gezichtsveld van paarden mbt rijmethodieken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friemel

gezichtsveld van paarden mbt rijmethodieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:52

Hier een zijstraat van het topic over rijmethodieken

Het gezichtsveld van paarden

Het is bekend dat paarden vrijwel niet kunnen accommoderen en al lang geleden observeerde men de hoofdbewegingen die paarden maken om objecten dichtbij en veraf te kunnen zien, om er achter te komen wat een paard mogelijk ziet en wat niet. Voor ver weg gelegen objecten steekt het paard zijn hoofd omhoog en tilt zijn neus op, voor dichtbij gelegen objecten buigt het paard zijn nek en draait zijn hoofd naar één kant (zie figuur 2). Aangezien men wist dat het paard een beperkte mogelijkheid heeft om te accommoderen dacht men, dat ze op deze manier hun gebrek konden compenseren. Dit staat bekend als de “ramp retina”.

Bij dit idee gaat men er van uit dat de afstanden van het knooppunt van het oog tot aan de retina zo variëren, dat de dorsale retina verder van de lens ligt dan de meer centraal en ventraal gelegen regio’s. Dit anatomische kenmerk zou een verklaring kunnen geven voor de waargenomen houdingsveranderingen van het hoofd. Het dier verandert de hoek van zijn hoofd, om een visuele as langs de “ramp retina” te vinden waar de afstand van de lens tot aan de retina het beste is om het object te focussen. Dit zou dan de manier van een paard zijn om alle objecten scherp te kunnen zien, terwijl dat bij de mens gebeurd door de lens meer of minder bol te maken. Zoals in figuur 1 te zien is, is het paardenoog ook ovaal in plaats van rond zoals bij mensen.

Er is nu onderzoek gedaan naar het bestaan van deze “ramp retina”, hiervoor onderzocht men de dimensie van de ogen van zes paarden, waarbij onder andere de as-lengte en de afstanden van de retina tot aan het knooppunt van het oog in de verschillende regio’s van het oog werden opgemeten (zie figuur 2 voor resultaat).

Daarnaast hebben de onderzoekers gezocht naar anatomische kenmerken die een verklaring konden geven voor het hoofdbewegende visuele gedrag. Hiervoor werd de dichtheid van de ganglion-cellen in de retina in kaart gebracht en verder keken ze o.a. naar de monoculaire en binoculaire gezichtsvelden van paarden. De scherpte metingen werden berekend uit de dicht-heden van de ganglioncellen.

Resultaten van het onderzoek.

Het eerste wat de onderzoekers constateerden was dat de afstand van het knooppunt van het oog tot aan de retina in de dorsale retina het kleinste was (zie figuur 2).

De in kaart gebrachte dichtheden van de ganglioncellen in de retina gaven een duidelijke maar smalle visuele strook in de ventrale retina net boven de optische zenuw (zie figuur 3). De scherpte is in de visuele strook duidelijk het grootst, doch de dichtheid, dus de scherpte, is nog altijd lager dan de hoogste dichtheid, dus scherpte, die bij de mens is gemeten. Hier buiten is de scherpte veel minder.

Binoculaire overlap werd beneden de neus gevonden en niet recht vooruit. Dit betekent dus dat het paard alleen diepte kan zien in het deel beneden zijn neus, terwijl er een blinde streek voor het voorhoofd van het dier bestaat. Het paard moet zijn neus behoorlijk optillen om direct voor zich te zien (zie figuur 4).

Discussie.

Er werd dus gevonden dat de retina zich op gelijke afstand van de lens bevindt, behalve in het dorsale en ventrale deel, waar de retina zich dichter bij de lens bevindt (fig 2). Het dier bezit dus geen “ramp retina”. Een andere zeer belangrijke reden waarom de “ramp retina” weinig voordeel oplevert voor het paard is dat de retina regio’s buiten de visuele strook slechts een zeer lage scherpte hebben. De scherpte is over de gehele visuele strook gelijk, aangezien de dichtheid van de ganglioncellen over de gehele lengte ongeveer hetzelfde is. In combinatie met de horizontaal ovale iris geeft dit het paard een smal maar erg panoramisch gezichtsveld (zie figuur 5).

Wanneer het paard zijn hoofd optilt en zijn neus naar voren steekt dan maakt het dier gebruik van zijn binoculaire veld om de horizon te bekijken, zijn monoculaire veld daalt waardoor het monoculaire laterale beeld wordt beperkt (figuur 4). Als het dier zijn hoofd laat zakken dan verlaagt hij zijn binoculaire gezichtsveld richting de grond en de laterale monoculaire velden zijn dan weer in hun positie om de laterale horizon te bekijken. Het lijkt daarom logisch dat het paard niet in staat is om beide gezichtsvelden tegelijk te gebruiken. Daarom gaan de onderzoekers er van uit dat de waargenomen hoofdbewegingen plaats vinden om het binoculaire gezichtsveld te gebruiken en niet zoals eerder beschreven om de focus te veranderen.

