Boos worden door de zweep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska1970

Boos worden door de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 07:01

Sinds een tijdje ben ik bezig om de achterhand van mijn paard er meer onder te krijgen. Ik rij veel overgangen, dat soort dingen, en ik gebruik een superlange dressuurzweep om af en toe de achterhand bij te kunnen tikken.
Het is een groot paard, dus ik heb daarvoor gekozen voor de langste zweep die ze hadden, eentje van 1.60 meter lang. De laatste tijd geeft mijn paard echter steeds vaker een bokje als ik een tik geef met die zweep. Ik straf dat meteen af door er flink mijn sporen in te zetten en hem nogmaals een tik te geven.
Gisteren echter, gaf hij weer een bokje, dus ik nam meteen de dressuurstang op en liet hem allebei de wielen van mijn sporen voelen. Meneer vond het nodig om toen nog harder te bokken, dus ik dacht: prima, dan krijg jij m'n sporen ook nóg harder in je pens. Dus ik schop echt allebei m'n kartelwielen er keihard in, en dat hielp inderdaad.
Alleen denk ik niet dat het de manier is om hem niet meer zo op mijn zweep te laten reageren. Wie kan me tips geven om hem "normaler" op mijn zweep te laten reageren ? Moet ik minder harde tikken geven ? Of moet ik juist hardere tikken geven ? Ik vind wel dat ik hem flink moet bestraffen als hij bokt, maar kan dat misschien ook met stemhulp ?

Somebody_

Re: Boos worden door de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:14

ìk denk dat jou paard onderscheidt moet maken tussen: een corrigerende hulp met je zweep( een tik omdat............) of een helpend tikje, om de achterhand erbij te krijgen zodat ze dr bekken gaat kantelen. Ik ben er nu ook mee bezig en ik had precies hetzelfde: tik->bok. totdat mijn instructeur ernaast ging lopen en hij de hulp gaf, als ze dan niet reageerde dmv kantelen en gewoon stug doorlopen zonder er iets op te doen, gewoon een tik vanaf de zijkant, dan snappen ze het verschil tussen wanneer ze iets fout doen en wanneer ze iets extra's moeten doen. Nu gaat dat bij mij dus ook goed en kan ik het zelf. en als ze niet reageren, gewoon hand los en been en dan ga je maar ff keihard, ze snappen wel dat ze iets moeten doen op het been. Ik hoop dat je beetje snapt wat ik bedoel,anders kun je me ook altijd pm-en.

wat ik dr ook heb geleerd, is dat een klikje gelijk staat tot been/zweep! dus als ik nu klik, reageert ze bijna hetzelfde als met zweep.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:23

probeer eens een keertje je paardje niet bij te tikken maar de kietelen met het touwtje! Waarscheinlijk is dit al meer dan genoeg om zn achterbeen opnieuw te activeren. Als die ook daar heel heftig op reageer zou ik een kortere zweep proberen en iets meer achter mn been bij tikken of iemand anders vragen hem bij te tikken vanaf de grond.

Wat jeook kan proberen is hem tijdens het bijtikken ff goed terug te rijden. Op die manier gaat die zitten en heeft die niet de ruimte er onderuit te komen van achtere waardoor die verder zal gan zitten ipv van uit te breken en te bokken.

Ow.. het is natuurlijk ook belangrijk wanneer je bijtikt. Als jij hem bijtikt op het momend dat ide zn achtere achterbeen bij zet werkt het iet. Als die er onder komt moet je hem bijtikken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:31

Sluit je hem niet teveel op? Met je dressuurstang, kartelwielen en superlange dressuurzweep heb je natuurlijk behoorlijk wat middelen in handen! Misschien heb je je hand er teveel aan als je bijtikt, hij moet natuurlijk in eerste instantie wel wegkunnen als je reactie vraagt.

Correct me if I'm wrong, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me een beetje grof in de oren klinkt allemaal! Bijtikken, bokken, wielen in zijn ribben schoppen, stang erbij. Bokken is een vorm van protest, kan hij wel aan wat je vraagt, vraag je het wel op de juiste manier, doe je dit ook zo onder begeleiding?

Hoe rijd je op zo'n moment (tempo, aanleuning) en wat voor reactie wil je bereiken met die zweep? (sneller op je been reageren, sneller achterbeen...) Hoe loopt je paard op zo'n moment (lekker ontspannen erbij, of een beetje gespannen) En op welk moment geef je die zweep dan?

Nou ja, dat soort dingen vraag ik me dan zo even af!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:14

Je kan best rustig bijtikken, maar niet te hard, daar worden ze narig van en gaan ze dus slaan.

Ook kun je je paard mss beter op het been laten reageren zodat je minder hoeft bij te tikken.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:22

Is het niet een idee om een paard eerst goed op de achterhand te rijden voordat je een dressuurstang in de strijd gooit? Je hebt nu zoals al eerder gezegd namelijk wel erg veel middelen in handen.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:09

Doe alles een af, en ga eens bij het begin beginnen, en kijk naar wat misschien jou fouten kunnen zijn .want een paard is een gevoellig dier dus hij voelt jou hak alleen ook wel en ik ben ervan overtuigd dat een zweep en sporen zijn uitgevonden om de winkelier rijk te maken en niet omdat het zo goed is voor je paard.eigenlijk krijg je er alleen maar luie ruiters van je heb benen gekregen train ze dan wat meer, zodat je wat meer kracht krijg en dan maar eens kijken hoe je paard het doe

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:41

IVP een tik kan onder het rijden misschien een aanmoedigende HUP! ook wel helpen, bij mijn paard wel, hij geeft dan nét ietsje meer!
succes

vverpaalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:55

ik heb ergens gelezen dat een tik op de schouder=corrigeren, een tik op de achterhand=straf, misschien kan dat net het verschil maken.

het kan trouwens ook zijn dat je paard erg gevoelig is, dan ben ik het met loveprince, en zou ik alles der af halen en zo proberen te rijden, als je dan steeds een dingetje toevoeg, en hij reageert bijv. gek op de sporen ofzo, dan weetje dat het dan aan de sporen liggen. zo kan je misschien beter er achter komen wat er precies mis is. gewoon uitproberen dus

maartjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:07

ja ik denk het zelfde als vvpaaalen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:09

met een dressuurzweep van 1,60 een tik op de schouder?!!!

Het lijkt me dat hij de hulpen idd verwart - klein tikje is ondersteuning, harde tik is straf. Overigens gebruik ik mijn sporen alleen maar als hulp voor voorwaarts gaan en niet als straf. Wellicht is het probleem dat je spoor geeft en tegelijk van voren opsluit?

vverpaalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:28

haha sorry ik snap inderdaad dat het moeilijk is om met zown lange zweep een tik op de schouder te geven, maar je kan ook zown mini-zweepje lenen van iemand, en als het werkt, aanschaffen. je weet maar nooit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:30

ja sorry, ik had zo'n visioen van een zweep die in de grond blijft steken, een bokkend paard en de amazone die aan die zweep met een boogje op de grond komt

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:33

Haha dat is ook een leuke sport!!!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:34

Ik denk dat je te hard van stapel loopt. Je paard heeft de achterhand er niet bij, en jij loopt al te zwaaien met stang, wielsporen en zweep van 1.60?

Met een lange zweep doe je makkelijker iets met je zweep dan dat je wat met je been doet, omdat je slechts je pols hoeft te knikken om te tikken. Je paard raakt een beetje in de war zo, lijkt me.

Wat ik verder wou typen staat precies hetzelfde in het stukje van WowAmigo....

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:38

Nou ja de dieren winkel heeft weer wat troep verkocht!!!!!