Wie kan mij helpen..??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeggieMea

Wie kan mij helpen..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:58

Wie o wie kan mij misschien helpen..???? Desteny wilt niet nageefelijk worden..
Ik rij sinds ongeveer een half jaar een pony.. Desteny genaamd..
Het is een kruising met Arabier..
Ze heeft vroeger op de renbaan gelopen.. en daarna een paar jaar op de manege gelopen.. in beginners lessen.. dus ze heeft een hele onderhals aangemaakt..
Ze staat sinds 1jaar bij mensen aan huis..
Ik probeer bij haar die onderhals weg te werken.. het is al wel een stuk gelukt.. door veel om te stellen en figuren te rijden..
Maar misschien zegt u.. deze figuren of oefeningen zullen misschien nog wel eens kunnen helpen.. en ik weet.. Cap is eigen risico..

Ik heb hieronder een aantal foto's neergezet.. zodat je kunt zien wat ik bedoel.. Ze kan zeker mooi lopen.. en haar benen gebruikt ze wel..zoals je op sommige foto's goed kunt zien..

Even los stappen...
Afbeelding

Even los draven..
Afbeelding

Draven..zoals je ziet..haar benen gebruikt ze wel..
Afbeelding

In draf.. wil volter inzetten..
Afbeelding

Weer volter..
Afbeelding

Even stappen tussendoor..
Afbeelding

Strekken...dat kan ze wel..hihi
Afbeelding
Afbeelding

Verzameld..
Afbeelding

Galop..weer volter inzetten..achterbenen beetje raar weet ik...
Afbeelding

Eind foto..
Afbeelding

Graag reactie's.. algemeen ook..

Gitta1977

Re: Wie kan mij helpen..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:31

Je moet hem meer van achter naar voren rijden, je pony loopt heel erg op de voorhand. Dus veel overgangen rijden, van je af en weer terug rijden. Wel steeds voor goed opvangen, dan komt de nageeflijkheid vanzelf een keer!

Consequent zijn in je hulpen wil ook helpen. Buitenteugel op druk, binnenbeen erbij en spelen met je binnenhand en zo 'vragen' om de nageeflijkheid! Succes ermee!

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 19:34

Bedankt.. ik rij echt veel overgangen.. en veel figuren.. en als ze komt.. wilt ze alleen in het halthouden.. en verder niet.. en heb benen eraan..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:32

misschien moet het paardje eerst wennen aan druk. longeer eens met een pessoa of met een bijzetje? zo kan het paard eerst wennen om over de rug te lopen..uiteraard niet te strak zetten, want de spieren moeten opgerekt worden..

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:51

ik had zelf dit probleem ook mijn vader is toen begonnen met mij les te geven ik zal even vertellen wat ik ong. deed in zo'n les bij mij heeft het echt geholpen.

ik begon met los rijden met een langere teugel als ze een beetje los was ging ik op de volte rijden teugels op maat en door zitten. en dan echt veel overgangen rijden alles op de volte en dan met veel overgangen rijden ook echt véél half rondje stappen dan draf meteen weer halt houden weer aandraven galoperen stappen galopperen alles maar een of een halve volte en ondertussen ook de volte verkleinen en weer vergroten zodat ze goed aan het been komt. als ze ook maar iets nageeft belonen en tussendoor wat rondjes (gewoon de hele bak) laten stappen aan de lange teugel (wel contact houden) zodat ze kan ontspannen.

blijf wel eerlijk tegenover je paardje blijf rustig met je handen en ga niet trekken om haar naar benenden te krijgen!!!!!

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:29

Bedankt..ik zou het eens proberen..kijken of het zin heeft.. opzich deed ik al veel volter werk.. en ook met overgangen..
En ik zorg zeker dat eerlijk blijft tegen over haar.. ik wil dat het zelf komt... en ontspannen..
uiteraad met iets hulp van mij.. maar geen getrek of wat dan ook..

Greetzz..

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:35

klomp schreef:
misschien moet het paardje eerst wennen aan druk. longeer eens met een pessoa of met een bijzetje? zo kan het paard eerst wennen om over de rug te lopen..uiteraard niet te strak zetten, want de spieren moeten opgerekt worden..