Ook moet terdege rekening gehouden worden met het feit dat een paard een blinde plek heeft die loodrecht op zijn voorhoofd staat tussen de beide ogen (figuur 4b). Wanneer het paard zijn hoofd in de natuurlijke houding heeft (neus t.o.v. de horizontaal +/- 45o ) en ook gewoon in de natuur leeft zal het daar weinig last van hebben, maar in de omgang met mensen bestaat het risico dat je bijvoorbeeld tijdens het borstelen opeens in z’n gezichtsveld komt wat een schrikreactie kan opwekken. Iets waar waarschijnlijk weinig mensen rekening mee houden.

Als gevolg van het blinde veld kan het paard niet direct voor zich zien op het moment dat het paard door de hals wordt gereden. Het dier moet dan dus volkomen op zijn ruiter vertrouwen. Er wordt dus een zekere mate van overgave gevraagd door de ruiter en gegeven door het paard om deze positie te bereiken. Als het paard bij het springen de hindernis wil kunnen zien en de afstand wil kunnen beoordelen, dan moet het de mogelijkheid hebben om zijn hoofd op te richten om zo op zijn binoculaire veld over te schakelen. Bij het springen moet er verder rekening mee gehouden worden dat het paard ongeveer tijdens de laatste galopsprong de hindernis niet meer kan zien. Iets waar tijdens de opleiding van een jong springpaard misschien wat meer rekening mee gehouden zou kunnen worden.

Als laatste heeft men ook nog basaal gekeken naar het eventueel aanwezig zijn van kleurenvisie bij paarden.

Referentie

Harman A.M., Moore S., Hoskins R., Keller P., Horse vision and an explanation for the visual behaviour originally explained by the “ramp retina”, Equine Veterinary Journal (1999) 31 (5), 384-390.

En hier nog meer informatie over Wat een paard ziet:
http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/zien.html

Wat betekent dit alles voor beoordeling van de nieuwe en klassieke rijmethodieken?

Don_Zhivago

Re: gezichtsveld van paarden mbt rijmethodieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:34

haha jij houd van lange topics he :d

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:42

Dat je er niet raar van moet opkijken als een paard dat sterk afgebogen gereden wordt erg schrikkerig kan worden, omdat hij dus niet goed kan zien wat het rare ding nou echt is.
Zou Anky daarom niet graag buiten rijden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 13:50

Afbeelding
Afbeelding

Gaat het om deze plaatjes?

Dan zou het dus betekenen dat met aan de teugel rijden een paard al een zeker vertrouwen in zijn ruiter moet stellen, namelijk dat die in de gaten houdt wat er in de verte gebeurt. Wel kan het paard zelf goed zien waar het zijn/haar voeten gaat neerzetten.

Als je dieper gaat instellen, tot aan LDR toe, neemt dit voorwaartse gezichtsveld dus alsmaar sterker af, en kan een paard op een gegeven moment niet meer zien waar ie straks z'n voeten gaat neerzetten. Dit vraagt dus om een absolute overgave aan de ruiter: Er wordt niets meer aan het paard over gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 15:21

kweet niet
is dat plaatje niet zoals een paard ziet zonder zijn ogen te draaien?

ik bedoel als ik mijn gezicht recht vooruit hou, kan ik door mijn ogen te draaien nogal veel zien, zonder mijn hoofd te bewegen.

want dat aan de teugel plaatje geloof ik namelijk niet.
Ken paarden genoeg die op de rem vliegen voor dat spook in de verte, terwijl ze het hoofd op die hoogte hebben.
Maar volgens dat plaatje kan dat niet..?

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 15:56

En dat spring plaatje dan.. ?
Dat paard moet toch wel kunnen zien waar het over heen springt?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 16:01

Een mensenoog functioneert heel anders dan een paardenoog. Een paard ziet in het donker beter en hij ziet rondom meer dan ik. Bovendien is hij een vluchtdier en ik een roofwezen. Zijn gehoor is veel beter dan dat van mij. Hij hoort en lokaliseert geluiden veel sneller en beter. Hij maakt ook gebruik van een zenuwverbinding tussen zijn oren en ogen dus hij is niet afhankelijk van visuele of gluidssignalen.

Citaat:
ik bedoel als ik mijn gezicht recht vooruit hou, kan ik door mijn ogen te draaien nogal veel zien, zonder mijn hoofd te bewegen.

Hoe lang hou je dat vol Runningkawa? (nu we toch thuistestjes aan het doen zijn )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:22

Best lang hoor, heb nogal eens een stijve nek

Nee zonder dollen, verklaar dan eens dat ze van een spook in de verte schrikken, iets wat bijv geen geluid maakt of ruikt?

