Waarom zijn zoveel mensen zo gesteld op aan de teugel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Waarom zijn zoveel mensen zo gesteld op aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 11:38

En dan bedoel ik dus, dat een paard met zijn hoofdje dus goed moet lopen, je komt op een manege, hup hoofd moet netjes ruk, trek, zaag en hoppa! Wouw wat staat dat toch netjes, ja anders gebruikt hij zijn rug niet. Ik vind de meeste paarden nogal in de krul lopen zegmaar, en toch is het iets wat vele belangrijk vinden, zouden ze nou gewoon niet beter weten? Ik heb altijd geleerd dat je eerst je paard voor elkaar meot hebben (geen pijntjes, voldoende bespierd, aan het been, in evenwicht, etc) en dan gaat het bijna vanzelf de rest. Niets geen plukken en rukken en trekken.
Wat is nu belangrijker, een paard dat iets langer met zijn hoofdje in de lucht loopt, maar daarna goed rond. Of een paard dat vanaf het begin in de krul loopt en daardoor soms ook nog eens verkeerde spieren gaat trainen en dingen kan gaan ontwikkelen als mond open en tanden laten zien, tong tussen de tanden etc.

monsera

Re: Waarom zijn zoveel mensen zo gesteld op aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:44

Hier heb ik ook al eens een topic over gehad en kreeg natuurlijk niet veel reakties.Ik snap ook niet waarom mensen denken dat het mooi staat terwijl je echt niet mooi aan het rijden bent op deze manier maar dat zien natuurlijk alleen maar mensen die er iets meer van weten en al die andere mensen denken wel dat het mooi is en willen dat ook.Ik ben blij dat ik zelf niet zo rijdt en wel eerlijk ben naar mijn pony toe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:01

Daar heb je helemaal gelijk in Lailapri, er zijn alleen een heleboel ruiters die niet weten hoe je het voor elkaar moet krijgen en daardoor dus inderdaad gewoon kop omlaag en trekken en zo verder rijden. Het is meestal geen kwade opzet, die ruiters denken dat ze goed bezig zijn. Ongetwijfeld doen we zelf ook nog een heleboel dingen die anders moeten maar waar we ons niet van bewust zijn. Het leven is te kort om goed te leren paardrijden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:05

das waar, en ze kunnen er ook niets aan doen want zo wordt het ze ook geleerd, helaas. En nog een groot ding, het gevoel voor paarden. Heb je dat gaat er vanzelf een lichtje branden en ga je al meer aanvoelen, heb je dat niet, dan moet je dingen echt aanleren zegmaar. Als je je niet kunt indenken hoe een paard zich op een bepaald moment voelt, kun je ook niet juist ingrijpen zegmaar.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:14

op maneges en zeker bij de pony's vind ik het in het begin zeker onzin. doe dat maar na een paar jaar als je een beetje fatsoenlijk kan zitten en een fatsoenlijke overgang kan rijden.

als je wat verder gevorderd bent vind ik het heel normaal dat je je daar mee bezig houdt en dat daar ook aandacht aan wordt besteed zodat je het goed leert.
maar helaas komt er bij kijken dat de meeste manege paarden geen goede aanleuning kennen omdat ze te veel gestuntel op hun rug krijgen en dus ook niet een geweldig leer paard zijn wat betreft het gevoel krijgen van een paard wat een goede aaleuning heeft.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:17

Stom zijn ze..
Als je je paard goed voorwaards rijdt,en hij gebruikt de achterhand zoals het moet,komt die krul als vanzelf!!
Presto!
De meeste *jonge* ruiters denken dat als je een paard in de krul hebt,dat je dan goed bezig bent,maar WAAROM ze in de krul moeten weten de meeste gewoon niet.
Vraag het ze maar eens,dan zeggen ze: dat moet toch?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:20

Het is dan eigelijk geen manege meer hoor! meer pension en handel en africhting, maar het waren dus ook vooral eigen paarden die ik zag rijden en dus handels paarden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:21

ik reed vroeger op een (verzorg)pony en die liep vanzelf in stap aan de teugel en na een jaar ook in draf

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:29

In de krul trekken is nooit goed, in de krul rijden daarintegen...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:35

Omdat iedereen dat doet dus zal het wel zo horen he.
De kwaliteiten van de opleiding tot het beoefenen van de paarden kubst is helaas niet altijd van erg hoge kwaliteit.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:47

tja, volgens mij denken de meeste idd gewoon dat het zo hoord, daarom doen ze dat.
Pfff, op de manege waar ik op ZAT zeiden ze: oke we gaan nu in de krul rijden: ga maar een beetje in zijn mond zagen dan lukt het wel. :| dat was echt erg!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:59

Als ik cherrie gelijk oppak begint ze heel erg te rennen en te protesteren. Ik rijd altijd eerst een half uur met weinig teugel contact en maak ontsettend veel overgangen, dan gaat ze op een gegeven moment ook wat meer op mijn tempo lopen (het is een snelle drammer) en dan komt het zo goed als vanzelf! Dan hoef ik bijna niets meer te doen. Ik denk dat iedereen er zo op geforceerd is omdat het er gewoon mooier uit ziet en iedereen denkt dat als je paard met zijn koppie naar beneden loopt goed bezig bent. Als je mij soms door de bak ziet hobbelen op het begin kijken ze me ook wazig aan, maar daarna heb ik een heerlijke pony!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:00

tessyke schreef:
ik reed vroeger op een (verzorg)pony en die liep vanzelf in stap aan de teugel en na een jaar ook in draf