We hebben daar geen passoa of echte bijzet tegels..
Er liggen wel elastieken.. kan dat ook..
Alvast bedankt...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:38

Inderdaad doorgaan met overgangen rijden.
Je paard moet sterker en sneller op het achterbeen worden.
maak de overgangen van stap naar draf. in de draf een paar passen naar voren weer terug, maar let erop dit alles met een ontspannen en meeverende hand. ook in de overgangen terug. dit doe je door je handen te laten waar ze staan en zwaarder en langzamer lichtrijden. veel voltes enz, maar zeker niet te klein. een paard dat nog niet voldoende in balans is en nog niet voldoende kracht heef kan je niet verwachten dat hij een volte 10 meter kan lopen. als je paard sterker en meer in balans is, goed op het achterbeen loopt en de juiste spieren aanspant en onspant, dan komt het hoofd vanzelf aan de loodlijn en gaat je paard je hand zoeken, dus loop hij naar de hand toe. als dit alles goed is, dan kan je je paard gaan bewerken aan de voorkant voor de puntjes op de I.

Is een lange weg, maar geduld is een schone zaak

succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:38

Een tiedemanteugel is ook een begin.....
Zelf geef ik mensen les en begin met een elastiek, zodat ze het gevoel van aan de teugel rijden al krijgen, zonder in z'n mond hoeven trekken.... dan kunnen ze op hun zit en houding concentreren.
Kun je zelf wel een ander paard aan de teugel rijden of niet?????
Zo niet, dan zou ik een goede instructeur aanbevelen en niet zelf gaan "klooien"
Nooit de druk in z'n mond verhogen!
Op deze foto drukt hij duidelijk z'n rug weg.....ook bij de foto van het "strekken"
Afbeelding
en verzameling, wat bij een andere foto staat dat is het niet ......

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:56

Vraag me af hoe je pony aan het been is. Nageeflijk rijden blijft natuurlijk ook een kwestie van voorwaarts neerwaarts rijden. Dus vanuit het voorwaarts moet je pony de hand gana leren volgen. Hoe is je pony met halsstrekken? Durft ie dan de hand te volgen of niet? De pony loopt nu zoals al eerder gezegd nog erg op de voorhand en in combinatie daarmee is het onmogelijk dat je pony verzameld loopt.

Mijn advies zou zijn veel schakelen en overgangen rijden en heel veel voltes, slagenvoltes en achtjes rijden zodat je ook veel stelling en buiging wisselt. Daarnaast rustig proberen voltes te openen en te sluiten en altijd zacht en consequent te zijn met je hand en als ze het dan doet je hand wel openen zodat het voor de pony ook fijn is om in die lage (en ontspannen) lijn te lopen. Probeer ook niet gelijk een opgerichte nageeflijkheid na te streven maar begin met lang en laag vertrouwen te winnen, dan komt die oprichting ooit vanzelf wel.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:48

Sansje schreef:
Vraag me af hoe je pony aan het been is. Nageeflijk rijden blijft natuurlijk ook een kwestie van voorwaarts neerwaarts rijden. Dus vanuit het voorwaarts moet je pony de hand gana leren volgen. Hoe is je pony met halsstrekken? Durft ie dan de hand te volgen of niet? De pony loopt nu zoals al eerder gezegd nog erg op de voorhand en in combinatie daarmee is het onmogelijk dat je pony verzameld loopt.

Mijn advies zou zijn veel schakelen en overgangen rijden en heel veel voltes, slagenvoltes en achtjes rijden zodat je ook veel stelling en buiging wisselt. Daarnaast rustig proberen voltes te openen en te sluiten en altijd zacht en consequent te zijn met je hand en als ze het dan doet je hand wel openen zodat het voor de pony ook fijn is om in die lage (en ontspannen) lijn te lopen. Probeer ook niet gelijk een opgerichte nageeflijkheid na te streven maar begin met lang en laag vertrouwen te winnen, dan komt die oprichting ooit vanzelf wel.