Wat het springen betreft is mij wijs gemaakt dat het om vertrouwen gaat en hij dat al eerder bepaald hoe hoog het is en waar het staat.
Echter ben ik het daar ook niet geheel overeens.
Want als je op een kleine volte naar een hindernis draait, breken ze echt niet de nek

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:43

De ogen van een paard werken anders als van een mens en anders als vaak wordt voorgesteld of beschreven. Er zijn onderzoeken geweest naar het gezichtsvermogen van een paard. Niet al die onderzoeken en de resultaten staan op een openbare voor iedereen toegankelijke website. Er zijn websites met pagina's waarvoor betaald moet worden, met (C) op de tekst en de hele goede foto's. Het paard heeft een mono, bino, 2 blinde plekken en kan niet gezamelijk mono- en binoculair combineren. Waarom een paard schrikt voor iets wat een ruiter niet ziet of waarneemt heeft te maken met de andere manier van de werking van de ogen. Het wordt ook in die publicatie(s) beschreven. Uit een van de onderzoeken, waarvan het resultaat in een eBook staat, staan op verschillende websites stukjes die uit dat onderzoek zijn afgeleid. De hoofd/hals houding heeft een enorme impact op het gezichtsveld van het paard en hoe het paard met de verschillende manieren van zien omgaat. Als je dit begrijpt, verklaart dit veel van de reacties die paarden soms geven. Als ruiter begrijpen we de reacties vaak niet, we ervaren en zien de omgeving anders en vaak wordt dit dan het paard tenonrechte verweten. De stelling "paarden zien slechter dan mensen" houd je niet overeind. (eBook is in te zien bij elsevier-internationaal door even te Google-en).

Een paard heeft 3 zintuigen nodig om te bepalen waar hij mee van doen heeft (dus kalmblijven of de benen nemen ). Als de situatie eerder is voorgekomen dan associeert het paard en reageert dan op basis van eerdere ervaringen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:08

runningkawa schreef:
Nee zonder dollen, verklaar dan eens dat ze van een spook in de verte schrikken, iets wat bijv geen geluid maakt of ruikt?

Verschillende mogelijke verklaringen:
1. Wij horen niets, maar het paard wel
2. Hier aangegeven blikvelden zijn die velden waarin het paard scherp kan zien. Net als jij in je ooghoeken iets voorbij kan zien komen, maar niet exact kan zien wat het is. Het niet weten wat het is, maakt het eng, dus daar kunnen sommige paarden dan weer heftig op reageren.

Ik weet niet of het klopt, maar vind het plausibel klinken. Wat vinden de "experts" ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:50

1 valt af, want 10 min (overdreven) weet ik ook wat hij bedoelde. Een stukje plastic (niet wapperend) oid wat gen geluid maakt.

2 zou kunnen, maar dan is het gezichtsveld dus groter/anders dan op die plaatjes staat

En hoe kom ik uit een kleine volte over een hindernis?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:01

runningkawa schreef:
2 zou kunnen, maar dan is het gezichtsveld dus groter/anders dan op die plaatjes staat

En hoe kom ik uit een kleine volte over een hindernis?

Gezichtsveld is groter dan op de plaatjes. Zwartwit foto A laat het meeste zien.
Wellicht zag jouw paard met één oog dat plastic hangen. Niet binnen het scherpste blikveld, wat in de meeste van die afbeeldingen wordt aangegeven (behalve bij A). Het is mogelijk dat ie 'm al eerder met het andere oog had gezien, en er daarom niet eerder van schrok? Op de nieuwe hand is iets vaak weer opnieuw eng.

Ook kan er een geluid in die buurt zijn geweest, wat niet van het plastic afkomstig was, maar dat zijn aandacht erop heeft gevestigd.

Wat bedoel je met vanuit kleine volte over de hindernis? Hoeveel ruimte is er voor de hindernis? Ligt er een afsprong-balk?
Je kan die sprong niet maken met behoud van dezelfde "dressuur-afbuiging".
Op de volte kan het paard de hindernis wel al zien: eenzijdig en niet zo scherp. Indien de buiging juist was op de volte, kan ie, mits niet teveel afgebogen, ook al wat zien van de sprong.
Op de kleine volte, in LDR, dan naar de sprong toe, dat zal problemen geven. Een wat verder opgeleid paard kan je wel aangeven wanneer ie moet afzetten, maar hij zal toch echt zelf moeten kunnen zien hoe breed en hoog de hindernis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:07

Ow, dom niet bijgezet, dat voorbeeld wat ik in mijn hoofd had, was over een bospad, met in de hele verte een plasticje om een paaltje gebonden.

