Paard moeite met aangalopperen, stresserig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Paard moeite met aangalopperen, stresserig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 12:13

Ik heb een bijrijdpaard, die wordt door de eigenaar alleen op zondag gereden en dan is het vooral ik trek aan de linkerteugel dus jij gaat naar links, ik geef jou een schop dus jij gaat harder etc.

Nu heeft hij al weer door dat als ik erop zit dat het niet zo werkt. Ik heb hem in stap en draf nu ook lekker aan het lopen en dat gaat allemaal goed enzo. Maar nu de galop.

Bij die eigenaar mag hij altijd keihard crossen, of het nou buiten of in de bak is. Nu heeft hij dat bij mij ook altijd geprobeerd, al is hij al een stuk rustiger geworden.
Het probleem is eigenlijk aangalopperen, misschien geef ik de hulpen wel niet duidelijk genoeg voor hem, want het lijkt mij dat hij het diep van binnen nog wel ergens moet weten wat de echte hulpen zijn voor aangalopperen, want ooit heeft hij namelijk Z2 dressuur gelopen.

Als ik de hulpen geef gaat hij heel gestresst hard proberen te draven en lijkt het alsof hij het niet begrijpt. Als ik dan met mijn stem de hulpen ondersteun galoppeert hij wel aan, maar ik wil hem vanuit een rustige, ontspannen draf kunnen laten aangalopperen in een rustige galop en niet alleen met mijn stem, want vanuit een stressige draf kan het nooit goed gaan.
Ik heb hem meestal wel op een volte aan het draven als ik ga aangalopperen, om hem rustiger te houden. Als hij rustig is pak ik er steeds is een lange zijde bij, maar ik galoppeer nog vooral op de volte.

Hebben jullie nog tips?

En nee ik heb nog geen les, maar dat ben ik wel van plan. Al zijn er op dit moment nog geen instructrices hier op stal waar ik priveles van zou willen, de goeie zijn volgens mij allemaal weg.
Er is op zaterdag wel een pensionles van de manege eigenaresse (maar privelessen voor een half uur van haar zijn geloof ik 40/50 euro en dat vind ik een beetje teveel van het goede), maar meestal moet ik werken. Dus ik moet maar eens een oplossing vinden daarvoor, maar ben het zeker van plan hoor. Maar daarom ook maar hier wat tips gevraagd.

Lusitana

Re: Paard moeite met aangalopperen, stresserig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:27

Een paard wat Z is gereden, heeft geleerd aan te galopperen met druk op de teugels en vooral zit. Veel denken bij aangalopperen aan sneller gaan, maar galop kan in feite langzamer zijn dan draf... Denk daar goed aan, je zet hem dus in een andere gang, niet in een hogere versnelling.
Welke hulpen geef je nu? Hoe vraag je stelling? Want veel mensen doen dat met de binnenhand naar binnen, maar het kan ook met de binnenhand wat naar je toe buigen, misschien reageert hij daar beter op en dan een halve ophouding buiten teugel en dan met de handen meegaan naar voren in de eerste galopsprong, maar wel goed zitten blijven en zorgen dat de teugel niet los komt te hangen. Dus niet geven, maar meegaan (da´s anders geven).
Overbodig te zeggen dat je moet drijven met je binnenbeen en dat het buitenbeen naar achteren moet en je je kruis aan moet trekken.

Denk aan je paard onder je weg duwen.

Oh en nooit vanuit een rennerige draf aan laten springen. Dan weer terug naar stap, rustig drafje. Ik zou toch al veel overgangen rijden voordat je de galop probeert. En dan ook echt aanspringen oefenen, dus niet door laten kachelen. Een pas of 6-8 is genoeg en dan weer draf, stap, even de rust er weer in, en dan opnieuw. Kun je op een grote volte doen. Dus besteed daar eens een half uurtje aan. Niet vergeten regelmatig van hand te veranderen en rust in te bouwen als in stappen aan de lange teugel (en belonen!)Uiteindelijk kun je draf-galop-draf-galop doen zonder dat hij rennerig wordt. Dan kun je langere stukken galopperen.

DaphneL

Re: Paard moeite met aangalopperen, stresserig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:06

Wat doet hij als je rustig draaft en dan tegelijk je stemhulp en de galophulp met je been geeft? Met je stemhulp kun je hem dan laten merken dat de hulp die jij met je benen geeft jouw galophulp is, net doen alsof hij heel de galophulp niet kent.
En inderdaad niet laten aangalopperen als hij wil gaan rennen in draf, dat is juist wat je af wilt leren.

Lady heeft af en toe hetzelfde met de galop op links, dan probeert ze weg te rennen en fokt ze zich helemaal op.
Ik moet als ze onder me uit wil draven haar opvangen, zorgen dat ze weer ontspant in draf (ook al betekent dat dat ik eerst weer een paar rondjes moet draven) en dan pas weer proberen aan te galopperen. Als ze rustig aanspringt, een heel klein stukje galopperen en weer terug naar draf. Dan weer terug naar de ontspanning in draf (of evt. stap) en weer een keertje aanspringen.
En vooral zelf rustig blijven en niet net als hij gaan stressen