galop aanspringen > binnen of buitenbeen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pilou

galop aanspringen > binnen of buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:09

Waarom doe je het met je binnenbeen en anderen springen weer aan via het buitenbeen? In beide gevallen gaat je buitenbeen wel naar achteren, alleen geven sommige de galophulp met het binnenbeen en anderen weer met het buitenbeen. Wat is uiteindelijk het verschil? (waarschijnlijk niets, maar het zal toch een reden hebben waarom paarden geleerd wordt op het buitenbeen aan te springen toch?)

Ik vroeg me zo af wat het dan is......................

tinkerabc

Re: galop aanspringen > binnen of buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:15

Je doet het toch met beide benen: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel?
Ik tenminste wel!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:21

Hoi, ik had ook altijd geleerd op mijn buitenbeen aan te galopperen, maar bij mijn huidige instructrice moet het ook op het binnenbeen. Het idee is dat je vertrekt op het binnenachterbeen en dat geef je dus aan met je binnenbeen. Je buiten been waakt er dan voor dat de achterhand uitzwaait.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:28

ja maar als je gaat kijken naar de beenzetting in de galop is het buitenachterbeen het eerste wat weggaloppeert, dus de 1 uit de 123 en dan zweefmoment....

Ik gebruik dan ook mijn buitenbeen om de heup er naar binnen iets onder te zetten waardoor het binnenachterbeen verder naar voren kan grijpen om de juiste galop op te pakken.

Het 'nadeel' is dan wel dat de galophulp dan heel dicht bij de travershulp komt te liggen... maar dat is een kwestie van trainen, als je aan de travers toe bent dan zit de galop er al goed in neem ik aan

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:48

oeh ja die exacte beenzetting weet ik niet precies op het moment van aangalopperen moet ik bekennen. Maar als je de hulp geeft op het moment dat het binnenachterbeen opgetild wordt (dus met je binnenbeen) dan zit je a. in de goede galop en b. activeer je de achterhand op het goede moment zodat het paard "van achter uit vertrekt" en niet op de voorhand valt, toch?
En als jij je buitenbeen gebruikt om de heup naar binnen te zetten, met welk been geef je dan "nu aangalopperen" aan?

Volgens mij hebben we wel hetzelfde principe voor ogen trouwens!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:51

Officieel:Het binnenbeen drijft en het buitenbeen waakt.

Als je met het buitenbeen drijft, zet je inderdaad de achterhand naar binnen. Dat is in alle gevallen fout.
een paard hoort automatisch verder naar voren te grijpen met de binnenbenen. Als hij dat niet doet, is er wat mis in de balans en is er eerder in de africhting waarschijnlijk al wat misgegaan, of het paard is nog niet in balans, of het paard is gewoonweg kreupel.
Je hoeft niet de achterhand naar binnen te drijven om een binnenachterbeen zijn normale werk te laten doen.
Als de achterhand werkelijk naar binnenkomt wordt dat bovendien in een proef als fout aangerekend.
Er zijn zat paarden die dat af moeten leren (wat heel moeilijk is) dat ga je ze dan toch niet aanleren?

ge-edit om toe te voegen

De hele dressuur draait om het paard zo recht mogelijk te krijgen...

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 11:21

hij is zo beleerd op een prof. trainingsstal............... en aangezien hij nu thuis staat en ik een probleem heb met het aanspringen (hij gaat consequent in de verkeerde > ook knap toch ) ik doe het dus met het binnenbeen (buitenbeen wel naar achter), maarja als hij het anders heeft geleerd.

Ze zijn nu op concours in het buitenland, dus ik kan ze niet bellen om meer uitleg, maar ik was alvast benieuwd wat jullie meningen/ervaringen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:43

En, hoe reageert hij op de zit? Mijn beste paard ging als ik mijn kruis aantrok en mijn been naar achter bewoog al in galop. Ik hoefde helemaal niet te drijven. Kon zelfs van achterwaarts zo in galop, als of niet verzameld, net wat ik wilde.
Ook mijn andere paarden leer ik vrij snel op vooral mijn zit aan te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:28

Als je leert aangalopperen op het binnenbeen kom je in de problemen bij de wissels, met name in de series.

