Paard dat achterhand er niet onder wil zetten,

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angel08

Paard dat achterhand er niet onder wil zetten,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 15:37

Hallo allemaal
mijn paard doet heel moeilijk als ik de achterhand erbij wil hebben.
ik loop veel balkjes met haar, langzaam draven (wel bij elkaar proberen te houden) en dan weer korte overgangen rijden.

hebben jullie meer tips hoe ik de achterhand kan versterken zodat het minder moeilijk is haar meer op haar achterhand te laten lopen?

alvast bedankt

Sjoos

Re: Paard dat achterhand er niet onder wil zetten,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 15:43

overgangen, schijnovergangen, stap/galop , halt/galop, dat doe ik, het paard dat ik rijd valt namelijk ook snel op de voorhand

Angel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 16:23

LaFunkyJazz schreef:
overgangen, schijnovergangen, stap/galop , halt/galop, dat doe ik, het paard dat ik rijd valt namelijk ook snel op de voorhand

oke bedankt ik ga het proberen...
ja dat op de voorhand vallen doet mijn paard ook snel maar ik ga eraan werken

stalshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 16:40

heej,
ik heb ook gehad dat mijn pony zijn achterhand niet goed strekte.
maar dat kwam omdat het zadel niet goed lag ik heb nu een ander zadel en gebruik zijn achter hand weer normaal! ik weet niet of dat het geval is maar je kan er naar kijken!
stalshine

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:21

Verplaatst van VMR naar RT

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:19

ik weet het: je moet de achterhand goed op de voorhand plaatsen, wat betekent dat je ZONDER stelling moet rijden. Houd de hals van je paard uiterst recht dus loop ook recht door de voltes! Zo kan die het achterbeen niet ontlasten!! Helpt echt, je moet ook maar eens proberen om het paard over de binnenschouder weg te laten vallen met contrastelling.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:41

Hmm, dat had ik nog niet zo vaak gehoord horseNLOO, appart
Maarja, zou goed kunnen.
Maar inderdaad balkjes draven en veel overgangen maken moet helpen.
Ik heb hetzelfde probleem en gelukkig gaat het al iets beter
Ook gewoon goed voorwaarts blijven rijden

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:06

horseNL00 schreef:
ik weet het: je moet de achterhand goed op de voorhand plaatsen, wat betekent dat je ZONDER stelling moet rijden. Houd de hals van je paard uiterst recht dus loop ook recht door de voltes! Zo kan die het achterbeen niet ontlasten!! Helpt echt, je moet ook maar eens proberen om het paard over de binnenschouder weg te laten vallen met contrastelling.

zowiets had ik idd op de site van antoine de bodt gezien ja.... eerst je paard goed rechtstellen, en hij moet zijn buikspieren leren aanspannen, dan pas kan hij gaan dragen, anders plaats hij 1 of meer benen steeds buiten de massa.... dan krijg je de achterhand er ook nooit onder...

dit klinkt makkelijk...maar dat is het zeker niet.... met orisse heb ik hetzelfde probleem, ze is spring gefokt, en dr hals en rug zijn bij mekaar ongeveer 20cm te lang... dus, het is gewoon voor mij met mijn 1,62 supermoeilijk om dat "grote " paard bij mekaar te rijden... en aangezien ze haar karakter ook niet bepaald mee heeft....

maar niemand heeft ooit gezged dat paardrijden makkelijk is he

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:07

Probeer de zoekfunctie eens er zijn ontelbaar veel topics over dit onderwerp!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:51

lijkt me sterk dat je zonder stelling en buiging lekker kunt paardrijden, maargoed..

probeer inderdaad als je het lange rechte stuk oprijd, wel je paard recht te richten. maak je paard nog scherper aan je been, tik hem in je oefeningen telkens ietsje bij, dan moét hij die achterhand wel gebruiken. zorg dat je paard goed aan elkaar is, als je je teugels te lang hebt, is er geen verbinding en die verbinding heb je zeker nodig als je de achterhand erbij wilt rijden.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:00

Citaat:
dit klinkt makkelijk...maar dat is het zeker niet.... met orisse heb ik hetzelfde probleem, ze is spring gefokt, en dr hals en rug zijn bij mekaar ongeveer 20cm te lang... dus, het is gewoon voor mij met mijn 1,62 supermoeilijk om dat "grote " paard bij mekaar te rijden... en aangezien ze haar karakter ook niet bepaald mee heeft....

Is dit serieus bedoeld? Als zijn hals en rug bij elkaar 20cm zijn, dan spreek je over een shetlander ofzo, in ieder geval alles behalve een groot paard. Overigens zijn een groot aantal springpaarden ook beknopter van bouw dan de dressuur gefokte dieren.

