Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:54

Ik ben nieuw op dit forum. En ben me nog aan het inlezen, hierbij las ik over verschillende methoden.
Ik dacht altijd dat de klassieke dressuur maar op één manier te rijden was, maar ik ben er inmiddels achter dat dit op verschillende manieren kan. Het is me alleen nog niet duidelijk hoe.
Nu vraag ik me af welke methoden zijn er en waar zijn de verschillen?
Klopt het, ongeacht de methode die je volgt, dat je een paard vooral met je benen en zit rijdt en de handen slechts als ondersteuning gebruikt?

friemel

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:22

In de klassieke rijkunst staat het welzijn van het paard, fysiek en mentaal, voorop. Er zijn veel klassieke meesters en ieder legt weer zijn eigen accenten.

Hier kunt je je online al wat inlezen: classicaldressage (articles, quotes, Q&A)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:20

Volgens mij is er maar 1 methode die het welzijn van het paard kan garanderen, HappyH. De andere zijn in mijn ogen verbasteringen ervan omdat het voor de ruiter makkelijker is.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:22

goh gaan we nu alweer richting LDR?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:37

Renate12 schreef:
goh gaan we nu alweer richting LDR?

Nee, dit topic gaat over klassieke rijkunst. Het LRD ala Rollkur valt daar niet onder.

HappyH schreef:
Klopt het, ongeacht de methode die je volgt, dat je een paard vooral met je benen en zit rijdt en de handen slechts als ondersteuning gebruikt?

Eigenlijk vooral met je zit.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 23:18

Bedankt voor de reacties tot nu toe ik ga me zeker verder inlezen.
Aqua voor mij bestaat er ook één methode waar ik me tot nu toe het best bij voel.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 06:02

Er zijn altijd experimentele afdwalingen en negatieve stromingen van valse profeten geweest die de eenheid in opvatting van de ware klassieke leermeesters bedreigden met hun kadaverdressuur en modernere snelmethoden maar gelukkig zijn er honderden prominente schrijvers voor wie er slechts één rijkunst bestaat.

(Leestip: Hoofdstuk 4 R&R deel 2, over Leermeesters en Charlatans)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:30

Inderdaad wat je zegt Friemel: GELUKKIG 1 rijkunst!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:20

En dit topic is geopend zodat Happy en Aqua het straks 28 bladzijden lang roerend met elkaar eens zijn?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:41

Ha daar is Betteke -het licht- weer
Ga je nog iets toevoegen hier? Be our guest...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:46

Ja hoor ik blijf toevoegen, al was het maar om die 28 bladzijden te halen .

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:23

wel grappig dat weet het zelde groepje hier komt,

voor mij zijn er meer methodes en ik rij zeker niet in een vast systheem, Ik rij zonder hulpteugels vwnw.

Maar als je eens goed gaat zoeken Happyh vind je vanalles er zijn al zoveel topics over geweest,

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:50

Hee Dobbel dat is toevallig, ik rij ook al niet volgens 1 systeem.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:27

Betteke schreef:
Hee Dobbel dat is toevallig, ik rij ook al niet volgens 1 systeem.

Er 1 methode (leerwijze) van rijden, en vele manieren (wijze van doen)
om met die ene methode om te gaan (interpretatie of te wel vertaling van)
Dit wil zeggen: " Er is maar een leerwijze die op verschillende wijze wordt uitgelegd, de leerwijze die wij benutten waar ook ter wereld is gebasseerd op de mechanik van het paard, en omdat wij nartuurlijk met verschillende paarden (rassen) rijden en niet zo als b.v. in de Spaanse Rijschool met een ras, maar met verschillende soorten en rassen is het natuurlijk zo dat men verschillende dingen iets anders doet. Bovendien heeft iedere leermeester een andere benadering en dat moet men niet verwisselen met methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:28

Iedereen die klassieke dressuur-les geeft, doet hetzelfde maar omdat ieder mens anders is, zijn er natuurlijk altijd kleine verschillen.

Het doel van klassieke dressuur is in mijn ogen om met licht teugelcontact en onzichtbare hulpen een paard in een vorm (zowel houding als oefening) te laten lopen die het paard gezonder en gelukkiger maakt.

Maar hoe je dat doel bereikt, verschilt nogal. Er zijn klassieke ruiters die eerst jarenlang Voorwaarts Neerwaarts rijden voor ze om oprichting vragen, en er zijn ruiters die juist zo min mogelijk VWNW rijden en al zo vroeg mogelijk in de oprichting beginnen. Beide methodes hebben hun voordelen en nadelen. Er zijn instructeurs die vanaf het begin een directe reactie op de hulpen willen zien, terwijl anderen de eerste jaren een langere opstartfase en remweg accepteren zolang ze hun hulpen maar nooit hoeven te verzwaren. Als ik de ideale instructeur zou moeten omschrijven, dan is dat iemand die open staat naar andere methodes en die niet automatisch de grond in praat, maar tegelijkertijd ook zelf een duidelijke lijn heeft uitgezet in zijn werken en daarin theoretisch gewoon goed onderbouwd is. En gewoon echt niet doet aan het verzwaren van teugel- en beenhulpen omdat ik daar zelf de kracht niet voor heb en dat een mate van dwang met zich meebrengt die er juist weer voor zorgt dat het paard minder graag en ontspannen mee wil werken. Ik probeer mezelf altijd voor te houden dat ik paard rij, ik rij geen dressuur. Dressuur is het middel, het paard is het doel.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:50

