jullie advies

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

jullie advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 13:52

Ik heb nu een aantal keren (zonder begeleiding) op Fitza ( fries 4 jr)gezeten en er zijn de volgende dingen opgevallen:

Op de linkerhand blijft hij mooi op de hoefslag in draf maar op de rechterhand valt hij steeds naar binnen. In stap heeft hij er minder moeite mee maar moet ik we r.om meer met mijn binnenbeen helpen.

Galop is moeilijk, en hij springt ( lees valt er nog in)op alle manieren onwillekeurig aan. ( goed, verkeerde en overkruist) op beide handen heeft hij moeite om rechtuit te galopperen.

Los in de bak, loopt hij linksom keurig over de hoefslag, welliswaar met hoofd rechtgesteld, maar komt op de rechterkant naar binnen en loopt snel weer dwars door de bak om later de andere kant op te gaan.

De lessen beginnen volgende week weer en ik heb dan ook prive-les. Hij is jong dus 2 x groepsles, 1 x prive-les, 2x longeren met touwtjes ( 1/2 uur). 2 dagen vrij is het voorlopige schema.+ stapmolen en weidegang
Volgens mij is hij duidelijk naar rechtsgebogen dus ga ik met het grondwerk veel links de spieren proberen op te rekken dmv rekoefeningen. Aan de longeerlijn (met touwtjes omdat friezen vaak rugproblemen hebben doordat ze hun hoofd eruit drukken) net iets meer de nadruk op rechtsom leggen evt binnenkant iets korter instellen.
Rijden met zweepje aan de binnenkant om de schouder bij te tikken wanneer hij van de hoefslag af loopt.

Hebben jullie nog tips om hem recht te richten, want volgens mij moeten we daar als eerste mee aan de slag.

Bedankt , Gr desiree en Fitza.

M3isSi3j

Re: jullie advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:09

Is je paardje braaf buiten? Rechtrichten vind ik het makkelijkste om buiten te doen. Ga midden op een rustige weg of fietspad stappen en laat hem dan met gelijke druk op 2 teugels en gelijke beenligggen rechtuit stappen. Er zit een kans in dat die in het begin gesteld zal lopen als je een gelijke druk heb, hier moet je niets van aantrekken. Ga veel schakelen in stap en eis reactie. Als jij zwaarder gaat zitten, je knieen klempt en je handen iets sluit moet die netjes terug komen. Als jij een minmale kuitdruk geeft moeten zn passen verlengt worden. MAak veel overgangen als halt-achterwaards-halt-stap-halt-stap-halt-draf-stap-draf-halt-draf ed. Dit doe je ook weer op met zn min mogelijk hulpen en zonder de druk of aanleuning te veranderen.

Op deze manier zal die op zn eigen benen moeten gaan lopen omdat die geen steun heeft aan jou of aan de wand. Ook zal die goed aan je hulpen moeten komen en bij de les blijven. Door het schakelen en de overgangen zal die los worden in zn rug en als die beter in balans komt nagevelijk worden. Als die nagevelijk is ga je stellingen vragen. Meestal ga ik dan de bak in met mn friesje en voltes en figuren rijden. Ook tijdens deze oefeningen blijf ik die tempowisselingen rijden. Ook rij ik veel vershcillende soorten stellingen (stukjes rechtgesteld in wendingen, overdreven naar binenn gesteld of contra gesteld) hierbij is het heel belangrijk dat je de druk op je teugels niet veranderd.

In het begin zal dit nog niet lukken. Rij dan ook in het begin op de binnehoefslag om hem op 2 benen te houden. Valt die naar buiten toe zet je hem een pasje opzij naar de wand (dit doe je heel eenvoudig met je zithulpen. Een jonge fries zal niet het belans hebben om hier door heen te lopen!). Doe dit ook in de wendingen.

wat betreft de galop: dit hangt ook sterk samen met het rechtrichten en de balans. Ook toont die aan dat die van achtere onvoldoende is ontwikkeld. Elke fries heeft moeite met de galop! Zeker als ze nog zo jong zijn. De enigste manier om de galop te verbeter is hem beter in balans te krijgen door recht te richten en sterker te maken achteren. Spring heel veel aan. Galopeerd vervolgens 3 a 4 passen en neem hem dan weer terug tot die rustig stapt of draaft, des noods eerst halthouden (achterwaards) en weer opnieuw beginnen. Vanuit een rustige stap of draf spring je weer opnieuw aan en begin je weer opnieuw en neem je hem dus na 3 a 4 passen weer terug.

