stang en trens; wat is scherper?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

stang en trens; wat is scherper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:10

Ik heb nu al zo veel tegengestelde opmerkingen gehoord over stang en trens dat ik benieuwd ben naar jullie mening.

Wat is scherper: met veel of weinig tongboog?
een strakke of lossere kinketting?

Wat is vriendelijker voor het paard? een zo dik mogelijke stang en onderlegtrens? of heeft hij dan al snel 'te veel ijzer' in zijn mond?

Ik hoef geen opmerkingen als; het bit is zo scherp als de ruiterhand etc. I know
Dan wil ik ook nog zeggen dat het alleen ter informatie is, heb nog geen plannen om al dat ijzerwerk aan te schaffen.

piepelotje

Re: stang en trens; wat is scherper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:14

Polo13 dacht ook altijd dat zo'n tongboog vriendelijk was maar zo'n tongboog belet wel het paard om even met z'n tong bit even omhoog te duwen ,dus lagen te ontlasten.
Dus denk dat het scherper inwerkt.

Met een losse kinketting als ik het goed heb heb je meer hefboomwerking.

Denk dat dun niet lekker is maar te dik lijkt me ook een mond vol.
Zal ook aan de mond van je paard liggen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:31

Ik ga altijd voor een onderlegtrens (watertrensje) niet te dun (omdat je daar het meeste mee rijd), dan een redelijk dunne stang met iets meer tongboog (verkleint het gerommel met de tong en zorgt voor iets minder ijzerwinkel) en een in rechte lijn aangebonden kinketting (vast op het moment dat de stang ontspannen ligt, zodat de stang wel nog kan bewegen) en een middelmatige lengte.

Let erop dat je de stang een maat groter neemt dan je onderlegtrens, zodat de 2 ringen niet in het geding komen.

Een slobberriempje heb ik maar bij één paard nodig gehad.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:04

veel tongboog = scherper dit werkt *goed* in op de lagen.losse kinketting is volgens mij vriedelijker lsstrak aangesnoerd

hurriekanjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:28

het beste is om een zo normaal mogelijke stang te nemen. niet extra dik of dun. geen kleine tongboog maar ook geen overdreven grote (want die ruimte gaat ten koste van bijvoorbeeld zijn gehemelte). het is heel erg verschillend per paard. probeer eens een stang en trens te proberen van iemand anders voor je er zelf een koopt.

een kinketting is er om de stang op de juiste plek te leggen, het heeft er dus niks mee te maken of losser of strakker lekkerder voor het paard is. het is allebei slecht. de kinketting is goed als de hoek tussen de mond en de schaar 45 graden is. als je de kinketting te los doet slaat de stang door naar achteren. als je de kinketting te strak doet werk te stang veel te grof in, hij is dan veel rechter, dichterbij de mond.

ik zou met de onderlegtrens een dubbelgebroken nemen. er is dan betere tongvrijheid. het is dan ook bewezen dat het vriendelijker is voor het paard, vooral als het tussenstukje rond is.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:56

stang halve maat groter?? Ik dacht altijd dat het juist een halve maat kleiner moest zijn dan je trens?! Ik heb in elk geval een normale dubbelgebroken onderlegtrens en een zo dun mogelijke stang. Niet omdat het persé scherp moet zijn, maar gewoon omdat mn pony niet al te veel plek heeft in zijn mond. Om ervoor te zorgen dat hij zn tanden nog op elkaar krijgt dus een dunne stang met gemiddelde tongboog.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:46

In ieder geval een wat lossere kinketting, want als je zeg maar de stang aantrekt, dan trek je de kinketting naar de kin toe, dus hoe strakker de kinketting, hoe eerder de kinketting de kin raakt als je de teugel aantrekt. En die kinketting is voor nog meer controle. Dus een wat lossere kinketting.
En volgens mij is met tongvrijheid vriendelijk dan geen tongvrijheid. En ik weet niet of het paard te veel ijzer in z'n mond krijgt als je dikke bitten gebruikt.