waarom zou je paard de achterhand naar binnen zetten op een galophulp Een galophulp is bij mij amper meer dan een hele snelle "tik" met mijn buitenbeen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:43

Hmm Lusitana, hoe doe je dat als ik vragen mag? Ik heb een beetje problemen met mijn zit op dit moment, ik haal de meest vreselijke dingen uit op het moment dat ik bijvoorbeeld van stap uit wil aangalopperen. De hulpen op zich zijn me wel bekend, en uiteraard kan ik een paard laten aangalopperen, maar de finetuning krijg ik maar niet voor elkaar! Vooral vanuit de stap heb ik daar moeite mee, dat duurt elke keer of te lang of ze springt verkeerd aan.

Voor Zep: hoe zit dat, mijn instructrice rijdt op Grand Prix niveau, en zij heeft mij nu juist geleerd op mijn binnenbeen aan te galopperen. Welke moeilijkheden levert dat precies op dan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:52

Ik doe het met mijn buitenbeen omdat mijn paardje dat zo geleerd heeft, maar met aangallopperen doet ze haar achterhand niet naar binnen hoor.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:11

pilou schreef:
Waarom doe je het met je binnenbeen en anderen springen weer aan via het buitenbeen? In beide gevallen gaat je buitenbeen wel naar achteren, alleen geven sommige de galophulp met het binnenbeen en anderen weer met het buitenbeen. Wat is uiteindelijk het verschil? (waarschijnlijk niets, maar het zal toch een reden hebben waarom paarden geleerd wordt op het buitenbeen aan te springen toch?)

Ik vroeg me zo af wat het dan is......................

Hier is geen eenduidigheid over. Het ligt aan de combinatie ruiter en paard. Het heeft voor- en nadelen om meer druk met 1 van je benen te geven, dus je moet uitproberen waarin jij je het lekkerste voelt zodat je paard niet het aangalopperen verwart met zijwaartse gangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:14

Ook ik galopeer aan op het buitenbeen en uiteraard de zit.
Net wat Zep zegt, het is niet meer dan het verleggen van het been, als er veel druk bij komt kijken, doe je echt wat fout.
Hij zwaait daardoor ook niet naar binnen en ook in de travers heb je geen moeite want daar zijn de gewichtshulpen ook weer anders van. ook appuyementen en wissels gaan zo perfect.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-05 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:19

Maarrr waarom leert mijn instructrice me het dan toch op het binnenbeen te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:20

Geen idee..
Ik heb dat vroeger ook geleerd, maar merkte dat de paarden allang weg waren voordat ik zover was met mijn hulpen
Dus ben het zelf nooit meer gaan doen.
Later hoorde ik dat het zo ook helemaal niet hoeft.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:21

Ik herhaal:

Hier is geen eenduidigheid over. Het ligt aan de combinatie ruiter en paard. Het heeft voor- en nadelen om meer druk met 1 van je benen te geven, dus je moet uitproberen waarin jij je het lekkerste voelt zodat je paard niet het aangalopperen verwart met zijwaartse gangen!

En misschien kun je je instructrice vragen wat haar beweegredenen zijn om jou het op die manier te leren. Heeft ze goede argumenten????

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:26

Ik doe het geloof ik vooral op de zithulp, ik heb nl. niet echt een idee hoe en wat
Weet je nog toen je vroeger paardje speelde? Dan galoppeerde jezelf etc. Eigenlijk moet je precies hetzelfde doen om aan te springen in galop. Althans zo voelt het voor mij en heb ik verschillende instructeurs dat horen zeggen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:45

Ja , dat je dus zo het binnenachterbeen activeert (uitleg mijn instructrice) . Ik had het dus altijd op mijn buitenbeen geleerd, maar toen ze dit uitlegde dacht ik, ja, da's ook logisch ook. Het binnenachterbeen wordt het eerst opgetild om naar voren te grijpen, toch? Ik heb haar letterlijke tekst niet meer in mijn hoofd hoor, (ik denk altijd in plaatjes ) maar het klopt wel voor mijn gevoel.

