Tactverlies draf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utah2

Tactverlies draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:00

Hallo,

Een vriendin van mij is op dit moment bezig met een jong paard. Het gaat heel lekker, maar de laatste 2 wedstrijden waren waardeloos. Thuis loopt het beestje goed, maar tijdens haar proeven heeft hij tactverlies in de draf, waar ze uiteraard haar hele proef op afgerekend wordt. Dit is een probleem van de afgelopen twee wedstrijden. Kan een slechte bodem (modder, onregelmatig terrein) een oorzaak zijn van dit tactverlies? En zo niet, wat kan een andere oorzaak zijn en wat kan ze hier aan doen?

Utah2

Re: Tactverlies draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:02

Niemand????

Flemulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:59

Hallo,

Op de wedstrijd treed het tact verlies op zeg je? Het kan zo zijn dat de ruiter zelf heel zenuwachtig is op de wedstrijd waardoor de zenuwen overslaan op je paard en daardoor de ontspanning verloren gaat. Dit paard uit die spanning misschien in tactverlies. Ik raad je aan om bij jezelf na te gaan of je niet gespannen bent en zodra je aan dat punt niets meer te vreezen hebt kun je het gaan oplossen door je paard binnen de hekjes voorwaarts maar niet hard te rijden, hierdoor kan ze haar aps beter afmaken, houd hierbij een LICHTE verbinding met de mond.

Hoop dat je er wat aan hebt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:01

ik denk ook dat het aan de ruiter ligt... beetje vreemd dat ze het thuis wel goed doet.. zenuwen denk ik..

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 22:21

Maar het zou dus niet aan het terrein kunnen liggen? De eerste 10 wedstrijden was er namelijk geen sprake van dit probleem, nu ineens wel. En de ruiter is in ieder geval niet merkbaar zenuwachtig. Gewoon ontspannen, net als het paard eigenlijk.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:28

ja dan zal het wel aan het terein liggen... maar zoals je het net beschreef leek het dat ze gewoon nerveus was... succes verder...

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 14:42

Even een schopje, na het databaseprobleem was dit nogal weggezakt.

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 14:24

Stel ik nu zo'n moeilijke vraag?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:37

Hoi Utah,

Het kan zijn dat het paard, omdat ie nog jong is, nog niet helemaal op eigen benen loopt (nog niet helemaal aan het been en in balans). Als ze dan in zo'n zware baan moeten lopen dan raken ze heel snel uit balans en dan kan je idd taktverlies krijgen.

het kan zijn dat ze op goede bodem dan wel goed loopt, maar op een modderig terrein moet zo'n paard aardig op eigen benen lopen willen ze fatsoenlijk en zonder storingen binnen de hekjes de figuren kunnen uitvoeren.

Kijk maar eens rond op zo'n wedstrijd, mensen die hun paard uit elkaar laten lopen hebben in een modderige baan aanmerkelijk meer moeite netjes rond te rijden dan de mensen die hun paar goed bij elkaar kunnen rijden.

Maar omdat het paard van je vriendin nog jong is zou ik dat dus nog niet als ernstig probleem opvatten, hij moet dan nog sterker worden en meer in balans komen en dat kan nou eenmaal niet in een keer!

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 15:43

Gelukkig, dit antwoord stelt haar en mij wel een beetje gerust. Ze was al bang dat het een blijvend probleem zou zijn.

Het klopt inderdaad wel dat het paard nog wat slungelig is, hij is aardig groot geworden en mist de breedte en kracht dus nog, dat is allemaal in zijn hoogte gaan zitten. Het wordt steeds beter, maar hij is inderdaad soms nog wat slapjes. Ik vond het al een beetje toevallig, dat hij niet eerder last van tactverlies had.

Zijn er nog dingen waardoor ze het minder erg kan maken, of moet het gewoon z'n tijd hebben, zodat het paard sterker wordt?

Dus het is wel zeer waarschijnlijk dat het aan de terreinen (in combinatie met de afwezige kracht bij het paard) heeft gelegen en niet aan het paard of de ruiter?? Ze blijft toch wel een beetje onzeker tijdens het typen (ze zit naast me )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:11

Ik ga ook voor t terrein. Mijn paard loopt op een zware bodem onregelmatig linksom. Volgens Steffi vd Laarse komt dat puur door de bodem. (maar als ik daar in doorrij, rij ik m aan gort) Vandaag had ik les in een goeie bak, en daar liep ie super!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:24

Nou kijk, daar heb je het al! (groot, slungelig) Ik denk wel dat de terreinen er mee te maken hebben gehad, het is erg nat geweest de laatste tijd en dan worden de banen snel glad.

Ik denk dat als je het paard echt aan je been kunt rijden, dus van achter uit naar voren, dat je hem in zo'n proefje dan beter in balans kunt houden. Als ie nog wat zoekerig loopt dan moet ie wat meer zijn best doen om in de modder overeind te blijven: je glijdt wat sneller weg in de wending, valt eerder uit de galop, ze vallen gewoon wat sneller uit elkaar en het loopt niet zo lekker. Helemaal als ze geen stiften in hebben of achter niet op ijzers lopen (die van mij gliberde helemaal weg zonder).

Dat betekent dus wel dat je je paard nog niet voldoende bij elkaar kunt rijden, dus het heeft in die zin wel met paard en ruiter te maken, maar als je hem gewoon goed doortraint dan wordt dat allemaal vanzelf beter. Dus niet panieken, want hij is nog jong, dat moet gewoon tijd hebben. Veel overgangen en hem goed aan het been krijgen zodat je hem ook in overgangen terug naar voren kunt blijven rijden en hij zich niet lang kan maken.
En het ene paard heeft meer balans van zichzelf en vooral hele grote slappe paarden rijd je niet 1-2-3 aan elkaar en dan moet je ook nog in zo'n klein baantje!

Als je nog eens in zo'n baggerbaan moet rijden, dan is een goeie tip inderdaad om hem niet te hard te laten lopen zodat ie wat meer tijd heeft zijn passen af te maken. Kijk maar eens op wedstrijd, de paarden die niet aan elkaar gereden zijn die gaan in zo'n gladde baan vaak een beetje krabbelen om in evenwicht te blijven, vliegen uit de bocht en vallen sneller uit de galop.

Let maar op, als het straks beter weer is (zou dat nog goedkomen )
of bij de indoors dan gaat het vanzelf weer beter.

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:53

Nou dan gaan we daar maar gewoon vanuit!!! Bedankt voor het duidelijk antwoord, ik zat hier zelf dus ook al aan te denken,
Utah2 schreef:
Dit is een probleem van de afgelopen twee wedstrijden. Kan een slechte bodem (modder, onregelmatig terrein) een oorzaak zijn van dit tactverlies?
maar ik was niet helemaal zeker van mezelf en het is altijd fijn om het ook nog even van iemand anders te horen.

Eind augustus nog een wedstrijd en misschien in september nog 1 of 2, hopen dat dan het weer beter is en daardoor de terreinen ook. En daarna het binnenseizoen weer in, met mooie strakke binnenbakken.