Tips om een keertwending te rijden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Tips om een keertwending te rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:58

Ik zou graag tips van jullie willen om een keertwending te rijden, ik heb ook les en ga er binnenkort ook mee bezig, maar met tips van jullie kan ik misschien al wat voorbereiden.
Jullie mogen ook tips of oefeningen geven om de keertwending voor te bereiden.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel

Utrolig

Re: Tips om een keertwending te rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:01

Door de volte te verklein en al een beetje contra te stellen. Op een gegeven moment kun je hem/haar laten wenden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:03

Ik heb geleerd dat je het op 2 manieren kan doen, maar ik weet er maar eentje..

Je zet je paard op een volte van 4-5 meter, en begeleid hem goed met je been, links-rechts in het ritme.

Dan doe je je buitenbeen achter de singel en vraagt een soort travers, hij stapt dan een grote keertwending, dit kun je later verfijnen.

Ik heb het ook nog niet helemaal onder de knie, maar denk dat dat wel komt, ik ben ook benieuwd naar meer tips!!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:51

Utrolig jouw manier snap ik niet echt.
Die van Lamyra wel, dus die ga ik eens proberen straks als ik ga rijden.

Mijn pony vind deze oefening ook erg lastig, en zelf vind ik hem ook niet makkelijk om hem onder de knie te krijgen. Vandaar ook dit topic.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:54

je moet je paard om een kleine volte zetten, dan vraag je wat rechterstelling (als we ervan uitgaan dat je op de rechter volte zit) en vervolgens ga je je paard zn achterhand een beetje naar binnen duwen.
Je kan je eigen gewicht daarbij ook een beetje naar recht plaatsen
dan stap je een 'grote' keertwending.
voor een proef is dat nog niet goed, maar dat is wel makkelijker voor je paard.
Als hij dat helemaal onder de knie heeft kan je hem zo klein draaien.
let daarbij wel op dat hij met het ene achterbeen wel door blijft stappen op de plaats en met het andere eromheen draait.

suc6

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:27

een keertwending kun je eigenlijk in alle gangen voorbereiden. ga op de grote volte rijden en vraag telkens de achterhand een beetje naar binnen. als je paard al redelijk verzameld is, is het in galop vaak het makkelijkst, dan hoef je niet om spilbenen te denken. vraag in galop de achterhand naar binnen, je kunt je volte dan telkens verder verkleinen d.m.v. door te sluiten op je buitenteugel.
denk erom dat je dit in het begin niet te lang achter elkaar doet, het vraagt redelijk wat kwa spieren van je pony. als hij in verzet komt of het gaat niet meer, rijd je je volte uit en probeer je het overnieuw, niet door gaan trekken of iets dergelijks.
als je pony in galop de bedoeling van je hulpen snapt (en je dus eigenlijk ook een werkpirouette kan rijden..) kun je het in stap proberen. let er daarin op dat je pony actief stapt en niet hapert in je oefening. begin met een grote keertwening. niet meteen te klein willen.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:38

Er zit echter wel degelijk verschil tussen een werkpirouette in stap en een keertwending. In een keertwending mogen de achterbenen niet scharen.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:40

het gaat erom dat de pony snapt dat zijn achterhand naar binnen moet en dat als je doorsluit op je buitenteugel dat hij dan verkleint.

verder ben ik het met je eens hoor!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:44

sorry voor mijn onduidelijk Tip!

Zo hebben ze het mij geadviseerd, maar ben vergeten te zeggen dat de achterhand op een gegeven moment naar binnn moet. Volg maar gewoon die andere tips. Lijkt mij verstandiger!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:17

