Losrijden; lange teugel of contactteugel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Losrijden; lange teugel of contactteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 07:34

Hoi,

Vroeg me af hoe jullie losrijden, met lange teugel (geen contact met mond) of met langere contactteugel (dus teugel wel wat langer dan tijdens training, maar niet helemaal lang, en wel nageeflijheid vragen).

Hoop dat ik goed heb uitgelegd wat ik bedoel.

Kylan

Re: Losrijden; lange teugel of contactteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 07:50

Ik rij Kylan altijd aan een lange losse teugel los, zodat hij zelf contact gaat zoeken en door de rug gaat lopen. Als ik meteen nagefelijkheid vraag gaat Ky vechten, en komen we er de hele training niet meer uit. Dus aan een losse teugel eerst een kwartiertje opwarmen werkt voor ons het beste.
Upgrade rij ik juist wel met contact los, omdat hij nog wel eens een beetje fris wil zijn als hij recht uit stal komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:08

Tsja, wat versta jij onder contactteugel en lange teugel?
Als ik een paard aan de lange teugel rijd, heb ik zeer zeker nog contact met de mond, alleen heel licht...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:18

wendytjeG schreef:
Tsja, wat versta jij onder contactteugel en lange teugel?
Als ik een paard aan de lange teugel rijd, heb ik zeer zeker nog contact met de mond, alleen heel licht...

Moest een manier vinden om uit te leggen wat ik bedoel; In dit context bedoel ik met lange teugel (overdreven gezegd) uiterste puntje van de teugels vast. Minder overdreven; een (grote) boog in de teugels (waslijnen ). Geen contact met de mond dus (in zoverre als dat mogelijk is, dat is natuurlijk ook weer discutabel ).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:36

Ik rij in het begin wel met een lange teugel en het neusje richting de grond, maar niet de teugels los laten hangen en lang leve de vrijheid, ook bij losstappen moet er gewerkt worden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:17

Qimm schreef:
Ik rij in het begin wel met een lange teugel en het neusje richting de grond, maar niet de teugels los laten hangen en lang leve de vrijheid, ook bij losstappen moet er gewerkt worden.

Ja hier ben ik het mee eens,

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:18

dobbel schreef:
Qimm schreef:

Ja hier ben ik het mee eens,

Ik ook...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:25

En ik ook!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:26

Wat zijn we het een met elkaar vandaag

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:43

Ik begin altijd opgericht omdat als ik begin met een langere teugel ze heel erg op der voorhand valt. Ik rij der dus eerste 5 min (dit is enkel in stap en eerste paar rondjes in draf) opgericht en pas dan stel ik het VWNW in, waarbij ik dus gewoon contact heb.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:47

ik pak der altijd met lichte druk zodat ze weet dat ik er ben en alvast een beetje werkt,en trouwens als je lange teugel zonder contact hebt en je paard schiet weg heb je hem nooit snel terug,en met licht contact is dan veiliger

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:31

De hele jonge paarden beginnen met hun neus naar de grond zeg maar, helemaal stretchen richting grond, echt laag en rond, in alle gangen tot ze ontspannen. Zij worden later ook nog niet volledig opgericht natuurlijk. De paarden die al verder zijn beginnen met stappen op dezelfde manier, met draven op 'borsthoogte' en als ze goed en ontspannen gaan worden ze opgericht.

Het wisselt ook per paard natuurlijk, de ene heeft de neiging om er tegenin te gaan, weer een ander probeert achter de teugel te kruipen. De een valt al gemakkelijker op de voorhand dan de ander. Het is een beetje aanvoelen wat je paard nodig heeft.