paard is erg dominant

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_N

paard is erg dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 13:10

hallo..
ik heb een probleem en hoop dat jullie me ermee kunnen helpen want ik weet het niet meer..
mijn verzorgpaardje is 3 en we zijn bezig met inrijden maar ze is heel dominant en je kan er gewoon opstappen en oefeningen doen dan doet ze helemaal niks doet alles braaf loopt goed.. maar dat is in stap,.. en dan willen we proberen aan te draven maar dan is het net of er een knopje omgedraait wordt ze gaat vervelend lopen doen hoofd omhoog gooien en naar je benen proberen te happen.. ze heeft mijn vriendin er al bijna 2 x er af gesteigerd.. en gaat raar lopen doen alsof alles eng is terwijl ze er de vorige dag gewoon langs liep..
ik weet gewoon niet meer wat ik er aan kan doen heb geprobeert om er met rustige stem en beetje belonen vooruit te krijgen maar dat lukt niet en als je boos op der wordt word het alleen maar erger.. dus ik hoop daT jullie me kunnen helpen.

Urielle

Re: paard is erg dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:39

Misschien dat je teveel met je been en je zit inwerkt en dat ze dat nog niet kan hebben? Probeer dan voorzichtig aan je been te wennen door heel licht aan te leggen en vooral op stemhulp te rijden. Zit komt later pas, bij zo'n jong paard echt nog lichtrijden en misschien zelfs wat verlicht zitten. Als het een merrie is en ze is hengstig kan ze ook heftig reageren omdat ze wat last van haar eierstokken heeft, sommige zijn daar gevoelig voor.
Ik zou een stapje terug nemen en haar aan de longe nemen met een ruiter erop zodat je haar vooral op stem en longeerzweep voorwaarts laat gaan en dat ze leert dat ze gewoon moet en kan draven als er een ruiter opzit (degene die haar vaste ruiter wordt). Probeer nog niet teveel hulp te geven, bouw het rustig op en blijf lichtrijden, werk nog niet teveel met je zit en benen en probeer heel stil te zitten.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 13:55

jah dat kan wel zo zijn jah.. zal er beter op gaan letten maar het nadeel is ook we weten wel dat ze het kan want ze kan het ook harstikke goed ookal zijn we nog bezig met inrijden want ze kan harstikke goed draven alleen als zij geen zin heeft(en dat gebeurt nogal vaak ) dan gebeurt er ook niks..stappen is oke maar draven.. ze gooit der hoofd omhoog en gaat protesteren..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:14

Probeer idd met zn min mogelijk hulpen en zo min mogelijk je paardej te hinderen in zn pas. Doe er een longeerlijn aan en ga met 2 man aan het werk. De gene die de longeerlijn vast heeft drijft het paardje van achtere naar vore toe aan en doet verder niets. De gene die er op zit geeft de hulpen (wat voornamelijk stem en minimale beenhulp zal zijn) en zla hem straffen of belonen!

Je moet heel streng zijn. Hij moet weten dat die niet mag steigeren dus straf hem hier dan ook voor ook al word die dan vervelender. Als die braaf is beloon je hem zodat die weet dat die braaf is.

Als je paardje nou zo lastig blijft doen met draven moet jemisshen ook eens een keertje zn rug, tanden en het zadel laten controleren omdat er misschen last van heeft. Als dit niet het geval is zorgen voor geode begeleiding en gewoon goed in het werk zetten!

Succes

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:20

Controleer hem eens op zn rug. Ons paard heeft rugklachten gehad en bij de draf en galop ging ze bokken. Misschien dat hij last van de rug heeft.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:22

Probeer eens achter iemand aan te rijden, dit willen ze vaak wel en jij kunt hem dan langzamerhand de hulpen bijbrengen. Bij ons heeft het geholpen op stal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:39

Zo te "horen" is dit je eerste paard die je inrijd!
Zorg dan voor een goede instructie en begeleiding.....
Zo verpest je het paardje voor z'n leven......hij heeft nu al aardig door hoe hij kan winnen! Dat kan nog veel gekker worden

Dit geval is makkelijk te verhelpen, (tenzij hij idd iets in z'n rug heeft)
(met behulp van een instructeur)
maar als je zo doorgaat is het aanklooien iets wat dit paardje zal onthouden.....en mogelijk op zal blijven reageren...

sterkte!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:48

PROBEER (lukt vaak niet bij mij ook niet..) om rustig te blijven en heb geduld..
En ik zeg altijd maar: Oefening baart kunst..
Laat hem er zo vaak gek langs lopen als hij wilt.. op een gegeven moment is hij het spuugzat dat je steeds in de grote volte zit om langs dat iets te lopen en doet hij normaal..
K hoop dat je er wat mee kan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:45

beukiej schreef:
PROBEER (lukt vaak niet bij mij ook niet..) om rustig te blijven en heb geduld..
Laat hem er zo vaak gek langs lopen als hij wilt.. op een gegeven moment is hij het spuugzat dat je steeds in de grote volte zit om langs dat iets te lopen en doet hij normaal..

