Travers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylhouet

Travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 07:01

We gaan nu M2 starten, en de travers lijkt in de training duidelijk ons zwakste punt.
Op de één of andere manier lijkt het kwartje nog niet echt te vallen.
Mijn paard vindt het ook nog moeilijk om haar achterhand naar binnen te plaatsen in draf, en zelf vind ik het ook een lastige oefening.

Is er iemand die heel simpel stap voor stap kan verwoorden hoe je de travers inzet (welke hulpen, welke volgorde etc.) ?
Misschien heb ik er wat aan !

pol013

Re: Travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:18

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Nu voelt die oefening plotseling heel natuurljk aan terwijl ik in het begin alleen maar zat te klunzen.

Eerst zorg ik voor een bevestiging van mijn zijwaarste beenhulp door te wijken en SB te rijden. Daarna controleer ik mijn controle over de schouder door voltes te rijden opeenvolgend links en rechts en desnoods een volte met stellingen naar binnen- buiten- binnen- buiten....

Ik rij vanuit een volte of een afgesneden hoek de lange zijde op. Ik probeer de steling en buiging te behouden. Mijn buitenbeen ligt naar achter mijn binnenbeen op de singel. Mijn bovenlichaam is in de rijrichting gedraaid en mijn gewicht rust meer op mijn binnenste zitbeenknobbel. Mijn binnenbeen bewaakt de buiging en mijn buitenbeen drijft de kont van de hoefslag en mijn paard voorwaarts. Ik ben dus alleen actief met mijn buitenbeen.
Als ik de steling en buiging niet voldoende kan bewaren zet ik eerst de kont weer van de hoefslag door de drijven met mijn buitenbeen en de schouder te begrenzen met mijn buitenteugel. Daarna vraag ik weer stelling (desnoods door heel even de teugel over de schoft te halen, anders ga ik zo scheef zitten). Dit gaat dus stapsgewijs, eerst de kont, dan de stelling (en weer van voor af aan). Zolang hij in het begin maar tactmatig blijft draven vind ik het tempo niet zo belangrijk. Als het technisch maar klopt. Als hij het dan beter snapt en sterker en soepeler wordt ge ik het tempo weer opvoeren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:26

Travers is een oefening op 2 hoefslagen met 4 sporen. Dat wil zeggen dat wanneer je achter het paard staat je steeds duidelijk alle vier de benen kunt zien.
Het paard gaat licht gebogen om het binnenbeen en kijkt in de richting waarin het gaat. De voorhand blijft hierbij op de hoefslag en de achterhand wordt met je buitenbeen naar binnen geplaatst. Hierbij zullen de buitenbenen de binnenbenen kruisen.
In de meeste proeven begint de travers direct na een wending. Maak dan gebruik van de stelling en buiging die je in de hoek had.
Travers kost veel impuls. Zorg dus dat je je paard zo licht mogelijk in de hand hebt. Werk hierbij nooit met de hand naar buiten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:30

Vind jouw paard het alleen in draf lastig, of is het in de stap ook al een probleem?

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:15

@ Sjuimpje, in stap gaat het goed en ook vrij makkelijk !
In draf komt ze behoorlijk terug in tempo als ik travers wil rijden en gaat het genoeg naar binnen brengen van de achterhand moeilijk. Op de hulpen waarop ze in stap netjes reageert, gebeurt dat hier dus niet.
Op de ene hand gaat het wel wat beter dan op de andere hand.

@pol013, bedankt voor je uitgebreide omschrijving !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:13

Kan je vanuit de travers in stap niet heel voorzichtig aanmoedigen om aan te draven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:29

Ik ben met de mijne begonnen door op voltes iets travers in te zetten, gewoon kleine stukjes. Eerst rij je de volte zo dat je de goeie buiging en stelling hebt, dan geef je de travershulpen en duw je langzaam zijn achterhand naar binnen en zorg je dat je hem goed aan je buitenteugel houd! Zodra hij op die volte in de travers nageeft en echt goed om je binnenbeen buigt, rij j de volte weer gewoon verder of de volte uit.

Ik start de 20e ook voor het eerst M2!! Waar ga jij???

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:55

ik mis wel in het verhaal van Pol031 haar binnenbeen...
ik probeer zelf meer met de buitenteugel mijn buitenbeen beter door te laten komen.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 07:39

@ Sjuimpje, dat kan ik zeker eens proberen .

Gisteravond ging het al wat beter, ik ging toen duidelijk wat meer met mn gewicht op de binnenkant zitten en telkens vanuit een kleine volte de travers in.

@Sydney2005, ik ZOU in Nw Pekela starten... hoor net dat het is afgelast, balen ! Probeer nog ergens anders bij te schrijven...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:59

Ik begon zelf met aanleren door op de grote volte de achterhand wat naar binnen te zetten - en daarbij goed op de regelmaat te letten. Het aantal passen steeds uitbreiden en de volte wat kleiner te maken. Dan pas over de hoefslag.
Ik hoop dat het snel lukt, ik vind het zelf een van de moeilijkere oefeningen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:05

Ik doe ook heel weinig met mijn binnenbeen. Het bewaakt alleen de buiging. Als ik te veel doe met mijn binnenbeen krijgt mijn paard de neiging om vooruit ipv zijwaarts te gaan.

Daarbij probeer ik zo veel mogelijk onderscheid te maken tussen travers en de galophulp. Galop is binnenbeen aanleggen, travers in buitenbeen aanleggen. (beetje kort door de bocht)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:17

ik ben ook begonnen op de volte vanuit de volte de stelling behouden en de achterhand naar binnen zetten was in het begin best lastig want ik snapte er echt geen bal van...en nu is het heel simpel

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:23

Als je paard in draf veel terug komt in tempo door de travers kan het een oplossing zijn door vanuit een volte travers te rijden op de hoefslag en dan na een paar passen recht te richten en goed eruit weg te rijden in middendraf (geen hele lange zijde maar een paar passen aktiveren en op je zit weer terug laten komen). Met mijn paard heeft dat enorm geholpen. Nu doe ik het in de training af en toe nog eens en hij blijft er beter van worden. Veel succes ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:27

dat is een goede tip Zooist, ik heb idd ook geleerd om sowieso oefeningen als tr, sb, app af te wisselen met het strekken om de impuls te behouden. Goed dat jij het nog eens noemt, ik moet het ook weer eens gaan doen

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:03

Dit topic ga ik even volgen. Ik ben nog lang niet in de M2, maar thuis al wel bezig mn paard deze dingen te leren. Ze snapt het alleen nog niet helemaal, in stap nu wel maar de knop in draf heb ik nog niet gevonden. Dus aan deze tips heb ik ook zeker wat...

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:50

Rijtechnische tips heb je genoeg, maar vergeet niet om je paard te belonen bij een goede pas. Al is het er maar 1. Dan koppelt hij eerder de hulp aan de beweging die hij moet maken. EN blijft het paard plezier houden in het werk.