zzzzzzzzzooooooooooo sloom

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

zzzzzzzzzooooooooooo sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 16:07

hallo ik heb een superbrave ruin van net 4 jaar hij is nu ongeveer 3 kw jaar onder het zadel. Hij rijd echt super alleen is hij zzzzooooo sloom. Heeft er iemand tips om hem wat meer spirit te geven, is haver voeren een optie?

Ineke2

Re: zzzzzzzzzooooooooooo sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 16:22

Nee, waarschijnlijk moet je hem gewoon actief rijden...dat wil zeggen, aan het been maken. Veel overgangen rijden en meteen laten reageren. Heel consequent hierin zijn, dan gaat het na een tijdje een stuk beter.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 16:36

idd, actoef aan het been rijden...eerst een keer normaal vragen en als die het dan niet doet, glijk streng naar voren rijden zodat ie erop een gegeven moment achterkomt, dat die op jou lichte been hulpen actief word...
Is die verder wel helemaal in orde..? tkan ook zijn dat die niet lekker is..kweet ni hoelang die al sloom is maar als die pas net sloom is, kan het ook zijn dat er wat mis is....is die in het land of inde paddock ook sloom..?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:37

Reactie op je kuit zien te krijgen. Geen reactie op je been, dan net zoveel been tot ie vooruit gaat, écht vooruit! Desnoods tikje met zweep erbij, snel voor het been zijn is best te leren!

jaqqie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:46

nou ik heb het ook gehad met mijn paard en bij mij lag het wel aan het voer ik heb hem toen 2 kilo meer brok gegeven en dan ook een sportbrok toen werd ie veel actiever

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:50

Idd, eerst bekijken hoe hij verder buiten het rijden om is. Is hij altijd zo sloom? Is het zijn karakter of is het iets van de laatste tijd?

Het is natuurlijk zo dat hij veel energie verbruikt omdat hij nu net onder het zadel is (indrukken en spieropbouw), dus daar moet je ook wel naar voeren.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:51

Mm, dit probleem heb ik ook!
@Jaqqie; die mijne krijgt al sportbrok en conditieshit, maar ze blijft sloom! Of je moet haar echt keer goed vooruitstampen en een tik met de zweep geven.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:58

@ Bobbielover: heb je wel les? En blijf je consequent bezig? Want het lijkt mij dat als ze nog steeds sloom blijft (en ook in de omgang) dat je dan toch wel even een bloedonderzoekje laat doen????

researcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:09

Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde gehad. Een combinatie van ander voeder en actief rijden heeft hem weer 'snel' gemaakt.
Ik denk dat vooral het actiever rijden hem wakker heeft gemaakt.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:45

Met inrijden was hij superbraaf maar absoluut niet sloom dus ik denk dat je hem idd eens wat actiever moet rijden. En ook niet alleen maar buiten.

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:56

hij is 4 jaar!! en drie jaar onder het zadel HALLO, een paard !!! mag je pas met 3 jaar inrijden :S:S

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:17

Beter lezen. Er staan drie kwart jaar!!!

Inderdaad actief rijden en veel afwisseling, om het ook leuk te maken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:10

Niet zomaar meer actie gaan vragen voor het been! Eerst andere dingen uitsluiten. Is er iets mis? Kan het zijn dat hij bijvoorbeeld spierpijn heeft? Is het tijd voor iets nieuws of juist even rust?

Ik zou, om kleine pijntjes uit te sluiten, twee weken rust geven. Kan hij (of zij) even bijkomen, bijtanken en verwerken wat er de afgelopen driekwart jaar alleemaal is gebeurt. Stel je voor dat er een kleine overbelasting is ergens, en jij gaat hem actiever voorwaarts rijden. Dan maak je het slechts erger! Daarnaast geeft een periode van rust ook ruimte om "anders" te rijden.

Na twee weken weer rustig oppakken en dan gelijk actief aan het been zetten. Even zeer consequent rijden, bij geen of onvoldoende reactie even een zweepje achter je kuit en reactie vragen, nee eisen van je paard.

Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:17

Ik ga het met voer proberen misschien is dat een optie, in de bak was hij nooit sloom maar ik heb het vermoeden dat er aan het begin van de bak een aardstraal ligt.Normaal longeren of rijden in de bak lukt niet, ik heb 3 x een meedebereidster gehad en die kwamen voor de eerste keer, en als hij de bak in kwam dan draaide zijn gedrag compleet om. Zelfs zo erg dat die 3 dames er niet op wilde gaan.De meeste stalgenoten waren dan ook zeer verbaasd dat ik buiten rij nu en zonder problemen, alleen het snelheids probleem dan.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:56

mij paard is ook heel sloom en ik ga meestal draven en 2 meter verderop weer stappen weer 2 meter verder weer draven weer 2 meter verder in galop en dan weer stappen en weer helemaal oknieuw en dat 5 of 6 keer doen en mij paard loopt dan een stuk sneller:P