Desteny is niet aan het been.. ik rij daarom ook met sporen.. sinds een halve week.. ze reageert daar goed op.. uiteraad soms nog wat protest.. maar ze luisterd wel..
Met Halsstrekken volgt ze mijn hand.. en volgt ze helemaal me teugel..
Ik ben echt druk bezig mijn pony op de achterhand te rijden..en rij die figuren wat u zegt ook.. en ze word daar los van.. en pak dat altijd al mee in het losrijden..
En ik rij zeker met een zachte hand.. ik heb zelf een hekel aan mensen die treken of wat dan ook.. ik doe alles op de rustige manier.. en ben misschien soms iets te lief..

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:00

superwoman schreef:
Een tiedemanteugel is ook een begin.....
Zelf geef ik mensen les en begin met een elastiek, zodat ze het gevoel van aan de teugel rijden al krijgen, zonder in z'n mond hoeven trekken.... dan kunnen ze op hun zit en houding concentreren.
Kun je zelf wel een ander paard aan de teugel rijden of niet?????
Zo niet, dan zou ik een goede instructeur aanbevelen en niet zelf gaan "klooien"
Nooit de druk in z'n mond verhogen!
Op deze foto drukt hij duidelijk z'n rug weg.....ook bij de foto van het "strekken"
Afbeelding
en verzameling, wat bij een andere foto staat dat is het niet ......

Ik kan paarden aan de teugel rijden.. er staat daar nog een Fjord..van mijn vriendin en die rij ik ook wel eens..
En dat gaat ook wel perfect.. ik heb zeker wel ervaring daarmee.. vele verschillende paarden/pony's gereden..!!!
Ik ga niet 'klooien' in de mond van haar.. dat is wel het laaste wat ik doe.. ik rij altijd met zeer vriendelijke hand.. en blijf dat zeker doen.. en ben hard bezig met het terug zetten op haar achterhand..maar rij haar 2weekjes nu intensief..ivm vakantie..(normaal rij ik 2x in de week) Nu 4 a 5x..
En het resultaat is er ok nog niet..en nou was ze op de dag van de foto's ook niet in een goeie bui en was ze aan het stieren.. vandaar dat de foto's ok iets raar zijn.. ze kan best wel iets knikken..zoals hier..
Misschien lijkt het of ik daar trek.. maar ze knaagt de hele tijd op haar bit.. en ze loopt veel met oren naar achteren...dus.. En vind dit voor een 'BEGIN' wel aardige foto..nu moet ik verder mee maar het zou niet gaan lukken in 1week...

Greetzzz...
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:05

Ik zou geen sporen gebruiken om haar aan het been te krijgen. Dat is een tijdelijke oplossing tot ze zich niks meer van de sporen aantrekt.
Aangezien ze wel wil halsstrekken is het misschien een idee om haar vanuit die positie iets omhoog te rijden. Hou je hand ontspannen en het paardje voorwaards (niet scheuren maar gewoon actief doorlopen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:07

Citaat:
Ik ben echt druk bezig mijn pony op de achterhand te rijden

Dat lijkt me vrij onmogelijk als het paard niet aan je been is en niet an de teugel loopt.....

Met sporen gaan rijden kán een oplossing zijn, maar bij verkeerd gebruik helpt dat ook niet veel.....

sterker nog - dan is dat een beetje dierenbeulerij

Veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden om 'm aan je been te krijgen en je teugeldruk nihill houden....ook bij het langzamer gaan....

Als hij dan goed aan je been is kun je beginen met zeer kleine kneepjes
(rustig om en om/ linkerhand dan rechterhand, zonder dat z'n hoofd heen en weer gaat door de kneepjes)

te gaan geven om zo vriendelijk te verzoeken om aan te teugel te gaan...zorg wel dat hij aan het been blijft!!!

Citaat:
En vind dit voor een 'BEGIN' wel aardige foto..

Helaas ben ik het daar niet mee eens....omdat hij zijn rug helemaal weg drukt....en zo ziet het er naar uit dat je teugeldruk idd te groot is

Citaat:
Aangezien ze wel wil halsstrekken is het misschien een idee om haar vanuit die positie iets omhoog te rijden. Hou je hand ontspannen en het paardje voorwaards (niet scheuren maar gewoon actief doorlopen)

Dit vind ik ook een goede tip!

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:10

Qimm schreef:
Ik zou geen sporen gebruiken om haar aan het been te krijgen. Dat is een tijdelijke oplossing tot ze zich niks meer van de sporen aantrekt.