Kijk dat vind ik nou een zinnige post! Er is inderdaad maar 1 manier om paard te rijden alleen vult iedereen die voor zichzelf anders in en past de manier aan aan het paard.
Mij maakt het geen reet uit of het nou LDR, VWNW of Aqua-revolutionair is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:55

Mij ook niet Betteke, als alle manieren van rijden die jij noemt het welzijn en het respect van het paard zouden kunnen garanderen!!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:57

En dat doen ze!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:11

Dat is jouw mening Betteke. Ik denk daar dus pertinent heel anders over! Met LDR is daar, in mijn ogen, zeer zeker geen sprake vam!!! Dat is een vorm van )onnodige' dierenkwelling en dat lijkt me niet goed voor het welzijn! En dat de top dat ook doet )dat zal je wel weer aanhalen) zegt mij helemaal niets: een drugs baron verdient immers ook enorm veel geld....en dat is ook niet de manier waar velen van ons respect voor zullen hebben. En de top bereik je in mijn ogen pas echt als je dat klassiek kan!! De manier waarop dat is voor mij in ieder geval dooslaggevend. Als LDR onder die manier zou vallen zou er op dit moment niet zoveel weerstand tegen zijn. Ja, en ik ben blij dat die weerstand er is maar dat kan je in mijn avatar wel zien

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:18

Er zijn zoveel verschillende goede manieren om je paard te beleren en te berijden. Als je nog steeds denkt dat er maar één juiste manier bestaat (je eigen natuurlijk), dan moet je je oogkleppen eens af doen en kan ik je met zekerheid garanderen dat je al die tijd in een illusie geleefd hebt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:18

Is nooit bewezen dat LDR dierenkwelling is. Jij denkt dat, dus is het zo. Probeer zelf eens een keer je erin te verdiepen en het toe te passen op een paard en je zal merken dat hij lekkerder gaat lopen.
Ik wijs klassiek niet af maar LDR ook niet, ik combineer het.
Zouden meer mensen moeten doen .

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:36

Er is maar 1 methode en dat is door erop te gaan zitten! Door er naast te blijven staan praten zal ie echt niet vooruit komen (terwijl het toch wel goed is voor zijn welzijn, dus dat is misschien wel een nieuwe revelatie -------> de manier om je paard goed te rijden, er niet op kruipen!

Er is maar 1 manier om 100 meter in 10 seconde te lopen en dat is om heel snel je ene voor je andere voet te zetten! Het hoe is van heel veel dingen afhankelijk zoals conditie, spieren, kromme poten, lange poten, zuurstofopname enz enz!

Als we mensen toch ieder apart bekijken, waarom zouden we paarden dan op 1 grote hoop gooien en over 1 kam scheren, wat voor de een werkt kan voor de ander een hel zijn!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:39

Ik denk dat dat zonder meer zo is ja!!!

Toepassen? Waarvoor precies Betteke?

Ik geloof niet dat veel mensen dat zouden moeten doen. Je zou genoeg moeten hebben aan alleen de klassieke dressuur.

LDR is slechts een slechte aanvulling daarop, in mijn ogen. Zo dat de ruiter toch zijn doel kan halen. Wat, naar ik verwacht, niet lukt op de klassieke manier.

VVvalar: Ik denk niet dat het aan jou is om te beoordelen of ik in een illusie leef. denk je wel? Je kent mij niet eens, je weet niet precies wat mijn methode inhoudt en dan zulke dingen beweren? LIjkt mij wat merkwaardig. Bovendien als iemand in een illusie zou willen leven en de paarden het goed hebben, dus geen kwalijke kunstjes die ten koste gaan van het welzijnom het doel te bereiken van de ruiter , wat is daar dan eigenlijk mis mee?

Oogkleppen...tja, het is de vraag wie die op hebben, denk ik!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:42

fransheijs: Dat ben ik toch niet met je eens. Alle paarden hebben een zelfde evenwichtsorgaan als wij. Het evenwicht en het bespelen ervan blijft dus in principe gelijk. Alleen de balans kan anders zijn door bv bouw, traumatische ervaringen , stress of rijtechnisch prutswerk. Maar de basis is wel degelijk gelijk, lijkt mij.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:44

fransheijs schreef:
Er is maar 1 methode en dat is door erop te gaan zitten! Door er naast te blijven staan praten zal ie echt niet vooruit komen (terwijl het toch wel goed is voor zijn welzijn, dus dat is misschien wel een nieuwe revelatie -------> de manier om je paard goed te rijden, er niet op kruipen!

Er is maar 1 manier om 100 meter in 10 seconde te lopen en dat is om heel snel je ene voor je andere voet te zetten! Het hoe is van heel veel dingen afhankelijk zoals conditie, spieren, kromme poten, lange poten, zuurstofopname enz enz!

Als we mensen toch ieder apart bekijken, waarom zouden we paarden dan op 1 grote hoop gooien en over 1 kam scheren, wat voor de een werkt kan voor de ander een hel zijn!

Kan het hier toch wel erg mee eens zijn...