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:09

kijk of je paardje voldoende voer krijgt, als hij niet genoeg energie heeft, en zih nietn optimaal voelt, zal hij daar lichamelijk op reageren , en dus qua gedrag en lopen gaan veranderen... zorg dus dat je paard zich helemaal lekker voelt, en vrolijk is, en als hij dannog niet wil werken en dus lui is, gewoon alleen maar naar voren rijden, op je been laten reageren, laat zijn hoofd maar voor wat het is, en gewoon alleen naar voren... dat betekend niet dta je dat een uur lang doet ofzo maar tussendoor, merk je van ow hij reageerd niet op mijn kuithulp, dan geef je hem gewoon een hardere schop naar voren, en dit doe je net zo lang totdat je wel reactie hebt, ik weet ook niet of je met sporen of zweep ofzo rijd en hoe hij hierop reageerd.... wat vaak ook werkt is overgangen rijden, en veel afwisselen, sommige paarden worden ook wat actiever als ze effies gegallopeerd hebben , dan zijn ze pas "wakker " ook kan je als je zonders sporen rijd, zo doen dat als jij been geeft en hij reageerd niet, hem gewoon een tikje geeft met je zweep, op zijn flank of net achter je been, en tegelijkertijd drijf je ook, en rijd je dus naar voren, en daarna houd je alles weer stil, dit heb ik bij oris een tijd gedaan, en ik kan nu mijn been stil houden, en mevrouw loopt hoor.. en doet ze het niet dan hoef ik mijn been maar aan te leggen en hé te zeggen en ze vliegt naar voren, wnat ze weet het nog wel... het is gewoon een questie van consequent zijn, als hij vandaag moet doorlopen en reageren, moet hij dat morgen ook... en je moet dan ook niet toestaan dat hij sloom is...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:11

die van mij is ook vaak sloom, maar hij heeft vaak last van bloedarmoede. De veearts heeft dat met een simpel bloedtestje zo bekeken, dan krijgt ie een ijzer kuurtje en dan is ie zo weer zo fit als een hoentje.

Kijk dat aub eerst effe na.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:28

ja idd... dat is het belangrijkste he !!!! zorg wel dat je zeker weet dat je paardje niets mankeerd....

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:51

aardstralen? ja, die heb je natuurlijk ook op zulke plekken lopen. maar wat wil je daaraan gaan doen dan? hoezo heb je dat idee, omdat zijn gedrag zo omslaat?

ja, anders zou ik zeggen: veel tempowisselingen maken, om hem actief aan het been te maken. stappen, actief weg laten draven, halthouden, stukje gallop etc.

succes, ik ben wel benieuwd over die aardstralen!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:54

jaaa haal jomanda erbij..hahaa... oww sorrry...

nee niet banketstaaf bedoelt, maar dat van die aardstralen vind ik gewoon onzin hoor...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:45

OrissE_GipsY schreef:
jaaa haal jomanda erbij..hahaa... oww sorrry...

nee niet banketstaaf bedoelt, maar dat van die aardstralen vind ik gewoon onzin hoor...

Dat is helemaal geen onzin.

Bij mij op stal hebben ze een groot apperaat staan. Dat de aardstralen neutraliseert. Hier door zijn de paarden veel rustiger.

Er zijn ook heel veel mensen die last kunnen hebben van aardstralen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:05

Veel aan het been rijden idd , overgangen maken enzo
In het begin is dat wel zwaar , maar je hebt effect
En als ie gewoon van zijn eigen sloom is , wat haver voeren ofzo

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:10

jaa tuurlijk, weet ik ook wel.... ik moest dat gewoon eff zeggen, ik heb idd ook weleens gehoord dat dat zo kan zijn,.,, alleen kan ik me er weinig bij voorstellen....

ursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:13

effe testen.....

ursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:20

Ah, nou weet ik hoe het werkt....haha
Heb net Bokt ondekt en weet nog niet zo goed hoe alles werkt. Had een hele mail getypt, maar kan hem niet terug vinden, maar nu weet ik waar het aan ligt....niet iedereen is een computertechneut zullen we maar zeggen
Maar mijn 4 jarige KWPN-er is ook erg traag. Hij heeft dan ook een erg rustig karakter en loopt lekker, maar naar een poosje heeft ie het echt gehad. Dat ligt voor n gedeelte aan z'n conditie, maar ook aan zijn instelling. Ik doe er alles aan om hem goed te trainen, afwisseling, longeren, voer en een hoop knuffels en consequente opvoeding.
Aan de andere kant is het ook wel fijn om eens op een wat rustiger paard te rijden, want altijd een paard rijden waar je constant op je hoedde moet zijn en op wedstrijd iedere keer met de EHBO doos onder je armen moet rijden, is ook niet alles.
Het gaat om het plezier dat je hebt met je paard en als je weet hoe je dingen op een goede manier kunt verbeteren, moet je er gewoon lekker van genieten! Groetjes!