Ik rijd momenteel ook een paard die zijn achterbenen buiten de massa neigt te plaatsen zodra je gaat verruimen. Wat ik hieraan doe is in zowel het wijken als in de schoudervoor wat pasjes verruimen. Bij een zijwaartste, en tevens voorwaartse beweging, zal een paard veel sneller zijn achterhand erbij houden. Ook wil het wel eens helpen om vanuit een schoudervoor, te gaan van hand veranderen ( van de E-K bijvoorbeeld). Doordat je je paard dan extra op je buitenteugel hebt zal hij zijn achterhand er beter onderzetten!

Ik weet overigens niet hoe ver jij bent met trainen en of wijken en schouderbinnenwaarts de revue al zijn gepasseerd ?!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:44

@talented: er staat 20 cm TE lang!

Ik heb ook een groot springpaardgefokt dier die net wat te lang is, heb ook moeite met haar te sluiten. Ach ja, lange en korte dieren heb je in alle richtingen, toch?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:22

WowAmigo schreef:
@talented: er staat 20 cm TE lang!

Ik heb ook een groot springpaardgefokt dier die net wat te lang is, heb ook moeite met haar te sluiten. Ach ja, lange en korte dieren heb je in alle richtingen, toch?

Dat is zeker waar, heb het gewoon net verkeerd gelezen, sorry!

Angel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 09:41

talented schreef:
Citaat:

Is dit serieus bedoeld? Als zijn hals en rug bij elkaar 20cm zijn, dan spreek je over een shetlander ofzo, in ieder geval alles behalve een groot paard. Overigens zijn een groot aantal springpaarden ook beknopter van bouw dan de dressuur gefokte dieren.

Ik rijd momenteel ook een paard die zijn achterbenen buiten de massa neigt te plaatsen zodra je gaat verruimen. Wat ik hieraan doe is in zowel het wijken als in de schoudervoor wat pasjes verruimen. Bij een zijwaartste, en tevens voorwaartse beweging, zal een paard veel sneller zijn achterhand erbij houden. Ook wil het wel eens helpen om vanuit een schoudervoor, te gaan van hand veranderen ( van de E-K bijvoorbeeld). Doordat je je paard dan extra op je buitenteugel hebt zal hij zijn achterhand er beter onderzetten!

Ik weet overigens niet hoe ver jij bent met trainen en of wijken en schouderbinnenwaarts de revue al zijn gepasseerd ?!

Ja wijken en schouder voor enzo dat gaat goed.
dat kan mijn paard maar ik richt me er bijna niet op omdat ik eerst die basis wil zegmaar maar deze oefeningen ga ik zeker proberen.
bedankt!

Angel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 09:46

oja iemand zei net van antoine de both..
hij heeft ook 2x met mijn paard gewerkt.
hij legte uit wat er fout zat in de achterhand je zag ook een groot verschil namelijk.
en dat was helemaal niet goed met allemaal oefeningen die hij mij gaf ben ik aan het werk gegaan.
(maar dat is weer een tijdje geleden)
toen is hij nog een keer gekomen het was al iets verbeterd (gelukkig)
hopelijk komt het goed ik denk het wel iedereen bedankt voor de tips

ZiraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:57

als je de achterhand wilt trainen kun je ook met een pessoateugel gaan longeren..dat doe ik nu ook. mijn paard heeft ook een lange rug.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:40

GailDevers schreef:
als je de achterhand wilt trainen kun je ook met een pessoateugel gaan longeren..dat doe ik nu ook. mijn paard heeft ook een lange rug.

Mee eens!
Mijn paard wou ook gauw op de voorhand duiken, maar met een Pessoa macheert hij lekker door de bak!
Hij heefter al een goed ontwikkelde achterhand door gekregen.

Angel08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 18:45

is zo'n pessoateugel zo'n dubbele longeerteugel ofzo? die voorlangs en achterlangs gaat..? dan weet ik misschien wel watvoor teugel het is.
en hoe werkt die teugel?
alvast bedankt allemaal..

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:41

Mijn paard heeft ook een slecht bespierde achterhand en k ben nu dus ook met mijn instuctrice daarmee bezig en zij zei dus ook GEEN stelling naar binnen. Veel voltes rijden en dan vooral met de buitenteugel en het binnenbeen (op die manier in de galop de volte sluiten en dan het tempo behouden). Probeer de buiging in zijn lichaam te krijgen, niet in zijn hals. Ookzo de hoeken doorrijden en hem dan wat extra aandrijven. En goed voorwaarts houden en heeeeeeeeel veel tempowisselingen en probeer zijn hoofd hoog te houden.