Ik heb nu een aantal keren (zonder begeleiding) op Fitza ( fries 4 jr)gezeten en er zijn de volgende dingen opgevallen:
Op de linkerhand blijft hij mooi op de hoefslag in draf maar op de rechterhand valt hij steeds naar binnen. In stap heeft hij er minder moeite mee maar moet ik we r.om meer met mijn binnenbeen helpen.
Galop is moeilijk, en hij springt ( lees valt er nog in)op alle manieren onwillekeurig aan. ( goed, verkeerde en overkruist) op beide handen heeft hij moeite om rechtuit te galopperen.
Los in de bak, loopt hij linksom keurig over de hoefslag, welliswaar met hoofd rechtgesteld, maar komt op de rechterkant naar binnen en loopt snel weer dwars door de bak om later de andere kant op te gaan.
De lessen beginnen volgende week weer en ik heb dan ook prive-les. Hij is jong dus 2 x groepsles, 1 x prive-les, 2x longeren met touwtjes ( 1/2 uur). 2 dagen vrij is het voorlopige schema.+ stapmolen en weidegang
Volgens mij is hij duidelijk naar rechtsgebogen dus ga ik met het grondwerk veel links de spieren proberen op te rekken dmv rekoefeningen. Aan de longeerlijn (met touwtjes omdat friezen vaak rugproblemen hebben doordat ze hun hoofd eruit drukken) net iets meer de nadruk op rechtsom leggen evt binnenkant iets korter instellen.
Rijden met zweepje aan de binnenkant om de schouder bij te tikken wanneer hij van de hoefslag af loopt.
Hebben jullie nog tips om hem recht te richten, want volgens mij moeten we daar als eerste mee aan de slag.
Bedankt , Gr desiree en Fitza.