hoe galop aanleren bij paard met een verleden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

hoe galop aanleren bij paard met een verleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 00:29

Ik rij sinds een poosje een gelderse merrie voor een kennis en vroeg me af hoe ik dit het beste kan aanpakken.

even ter info:
Zij is betuigd en vroeger is ze "even " zadelmak gemaakt.ze zou een beetje stappen, draven en een klein galopje onder de man kunnen. Ze kent het longeren goed maar is eigenlijk doodsbang voor de zweep, zeer waarschijnlijk heeft ze vroeger iets te veel tikken ermee gehad. voor de koets wordt ze bijna zonder zweep gereden, maar van een zweephulp flipt ze niet. Dit is het soort paard dat maar een paar mensen volkomen vertrouwt en zich dan inzet voor je, de eigenaar ment ermee als enige, ik ben de enige ruiter. Het longeren gaat prima( ook de galop), maar de zweep blijft erg eng. Zweephulpen tijdens het longeren beperken we tot het minimale anders gaat het niet. Dit is helaas geen aanstellerig gedrag maar echte angst btw. We zijn helemaal opnieuw begonnen met vertrouwen winnen, longeren, zadeltje erop, hangen, en erop zitten. Ze is nu redelijk aan het been, teugelhulpen gaat ook prima. Je kan de basisfiguren rijden in stap en draf, halthouden gaat ook prima. Een pasje voorwaarts in draf en ook een pasje in draf terugrijden gaat ook prima.

Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik haar de galop kan aanleren. Mijn eigen paard heb ik het aangeleerd door combi stem, beenhulp en klein tikje met de zweep. Dit kan ik bij dit paard absoluut niet doen, die flipt compleet. Als we een keer per ongeluk aanspringen in galop is ze na een paar passen zo geschrokken van zichzelf dat ze stilstaat. Spoor je haar aan om niet uit de galop te vallen dan gaat het een paar passen goed en dan begint ze enorm te stressen en gaat over de zeik.

hoe pak ik dit aan zodat ze het leert en niet haar vertrouwen verliest.
Het hoeft er niet in 1x op te zitten, we hebben alle tijd.

Qimm

Re: hoe galop aanleren bij paard met een verleden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:45

Laat de gene die ook met haar ment de longeerlijn vasthouden, jij erop en oefenen maar. Ze snapt het aan de longeerlijn, misschien snapt ze het ook aan de longeerlijn als jij erop zit.

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:52

ja dat lijkt me oowk een oplossing.. mss snapt ze het dan wel

chavello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:03

ja daar ben ik het ook mee eens hihi
goed gezegt Qimm

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 21:02

Qimm schreef:
Laat de gene die ook met haar ment de longeerlijn vasthouden, jij erop en oefenen maar. Ze snapt het aan de longeerlijn, misschien snapt ze het ook aan de longeerlijn als jij erop zit.

oeps dat ik daar niet aan gedacht heb.

het is de meest handige oplossing inderdaad. Ik heb er waarschijnlijk niet aan gedacht omdat we indertijd met mira haar nooit aan de longe hadden als er iemand opzat.

bedankt voor de tip! zal proberen voortaan iets meer wakker te zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:33

ach, het is meestal zo simpel dat iedereen erop komt behalve jijzelf he ik hoop dat het ook nog echt effect heeft!

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 00:59

we gaan van de week eens proberen of het effect heeft

Gaat nog leuk worden
Eerst de menner haar maar eens laten longeren, hebben we ookal een poosje niet meer gedaan. We hebben vandaag een stukje gemend en toen we terug ons erf opkwamen ging mevrouw ineens stokstijf staan. Voor ik aan de longe erop ga, moet de menner mevrouw maar even duidelijk maken dat er geluisterd moet worden Onder het zadel probeert ze weinig meer uit, maar het stilstaan is wel een van haar verzetacties. onder het zadel doet ze dit overigens niet.
Heb geen zin om vast te raken in de longeerlijn als ze gek gaat doen.
De menner is niet zo'n held met longeren helaas.

