Bang paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 11:21

Stel je zit op je paard en die vind ineens een bepaalde plek in de bak eng. Jou paard is niet de enigste, er zijn er meerdere. Wat moet je dan doen.

Iemand die ik ken schopt um er langs of trekt um in de krul zodat hij afgeleid is en er niet meer aan denkt. Is het dan zo'n gek idee dat ik juist mijn paard aanmoedig en hem gerust stel en hem met de juiste duidelijke (wel vriendelijke) hulpen en met een geruststellende stem hem erheen probeer te rijden of even af stap als hij he echt heel eng vind?

Urielle

Re: Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:03

Als het voor jouw paard helpt, zoveel te beter! Er zijn echter legio paarden die gewoon flauw beginnen te doen omdat ze dan even vrijgesteld zijn van het werk. In dat geval probeer ik ook een moeilijke oefening in te zetten zodat ze zich daardop moeten concentreren en is het gewoon 'geen flauwekul, lopen!' In de krul trekken is dan natuurlijk weer het andere uiterste Van afstappen ben ik geen voorstander, mijn paard moet ook leren op mij te vertrouwen als ik erop zit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:08

Eigenlijk ben ik van mening dat hij in een bekende bak niet moet zeuren (vreemd terrein of buitenrit is het een ander verhaal).

Wat ik meestal doe in zo'n geval is even een volte draaien en dan met wat meer stelling en binnenbeen/buitenteugel gelijk weer langs de 'enge' plek. Desnoods even op die plek wat figuren rijden.

Als er echt iets vreselijks en begrijpbaars 'engs' is dan vermijd ik ook nog wel even de enge plek totdat het 'gevaar' geweken is (bijvoorbeeld een losgebroken paard dat loopt rond te rennen langs 1 zijde van de bak).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:10

Nouja mijn paard hangt ook van de situatie af hoor, als hij bang is voor een hond die naar hem toe komt en ik geen zin heb om een half uur te banketstaven zegmaar, dan stap ik af, beloon hem als hij er braaf langs is, en stijg weer op. Hij is dan ook echt bang en wordt je boos smeert hij hem, nadat hij is omgekeerd. Mar het was echt typisch dat meerdere paarden het eng vonden, en vooral dat ze allemaal op de zelfde manier reageerde de ruiters dan, de een wel heftiger dan de ander, flinke schop met sporen ros met zweep en ruk ruk, maar toch als er nu een paard was die moeilijk deed zou het wel kunnen kloppen om onder het werk uit te willen komen, maar dit...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:20

Tja, ze moeten ook leren dat ze over bepaalde dingen zichzelf niet druk hoeven maken. Ik heb ergens gereden waar vlak naast de buitenbak een spoor lag, de eerste keren dat er een trein langskwam dacht ik dat ik zou verongelukken! Na twee weken keek hij er al niet meer naar en later op concours ben ik altijd blij geweest met die ervaring. Als je als ruiter afstapt en je paard gaat geruststellen geef je hem eigenlijk gelijk en steun je hem in het idee dat het eng is. Bij loslopende honden, flapperende zeiltjes, koeien, kinderwagens, paraplu's en noem maar op waar ze bang van kunnen zijn, moeten ze imo echt leren dat ik als leider het niet eng vind en zij er dus ook gerust langs kunnen gaan. Die ga je nl. nog heel veel meer tegenkomen
Het afslaan van je paard vind ik dan weer wat anders, daarmee maak je het nog spannender, maar je kunt ook de concentratie van je paard even opvragen door een oefening te vragen oid en zelf niet teveel aandacht aan het enge te besteden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:24

Ik sluit me aan bij Urielle .

Slaan of boos worden zou overigens bij mijn paard ook een averechts effect hebben en alleen maar negatief werken. Even aan het werk zetten is vaak veel effectiever.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:25

Hoe meer je een paard in zo`n geval betutteld, hoe meer de indruk dat hij zal krijgen dat daadwerkelijk ook eng is. Ik ben in zo`n geval niet hard voor mijn paard, want daar bereik je ook niets mee. Gelukkig heb ik een sterke band met mijn paard en hij reageert super op mijn stem. Als ik aangeef dat het niet eng is, kan ik hem zo voorbij die "enge" hoek praten.....
In een ander geval: even geen aandacht aan besteden, idd aan het werk zetten. Dus ook zijn gedachten op iets anders zetten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:28

Geen gezeur, gewoon er langs. Dat soort dingen zijn vaak aanstellerij, 1 paard begint ermee en de rest doet mee. Nu moet je dat ook niet grof doen, maar gewoon 'no nonsense'.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:31

Dat slan werkt ook niet bij mijn paard. Hij gaat ook op een end wel, maar dat duurt net zo lang dat het enge ding hem gepaseerd is, en vaak ziet hij het al van heeeel wa meters afstand...
Het gaat nu met mij erop gelukkig beter, maar van bijrijdsters krijg ik te horen dat hij al meer eng begint te vinden. Dingen waar hij vroeger als een dooie lang liep gaat hij nu niet zomaar weer voorbij

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:33

Qimm schreef:
Geen gezeur, gewoon er langs. Dat soort dingen zijn vaak aanstellerij, 1 paard begint ermee en de rest doet mee. Nu moet je dat ook niet grof doen, maar gewoon 'no nonsense'.

ja, mijn paard gaat er dan ook gewoon langs omdat ik er dan zelf ook met een no nonsense houding opzit, maar toch werkt dat niet voor ieder paard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:33

Duidelijk aan het puberen. Streng zijn en niet aan toegeven, er is niks engs. Duidelijk en consequent rijden. Maak het er zelf ook niet naar, ga niet zitten van 'oh jee daar is hij vast weer bang voor' gewoon dom door rijden als of er niks te zien is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:35

pubberen? hij is 11? Kan dat dan? Ik dacht zelf aan meer zijn eigen worden, eerst was het echt zo'n domme slome manege pony, nu krijgt hij pit, levenslust en laat hij ook merken hoe hij zich waarneer voelt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:44

Ik noem het altijd puberen, omdat die ook altijd zo dwars zijn Gewoon even testen waar de grenzen liggen, wess daar dus heel duidelijk in.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:48

ja dat wel, paarden kunnen je wel uittesten....
dan begreep ik je verkeerd....