N.a.v. vorig topic: wie heeft er ervaring met dit bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tuliera

N.a.v. vorig topic: wie heeft er ervaring met dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 09:43

In mijn vorige topic heb ik de tip gekregen dit bit te gebruiken als tussenstap van de pessoa naar het gewone trensje. Omdat dit bij de KNHS toegestaan is, leek het me geen slechte oplossing, mits er andere mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben. Dus vroeg ik me af: wie heeft er ervaringen met een fulmer- of kneveltrens?
Afbeelding

Afbeelding

2Morrow

Re: N.a.v. vorig topic: wie heeft er ervaring met dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:47

ik heb een knevel bit het werkt net iets scherper dan een gewoon bitje omdat er een hefboomwerking in zit maar het is weer net wat vriendelijker dan de pessoa omdat hier meerdere ringen aanzitten dus de hefboomwerking is daarbij iets scherper

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:06

ik heb ook wel goede ervaringen met dit bit, is inderdaad wat vrienidelijker dan de pessoa, maar toch pak je lastige paarden ernet wat gemakkelijker mee door.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:20

gwen1222 schreef:
ik heb een knevel bit het werkt net iets scherper dan een gewoon bitje omdat er een hefboomwerking in zit maar het is weer net wat vriendelijker dan de pessoa omdat hier meerdere ringen aanzitten dus de hefboomwerking is daarbij iets scherper

Hefboom werkt op de poll, het bit werkt dus niet scherper in. Dat kan trouwens alleen met bitten met kinketting ...

Sterker nog, men zegt op een engelse site dat het een van de vriendelijkste bitten is.

Daarom is het gewoon toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-08-05 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:22

Bij een kneveltrens heb je geen hefboomwerking hoor. De verbinding tussen het mondstuk en de ring waar je teugel aan gaat is precies hetzelfde als bij een doodgewone bustrens. Hoe moet er volgens jou dan een hefboomwerking ontstaan Gwen?
De knevels zorgen er voor dat als je stuurt je niet alleen in de mond trekt, maar er ook druk op de wang is. Heel vriendelijk dus.
Bovendien kan je nooit het bit door de mond trekken.
Jonge paarden reageren er erg goed op omdat je dus meer met druk op het hoofd werkt ipv alleen in de mond (wat een jong paard dus echt nog moet leren).
Ze zijn in dezelfde diktes als een gewone trens te verkrijgen, in alle mogelijk vormen van happy-mouth tot dubbelgebroken met een koper tussen stukje, tot een ongebroken en enkelgebroken.
Ik vind het een erg fijn bit, maar ik zie niet hoe het moet fungeren als een overgang tussen pessoa en trens. Want het ís een gewone trens (geen hefboomwerking dus).

Wat je als overgang beter zou kunnen doen denk ik, is je pessoa met dubbele teugel rijden. De ene aan de gewone ring, en de ander aan die eronder. Rij vooral op je bovenste teugel, en mocht het nodig zijn kan je de onderste er bij pakken.
Als je je paard op een gegeven moment alleen op de bovenste kan rijden kan je over naar een normale trens.

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik het goed van je vind dat je naar een normaal bit toe werkt Er zijn zoveel mensen die dat ding er eenmaal inhangen en er nooit meer uit halen. En dan heb ik het natuurlijk niet mensen die cross rijden en springen enz. of er alleen mee buiten rijden, maar de mensen die 'nooit meer zonder kunnen' zonder het te proberen of aan hun paard te werken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:25

Ehm, juist Lusitana
Alleen gebruikt eigenlijk niemand meer die riempjes. Je kan ze niet eens los kopen volgens mij.
Stond er ook niet een foto van op de Divoza gids van vorig jaar? Die had wel een kneveltrens (niet de fulmer dus) met riempjes geloof ik...

En dan nog heb je volgens mij niet echt een hefboomwerking omdat je teugel gewoon over de ring glijdt. Dat is echt wel heel minimaal dan als ie er al is.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:30

Ahh, ik heb net je vorige topic gelezen (van de pessoa af) en ik snap waarom het als overgangsbit is aangeraden.
Heeft dus niks te maken met een hefboomwerking, maar met de zijwaartse druk die een pessoabit, en een knevel/fulmertrens dus ook geeft (aldus Lusitana ).
Maar dat heeft dus niks te maken met een hefboomwerking.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:41

Heb al ge-edit over die hefboomwerking, moest even brainpuzzelen...
en allegra heeft al herhaald waarom het een goed overgangs bit is: vanwege die zijwaartse druk die wordt onderschat. (Staat in mijn eerste post in andere topic)
Kon geen foto vinden zo snel. Sorry.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-08-05 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:53

Ik vind het soms ook moeilijk hoor, 'zien' wat nou echt de werking is van een bit. Door veel mensen word een bit gelijk afgekraakt als het een beetje onbekend is.
Maar als je bekijkt vanuit die zijwaartse druk lijkt het me idd ook een goed overgangs bit, en eventueel zelf een bit om gewoon er in te houden als je paard er lekker op loopt.
Ik zie namelijk niks negatiefs in die zijwaartse druk ipv alleen druk in de mondhoek

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:10

Allegra schreef:
Bij een kneveltrens heb je geen hefboomwerking hoor. De verbinding tussen het mondstuk en de ring waar je teugel aan gaat is precies hetzelfde als bij een doodgewone bustrens. Hoe moet er volgens jou dan een hefboomwerking ontstaan Gwen?
.

nou dat is mij altijd wijs gemaakt door instructrice op de manege .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:47

Dan moet ze erbij vertellen hoe.
Zie hier het gevaar van hoort zegt het voort.
Mensen nemen maar klakkeloos aan wat "hogeren" zeggen, terwijl dat niet altijd de waarheid hoeft te zijn. Ik zou iedereen aanraden altijd te vragen naar het waarom en zelf te onderzoeken of het wel zo is. In alles.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:55

ja ik zal wel vragen hoe ze erbij komt dan als ik er weer heen ga dan vertel ik haar uitleg wel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:53

Ja, ik ben benieuwd. Echt verstandig hoor, om door te vragen en niet alleen maar aan te nemen wat iemand zegt.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:28

ik heb hele goede ervaringen met dit bit!vooral met wat stugere paarden of die moeilijk te sturen zijn.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:34

Heeft 1 vnaj ulie niet toevallig nog ergens 1 liggen ik zoek er 1 tje

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:38

ja ik heb er wel 1 wat voor maat zoek je?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:40

Ik reed mn vorige paard ook met een kneveltrens. Het heeft idd geen hefboomwerking (ik gebruikte ook geen riempjes)
Je kan nooit het bit door de mond trekken zo, (als je een bit erdoor kan trekken ) heb het meer zien gebruikt worden bij het springen om het paard duidelijke hulpen te geven in wendingen.

Maar ik snap niet goed waarom het een goed overgangs bit zou zijn van pessoa naar dit? Omdat er zijstukjes aan zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:41

Ja, precies, dat duw effect aan de zijkant heeft een pessoa , net als elke stang, ook en misschien is dat wel iets wat die pony (paard, wat was het) nodig heeft.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:42

Ik rijd buiten voor de zekerheid met een fulmer. Mijn paardje is een beetje een angsthaasje, en als ze er vandoor schiet, kan ik haar met de fulmer veel makkelijker omtrekken, terwijl het bit toch niet scherp is. Voor mij is het ideaal!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:52

Een pony van mijn manege werkt met een Kneveltrens. Als je nu maar een beetje druk op je teugels zet dan stopt ze meteen!