Tja, lastige oefening, de keertwending! In het begin ben ik ook vanuit een kleine volte begonnen en dan travers-achtig inzetten en op de buitenteugel de voorhand mee naar binnen nemen om te draaien.
Maar omdat Duvel erg veel moeite had om voor mijn buitenbeen opzij te gaan, moest ik later van mijn instructrice op de rechte lijn mijn paard opzij zetten voor mijn buitenbeen en als hij dat goed deed, "gewoon de voorhand draaien" (citaat van mijn instructrice) of te wel, met beide handen iets naar binnen, wakend binnenbeen om ritme in de stap te houden en dan maar omdraaien.
Volgens mij heb je niet zo veel aan mijn tips, hierboven staan wel nuttige dingen, die ik ook gebruikt heb, maar hoe ik het nu precies doe krijg ik niet goed in woorden uitgelegd, sorrie.
Ik weet wel dat ik er zelf altijd te moeilijk over deed, nu ik "gewoon" de voorhand draai, zeg maar, lukken de keertwendingen een stuk beter, zie nu regelmatie een 6 en heel af en toe zelfs een 7 op mijn protocol verschijnen, toen ik net in de M2 zat waren dat eerder 4-en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:44

Utrolig schreef:
Door de volte te verklein en al een beetje contra te stellen. Op een gegeven moment kun je hem/haar laten wenden

Contra stellen?? Wat bedoel je daar mee??

Je kunt idd het best beginnen met voltes verkleinen en m iets travers laten stappen. Dan steeds meer buitenteugel en kijken of hij zijn schouder mee wil nemen en om zijn achterhand wil draaien, let daarbij goed op je binnenbeen, anders laten ze snel een been staan. Ook is het goed om je paard te leren de stap te sluiten, dus begin ook met schakelen in de stap.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:16

Er staan al heel veel goede tips boven. Zorg ook dat je veel travers oefent, in keertwendingen en travers hebben ze namelijk dezelfde soort buiging nodig.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 08:49

Bedankt voor jullie tips!
Dus ik kan het beste gewoon op een kleine volte in stap, en dan der kont naar binnen drukken!? En travers oefenen!?

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:39

Ik heb op de instructieweek in Ermelo tijdens een clinic van Bart Bax juist geleerd dat je een keertwending vanuit schouderbinnenwaarts moet inzetten. Juist niet vanuit travers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:54

Bart heeft wel gelijk in die zin dat bij een keertwending de voorhand om de achterhand draait. De achterhand verplaatst zich niet en al helemaal niet naar binnen, de achterbenen mogen zoals eerder gezegd niet scharen.

In het voorbereidende werk is het belangrijk dat je vergaande controle krijgt over zowel de voor als de achterhand, en daar is zo'n werkpirouette heel geschikt voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:23

Sjellii schreef:
Ik heb op de instructieweek in Ermelo tijdens een clinic van Bart Bax juist geleerd dat je een keertwending vanuit schouderbinnenwaarts moet inzetten. Juist niet vanuit travers.

Zo zet ik hem tijdens mijn proef uiteindelijk ook in, maar in de training werk ik juist wel met de achterhand naarbinnen, omdat Duvel de neiging heeft om juist met zijn achterhand 'eruit te draaien' als het ware. Door in de training dus extra te werken aan het naar binnen zetten/begrenzen van de achterhand, wordt het resultaat als ik uiteindelijk een echte keertwending moet rijden beter.
Inderdaad om dus meer controle over de achterhand te krijgen, zoals Zep hierboven aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:32

Idd, in de proef heb ik wel eens een onvoldoende gehad doordat ie eerst zijn achterhand naar binnen zette. Nu let ik er veel meer op dat ik m vanuit schoudervoor inzet, maar thuis doe ik beide. Alles draait toch om controle...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:25

Sjellii schreef:

Ik zet hem dus ook in vanuit de schouderbinnenwaarts, tenminste, in de aanleerfase. Anders kwam mijn paard zijn achterhand voor zijn voorhand, vanuit de schouderbinnen heb je dat probleem dus niet meer.
Het is ook erg belangrijk om voorwaarts te blijven denken. Mijn paard dhad het probleem dat hij te veel wou gaan zitten en dus achteraan niet meer meestapte, hij ging dan in een soort van levade Daarom heb ik de keertwendingen eerst overdreven groot uitgevoerd (werkpirouette) zodat hij zeker bleef stappen en ze pas later verkleind.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:25

Wat ik eigenlijk bij iedereen mis is KIJKEN! Kijk ook waar je naartoe wil, dus als je een keertwending op de rechterhand wil doen, kijk dan over je rechterschouder. Zo draai jij je lichaam in de richting waar je heen wilt, en voelt je paard dat. Verder moet het wel lukken met de tips hierboven, staan erg goede tussen!