Zou het geen betere optie zijn om haar "los" in de longeercirkel te rijden terwijl de menner in het midden met de zweep staat alsof ze longeert? vertrouw het eigenlijk niet zo als de menner haar aan de longe heeft en ik erop moet rijden. Mocht het paard raar gaan doen en uit de met lint& prikkers afgezette cirkel springen, wil ik liever geen longeerlijn eraan hebben hangen.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:05

euhm kweetniej of je je paard helemaal vertrouwd.. wete je wat een join-up is? misch is dat een oplossing. dan herkent je paard jke als een leider en vertrouwd hij je (na paatr x he>>) misch is het boek heartland iets voor je.
als je een join-up heb gedaan (volgt je paard je uit vrije wil ;D) heb je geen zweep nodig alleen een longeerring en een opgerolde longeerlijn.
dan kun je mischien leren dat ze ook andere mensen gaat vertrouwen zoals met die mensen haar stal in.
aan de longe dat jij erop zit en iemand haar voorwaarts laat gaan. eb in galop laat gaan misch met stem?? dat jij dan op Dat moment net voordat ze in galop gaat je ene been naar achter doet (normaal in galop gaan bij een paard die dat al kan wanner je da wil) en dat steeds en dan met stem en Die hulp in de bak proberen na een tijdje. dan steeds zachter en minder stem totdat ze het zonder kan!! dan alleen aandrijvcen en been naar achter dus

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:07

kan natuurlijk ook zonder aan de longe maar gewoon los in de ring met iemand die haar naar voren drijft

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:30

hoi, jou verhaal lijkt wel op mijn verhaal maar dan 10 jaar geleden, ook wij hebben toen een gelders tuigpaard gekocht waar we ook mee onder het zadel wilden rijden, ook dit paard *kende* geen galop omdat dat in het tuig niet mocht, ik ben er mee de hei op gegaan met een groep mee en als de hele club voor je neus weggaat loopt jou paard wel mee hoor, zo heeft zij geleerd te galoperen en inmiddels kan ze zo normaal draven dat je gewoon de galop hulpen kunt geven.ook de zweep was drama op de bok kn je hem gebruiken maar niet met longeren, dit is goed gekomen door toch steeds de zweep er wel bij te houden en vertrouwen te geven dat hij er is als hulp en niet om te slaan nu is het zover dat heb je hem er niet bij zij ook geen pas harder loopt hoor. uqa karakter is het een zuurpruim en niet voor iedereen aanhankelijk maar qua werklust een en al ijver en super eerlijk. wat is eigenlijk de vader van dit paard? die van ons is van zakerno

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 23:01

bruine schreef:
hoi, jou verhaal lijkt wel op mijn verhaal maar dan 10 jaar geleden, ook wij hebben toen een gelders tuigpaard gekocht waar we ook mee onder het zadel wilden rijden, ook dit paard *kende* geen galop omdat dat in het tuig niet mocht, ik ben er mee de hei op gegaan met een groep mee en als de hele club voor je neus weggaat loopt jou paard wel mee hoor, zo heeft zij geleerd te galoperen en inmiddels kan ze zo normaal draven dat je gewoon de galop hulpen kunt geven.ook de zweep was drama op de bok kn je hem gebruiken maar niet met longeren, dit is goed gekomen door toch steeds de zweep er wel bij te houden en vertrouwen te geven dat hij er is als hulp en niet om te slaan nu is het zover dat heb je hem er niet bij zij ook geen pas harder loopt hoor. uqa karakter is het een zuurpruim en niet voor iedereen aanhankelijk maar qua werklust een en al ijver en super eerlijk. wat is eigenlijk de vader van dit paard? die van ons is van zakerno

@ bruine: weet je zeker dat je geen familie van dit paard hebt? het lijkt precies Niana afgezien dat zij niet echt een zuurpruim is. Ze is erg eerlijk net als de echte sportpaarden van tegenwoordig meestal zijn.

Als eerste wil ik zegen dat het een erg eerlijk paard is wat gewoon te veel meegemaakt heeft in negatieve zin. Ze is nu 4 jaar bij haar huidige eigenaresse en mag daar oud worden, paard is nu 10 btw.
Ik ben nu een jaar met haar bezig en ze vertrouwt me zowat volkomen, dit heeft erg veel moeite en vooral veel tijd gekost, maar is het absoluut waard verder is ze lief naar kinderen maar honden liggen haar niet. Andere paarden mept ze finaal uit de wei, zij staat zonder andere paarden en vindt dat prima. Al je met haar met de koets weggaat is ze lief naar andere paarden toe, op een andere stal ook maar samen in de weide is niet te doen.

Het longeren koste eerder heel veel moeite, maar inmiddels is ze zover dat je haar na een paar kleine schrikreacties probleemloos kan longeren. We hebben het inderdaad precies zo gedaan zoals je beschrijft!

