Aan de teugel maar toch aanleuningsfout?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Aan de teugel maar toch aanleuningsfout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 18:11

Als ik mijn paard aan de teugel rijd, dan doet ze haar tong over het bit op de linkerhand. De tong verdwijnt als ik buitenstelling vraag. Oorzaak is bekend en wordt ook aan gewerkt (recht richten). Nu wordt een tong over het bit gezien als een aanleuningsfout en dat is in ons geval ook wel juist, omdat mijn paard nog niet voldoende recht gericht is. Ze loopt echter in mijn beleving wel aan de teugel, want ze ontspant volledig, er is een licht verend contact , de hulpen komen super door (terwijl ze normaal veel stugger is) en het voelt echt of ik een paar honderd kilo met mijn pink kan besturen . Ook komt ze met de achterhand er goed bij, want regelmatig voel ik haar rug omhoog komen. Ze is dan gewoon heel erg fijn te rijden, terwijl ze normaal best stug kan zijn, dus je voelt echt verschil. Maar ik zit nu wel een beetje in tweestrijd wat ik het beste kan doen. Volgens mij kun je nl. alleen goed aan de teugel rijden als de aanleuning 100% in orde is. Alleen...mijn paardje biedt het over het algemeen heel erg makkelijk aan en het is een geweldig gevoel als ze zo ontspant. Wat nu? Moet ik eerst alleen met contactteugel rijden en haar verder recht gaan richten, of kan ik haar aan de teugel rijden als ze het aanbiedt en zodra de tong er uit flapt, contrastelling gaan rijden? Of nog wat anders? Mijn instructrice gaat voor de ontspanning en de contrastelling. Wat vinden jullie?

Agnes75

Re: Aan de teugel maar toch aanleuningsfout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 20:09

Niemand? Is ie zo lastig?

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:44

ik weet het antwoord ook niet echt maar als je paard recht is dan zoeken ze in de meeste gevallen uiteindelijk zelf de juist aanleuning op (toch?) dus dan zou mijn idee zijn eerst recht richten en dan verder gaan met rijden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:43

Waarscheinlijk zie je het "aan de teugel rijden" te veel als een doel opzicht. Op wat voor een manier werk je naar de nagevelijkheid toe?

Je hebt kans dat je te veel met je handen zit te rommelen in zn mond om de nagevelijkheid voor elkaar te krijgen. Dan moet je gewoon meer van achtere naar vore toe rijden. Vergeet die hoofd/hals houding even en ga eerst eens verder met het rechtrichten in en balans brengen van je paard. Ook moet je veel overgangen rijden om de effecten van de hulpen te vergroten -hiervoos is een onafhankelijke zit nodig.

Door veel overgangen en figuren te rijden zal je paard los laten in zn rug en terug komen op het achterbeen, in dit geval zal die op de juiste manier nagevelijk zijn: van achtere naar vore dus!

Als je al op deze manier rijdt kan het zijn dat het gewoon een gewenning is geworden voor je paardje of dat die last heeft van haken/doppen. Laat voor de zekerheid de tandarts komen om dit uit te sluiten!

Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:47

Als ik het goed lees is je vraag eerst nagefelijk en dan rechtrichten of eerst rechtrichten en dan nagefelijk. Imo is je paard niet 100% nagefelijk als het niet recht is want dan blokkeert het ergens in zijn lijf. Op het moment dat je paard zelf die ontspanning en 'nagefelijkheid' aanbiedt, kun je van daaruit natuurlijk ook gewoon werken aan het rechtrichten, alles hangt met alles samen. Zolang hij het niet aanbiedt zou ik wel werken aan het rechtrichten, de nagefelijkheid volgt dan wel.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:34

M3isSi3j: ik snap wat je bedoelt, maar zo rijd ik juist niet. Aan de teugel is voor mij geen "must", ontspanning vind ik veel belangrijker. Mijn paardje komt juist los als ik die figuren en overgangen rijd en ik probeer zo min mogelijk aan haar mond te komen. Dat is ook mijn verwarring: ik vraag er in mijn beleving niet om, maar ze ontspant wel, en dus snap ik het niet helemaal meer. Tanden zou trouwens kunnen, ze is 5, ik bel binnenkort de paardentandarts.

