Primeur! Dressuur met El Rapido.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SarahJ

Primeur! Dressuur met El Rapido.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:54

Deze foto's zijn een maand geleden genomen door Craz, waarvoor dank!
Mijn houding is echt om van te huilen, en binnenkort zal er dan ook ongetwijfeld een zitles volgen .
Het was de tweede of derde keer dat ik met laarzen reed, en aangezien ik er (nog) niet echt 'voeling' mee heb, viel het me zwaar om hem wat te bewerken.

Oh ja, het gaat hier om El Rapido, een 10 jarige BWP ruin die ik nu een 6-tal maanden rijd.

Zo, dit zijn de achtergronddetails, nu nog de foto's .

Afbeelding
Deze foto plaats ik omdat ik Rapido's billen hier zo lekker vind . Jammergenoeg is dit maar een momentopname en zijn zn billen in het echt niet zo rond .

Afbeelding
Een laag drafje.

Afbeelding
Het eerste galopje.

Afbeelding

Afbeelding
Gelieve er rekening mee te houden dat de foto scheef getrokken is .

Afbeelding

Afbeelding
Hier zien jullie mijn houding-probleem; ik bol mn rug en schouders helemaal op.

Afbeelding

Afbeelding
Galop op de linkerhand . Ik heb het er moeilijk mee omdat hij heel moeilijk te buigen is op links, en dat is vooral merkbaar in galop. Galop op links voelt ook altijd heel 'jumpy' aan, en heb moeite om dan iets of wat fatsoenlijk te gaan zitten.

Afbeelding
Rechtergalop is gemakkelijker, al blijf ik wel te veel naar voren zitten.

Afbeelding
Op zoek naar de ontspanning .

En hier nog enkele foto's van hoe het zéker niet moet :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan mn houding te zien deed ik ofwel té veel moeite om recht te zitten - er worden dan ook niet elke dag foto's van mij te paard getrokken - ofwel ging ik een overgang naar de draf rijden, die waarschijnlijk grandioos de mist in ging .

Commentaar mag altijd, maar vertel er dan ook bij HOE ik het beter kan doen, m.a.w. stel een OPLOSSING voor, zodat ik er ook iets aan heb .
Laatst bijgewerkt door SarahJ op 16-08-05 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT

Re: Primeur! Dressuur met El Rapido.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:00

Het paard loopt mooi ontspannen, nu jij nog

Je kan proberen om je schouders 'los' te laten, probeer ze te ontspannen.. Het is moeilijk, en ik kan ook moeilijk zeggen van: doe dit of doe dat, want het zijn momentopnames
Maar je hakken wat verder uitdrukken, letten op je handen, en echt proberen recht te zitten
En die zitles zeker doen, dat helpt zelfs nog bij de beste ruiter!
Veel plezier en succes nog met hem, hij is wel mooi hoor!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:20

Tsssk, Sarah, zo'n setje is echt not done

Dat laarzen-probleem ken ik, de eerste keren met mijn laarzen waren een regelrechte ramp ...

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:32

ik heb een tip voor je maar het is een heel vermoeiende
Bij mij heeft ie wel geholpen , ik kromde mijn rug niet , maar ik liet mijn schouders helemaal naar beneden hangen ( lekker onelegant )
Mijn instructrice van op kamp was het op een dag zo beu om constant erop te vitten dat ze een achter mijn armen stak.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Anders zet je maar een berichtje en leg ik het uit hoe...

Het heeft wel danig geholpen want na één lesuur zo rijden heeft ze de hele niet meer hoeven vitten. ( je houdt er je rug ook mooi recht door )

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:32

bonitobol schreef:
ik heb een tip voor je maar het is een heel vermoeiende
Bij mij heeft ie wel geholpen , ik kromde mijn rug niet , maar ik liet mijn schouders helemaal naar beneden hangen ( lekker onelegant )
Mijn instructrice van op kamp was het op een dag zo beu om constant erop te vitten dat ze een achter mijn armen stak.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Anders zet je maar een berichtje en leg ik het uit hoe...