Zonder sporen is er geen enkel reactie op mijn been.. en met zweep rijden kan wel..op de zweep reageert ze wel...maar daarna alsnog niet op mijn been.. en om dan zo steeds door te gaan.. is ook niets..
Op de sporen.. reageert ze.. ook al raak ik haar met de sporen niet eens aan..?? Is het dan toch zo erg..??
Wat betreft dat actief lopen.. was ik net gisteren en vandaag mee bezig.. en het ging wel lekker.. (met sporen..) ik gebruikt ze niet veel.. alleen waar nodig is..

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:18

Vind het wel een beetje jammer dat er zo gepraat word.. ik weet wel hoe ik het paard voorwaards neerwaars kan rijden..maar vergeten jullie ook niet dat ze altijd op de renbaan heeft gelopen..??? En daarna jaren lang op de manege..met kleine kinderen..'beginners'..

Ben zeker geen dierenbeul..ik gebruik de sporen goed.. en het ging vandaag al stuk beter..
Ik rij echt niet met een strake hand..ik heb me hand altijd losjes en ontspannen.. vind jammer dat je zo denkt.. ben zeker niet gemeen ofzo voor haar..integendeel zelfs

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:29

Citaat:
Ben zeker geen dierenbeul..ik gebruik de sporen goed.. en het ging vandaag al stuk beter..
Ik rij echt niet met een strake hand..ik heb me hand altijd losjes en ontspannen.. vind jammer dat je zo denkt.. ben zeker niet gemeen ofzo voor haar..integendeel zelfs

Dat wil ik ook helemaal niet zeggen! Maar ben bang omdat iedereen dit leest en misschien op (verkeerde) ideen breng....
De eventuele gevolgen wil ik er bij vermelden....Dat is gewoon belangrijk
Zo op de computer met enkele foto's is het moeilijk lesgeven.....

Maar omdat je die ene foto wel redelijk vind......- ben ik het daar niet mee eens...
Ook het op de achterhand rijden....kan niet zó, tevens het verzamelen...kan niet zó....

eerst voorwaards neerwaards - dan komen de figuren (voltes mogen natuurlijk wel gelijk)
Op de achterhand rijden en verzamelen word bij de M- klasse pas gevraagd en dat lijkt me genoeg zeggen over de moeilijkheid...en wanneer je daarmee moet gaan beginnen.....

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:40

superwoman schreef:
Citaat:

Dat wil ik ook helemaal niet zeggen! Maar ben bang omdat iedereen dit leest en misschien op (verkeerde) ideen breng....
De eventuele gevolgen wil ik er bij vermelden....Dat is gewoon belangrijk
Zo op de computer met enkele foto's is het moeilijk lesgeven.....

Maar omdat je die ene foto wel redelijk vind......- ben ik het daar niet mee eens...
Ook het op de achterhand rijden....kan niet zó, tevens het verzamelen...kan niet zó....

eerst voorwaards neerwaards - dan komen de figuren (voltes mogen natuurlijk wel gelijk)
Op de achterhand rijden en verzamelen word bij de M- klasse pas gevraagd en dat lijkt me genoeg zeggen over de moeilijkheid...en wanneer je daarmee moet gaan beginnen.....

Ik rij ook altijd figuren..zoals volters, halfgrote volter, veel handveranderen.. om haar om te stellen..
Zodra ik uiteindelijk lnagzaam ga rijden..'doorzittend' komt ze erwel onder met haar achterhand.. die moeten natuurlijk getraind worden.. wilt ook niet zomaar.. die foto vind ik wel aardig..omdat ze daar toch.. 'met rustige hand' knikt met haar hoofd..en niet vast zet.. maar ze is erg slim.. rij haar 2weekjes intensief..daarvoor nog niet zo ivm school dus..
Het 'klinkt' (misschien bedoeld u niet zo) dat ik zeker een 1 of andere beginner ben.. die nog niets kan.. heb echt verschillende paarden en pony's gereden.. en met hun ging het, natuurlijk niet in 1x..maar na tijd zeker netjes.. heb jammer genoeg daarvan geen foto op de computer..zodat u kunt zien dat ik wel weet wat ik moet doen..
maar ze is gewoon moeilijk want aan het werk gezet naar zoveel jaren op de manege.. is niet leuk..vanuit haar ogen..
Probeer die rug en hals eerst te laten ontspannen voordat ik begin met het voorwaards neerwaards te vragen.. en prik echt niet onbenullig met de sporen.. maar het idee dat ik ze omheb.. doet haar denken..en reageert ze wel.. zonder ennige moeite voor de hoeven doen..
Niet dat commetaar niet welkom is hoor..moet u niet verkeerd begrijpen maar denk dat u misschien ander beeld van me heeft.. dan dat ik werkelijk ben..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:02

