Grondwerk is hier aangewezen. Zit je toch in het zadel en draait die ineens om en gaat die omhoog, of begint die te huppelen ! owkay, je niet druk maken we doen het spelletje mee, maar dan wel naar mijn regels. Ik houd immers van spelletjes. Mijn arabier kreeg dit ook na haar verhuizing. Ze wilde ook niet meer weg i Zeg wel in combinatie met grondwerk. Dit moest worden aangepakt, want ze stond op den duur kaarsrecht op der achterpoten en draaide gewoon om.
Nu moet je hier niet gaan sleuren en trekken. Trekken en sleuren, en controle hebben over je paard is een illusie. Draait die om naar links, hef je je linkerteugel op en draai je zijn hoofd naar jou linkerbeen toe. Niet trekken en sleuren, maar gewoon consequent zijn hoofd vragen, en daarmede ook de achterhand. Hij wordt dan verplicht om over te stappen en kan geen kant meer uit. Kan ook niet gaan steigeren, kan ook niet gaan bokken, enkel maar stilstaan. Dit noemt men de one-reine stop.
Wordt ook noodrem genoemd. paard staat stil en wil niet voorwaarts. Okay dan gaan we even lateraal denken. Hij draait graag rondjes, oke gaan we doen, linksom, linksom. Net zoveel die wil. Staat die stil met zijn neus in de richting waarheen hij moet, dan laat je los en vraag je weer om voorwaarts te gaan. Weigert die en maakt hij aanstalte om weer terug te draaien, hetzelfde net zolang die wel voorwaarts gaat. Met vragen om voorwaarts te gaan bedoel ik niet schoppen in de flanken, maar het vragen door middel van een lichte druk in de flanken, onmiddellijk los te laten van zodra hij ook maar naar voren leunt.
Ook hier weer beloon je de kleinste actie.
Je geeft je paard hier als het ware maar een optie, en dat is voorwaarts. Er is maar een opening en die is voorwaarts. Wil die draaien, goed ter plaatste, voorwaarts is enkel de richting die jij uitwil. iedere andere richting eindigt in een spelletje kermis.
Je hoeft helemaal geen zweep, geen sporen, geroep en getier te gebruiken. Daar ben ik radicaal tegen. Gewoon effe meedenken en zorgen dat die een overdosis krijgt van zijn negatieve gedrag, zodat die het weer even snel uit zijn kop zet of er gewoon genoeg van heeft en zegt ; weet je wat we gaan gewoon voorwaarts dat is vele minder vermoeiend !. Zo ging het met Yitta ook.
Eerst gaat je paard in verzet en draait die gewillig mee, daarna wordt die al wat voorwaartser en achteraf denkt die toch wel 2 x na over terugdraaien, maar doet het nog wel, maar is wel sneller voorwaarts (deel van het leerproces, want hij moet kunnen plaatsen wat jij van hem vraagt en wil toch weer even zijn rangordepositie herstellen, effe hogerop de sociale ladder heet dat
In een laatste instantie geeft die op en kiest die voor de makkelijkste weg en oplossing, en de minst vermoeiende ook. gewoon voorwaarts gaan, want van het spelletje kermis of circuspaardje heeft die allang genoeg.
Vraag maar aan Yitta.
En het beste is, dat ik me geen een keer druk heb gemaakt, nog geweld gebruikt. Ik en mijn paard zijn nog immer de dikste vrienden. Eigenlijk had ik er best plezier in om te zien hoe ze begon te denken en na te denken over de dingen.
Veel succes
groetjes