Het heeft wel danig geholpen want na één lesuur zo rijden heeft ze de hele niet meer hoeven vitten. ( je houdt er je rug ook mooi recht door )

Mijn instructrice van op kamp was het op een dag zo beu om constant erop te vitten dat ze een LANGE ZWEEP achter mijn armen stak.

sorry voor de fout

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:40

Ik had me dus een smal donkerbruin paardje voorgesteld en nu blijkt Rapido een stevige bruine ruin te zijn

TiesSieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:57

m00i beestje

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:21

Mooi paardje hoor, heftige galop

Houding verbeteren begint stilstaan; laat je paard halthouden en je schouders naast je lichaam hangen.
Mijn probleem (waardoor ik net zo ging zitten als jou ) was dat ik mijn teugels kort pakte omdat ik dacht dan meer controle te hebben; fout dus.
Dezelfde controle die je nú hebt, kun je zelfs nog meer ervaren als je ontspannen rechtop zit, je hebt dan weliswaar meer teugel voor je, maar er staat evenveel spanning op
Probeer trots te zitten, straal zelfvertrouwen uit, denk dat je de hele wereld aankan! Geloof me, het werkt

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:31

Ik moet is leren deftig fotos te nemen

Maar ik vind jullie echt een goede combinatie. Ik vind trouwens in het echt dat je houding niet zo erg is als op de fotos Nu valt het mij ook op dat je iets naar voor zit maar als ik je zie rijden vind ik altijd dat je erg goed zit.
Trouwens Rapido is alleen maar mooier geworden sinds jij er mee rijdt. Hij straalt echt!

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:39

Bedankt voor de reakties!

Mientjeuh schreef:
Tsssk, Sarah, zo'n setje is echt not done :

Setje? Hoe setje? Welk setje? Waar setje?

Bonitobol, met een zweep achter mn rug heb ik ook al eens gereden, en idd, dat werkte! Misschien moet ik het weer wat vaker gaan doen. Alleszins bedankt voor de tip!

Teigetje, ja ondertussen is hij al wat veranderd en heeft hij al wat meer massa gekregen. Zolang hij maar geen stevige bruine rat wordt, he .

BasjeGuwrl schreef:
Mooi paardje hoor, heftige galop
Ja, er werd mij al verteld dat hij een grote galopade heeft (als ik hem niet in de weg zit tenminste ). Nu ik de foto's zie, begrijp ik wat daarmee bedoeld wordt .

Bedankt Craz!
Onlangs reed Véronique - de échte eigenaresse - er nog eens mee, en ze vond hem helemaal veranderd; ze vond dat hij echt een leuk paard was geworden. Dat is natuurlijk ook altijd een compliment dat kan tellen .
Trouwens, er is niets mis met de foto's hoor! Ik vind ze goed getrokken. Nog eens bedankt daarvoor .

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:40

Oké ik had daarnet dus een post geplaatst, maar toen flipte Bokt weeral.
Ik zal proberen te herhalen wat ik wou zeggen he.

Ik vind het er ten eerste helemaaaal niet slecht uitzien!
Rapido loopt leuk en ontspannen, en zo hoort het he.

Misschien een tip voor jou: probeer met je voeten (hielen) de grond te raken en met je hoofd het plafond. Kijk voor je uit, niet naar je handen, en kijk altijd in de richting die je uitwil (helpt echt, ik probeer dat ook altijd te doen). Dus kijk je naar beneden, dan volgen je schouders en handen ook!

Dan je handen: probeer die iets dichter bij je te houden en iets hoger, probeer ze als het ware iets meer te dragen. Laat idd (zoals hierboven gezegd is) je teugels wat langer, dan kan je makkelijker je handen bij je houden.

Voor de rest ziet het er echt wel goed uit, dus doe zo verder!

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:05

SarahJ schreef:
Mientjeuh schreef:
Tsssk, Sarah, zo'n setje is echt not done
Setje? Hoe setje? Welk setje? Waar setje?

Denk dat dat net het probleem is...

