Sinds een tijdje ben ik bezig om de achterhand van mijn paard er meer onder te krijgen. Ik rij veel overgangen, dat soort dingen, en ik gebruik een superlange dressuurzweep om af en toe de achterhand bij te kunnen tikken.
Het is een groot paard, dus ik heb daarvoor gekozen voor de langste zweep die ze hadden, eentje van 1.60 meter lang. De laatste tijd geeft mijn paard echter steeds vaker een bokje als ik een tik geef met die zweep. Ik straf dat meteen af door er flink mijn sporen in te zetten en hem nogmaals een tik te geven.
Gisteren echter, gaf hij weer een bokje, dus ik nam meteen de dressuurstang op en liet hem allebei de wielen van mijn sporen voelen. Meneer vond het nodig om toen nog harder te bokken, dus ik dacht: prima, dan krijg jij m'n sporen ook nóg harder in je pens. Dus ik schop echt allebei m'n kartelwielen er keihard in, en dat hielp inderdaad.
Alleen denk ik niet dat het de manier is om hem niet meer zo op mijn zweep te laten reageren. Wie kan me tips geven om hem "normaler" op mijn zweep te laten reageren ? Moet ik minder harde tikken geven ? Of moet ik juist hardere tikken geven ? Ik vind wel dat ik hem flink moet bestraffen als hij bokt, maar kan dat misschien ook met stemhulp ?