hoe leer ik haar opzij gaan als ik druk geef met 1 been?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

hoe leer ik haar opzij gaan als ik druk geef met 1 been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 17:56

ik ben op dit moment bezxig met het zadelmak maken van mijn haffie.. gaat super al gedraaft enzo.. stuur zit er al aardig op en gas ook maar als ik nou beetje been geef aan een kant denkt ze dat ik gewoon drijf zodat ze dus harder gaat.. dus hoe moet ik haar leren dat ze als het ware later op beendruk aan 1 kant ook opzij gaat..
ik niet snap.. voel me beetje blond (niet als belediging voor alle blonde mensjes hier hoor)

Duhelo

Re: hoe leer ik haar opzij gaan als ik druk geef met 1 been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:58

ik vraag me dat ook af, mijn paard is al eengoed half jaar onder het zadel, maar zodra ik eraan kom met men been gaat ze ook vlugger.
eenzijdige beendruk snapt ze dus ook niet.
ik probeer nu om gewoon in stap, tegenhouden vanvoor als ze vlugger wil, beendruk geven en lichtjes bijtikken met de zweep, zodra ze een pasje opzij gaat is alle druk weg (zowel been, als zweep als teugeldruk) en ag ze rechtdoor lopen.
dit lukt nu al aardig, en ik ben aan het opbouwne naar 2 pasjes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:01

zodra je voelt dat ze harder gaan opvangen met je buitenteugel en zit. In het begin ook tevreden zijn met 1 of 2 passen.

Begin ook met naar de hoefslag toe opzij te gaan, vanaf de binnenhoefslag naar buiten toe. (jonge) paarden willen graag naar de hoefslag (=bakrand=steun) toe.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:16

Inderdaad de buitenkant er ook goed bijhouden en desnoods wat hulp vanaf de grond wat er voor zorgt dat je paard opzij gaat...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:43

En áls ze het doet. Belonen alsof ze de Olympische Spelen gewonnen heeft!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:18

Als je het paard voor het eerst laat wijken voor de kuit, dan kun je iemand naast het paard laten staan, die op het moment dat je kuitdruk geeft even meehelpt met het zijwaarts gaan. Goed belonen als het lukt.
Hij moet dus eerst begrijpen dat hij moet wijken, daarna moet hij reageren op de eenzijdige kuitdruk en daarna moet je bevestigd zien dat hij elke keer op eenzijdige kuitdruk reageert (het moet niet toevallig goedgaan). Als iemand je helpt in de bak, dan kun je hem ook aan het zweepje laten wennen, om het wijken te ondersteunen. Het belangrijkste is dat hij eerst begrijpt dat het commando wijken betekent. Als dat kwartje niet valt, zal hij tegendruk geven en het tempo verhogen.

Met teugelspanning kun je paard dat nog nooit aan wijken gedaan heeft bijna automatisch laten wijken. Alsof het paard jarenlange ervaring heeft. De oefening voor wijken voor de kuit, is wijken voor de kuit, het doel is niet dat het paard wijkt, door de teugelspanning op een bepaalde manier te verhogen. Als je verder bent, kun je op die manier wel de puntjes op de ie zetten.

Succes.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:34

En het ook op de grond oefenen, als je naast m staat en je wilt dat hij een pasje opzij gaat, dan op de plek van het been even duwen, meestal valt het kwartje dan wel. Dan is het als je erop zit al een beetje een automatische reactie geworden

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:29

Ik ga helemaal mee met Goofy 44

wijken voor het been. je paard indedaad zo min mogelijk belemmeren dmv je hand. als je paard goed aan de hulpen is en hij begint het een beetje te snappen, dan moet hij op een kuitdruk opzij gaan. het moet geen trucje worden.

wijken doe je zoizo met 2 benen. je ene been geeft de hulp opzij en je andere been geeft de hulp naar voren. is een pas opzij en een pas naar voren, pas opzij en een pas naar voren enz enz

succes

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 14:20

oke dank jullie wel ik ga het proberen.. maar als ik er naast sta dan gaat ze dus ook gewoon heel makkeliojk opzij als ik een beetje druk met mn hand geef.. maar ga dus gewoon goed proberen.. wat ik ook doe is op volte gewoon met mn been helpen zodat ze dat ook beetje snapt is dat ook goed dan??

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:58

Als het paard al snapt dat het opzij moet gaan als je tegen het paard drukt, dan is het enige wat het paard moet snappen om te wijken voor eenzijdige kuitdruk, dat als je die hulp geeft het paard moet wijken. Dus iemand helpt met weinig duwen en jij geeft de juiste hulp. Als het paard wijkt, dan belonen. Dat herhalen totdat het kwartje bij het paard valt en er niet meer geduwd of geholpen moet worden. Je moet niet helpen met je been, dat wordt duwen.
Op duwen reageert het paard met terugduwen, dat wil je juist niet.
De koppeling tussen het aanleggen van een been aan een kant en het duwen door de helper, moet het paard leggen. Daarom is het belonen, direct na een goede beweging of reactie zo belangrijk.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:27

oke thank voor de info dan gaan we maar eens iemand regelen die wil helpen.. haha komt goed thank he!!