Dit moet je op elke kant min. 20x doen! Ook aan de longeerlijn kan je dit heel goed oefeninen! (3 rondjes draf, 1,5 galop en dit 15x op elke hand. Namate die sterker word uitbreide).

Het longeren met touwtjes ben ik niet zn voorstander van. Ik denk dat ze hier makkelijk zich zelf aan kunnen vast zetten en hangen. Als je hem in training wilt zetten dmv longeren zou ik het doen met pessoa, balkjes of dubbelen lijnen.

Als je verder vragen hebt kan je mij PB'n. Ik rij zelfs veel friezen (mn eigen fries is nu bijna Z aangerden) en kan je misschien met veel dingen helpen!

Succes! Liefs Manon

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 14:22

Fitza heeft vanuit zichzelf de motor goed achterin zitten daarom kreeg ik het advies om alleen touwtjes te gebruiken en niet het achterstuk zeg maar. Buiten is hij volgens zeggen braaf en ik ben van plan om regelmatig naar buiten te gaan met hem. ik hoop dat je het oke vindt dat ik je om advies vraag als ik ergens tegenaan loop. Ik ben namelijk de enigste fries op onze manege dus het wordt voor iedereen even wennen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:28

friezen worden gefokt op een dragende en active achterhand. Toch betekend dit niet dat automatisch ook de broek en kruis spieren voldoende ontwikkeld zijn voor een goede verzameling. De pessoa en balkjes helpen deze spieren sterker te maken en hem op die manier vna achtere naar vore los en in balans te brengen.

Met touwtjes heb je kans -ik zeg niet dat het bij voorbaat zo zal zijn maar de kans bestaat- dat die zich er in vast zet en op die manier zn rug juist blokkeerd. Veel friezen hebben een hoge halshouding waarbij de rug helemaal stil ligt, het ziet er netjes uit maar het is een valse nagevelijkheid waar je later problemen mee krijgt. Door de broek en kruisspieren sterker te maken zal je hier makkelijkere mee om kunnen gaan straks.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:22

Ik train jonge paarden altijd op de tweede hoefslag. Begin daar gelijk mee. Dan voel je gelijk waar ze scheef zitten en hoe je ze daarop kan rechtrichten.

vverpaalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:05

misschien kan je ook proberen om buiten op een veldje, of in de wei, te rijden zoals je dat in een bak zou doen, maar dan zelf bepalen waar de hoeken zijn, dus dat er geen omheining zit, misschien helpt dit. je kunt ook hulp vragen aan een dierenfysiotherapeut. mijn paard liep een tijd heel stijf en "raar" ik ben toen naar een hele goeie dierenfysiotherapeut gegaan, (ze is ook acupuncturist en dierenarts) die heeft gezien dat ze dus linksom overbelast was, ze was dus linksachter ook stijf. ze heeft toen mijn paard gemasseerd en later ook een acupunctuur behandeling gegeven. ze heeft me toen ook tips gegeven hoe ik mijn paard volledig kon laten herstellen en nou loopt mijn paard als een trein misschien kan een dierenfysiotherapeut jou ook helpen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:29

dierenfysio is niet nodig.. in het begin van het topic had je gezegd dat je dr nog maar een paar keer had opgezeten...

en jong paard heeft nog geen evenwicht en balans..dus is het logisch dat ze uit elkaar vallen...
je moet niet te veel van ze verwachten als ze nog jong zijn..
ik ben het met Marije1984 eens dat je beter op de binnenhoefslag kan rijden...
een jong paard heeft snel de neiging om aan de bakrand te plakken... omdat ze dan een soort van steun hebben..

ik zou hem zelf eerst alleen een tijdje in de priveles rijden..en pas als hij weet wat links en rechts is in de groepsles..

bij de priveles is alle aandacht op jou en je paard gericht en dat is wel handig als je hem inrijd...