mijn paard gaat als een gek over de hindernis! help....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

mijn paard gaat als een gek over de hindernis! help....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:11

hoi...

ik weet het even niet meer... ik heb een voormalig springpaard..altijd erg hoog in de sport gezeten. ( niet door mij hoor)
maar het probleem is dat ze altijd erg hoog over een hindernis springt, ook al is het een klein kruisje je word echt gelanceerd... ik weet nu niet wat ik moet doen...moet ik haar terug rijden voor de hindernis.. of wat me vanavond verteld is..weer beginnen bij de basis, omdat ze te voorzichtig is en daarom zo hoog en lomp spring!
wie weet het??

Roosch

Re: mijn paard gaat als een gek over de hindernis! help....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:51

Voor de hindernissen wat voltes rijden, en dan vlak van te voren die volte draaien en rustig gaan stappen. Na een paar keer kalmeert het paard en kun je als het goed is rustig over de hindernis.. Altijd belonen he
Succes ermee !

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:54

diew van mij gaat dus zo haastig omdat ze bang is en onervaren ik ga ook altijd voltetjes rijden en probeer rustig de hindernis in stap te benaderen daarbij ga ik ook doorzitten en pas in de verlichte zit als ze afzet.
Zo kan ik haar beter onder mij houden.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:55

nou het is gewoon nieet te peilen wanner ze gaat springen... ze zet zich vaak veels te vroeg af.. en gaat dan zo hoog..

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:30

Te vroeg afzetten? Probeer er voor te zorgen dat ze in hetzelfde tempo blijft... Springt ze altijd hoog over die lage sprongen of is dat met momenten?
Als dit altijd zo is dan zou ik inderdaad van de basis beginnen...

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:35

als ik jou was zou ik tijdens het dressuur gericht rijden wat hindernissen neerzetten. als je op een hindernis afrijd, in een langzaam drafje ( of eerste stuk zelfs stappen) en na de hindernis halthouden. en dat steeds oefenen. ik weet niet hoe slim je paard is, als ie erg intelligent is zou ik geen voltes vlak voor de hindernis rijden, ( 10 meter ervoor kan nog wel) want dan vliegt ie de eerstvolgende keer uit zichzelf ernaast!

ook balkes draven en veel lage sprongetjes zou ik doen. let er wel op dat je hem tijdens het balkjes draven niet te kort houd, als je je teugels ;lang laat, kan hij er niet overheen springen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:09

het moeilijke van ditsoort paarden is dat ze hoog in de sport hebben gelopen, en er in de baragge mee geragd is om een zo snel mogelijke tijd. deze paarden hebben zo in zich zitten *hout =hard en hoog* dat krijg je er bijna niet meer uit.je zal elke keer weer terug moeten om vanuit b.v. draf een hindernis te springen en kijken of je het zo weer op kunt bouwen

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:14

je moet proberen om voor de hindernis te gaan stappen en als je erover heen bent dan ook meteen terugnemen. Mijn pony wordt rustiger als de hindernissen hoger worden omdat ze dan moet kijken misschien die van jou ook???????

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:57

Meestal is dan je manier van aanrijden niet goed. Zorg altijd dat je één goed basistempo hebt en dat je dat tempo ook houdt. Dan rijd je op de hindernis af, als je paard dan harder gaat zet je hem stil voor de hindernis en doe je het opnieuw. Als het goed gaat moet je je paard dan ook belonen!

Ook na de hindernis moet je paar het goede basistempo houden. Alsje paard te hard gaat, zet je hem weer stil na de hindernis. Dus als je paard goed op de hindernis af gaat en goed gesprongen heeft en dan gaat je paard te hard, (na de hindernis) dan zet je hem weer stil en desnoods een paar passen achterwaarts! Als die dat goed doet--> Belonen!!

Heel veel succes ermee!

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:07

Ik had dit probleem ook met mijn voormalig paard...

Mijn instructrice springen zijn dan altijd dat ik eerst rond de hindernissen matige dressuur moest gaan rijden en dan af en toew vanuit een volte een hindernis pakken en daarna weer verder te gaan met dressuur...

Na een paar lessen kreeg hij dit door en moest ik dus voltes gaan rijden voor ik de hindernissen ging rijden,, het verschil was wel sinds dat ik de 1e x met hem sprong dat ie er niet meer zo haastig overheen vloog....

Ik heb ook een aantal keren flink terug genomen voor de hindernissen en als je der vlak voor bent laten gaan,, je kan ook komen aan draven en dan net voor de hindernis in galop springen,, kan ook helpen...

Succes ermee

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:28

Het is ook handig om een balkje voor de hindernis te hebben, dan kan hij niet te vroeg afzetten. In uitjes remmen je paard ook af. En na de hindernis weer rustig rijden, netjes aan de teugel, figuurtjes en tempowisselingen alsof je helemaal niet gesprongen hebt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:45

shantjuh schreef:
Te vroeg afzetten? Probeer er voor te zorgen dat ze in hetzelfde tempo blijft... Springt ze altijd hoog over die lage sprongen of is dat met momenten?
Als dit altijd zo is dan zou ik inderdaad van de basis beginnen...

niet altijd...zo af en toe doet ze dit...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:47

nou in iedergeval bedankt voor de tips.. ik ga hier mee aan het werk... ik bouw het gewoon weer langzaam op.. komt vast goed met al die tips...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:56

Succes!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:57

thnx..