Ziet er lekker ontspannen uit hoor Sarah, en ik heb hetzelfde probleem als jou kwa houding, wat bij mij goed helpt is zonder stijgbeugels rijden, dan moet je wel rechtzitten, anders verlies je je evenwicht volledig.
En zoals Anja al zei: ik had bij Rapido altijd idee van een smal paardje, maar dat is dus helemaal niet zo, lekker beestje is het.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:35

Waar is dat lelijk eendje nu waar je het ooit over had? Hij is toch leuk

Tof ook om jou eens te zien rijden.

Is dat de piste van de lrv?

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:48

Awel waar is die cap? Foei Sarah

Buiten dat je je schouders naar beneden laar hangen vind ik het er zeker goed uitzien.
Rapido heeft mooie ruime gangen, ik vind hem een leuk paard.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:25

Ik vind jullie een leuke combinatie

Over je houding ga ik niks zeggne want ik zit er zelf ook niet geweldig op, haha

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:01

Bedankt nog voor de leuke reakties en tips !

Saartje, dit is Stefanie's piste .
Ik mag enkel de buitenpiste van de LRV gebruiken.

Skara, "cap is eigen keuze" .
(Als ik buiten rijd, zet ik hem wel op, maar binnen is het echt een doetje .)

Bedankt Feetje, Anjatjeuh en Tess_84!

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:07

leuk paardje, commentaar geef je zelf al dus ik zeg niks meer!
succes met je zit lessen

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 06:50

Foei Sarah ik zie helemaal geen lelijk paardje, tis echt een schoontje Vind dat jullie echt mooi bij elkaar passen.
Houding en weet ik veel wat nog geef ik geen commentaar want ik kan het zelf ni

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:13

leuke combi zijn jullie!!! en Rapido is een mooi paardje zeg , ik dacht ook dat het een klein smal bruintje was, hihi, ligt misschien aan de naam.
nog veel succes!

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 23:21

Bedankt voor de reakties, ladies !

Nuja, het is maar wat je gewoon bent natuurlijk . Ik was Dylord gewoon, en dat is echt een beer van een paardenvent. In vergelijking met hem vind ik Rapido maar klein en iel. Hij is nochtans minstens 1m70, maar zo voelt hij ook absoluut niet aan.

Ja, op de foto vind ik het ook geen lelijk paard, maar ik denk dat hij fotogeniek is, want in het echt is hij veel minder mooi. Ik kreeg deze week nog eens de opmerking 'dat is nu toch geen mooi paard' van iemand die hem voor de eerste keer zag.
Dus wacht maar tot jullie hem in real life zien .
Maar uiteindelijk maakt het mij niets uit hoor; als ik er maar leuk mee kan rijden .

tonypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:25

hey
nou mijn houding is ook een ramp
maar door te zien wat je fout doet
leer je het meest toch?
dus gewoon lekker doorrijden komt allemaal goed
veel succes met je houding

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:10

lastig he nieuwe laarzen
En dat met de galop heb ik ook allen rechtsom.. Verder ziet het er ontspannen gereden uit .. en ja als jij zelf al weet dat je aan je houding moet werken is het toch goed.. Gewoon erin stampen !! Schouders naar achter, schouders naar achter, schouders naar achter

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:04

Bedankt Tonypony en Knightloekie!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:14

hey
zo slecht ziet het er niet uit hoor. gewoon iets meer letten op je houding en dat komt wel goed. Die laarzen kan je niks aan doen, daar moet je gewoon aan wennen. Door met nieuwe laarzen te (proberen ) rijden, kan je houding er ook bij inschieten.
Ik ben net mijn laarzen eindelijk gewend, en heb nieuwe besteld voor op wedstrijd. Ik hou mijn hart al vast.
Moet wel zeggen dat je paard een mooie bergopwaartse galop heeft hoor! En ik zou in de linkergalop me nog niet teveel aantrekken dat hij niet zo makkelijk buigt of ontspant. Eerst lekker voorwaarts rijden naar de ontspanning toe.
maar ik vermoed dat je dat allemaal wel weet
succes!
xxx

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:20

Thanks, KimS! Hoe lang heb je er dan over gedaan om je laarzen in te rijden (omdat je 'eindelijk' schrijft )?