als mijn paard eronderuit wil komen blokkeerd ie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaqqie

als mijn paard eronderuit wil komen blokkeerd ie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:51

als mijn paard het moeilijk vind blokkerd ie voor mijn been en zet ie een volle zijgang in en daar krijg ik hem niet uit omdat ie dan blokkeerd
wie weet hoe ik dat op moet lossen

germie

Re: als mijn paard eronderuit wil komen blokkeerd ie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:54

Waarschijnlijk vraag je dan net even te veel. Probeer eerst lekker ontspannen te rijden. Is de ontspanning er, dus je paard kan ook halsstrekken als ji jdat wilt, enz. Dan kun je een wat moeilijker oefening gaan vragen. Wees tevreden met een half uitgevoerde oefening, en beloon. Vraag dan wt meer, maar hou de ontspanning er in. Blokkeert je paard een keer, laat het paard dan stoppen met die zijgang, desnoods pas in een hoek. Doe alsof er niets gebeurd is en zoek de ontspanning weer op. Niet direct weer die moeilijke oefening vragen.
Sommige paardne zitten snel in de stress en blokkeren als je wat moeilijks vraag, waarschijnlijk heb jij er ook zo eentje. Ontspanning en belonen is dan heel belangrijk.
Neem goed les, een goede instructeur kan je helpen het blokkeren te voorkomen.

Flemulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:04

HOi,

Waarschijnlijk kom je dan net op een puntw aar het moeilijk word, ontmoedig je paard dan niet door hem op zijn donder te geven want dan word dat moeilijke punt alleen maar minder leuk van. Probeer heel kort dat moeilijke punt aan te snijden en op gevoel net voordat je dnekt dat ie in de staak gaat weer even hals strekken of iets anders gaan doen en zo steeds een stapje verder!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:16

je paard ontvlucht jou hand/been hulpen dan op dat moment, simpelweg of omdat hij het niet bergrijpt, of omdat hij het moeilijk vind... probeer eerst ontspanning te hebben, en blijf duidelijk, als hij niet weet wat jij wilt, en als jij geen duidelijke hulpen geeft, dan snapt hij het niet meer... dus ik zou nooit gelijk het paard de schuld geven, zorg dus dat je duidelijk bent in je hulpen, doet hij het dannog niet, dan vind hij het blijkbaar erg moeilijk, en dna zul je gewoon heel geduldig moeten zijn, en het langzaamaan aan moeten leren...

jaqqie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 19:22

bedankt voor de reactie en hij doet het inderdaad op de galop aanspringen vind ie verschrikkelijk moeilijk, maar het probleem is dat ook als ik daar helemaal niet mee bezig ben, hij al vooruit gaat denken,van ik zal zo wel aan moeten springen. das het moeilijke ervan want ik rij alleen maar op ontspanning en heb veel les, maar ik kan momenteel geen meter meer rechtuit rijden zodra ik erop ga zitten begint ie al. het is nogal een temperament vol paard,maar raakt heel snel in paniek en ik kan de galop ook niet vermijden hij is nu 6 jaar en hij kan rechtsom nog niet goed aanspringen omdat ik het steeds vermeden heb doordat hij zo in paniek raakt maar wordt nu toch zo onderhand wel tijd

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:34

het is jammer dat je het probleem niet iets preciezer beschreven hebt, ik begrijp nu dat het voornamelijk om de galop gaat?

meestal gaan paarden tegen de hand en/of vluchten als ze niet helemaal recht zijn, geen aanleuning hebben , en dus niet ontspannen zijn...

merk je bijv. dat als je op de rechterhand rijd, je paard niet goed rechts wil buigen? wil hij ook naar buiten kijken? gooit hij zijn achterhand naar binnen? want dan kan het zijn dat jou paard dus links is, de meeste paarden zijn dus rechts, die van mij doet het heel erg linksom, maargoed, je kan beter je probleem wat beter beschrijven, want in eerste instantie wisten we niet eens waar het precies om ging...

probeer in ieder geval, je paard lekker voorwaats neerwaarts te rijden, veel fuguren en overgangen, zodat hij het begrijpt, en zodat je hem eerst volledig onder controlle hebt met de basis zeg maar... daarna kan je als hij recht is, veel makkelijker aan je galop werken, maar eerst moet je hem dus recht zien te krijgen want anders zal hij blijven vluchten enzo zodra jij aan gallopeerd denk ik...

en vooral..: blijf zelf rustig, en probeer je hulpen altijd zo duidelijk mogelijk te geven !

veel succes ermee !!!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:10

Heeft je paard geen lichamelijke problemen? Mijn paard doet het ook en zijn rug blijkt helemaal vast te zitten. Op het moment dat ik aan wil galopperen of verruimen blokkeert hij gewoon om dat die dingen hem erg veel pijn doen. De oorzaak ligt bij mijn paard bij zijn achterbenen. Als er ergens iets niet goed zit gaat je paard om de plek te ontlasten anders lopen en blokkeert dan zijn rug.
Ik zeg niet dat dat bij jouw paard het geval is, maar sluit lichamelijke problemen wel eerst uit voor je verder gaat.
Veel succes!