Zadelmak maken, paard staat gewoon STIL!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Zadelmak maken, paard staat gewoon STIL!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:36

Onze buren zijn hun paard aan het zadelmak maken met behulp van onze dochter, zij mak zitten.
Met longeren kwam het probleempje al naar voren maar nu nog meer.
Ze gaat stil staan en is dan moeilijk in beweging te krijgen. Longeren gaat alleen met dubbele lijnen, met 1 lijn komt ze steeds naar je toe.
Ze willen niet te streng zijn omdat ze natuurlijk niet weten of ze het niet snapt of gewoon lui is. Ook aan het halster staat ze regelmatig stil en iedereen is dan druk haar weer in zijn vooruit te krijgen.
Het is een heel lief, mensgericht paard en dat willen ze natuurlijk zo houden. De zweep is ze totaal niet bang van.
Vandaag waren ze zo ver dat ze onder het zadel met de dubbele lijn heeft gedraafd met de ruiter erop. Ze zet echt geen stap verkeerd, niet bokken of vervelend doen maar ze staat dus steeds stil....
Wie heeft goede tips om er wat meer pit in te krijgen zonder te hard te zijn.

pippie123

Re: Zadelmak maken, paard staat gewoon STIL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:51

Ik denk dat ze het nog niet helemaal snapt, ik reed ook een paard in en die deed precies hetzelfde steeds als wij wouden dat ze voorwaarts ging bleef ze stokstijf staan. Het verschilt per paard, een ander paard reageerd juist heel voorwaarts. Wij deden dat ik erop ging zitten en iemand liep ernaast en dan drukte ik mijn benen aan en dan moest ze lopen, desnoods gewoon zacht tikje met de zweep, en geduld hebben dan komt het wel goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:36

Citaat:
Ik denk dat ze het nog niet helemaal snapt

Dat denk ik ook!
Eerst goed gaan longeren. Ook dat ze begrijpt dat ze moet draven als je dat vraagt, daarna longeren met iemand erop..dan zal ze het wel gaan begrijpen

Succes

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:40

Ja idd .
Het beestje snapt het niet
Vandaag nog aan de hand gehad
Eerst moet ze leren wat die "druk" is met halster
Ik heb het hier over aan de hand
Je moet een manier zoeken zodat als je aan het halster "trekt" ze vooruit gaat dus : druk => vooruit
En zo ook manieren zoeken met de benen ...
Aan de longe : Het afleren dat ze naar je toe komt ..

x Noeki

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:10

Ik heb er ook een hoop gehad die dat doen...zorg dat ie eerst het aan de hand lopen en het longeren foutloos kan. Als ie stil gaat staan aan de longe, zou ik hem toch echt even met de zweep aantikken, want nu leert ie dat stilstaan geen consequenties heeft. Daarna pas onder de man proberen. Ook het rijden van een jong paard, altiojd een zweepje erbij houden, en onthouden dat geen reactie erger is dan ervandoor schieten of bokken oid. Succes

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 07:16

Ze wordt al enkele maanden gelongeerd. Met een enkele lijn lukt dat blijkbaar niet maar met dubbele gaat het heel goed, blijkbaar vindt ze de lijn achter haar billen om prettig. Gisteren met longeren met de ruiter er op ging het met dubbele lijnen ook. Ook er achter lopen en zo sturen gaat goed.
Misschien moeten ze wel iets strenger zijn, maar ja, dat is meestal de laatste optie.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:18

Citaat:
Ze wordt al enkele maanden gelongeerd. Met een enkele lijn lukt dat blijkbaar niet

Dan nog oefenen, want dat moet hij toch echt eerst kunnen, vóórdat er iemand op gaat zitten...

Een goede basis is echt belangrijk!!!

Gelijk goed op stemcomando laten reageren, dat is érg handig met inrijden.

succes!