1 van dees daag zit ik door haar wang!! :'(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

1 van dees daag zit ik door haar wang!! :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 17:26

ik zit in een super ingewikkeld probleem!

ik rij op een 21 jarige merrie,
ze staat voor de koets en onder zadel,
van stelling en hoeken uitrijden kan ze bijna niets! (geleerd door de koets omdat ze nog altijd denkt de baar in haar zij te krijgen als ze buigt bij een hoek(volgens de lesgever)
ze is ook eerst voor de koets geleerd daarna onder zadel.
nu wil ik me meer verdiepen in horsemanship, vd, en gewoon wat freestyle, lol met je knol dingen!

maar we krijgen elke zaterdag les met de haflinger club waar ik bij ben (ben ik er niet bij bv, dan heb ik ook geen vz haflingers)

we rijden daar basis dressuur voor opvoeringen en carrousels die we regelmatig rijden,
Charleck is op pensioen, dus moet ik op fanny rijden...
ze hebben beiden (charleck en fanny) al 21 jaar met een pessoa bit gereden met 3 ringen,
ik rij nu 2.5 jaar op ze en heb een 1.5 jaar geleden de beslissing gemaakt, weg met dat pessoabit, en een gewoon trenske gebruiken

beiden trokken enorm fel, ben terug gegaan naar het pessoabit,
maar NEE, het lag me niet, en terug naar het trenske,
beetje doorzetten
en na een hoop uitproberingen (van fanny)
is het gelukt,
resultaat: ze loopt meer ontspannender, wilt liever voor je werken, enz..
en geloof me ze is ECHT GEEN dresuuur knol
volgens mij haat ze het heel fel!
mij ligt het ook niet! geef mij maar een boswandeling, of een sprong of endurance, (helaas zit dit er voor mij niet in, buiten af en toen een boswandeling , voor een sprong is ze te oud want dat belast haar benen te fel)

maar goed, ik kan zelfs zonder hoofdstel op haar rijden, (soms met halster ZONDER touwen, of zonder iets) met behulp van een zweep (vervanging van een carotstick)

ze loop ontspannen en krijg haar met "HOW en een hele diepe zit (achteruit leunen) op stilstand....

kom je terug in de les gaat ze gelijk trekken, ze maakt haar hard, enz
wat moet je doen zodat ze niet achter de andere paarden aangaat (en die trappen bijna allemaal)
dus ofwel is het serieus trekken (of soms zelfs zagen ) of een trap in het gezicht (heeft ze al gehad)

soms valt het mee, maar meestal is ze heeeeel hevig!
en ik wil niet terug naar een straffer bit,
wat moet ik toch doen???

zodra ik thuis ben en daar rij, kan het hoofdstel er gelijk af en luisterd ze heel goed!
ik heb geprobeert thuis ook rustig te rijden met het gewoon bitje, overgangen maken en van draf naar stop enzo en ze doet het meteen!

alleen niet als ik les krijg!
privé les heb ik gehad daar is ze rustig, alleen bij andere paarden (groepsverband) gaat ze zo zitten doen!
dus ook bij carousel oefeningen , en ben IK degene die de proef eigelijk VERPEST (zo voel ik dat aan) en zijn beiden niet erg gelukkig zowel ik als fanny niet! en heb liever dat fanny het naar haar zin heeft zij moet mij tenslotte vervoeren en bevelen opvolgen enzv...
ik voel mij niet gelukkig als zij dat ook niet is , snap je..

soms denk ik echt seffe heeft ze een serieuze scheur in haar wang...

het liefst wil ik me HELEMAAL verdiepen in het halster rijden ofzo...
maarja ik heb geen keus

iemand raad? (buiten lesgever halen want dat heb ik vaker gedaan en het lukt telkens heel goed....)

Woest

Re: 1 van dees daag zit ik door haar wang!! :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:13

niemand tips?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:29

je verhaal is nog al lang, en chaotisch geschreven.. ikw as bij de 2de alinia de draad al kwijt!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:33

Ja idd... draad kwijt.. het komt er dus op neer dat ze heel hard in haar mond is en dat je het liefste met halster rijd. Nou, dan doe je dat toch? Gewoon effe proberen, stalhalster goed overal strak op de huid (niet heel strak natuurlijk maar de meeste halsters zitten heel los)... touwhalster kan ook maar die heeft een scherpere inwerking en geen lussen aan de zijkant en dat kost ook nog eens geld.
Probeer het eens in de wei ofzo.

*edit* zei kond ipv mond hahahah

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:39

laat eens een tandarts komen kan goed helpen het kan zijn dat ze pijn heeft ik heb begrepen dat je haar ook zonder hoofdstel rijd en ze dan super loopt mijn mening is roep een tandarts erbij de enne dag hebben ze meer last als de andere dag sinds mijn paard bij de tandarts is geweest loopt super makkelijk en geen getrek meer of zo het doet echt wonderen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:30

1 tip

stop gewoon met lessen nemen! Ga lekker recreatief rijden(je zegt zelf dat ze dressuur vervelend vind!) lekker met halster, paard gelukkig en jij!?

groetjess (tenminste ik verneem uit je verhaal dat je lest?)

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:34

Ja is ook een goed idee! Ik doe het ook en ik leer van mn paardje en andersom. Het is echt niet perse nodig om te lessen hoor.Af en toe een les is goed voor een foute houding die erin sluipt ofzo.