Dat betekend dat ie gewoon goed aan je been en aan de hand is. Zo hoort het ook, het moet allemaal vanzelf komen. En bij de een is het wat harder werken als de ander. Maar na veel oefenen komt het wel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:02

De mijne weet het precies, ik moet ongeveer een kilometertje rijden naar de bak. En dan is het neusje laag, en lekker lang in de hals, zodra we de bak instappen komt ze zelf al aan de teugel lopen

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:04

Volgens mij rukken (sommige) mensen hun paard aan de teugel omdat het zo mooi staat volgens het plaatje!
Dat een paard vanzelf aan de teugel gaat lopen en dat daar training en achterhand gebruik bij komt kijken hebben ze nog nooit van gehoord.
Ik hoor van veel jonge mensen (geef les) dat het paard niet aan de teugel loopt hoe ze dat moeten doen....tja er zit niet zomaar een knopje op dat hij zijn hoofd naar beneden doet....het heeft echt te maken met been druk en oefening en loslaten in de rug...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 13:13

monsera schreef:
Hier heb ik ook al eens een topic over gehad en kreeg natuurlijk niet veel reakties.

Nou vind het best snel gaan hoor met de reacties

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:18

ik heb geleerd dat een paard aan de teugel loopt omdat anders zn rug niet goed gesteld is
krijg elke maandag priveles
maar zie tog veel mensen die egt aan de teugels rukken en trekken

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:48

paard loopt ontspannen aan de teugel, en als jij ontspannen bent gaat het vanzelf. Maar als een paard aan de teugel loopt hoeft ie nog niet door de hals te lopen he (in de krul)
en de meeste ruiters treken hun paard veel te laag in de krul.
het stukje tussen de oren van het paard moet het hoogste punt van het paard zijn.

maartjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:08

dat is omdat ze op anky van prutsven willen lijken

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:46

je hebt gelijk hoor!
ik vind het ook vreselijk om te zien als mensen aan die teugels lopen trekken,alleen omdat dat er dan 'mooi' uit ziet!
ik heb veel liever dat mijn paard lekker ontspannen loopt,en dan zien we wel verder

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:56

maartjeh schreef:
dat is omdat ze op anky van prutsven willen lijken

Ik vind deze opmerking niet zo genuanceerd - tenzij je beter kunt rijden dan Anky, dan houd ik natuurlijk mijn mond.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:01

lailapri schreef:
je komt op een manege, hup hoofd moet netjes ruk, trek, zaag en hoppa! W

Tja, zo rijd ik als manege ruiter ook!? Ik denk dat dat manege er wel een keertje achterwege kan blijven.
Ik vind dat eigenpaardruiters veel erger zijn. Paard moet op wedstrijd, geen zin om een stapje terug te gaan als paard niet lekker loopt, dus geen voorwaart-neerwaarts of wat ontspanning: nee afdwingen die hals houding.

Ik als manegeruiter doe rustig een stapje terug (ook als er een wedstrijd aankomt) IK rijd wel graag nageeflijk en met voldoende aanleuning.
Daarbij probeer ik van achter naar voor te rijden in een stille maar niet passieve handhouding.

Buiten dat stukje van manege, ben ik het wel met je eens dat teveel ruiters op de krul in de nek gefixeerd zijn en daarbij de essentie vergeten.
Wat mij daarbij nog het meest irriteert is dat de "fout" bij het paard gelegd wordt. Het ligt bij de meesten nooit aan de ruiter zelf, dus worden de kunst en hulpmiddelen erbij gehaald.
Erg jammer! Ik ben zelf ook niet perfect, maar omdat ik weet dat 99 % van alles wat er mis gaat bij mezelf ligt, vind ik mezelf wel een eerlijke ruiter.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:06

Ik doe altijd op 2 teugels gelijke druk en stelling vragen en dan gaat ze vanzelf nagevelijk lopen. Ik vind dit persoonlijk een goede manier.

black_light

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:08

Tja, ik vind het ook altijd zo.. de meeste rijden een paard alleen van voor.. gelijk in de krul ''trekken'' je moet een paard van achter naar voor rijden mijn pony gaat ook niet zoi maar in de krul pas alleen als ik hem aan het been rij en zakt al iets maar het maakt me nog niet zo veel uit dat hij al wat nageeft als hij maar aan het been is en van achter goed is dus zijn achterhand er netjes onder zet.. ach ja ik ben ook geen top ruiter maar probeer het wel goed te doen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:09

wat een vooroordeel! sorry hoor maar als mijn paard een wedstrijd slecht loopt, geen probleem, volgende week komt er weer een en anders blijft hij lekker een tijdje thuis tot hij er klaar voor is. Over maneges is nu toch al wel uit en te na gesproken zeg!