hoe zet ik m'n paard vierkant?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

panache

hoe zet ik m'n paard vierkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 16:30

hallo ik heb een vraag bij het halthouden staat mn paard niet recht met haar benen.. hoe moet ik het aanpakken zodat ze wel recht gaat staan!

M3isSi3j

Re: hoe zet ik m'n paard vierkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:39

Door een overgang door te sluiten met je begrenzing. Als je een overgang maakt naar halthouden is het heel belangrijk dat je een goed contact houdt met je benen zodat je paardje zn pas afmaakt. Verder moet je de overgangen rijden op je zithulp zodat die zn achterhand meeneemt en zou een rustige aanleuning houdt zodat je ook contact blijft houden met het achterbeen.

Als jij een correcte overgang rijdt zal je paardje 4kant sluiten..

Oww.. en als je nou merkt dat je paardje impuls of reactie verliest moet je hem wee ropnieuw activeren door hem door te rijden. Zo kjan het zijn dat je in begin een paar voltes bezig bent voordat je een nette overgang hebt, namate die sterker word zal het sneller en makkelijkere gaan

Succes!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:40

Je paard wat actiever op het been maken. Als je paard voorwaarts is en goed naar je been luistert, is hij wat attenter en zal zelf ook meer opletten. Dus als je hem stilzet in een vloeiende overgang, gaat hij vierkant staan. Als je gaat halthouden, kan het zo zijn dat hij nog een pasje bijzet. Dit is niet erg, want dan pas staat ie vierkant.
Dit is althans wat ik pas geleden nog geleerd heb.
Succes

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:12

voorwaarts de overgang inrijden. Dus dat wil zeggen dat je genoeg impuls en voorwaartse drang behoudt in de overgang. Je paard moet ten alle tijden klaar staan om weer te vertrekken. Wat ook helpt om dat te bereiken is hele snelle overgangen rijden. Dus steeds heel even stilzetten en dan weer actief voorwaarts rijden. probeer je paard voor te zijn, dus zodra hij denkt aan stilstaan weer uit de overgang weg draven. Hij zal dan zelf merken dat het voor hem makkelijker uit te voeren is als hij vierkant staat, want alleen een paard dat vierkant staat kan correct en direct vertrekken! Overgangen zijn natuurlijk altijd goed, voor tal van dingen, dus ook voor dit! succes ermee

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:13

ik lees ook mee
Haha... mijn paard is voorwaarts genoeg.. maar staat niet altijd vierkant

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:17

bij ons in de les ( weet niet of het klopt ) zei de instructeur, dat je als je 4kant wilt staan, en je paard bv z'n linkerachterbeen te ver naar achter heeft, je de teugels een beetje 'vasthoud' zodat hij blijft staan, en dan met je linkerbeen beetje naar achteren, en dan beetje aansporen/duwen..

snap je het ?
bij de paarden op de manege lukte het/

bji mijn shet, die doet het vanzelf :s