bruine schreef:hoi, jou verhaal lijkt wel op mijn verhaal maar dan 10 jaar geleden, ook wij hebben toen een gelders tuigpaard gekocht waar we ook mee onder het zadel wilden rijden, ook dit paard *kende* geen galop omdat dat in het tuig niet mocht, ik ben er mee de hei op gegaan met een groep mee en als de hele club voor je neus weggaat loopt jou paard wel mee hoor, zo heeft zij geleerd te galoperen en inmiddels kan ze zo normaal draven dat je gewoon de galop hulpen kunt geven.ook de zweep was drama op de bok kn je hem gebruiken maar niet met longeren, dit is goed gekomen door toch steeds de zweep er wel bij te houden en vertrouwen te geven dat hij er is als hulp en niet om te slaan nu is het zover dat heb je hem er niet bij zij ook geen pas harder loopt hoor. uqa karakter is het een zuurpruim en niet voor iedereen aanhankelijk maar qua werklust een en al ijver en super eerlijk. wat is eigenlijk de vader van dit paard? die van ons is van zakerno
@ bruine: weet je zeker dat je geen familie van dit paard hebt? het lijkt precies Niana afgezien dat zij niet echt een zuurpruim is. Ze is erg eerlijk net als de echte sportpaarden van tegenwoordig meestal zijn.
Als eerste wil ik zegen dat het een erg eerlijk paard is wat gewoon te veel meegemaakt heeft in negatieve zin. Ze is nu 4 jaar bij haar huidige eigenaresse en mag daar oud worden, paard is nu 10 btw.
Ik ben nu een jaar met haar bezig en ze vertrouwt me zowat volkomen, dit heeft erg veel moeite en vooral veel tijd gekost, maar is het absoluut waard verder is ze lief naar kinderen maar honden liggen haar niet. Andere paarden mept ze finaal uit de wei, zij staat zonder andere paarden en vindt dat prima. Al je met haar met de koets weggaat is ze lief naar andere paarden toe, op een andere stal ook maar samen in de weide is niet te doen.
Het longeren koste eerder heel veel moeite, maar inmiddels is ze zover dat je haar na een paar kleine schrikreacties probleemloos kan longeren. We hebben het inderdaad precies zo gedaan zoals je beschrijft!
Onder het zadel heb ik geen zweep omdat ze daar echt bang voor is. Eigenaresse en tevens de enige menner (ik ook) willen sporen zolang mogelijk vermijden tot je ze kunt gebruiken voor het verfijnen zoals het volgens ons hoort. We werken naar rust en ontspanning en van daaruit gaan we rustig aan het werk.En je stem verheffen heeft de zelfde impact als normaal een bestraffende tik met de zweep.We hebben geen afgezette bak maar een grote weide waar we onze grote "bak hebben. De weide zelf is 2x zo groot.
Ik rij met haar altijd in de weide of in de winter in de bak 500m verder. Naar buiten gaan we pas als ze in alle gangen redelijk te controleren is. Met een ander paard/ groep gaan is geen optie, het is geen paard om in een groep te rijden ook aangespannen niet. Ze moet en zal voorop en anders trek je zelf de kar. Ze heeft "vroegah" enkel, meestal dubbel en zelfs een keer vierspan gelopen. ze heeft in het dubbelspan dacht ik ook marathon gelopen., Ze wordt hier zowat uit de wei gekeken door de marathonrijders hierzo
bedenk me net dat als ze marathon gelopen heeft ze ook het commando moet kennen om in de vaardigheid voluit tegaan.
Is dat dan geen betere optie? ze reageert bijna perfect op stemhulpen.
Dit is verder een alround paard, ze kan leuk springen, dressuren kan ze goed zowel in het tuig als hopelijk onder het zadel. Koetsen gaat super, zowel toeren als vaardigheid.
en als je de moed gehad hebt om het hele stuk te lezen hier het meeste belangrijke voor liefhebbers van afstammingen
Niana's vader is dacht ik Hovenier, foto's staan btw in mijn profiel (het donkerbruine paard) Ze is erg populair bij de aangespannen rijders hier. Als ze te koop was zou ze al 100x verkocht zijn. Onze meninstructeur wilde haar ook kopen maar ze blijft gelukkig waar ze is.
Mijn ecxuses voor het lange verhaal maar dit leg je niet in een paar woorden uit.