en eraan te rijden.