Reageer je nu op het verkeerde topic of heb ik het probleem verkeerd gelezen? :s

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:26

Lijkt me verstandig als hier gewoon een goedde instructeur bijgehaald wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:28

KiWiKo schreef:
Lijkt me verstandig als hier gewoon een goedde instructeur bijgehaald wordt.

Dat is sowieso bij alle jonge paarden en alle rijproblemen een waarheid als een koe!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:34

Dit is een zeer veel voorkomend probleem. Sluit eerst de medische problemen en pijn uit. Dat is eenvoudig te controleren. Vraag je vervolgens af of je met je ervaring wel een paard kan inrijden. Als je een paard africht is het belangrijk om problemen en verzet zoveel mogelijk te voorkomen. Een goede africhter weet dit en als er een probleem is, wordt dat onmiddelijk opgelost. Als het probleem aanhoudt wordt het alleen maar erger. Dat is niet goed voor het paard, maar je neemt zelf ook onnodig risiko. Het klinkt misschien niet aardig, maar het is goed bedoeld: ik zou jou en je vriendin het paard niet - alleen - laten inrijden. Beter is als je er zelf vanaf ziet. Het lijkt erop dat er fouten gemaakt worden, die grote gevolgen kunnen hebben. Het probleem is misschien nu nog op te lossen. Een paar weken verder heb je een echt probleempaard. Alle verzetskenmerken zijn al aanwezig. Laat het over aan iemand met ervaring. Jouw ervaring komt later wel.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 19:52

jah ik weet dat we mischien niet genoeg ervaring hebben maar het gaat opzich meestal wel goed want ze is normaal hardstikke braaf en het is ook wel een beetjje der achtergrond omdat ze tot 2 jaar niks gedaan heeft omdat die eigenaar er niks mee deed en ik eerst alleen maar op zaterdag kwam.. zij was toen onwijs gemeen en vertrouwde niemand ze bokte en steigerde en kon niet normaal vast staan of aan een touwtje mee lopen en je kon der benen eerst niet eens aanraken.. het gaat nu allemaal zoveel beter en ze heeft veel vertrouwen in ons gewoon omdat wij haar eig alles hebben aangeleerd van hoefjes geven en netjes naast je lopen aan een touwtje en het is niet dat wel overhaasten ofzo het is gewoon dat ze ineens het gewoon laat.. ze kan het hardstikke goed dat weten we gewoon.. maar zo was het met longeren ook eerst was ze heel braaf maar als het er gaat vervelen gaat ze raar lopen doen en vreemd reageren kan het dan niet gewoon zijn dat ze zich stierlijk loopt te vervelen omdat ze elke dag hetzelfde doet? ik weet dat we mischien niet genoeg ervaring hebben maar er gaat dinsdag ook iemand naar kijken die vaker paarden heeft ingereden en die gaat kijken en rijden om te kijken hoe het gaat..

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 19:54

tis trouwens ook niet nu ik het zelf lees dat we elke dag rijden want we gaan ook wel vaak met der aan de weg lopen en gewoon netjes leren lopen aan de longeer lijn en ook om der nog meer op stem hulpen te laten reageren..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:28

Wat heel belangrijk is is dat je niet te lang door gaat in het begin zijn 15 minuten al heel veel het is heel erg inspannend voor een jong paard en is hij hardstikke moe na het rijden mss wil hij daarom niet draven.En als je een overgang maakt naar de draf ga dan direckt mee naar voren en ga direckt lichtrijden blijf niet achter in de beweging van je paard dan hinder je hem en doet het pijn aan zijn rug en wil hij niet lopen.Werk heel veel met je stem dit kun je ook met longeren al heel goed oefenen en geef zo weinig mogelijk been hulp.Je paard weet ook nog niet wat been hulp is en zal daar eerst ook niet op aandraven.

Haal er iemand bij ga les rijden met dit paard en zeg erbij dat je haar aan het inrijden bent en dat je eerst nog lang geen uur kan rijden degene die je les gaat geven kan wel inschatten of je een half uur al aan kan maar blijf niet zelf aan modderen je kan er meer mee verpesten al je denkt.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:26

Urielle schreef:
beukiej schreef:

Reageer je nu op het verkeerde topic of heb ik het probleem verkeerd gelezen? :s

en gaat raar lopen doen alsof alles eng is terwijl ze er de vorige dag gewoon langs liep..
Daar had ik het vandaan..
Maar ik zou het verkeerd begrepen kunnen hebben.. In elk geval.. Succes met je verzorgpony.. Het komt vast wel goed..

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 16:35

ik wil er ook best wel iemand bijhalen maar waar haal ik die vandaan?
de eigenaresse heeft niet zo veel geld want ze staan op een boerderij en zij is ook nog 19 dus ... en waar haal je dan iemand vandaan die het of gratis of voor weinig wil doen ? ze hebben geen trailer dus ze kan ook nergens heen gebracht worden en de eerste manege zit op een uur lopen.. dus ja ik weet het ook niet.. hoe kun je nou beoordelen of iemand die je erbij haalt echt paarden kan inrijden? ik vind het lastig... mischien kunnen jullie advies geven..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:49

Plaats een advertentie hier op bokt volgens mij komen er wel meer mensen bij jouw uit de buurt.