Urielle: Ben het met je eens. Als ze het niet aanbiedt, dan rijden we overgangen, slangenvoltes, voltes openen en sluiten en contrastelling met contactteugel. Ik dwing dus nooit wat af. Maar er zijn af en toe dagen dat ik begin met losstappen en dan voel ik meteen dat ze wil ontspannen. Als ik dan wat figuren rijd en stelling vraag, dan komt ze vanzelf. Ik kan dan ook wel een half uur zo rijden, waarbij ze ook niet protesteert en ze lijkt er zelf ook nauwelijks moe van te worden. Maar wel die tong dus. Ik merk wel dat als ik verruiming vraag, ze daar wel moeite mee heeft, en dat komt dan waarschijnlijk door de blokkade.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:15

Werk eraan om haar op de linkerhand de buitenteugel goed aan te laten nemen. Niet door zelf met contactteugel te rijden, maar om haar dat contact te laten zoeken. Rijdt veel slangenvoltes, zorg ervoor dat je vooral linksom de binnenteugel LOS houdt, totdat je altijd en constant het contact met je buitenteugel kunt behouden. Moedig haar aan om dat contact op te zoeken, door je binnenteugel duidelijk naar voren te plaatsen, en met je binnenhand op de hals te belonen: hierop moet ze meer gaan zakken en meer contact in je buitenhand nemen. Rijdt haar in voltes en bochten goed van binnenbeen naar buitenteugel. Vooral linksom, altijd met het idee van pasje wijken en/of schoudervoor rijden (ook op rechte stuk).

Ook zou je wellicht eens kunnen kijken wat het effect is als je een ander bit gaat gebruiken.

Succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:30

Citaat:
Ze loopt echter in mijn beleving wel aan de teugel, want ze ontspant volledig, er is een licht verend contact , de hulpen komen super door
(terwijl ze normaal veel stugger is)
en het voelt echt of ik een paar honderd kilo met mijn pink kan besturen

Dit lijkt op achter de teugel rijden......

Als dat zo is moet je daar snel wat aan doen - doormiddel van les
Ze probeert er dan echt onderuit te komen, dus moet je dat met lessen oplossen...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:31

volgens mij is het nooit goed als je "niets "in je handen hebt..... je moet altijd een zeker contact blijven behouden, anders is er geen aanleuning denk ik, dan kruipt je paardje achter de teugel en ontkomt zo dus makkelijk aan jou hulpen, want jij denkt dat ze dan nageeflijk goed loopt.... maar eigenlijk ontwijkt ze dus alles zo, want heel jou contact met haar is weg.... ik zou gewoon heel veel van achteruit gaan rijden, alleen maar naar je hand toe, en veel tempowisselingen, paar passen weg, en wer terug.. net zolang tot je dus wel weer dat contact met de mond hebt.... waarschijnlijk loopt ze ook te zoeken naar dat contact, en kruipt ze daardoor achter de teugel misschien...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:07

Bedankt voor alle tips! Ik heb les.... alleen loopt ze dan meestal niet zo...en achter de teugel is het volgens mij niet, want als ik haar naar voren drijf en mijn hand open, dan volgt ze wel degelijk mijn hand. Als ik een paar pasjes verruiming vraag, dan voel ik de druk van voren wel wat toenemen. Er is ook contact, want ik "voel" haar kauwen en dan schuimt ze ook enorm. Verder rijd ik sinds een paar maanden met een dubbelgebroken aurigan trens, dus wel vrij zacht. Voorheen met een gebroken dikke trens, waarmee ik overigens beter kon voelen op welke hand ze vast zat.