Maar ik moet eeeeeerlijk zeggen dat ik met het buitenbeen minder moeite had dan nu met mijn binnenbeentje... Maar ik kan natuurlijk ook niet stug wat anders doen dan wat mijn instructrice zegt, hmm. Misschien toch maar eens uitproberen, want zo heb ik mijn paard wel aangereden namelijk...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:48

WowAmigo schreef:
Hmm Lusitana, hoe doe je dat als ik vragen mag?

die zithulp is het kruis aantrekken. Dus bekken achteroverkantelen (rug bollen) en kruis in het zadel planten naar voren toe. Ik weet het anders ook niet te zeggen. Precies wat je doet om een schommel hoger te laten gaan.
Je lunt op een hangende plank of op een kruk met wieltjes zien wel effect het heeft.
Verder, als je paard verkeerd aanspringt, heb je misschien niet genoeg stelling of laat je de buitenteugel los ofzo. Elk klein foutje in de "trein" van hulpen die je voor de galop moet geven, kan voor een "ontsporing" zorgen...
Verder is het belangrijk hoe je zit. Als je je hoofd schuin houd heeft dat al invloed, of een schouder lager, ik noem maar wat.
in de eerste plaats moet je natuurlijk zorgen dat je paard attent is op de hulpen (en dus aand en dus aan de teugel gaat). door veel overgangen te rijden en als je paard niet reageerd op lichte druk, tikje achter je kuit bij de herhaling.
Soms helpt het om dat soort dingen te oefenen op buitenrit, omdat de meeste paarden vanzelf voorwaartser zijn buiten.

Ik zou echt het aanspringen oefenen, dus niet doorgalopperen, maar een paar passen, dan terug nemen en opnieuw aanspringen. Als je dat een keer of zes achter elkaar doet, hebben ze het meestal al door.
Kun je met elke overgang doen om ze attent te maken. Kort op elkaar laten volgen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-08-05 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:50

WowAmigo schreef:
Ja , dat je dus zo het binnenachterbeen activeert (uitleg mijn instructrice) . Ik had het dus altijd op mijn buitenbeen geleerd, maar toen ze dit uitlegde dacht ik, ja, da's ook logisch ook. Het binnenachterbeen wordt het eerst opgetild om naar voren te grijpen, toch? Ik heb haar letterlijke tekst niet meer in mijn hoofd hoor, (ik denk altijd in plaatjes ) maar het klopt wel voor mijn gevoel.

Ja, het binnen achterbeen moet het eerst weg, dus waarom dan aan de andere kant drijven?

Wel zijn er paarden (dat soort waar kawa het over heeft) die al gaan als je het buitenbeen verlegd, dan hoef je dus niet te drijven. Maar dan drijf je ook niet met het buitenbeen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:04

Ok dat van die zithulp ga ik uitproberen, dat was duidelijk uitgelegd (schommel = plaatje, he zo werkt dat bij mij, haha)

En die problemen komen inderdaad van het scheef zitten bij mij hoor, ik weet dat ik het doe, maar ik kan mezelf heel moeilijk corrigeren daarin. Ik mocht op het paard van mij instructrice zitten om te voelen en dat paard reageerde precies als die van mij... (AAAUWW) Maar het was me wel duidelijk want na een paar keer ging het wel goed en kon ik voelen hoe het moest voelen zeg maar.

maar die zithulp gaan we uitproberen want dat deed ik nog niet zo bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:54

Maar dat is net wat je ze aanleert.
Ze gaan op je gewichtshulp, samen met dat been verleggen
Zijn ze lui, kunnen ze wel een por met dat buitenbeen verwachten als je geen zweep bij hebt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:58

Ik leg het buitenbeen wel naar achteren maar leg bijvoorbeeld in het drijven druk op het binnenbeen. Anders ben ik bang verwarring bij het paard te krijgen als ik later een oefening wil doen als appyueren of schouder voor. Want dan leg ik druk op mijn buitenbeen omdat de achterhand ervoor opzij moet. Doe ik dat ook bij de galophulpen, kan het paard dus misschien denken dat het in galop moet. Het is ook best verwarrend allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:59

Daar heb ik bij geen enkel paard problemen bij gehad

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:02

ik wel, bij iones. Maar het zal ook een rol spelen dat hij een gemakkelijke galop heeft die hij als uitvlucht gebruikt wanneer het hem te moeilijk wordt.