Rust in paard krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Rust in paard krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:42

Hoe kan ik rust in mijn paard krijgen?

Ik heb van mijn instructrice de tip gekregen om voltes te rijden en dan zo langzaam mogelijk te lichtrijden totdat ze ontspant.
Bij haar in de bak doet DeeDee het wel maar als ik thuis rij niet!

Het probleem is het constant gedribbel en vastzetten van spieren.
Ik longeer haar 3 keer in de week met hulpen zodat ze laag en rond loopt en dan ontspant ze wel.
Mijn zadel is helemaal nagekeken en ligt perfect op haar dus dat is het niet.
Wel heeft ze een beetje gevoelige rug,dus zou anders een onderlegger de oplossing zijn?

Wie heeft hier ook ervaring mee of heb je een tip/oplossing voor me???

XxX Martine

_Nann_

Re: Rust in paard krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:54

heb je toevallig ook een foto, van je paardje met zadel erop ????

ik zou gewoon proberen met rijden toch die ontspannning op te blijven zoeken, zelf rustig blijven, en probeer je paardje lekker aan het werk te zetten, en soepel te krijgen, maar ga haar niet overvragen ofzo, dus zodat ze het nog wel begrijpt, en geen reden heeft om te gaan stressen....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:57

Dus je rijdt thuis precies hetzelfde als bij je instructrice? Dan zal het niet aan de rug ofzo liggen, eerder aan de omgeving. Ik weet niet hoe lang je al thuis rijdt, misschien dat ze eraan moet wennen, je kunt misschien eens wat grondwerk proberen, gewoon op de grond aan een halstertje wat met haar spelen, zodat ze zich dan lekker ontspant en zich goed voelt bij jou, misschien dat ze dan onder het zadel ook rustiger wordt... Bij mij helpt dat heel goed!
En onder het zadel gewoon lekker rustig bezig zijn met haar, niet overvragen, dan komt het vanzelf vast wel goed!
Succes!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:19

Hier een foto met zadel erop...

Afbeelding

Die onderlegger heb ik nog wel maar daar rij ik niet meer mee.

XxX Martine

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:23

da is idd een hele slechte onderlegger.... heel verstandig dta je er niet meer mee rijd... ik zou toch gewoon proberen je paardje aan het werk te houden enzo, en te zorgen dat je paard je vertrouwd, dus stel hem gerust als je emrkt dat ie wat drukker of zenuwachtiger word, vaak werkt het bij zo'n paard niet om kwaad te worden, dat keren ze zich alleen maar tegen je....

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:15

Ik ken het probleem, die van mij trippelt en rent ook heel graag. Als ze maar mag crossen dan vindt ze het wel leuk. Wat ik daar tegen doe? De ontspanning terug erin door ze zowat halsstrekkend de voltes door te sturen in wel in zooooon laag tempo te draven dat ze bijna stap. Werkt echt PERFECT. Paard leert dan op jou te wachten (wat van uitermate belang is!!). ALs je paard het opgeeft en meewerkt met jouw trage tempo dan kun je langzaam aan wat meer bij gaan rijden. Maar beetje bij beetje. Doetie het niet en gaat ie te snel versnellen: terug in dat trage tempo. Let wel op, het duurt wel even voor je je paard in dat trage tempo kunt laten draven (halsstrekkend). Geduld en concequent zijn dan komt het goed.