Onder het zadel heb ik geen zweep omdat ze daar echt bang voor is. Eigenaresse en tevens de enige menner (ik ook) willen sporen zolang mogelijk vermijden tot je ze kunt gebruiken voor het verfijnen zoals het volgens ons hoort. We werken naar rust en ontspanning en van daaruit gaan we rustig aan het werk.En je stem verheffen heeft de zelfde impact als normaal een bestraffende tik met de zweep.We hebben geen afgezette bak maar een grote weide waar we onze grote "bak hebben. De weide zelf is 2x zo groot.

Ik rij met haar altijd in de weide of in de winter in de bak 500m verder. Naar buiten gaan we pas als ze in alle gangen redelijk te controleren is. Met een ander paard/ groep gaan is geen optie, het is geen paard om in een groep te rijden ook aangespannen niet. Ze moet en zal voorop en anders trek je zelf de kar. Ze heeft "vroegah" enkel, meestal dubbel en zelfs een keer vierspan gelopen. ze heeft in het dubbelspan dacht ik ook marathon gelopen., Ze wordt hier zowat uit de wei gekeken door de marathonrijders hierzo

bedenk me net dat als ze marathon gelopen heeft ze ook het commando moet kennen om in de vaardigheid voluit tegaan.
Is dat dan geen betere optie? ze reageert bijna perfect op stemhulpen.

Dit is verder een alround paard, ze kan leuk springen, dressuren kan ze goed zowel in het tuig als hopelijk onder het zadel. Koetsen gaat super, zowel toeren als vaardigheid.

en als je de moed gehad hebt om het hele stuk te lezen hier het meeste belangrijke voor liefhebbers van afstammingen

Niana's vader is dacht ik Hovenier, foto's staan btw in mijn profiel (het donkerbruine paard) Ze is erg populair bij de aangespannen rijders hier. Als ze te koop was zou ze al 100x verkocht zijn. Onze meninstructeur wilde haar ook kopen maar ze blijft gelukkig waar ze is.

Mijn ecxuses voor het lange verhaal maar dit leg je niet in een paar woorden uit.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:00

Staan hier al genoeg tips bij lijkt me die het proberen waard zijn.

Misschien nog een klein tipje: Je zegt dat de galop een paar passen goed lukt en dat het daarna misgaat? Ben blij met die paar passen dat het goed gaat en probeer dus ook maar een paar passen galop (neem het paard dan zelf terug en belonen). Dit kun je dan langzaam uitbouwen naar meer galoppassen.
Beter 1 goede pas dan 10 minder goede.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:00

@samirah,ik denk niet dat jou paard en de onze fam. zijn gezien de vader maar qua karkter zou het zo kunnen. iid als het paard marathons heeft gelopen zo ze het comando WEG of GALOP moeten kennen , gewoon proberen die van ons reageert ook fijn op stem en verheffing betekent *een pasje harder* wat zweep betreft gewoon beginnen met b.v een klein springzweepje echt je hoeft er niet mee te slaan maar het is wel makkelijk als je er een nodig hebt en het paard is er aan gewent. succes verder

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:25

Wij hebben ook wel eens zo´n paard gehad wat onder de man niet wou galopperen.. Mijn vader mende er toen ook mee.. Als hij dan bij de rijbak ging staan en Galop riep (of voorwaarts) dan sprong hij wel aan in de galop.
Ik heb toen de eerste keer niks gedaan zodat hij het helemaal vertrouwde en dan een paar keer tegelijk beenhulpen geven en hij kende het..
Dus gebruik maken van stemhulpen lijkt me wel slim!..

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 22:35

Vanavond hebben we een paar passen gegalopeerd! We zijn nu zover dat ik rustig kan doorzitten , de hulp geven en Galop roepen. Mevrouw galopeerde een paar passen. Daarna nog lekker tempowisselingen in draf en iets meer bij elkaar gereden. Het ging beter als ik verwacht had, ze dribbelde daarna iets maar heb verder geen gekke dingen gehad.

Iedereen bedankt voor de tips!
We gaan nu de galop langzaam steeds verder uitbouwen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:58

Hoera!

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:40

Ik heb vandaag weer gereden en het ging super. Blijkbaar heeft ze besloten dat ze de galopknop nu kent en het niet eng is. Hoef maar te gaan doorzitten en beenhulp te geven en weg is ze. Het is nog maar een paar passen maar het begin is er. Ik kan nu ook overal in de bak aanspringen in galop.
Iedereen bedankt voor jullie tips en aanmoediging!