Vraag over klophengsten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BasiNami

Vraag over klophengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 12:28

Ik rij sinds een paar weken op een leuke haflingerruin. Hij is nu 3 jaar en we zijn volop bezig met inrijden. Winston is zo'n 3 maand geleden gecastreerd, hij was een klophengst en is dus geopereerd.
Nu plaatst hij tijdens het rijden zijn achterhand niet goed onder zijn lichaam en heeft hij heel erg moeite op te galoperen en aan te springen in galop. Hij galopeerd dan met zijn voorkant wel, maar maakt achter wat rare huppelsprongetjes...
Ik vroeg me af of hier iemand ervaring heeft met de castratie van klophengsten en of het kan dat door de operatie zijn achterhand nog moet aansterken of dat hij gewoon een zwakke achterhand heeft.

Graag veel tips en hulp!

M3isSi3j

Re: Vraag over klophengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:38

Ik kan me voorstellen dat als je ballen er af gesneden worden dat je niet zn trek heb om dan keihand met je benen onder de massa te gaan galoperen.

Galopeerde je paardje goed voor de operatie? En galopeerd die al gelijk van af het begin slecht of later pas?

Ik zou mn DA raadplegen om medische oorzaken eerst uit te sluiten, misschien zit er een ontsteking of iets niet goed..

Succes

Amadeo

Re: Vraag over klophengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:17

Heet niets te maken met de operatie, tenzij er iets niet goed is gegaan of de wond nog niet helemaal hersteld is.
Klikt mij in de oren als een pony waarvan de galop niet de stekste kant is. Goede oefeningen rijden, veel overgangen, goed de gehoorzaamheid trainen en veel tijd nemen, verwacht niet dat je pony opeens in 3 weken een super galop heeft! Dat hij zijn achterbeen buiten het spoor van de voorbenen zet, duidt erop dat hij nog niet in balans is en nog veel moeite met buiging heeft.

Rustig aan en succes