Ik geloof ook wel dat je niet als een gek met die sporen in je pony hakt, maar wat als ze straks niet meer onder de indruk is van sporen? Dat is een grote kans. Neem je dan langere, scherpere, met wieltjes? Ook uitstel van executie.
Als je met zweep rijdt hoe doe je dat dan?
Eerst been -> geen rectie -> tik met de zweep (op achterhand of achter je been, niet op de hals of schouder) -> paard gaat voorwaards -> belonen -> even rustig zo door rijden, weer gaan stappen -> been geven -> geen reactie -> tik -> paard gaat weer voorwaards -> belonen. Enzovoorts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:03

Citaat:
Niet dat commetaar niet welkom is hoor..moet u niet verkeerd begrijpen maar denk dat u misschien ander beeld van me heeft..

tips geven zonder de gevolgen erbij te zetten bij "verkeerd gebruik" vind ik gevaarlijk op deze site. Omdat er zoveel penny's zijn die dit lezen en weet ik idd niet wie ik voor me heb.

Je moet er gewoon uithalen wat voor jouw van toepassing is en de rest naast je neer leggen....
Zoals je omschrijft hoe je je sporen gebruikt is goed!

Maar de achterhand eronder rijden en verzamelt rijden is onmogelijk als ik die foto's zie....

Trouwens, doorzitten zou ik pas gaan doen als ze aan de teugel loopt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:23

Doorzitten is idd misschien verstandig om even mee te wachten totdat ze haar rug wat minder wegdrukt.

Ik bedoelde met het voorwaarts neerwaarts rijden helemaal niej dat je niet zou kunnen rijden hoor! Ik was nieuwsgierig naar hoe ze aan het been was doordat dit bij veel paarden toch de oorzaak is dat ze met de kop (sorry hoofd) in de lucht lopen. Bij mijn paard was aan het been krijgen, zowel voorwaarts als zijwaarts op eenzijdige kuitdruk en stellen om het been het antwoord op het niet nageeflijk willen probleem.

Spoortje kan mijn inziens geen kwaad mits goed gebruikt. Ik gebruik hem nu ook, maar wil er wel uiteindelijk naar toe dat mijn paard ook zonder gereden kan worden.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:55

ja ik moet altijd wel doorzitten van mijn vader zodat ik snel en goed overgangen kon rijden met mn zit en benen maar wanda drukte haar rug niet weg ofzo.....

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:08

Als dit de desteny is die op stal agnes stond vind ik wel dat ze juist heel erg aant been was!!! en dat ze volgens mij vrijwel makkelijk naar beneden kwam:S:S??????

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 18:10

noekiejj schreef:
Als dit de desteny is die op stal agnes stond vind ik wel dat ze juist heel erg aant been was!!! en dat ze volgens mij vrijwel makkelijk naar beneden kwam:S:S??????

Dat zou best kunnen.. paarden en pony's kunnen erg veranderen..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:30

hoi..allereerst wil il even zeggen dat ik destany al heel lang ken.. en ze heeft NIET op de renbaan gelopen.. hoe kom je bij die onzin.. deze pony is al erg oud.. en ik heb gezorgd dat de pony staat waar ze nu staat... jaren heeft ze gestaaan op de manege en ik heb gezorgt dat ze daar kwam om van haar oude dag te genieten.. ze is voor de kindjes gekocht... deze pony kan mooi lopen.. maar niet teveel druk en sporen.. been is voldoende.. ze zit aan alle kanten vast.. maar het is al een oude pony... bouw het rustig op...het is een oude pony.. verwacht geen wonderen.
Laatst bijgewerkt door jentel op 17-08-05 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt