[poll]: welk bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk bit?

* enkelgebroken bustrens
Geen stemmen
* enkelgebroken D-trens
Geen stemmen
* enkelgebroken watertrens
1 (100%)
* dubbelgebroken trens
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

NRPSbokker

[poll]: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 09:07

Ik was benieuwd welk bit bij jullie het meest gebruikt werd, en wat jullie de voor- en nadelen vinden van de volgende bitten. Het zijn vier niet heel verschillende bitten (vind zelf alleen de D-trens iets afwijken) maar toch vroeg ik me af welk bit jullie het best of het fijnst vinden.

tuliera

Re: [poll]: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:11

Je poll doet het (bij mij) niet! Ik zou in ieder geval niet voor een D-trens gaan, ik heb gehoord dat je daar de mondhoeken van je pony behoorlijk mee kunt opentrekken. Ik heb zelf altijd een enkelgebroken bustrensje gehad, ging wel goed op zich. Met een dubbelgebroken en de andere heb ik geen ervaringen.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:12

ik heb een dubbelgebroken trens omdat die zachter in de mond is, en mijn paardje loopt er beter op dan op een enkelgebroken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:51

oeps verkeerde aangeklikt. Ik heb een dubbelgebroken trens.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:53

Als we een nieuw paard binnen krijgen of er 1 voor iemand moeten africhten of corrigeren dan probeer ik verschillende bitjes uit maar 9 van de 10 paarden vinden het dubbelgebroken watertrensje het prettigste! Dus dat bit gebruik ik het meeste!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:13

Ik heb maar op dubbelgebroken geklikt Ik gebruik momenteel namelijk 3 verschillende bitten, maar wel allemaal dubbel gebroken.
Voor het longeren heb ik gewoon een watertrens (happy-mouth overigens, maar dat komt gewoon omdat ik die nog had liggen en een apart hoofdstel heb voor longeren).
Aan mijn 'bak' hoofdstel (het hoofdstel maar ik alleen in de bak rij en niet buiten) heb ik een dubbelgebroken bustrens. Die vind ik toch fijner omdat er nooit een velletje tussen de ringen kan komen.
En aan mijn westernhoofdstel voor buiten heb ik een dubbelgebroken kneveltrens. Dit vind ik gewoon een heel fijn bitje omdat je niet alleen in de mond zit te trekken met sturen (is natuurlijk niet de bedoeling maar buiten gaat de veiligheid toch boven een nette manier van rijden als er zich iets voor doet) maar ook druk op de wang hebt.

Wat overigens ook zo is bij een D-trens. Hoe kan je daar nou de mond van je paard mee kapot trekken? Dan moet je echt wel heel veel doen hoor. Slaat nergens op.
Sommige paarden krijgen wel schuurplekjes op de wang, maar dat komt meer omdat de verbinding tussen de ring en het verticale stuk waar het mondstuk aan zit, niet helemaal rond is, maar er zit een randje. Leg het een beetje krom uit, maar pak er een foto bij, dan weet je wat ik bedoel

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:23

ik heb voor oude gipsy een dubberl gebroken watertrensje, en voor oris heb ik aan mijn "gewone "hoofdstel een enkel gebroken watertrens ( goudkleurig met een soort koper erin ) en aan me wedstrijd hoofdstel een enkel gebroken robart watertrens. aan me longeerhoofdstel zit een gewone enkel gebroken bustrens..

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:38

Kissytjuh schreef:
ik heb een dubbelgebroken trens omdat die zachter in de mond is, en mijn paardje loopt er beter op dan op een enkelgebroken

mijn paard ook ik heb ook een dubbelgrboken trens

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:19

het liefst een zwaar bit, niet heeeeel zwaar maar wel eentje die door zn gewicht rustig in de mond licht. En veel paarden lopen lekker op een 18 tot 21 mm dik dubbelgebroken bit, dus daar rijdt ik graag mee. Maar persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:22

Dubbel gebroken

enkel gebroken iig niet, die vind ik de minst vriendelijk, of het nu water of bus variant is maakt me niet uit.

ook een ongebroken trens is fijn en zacht.

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:50

ik heb een dubbelgebroken k&k watertrens

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:55

Ligt aan het paard waar ik op dat moment mee rijd.
Ik heb voor mijn bijrijd paard twee hoofdstellen met 2 verschillende bitten.
Dagelijkse hoofdstel waar de eigenaar mee rijd heb ik een dikke bustrens, vanwege niet stille handen.
Maar het fijnst als ik rijd is het hoofdstel met een vrij dunne watertrens en daar loopt ze voor mij het beste op.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:37

Zonder bit! Om een of andere reden luister ze bij mij allemaal beter zonder bit dan met.

beautyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:39

Ik rijd met een dubbelgebroken trens. Is zachter voor zn mondje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:34

Ik heb een dikke dubbelgebroken trens, ben ik mee begonnen toen ie 3 was en loopt er nog steeds superfijn op!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:55

ik heb een dubbelgebroken. Een K&K meerbepaald

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:59

ik heb voor alledrie een dikke ENKEL gebroken trens, dikte omdat ik denk dat een dik bit minder scherp is dan een dun bit, en enkel gebroken doordat de twee paarden hun tong er anders over heen doen, en me pony is niet anders gewend, die loopt al vanaf haar derde op dat bit

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:28

ik wissel af een gebroken trens met een correctiebit voor als ze in een heftige periode zit

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:34

voor mn ene paard (8jr)heb ik een rubberen, enkel gebroken D-trens, hij is vrij onrustig met zn hoofd, en met dit bit is hij het meest constant (hij schuimt altijd erg, dus rubber bit kan...)
voor een andere altijd een dubbelgebroken watertrens (met dun tussenstukje), dit paard is wat stugger in haar mond en met dit bit loopt ze als een zonnetje!
voro de andere (een 3-jarige) heb ik nu nog een watertrens, enkelgebroken, maar ik heb een dubbelgebroken bustrens (met dik tussenstukje) besteld, omdat ik het idee heb dat dit bit zacht is (is dat zo??)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:06

Poll doet 't bij mij ook niet.
Had gekozen voor dubbelgebroken trens. Met eraan toegevoegd dat ik op een dubbelgebroken watertrens rij. Zo een met een plat middenstukje.

Toen ik mijn paard kocht werd ze daar op gereden en kreeg ik het advies om haar daar op te blijven rijden omdat ze daar het fijnste op liep.
In de loop van de jaren wel eens iets anders geprobeerd (bustrens hol RVS, bustrens massief koper, D-trens met rubber en een ongebroken bustrens) maar telkens kwam ik weer terug op mijn dubbelgebroken watertrensje.
En de ervaring heeft dus geleerd dat ik mijn energie beter in mijn rijvaardigheid kon steken dan in het uitzoeken van een ander bit.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik alleen de ongebroken bustrens heb aangeschaft, de rest had ik nog liggen.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:03

Pol doet het bij mij niet.

Toen ik mijn paard kocht werd ze gereden op een enkel gebroken massieve en dikke bustrens. Dit heb ik heel lang gebruikt, maar toch wel eens wat anders gebruikt. Bij een watertrens kwam er vaker een velletje tussen dus dat vond ik ook niks. Ik ben dus ook weer gewoon terug gekomen op de bustrens. Alleen een iets dunnere variant, omdat ik het bit wel erg dik vind, wat ook niet prettig is. Hier loopt ze het lekkerste op.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:51

dubbel gebroken

Bloompje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:32

Ik gebruik een enkelgebroken dik bustrensje. Wel even een opmerking naar mensen die in hun reactie zeggen met een dubbelgebroken trensje te rijden; omdat dit zachter zou zijn! Het tegendeel is echter waar! Leg dit bit maar eens plat op je hand en neem dan de ringen en trek deze maar eens naar beneden, zo voel je wat een knijpend effect dit bit heeft en in welke maat deze nog eens word versterkt door het tussen-stukje. Bovendien steken deze stukjes ook altijd recht omhoog, en dus in het gehemelte van jou paard. K&K bitten daarentegen kan ik geen ordeel over geven die heb ik nog nooit geprobeerd. Maar zo vriendelijk zijn die dubbelgebroken bitten dus ook weer niet!!
Nb. Geld voor enkel gebroken bitten ook wel het een en ander.

tinekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:48

Ik rijdt jonge paarden met dubbel gebroken bit omdat deze wat vriendelijker in de mond is dan ander bitten. Mijn paard van 8 rijdt ik met enkelgebroken watertrens wel een dikke omdat ze heel fel is in de mond. geen voorstander van een dtrens omdat daar het velletje van de mondhoek tussen kan gaan zitten.

_black_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:47

Ik rijd met een Robart bustrens, deze is dubbelgebroken. Af en toe rijd ik ook wel eens met een enkel gebroken watertrens, maar met de Robart loopt ze toch beter.