En wat betreft via rechts om of linksom zit idd ooit erg veel verschil in.
Dan kan hetzelfde onderwerp ineens een spook zijn

Aanrijden op een volte of scherpe wending, 1 galop sprong ervoor parkeren en dan schuin over de sprong (barage idee)
Niet ldr, maar wel aan de teugel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 14:24

runningkawa schreef:
Aanrijden op een volte of scherpe wending, 1 galop sprong ervoor parkeren en dan schuin over de sprong (barage idee)
Niet ldr, maar wel aan de teugel.

Zal niet met elk paard lukken: grote kans op weigering.
Goed doorgetraint en een goed meedenkend springpaard, daar zal het wel mee lukken: heeft waarsch. net genoeg tijd om net genoeg van de sprong te zien (ziet het aankomen van opzij, heeft genoeg aan een heel korte scherpe blik).

Ook heb ik wel eens iemand met een geblinddoekt paard over een lage, brandende hindernis zien springen. Dit ging goed, waarschijnlijk omdat: 1. Het paard bekend was met de hindernis (had hem al een paar keer ongeblinddoekt gesprongen zonder vuur) en 2. de ruiter hem kon vertellen wanneer af te springen.
Waarschijnlijk zou deze ruiter het paard dezelfde sprong hebben kunnen laten maken zonder over een hindernis te gaan.

Wat ik me wel afvraag: zijn er mensen die wel eens springen met een paard dat blind is aan één oog, en hoe gaat dat? Wat is er anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:00

Gaat met elk paard, ook de jongere. Leren ze opletten was het motto van de lesgever altijd

En stoppen of er langs schieten, nee zelden.
Tuurlijk wel eens ooit, maar dat is ook omdat je ze er meer gelegenheid tot geeft omdat je niet kaarsrecht aankomt.

Met een blindpaard heb ik geen ervaring.
Wel qua dressuur met een bijna blind paard.
Diekon idd ineens schrikken dat dan naast hem stond.
Maar die heb ik maar 3 weken gereden, dus te weinig om daar echt wat over te zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:43

Het is heel moeilijk in te schatten wat een paard nou eigenlijk ziet. Zelfs als je hebt getest hoe het zicht werkt, weet je nog niet hoe dat wordt waargenomen, begrepen. Denk bij mensen maar aan het verschil tussen iemand die even zijn bril afzet, of iemand die altijd slecht zicht heeft. De tweede persoon weet zich veel beter te redden, terwijl het feitelijke 'zien' hetzelfde is. Zelfde geldt voor diepte zien: een kennis kon dat nooit, zijn ogen werkten niet samen, maar die was daar zo aangewend dat het alleen in bijzondere situaties een probleem was (een bal vangen ging bv niet). Iemand anders die ik ken heeft een oogoperatie gehad en kon een poos 1 oog niet gebruiken en die viel over stoeprandjes en dergelijke, die had er echt last van.

Zo zal het ook voor paarden gelden. Zelfs als we weten wat ze kunnen zien, geeft dat nog niet aan in hoeverre dat wel of niet een probleem is.

QQQQ, daar ben ik ook benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:12

Idd erg moeilijk, maar wel leuk topic

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:38

Een paard draagt geen contactlenzen of een bril, doet die niet uit of af.
Het gaat ook niet om paarden met oogafwijkingen. Over paarden in het algemeen is tegenwoordig heel goed aan te geven hoe het gezichtsveld er uit ziet en hoe dat werkt. Tussen verschillende rassen zitten verschillen, ook tussen paarden met kleinere en grotere ogen.

In de onderzoeken over het gezichtsvermogen van een paard zijnen beelden opgenomen hoe een paard de omgeving waarneemt (ziet), in mono en bino mode, ook wordt daarbij de hoofd en hals positie meegenomen. Het probleem is dat niet alle informatie via internet vrij toegankelijk is voor iedereen.

Zie ook link:
http://extension.usu.edu/files/publications/equine3.pdf
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 16-08-05 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:39

Dus wil je een goed springpaard, ga je naar de ogen kijken ?
Ff als raar voorbeeld

Maar zo te horen weet jij er meer over
Gooi het in de groep

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:43

De ogen zou ik altijd controleren.

Er zijn fraaie afbeeldingen zoals een paard de omgeving ziet. Heel vreemd als je dat voor het eerst ziet. We kunnen ons dat nauwelijks voorstellen. Dan moet dat neurologisch nog correct verwerkt worden.
Als je afbeeldingen ziet, begrijp je waarom een paard, vanuit onze beleving, op de vreemdste momenten kan schrikken. Voor het paard is het eigenlijk heel normaal. Zolang er geen imprint van een eerdere ervaring is vastgelegd, zal een paard eerder de neiging hebben om te schrikken/vluchten. Is een eerdere ervaring positief geweest, dan kan die ervaring sterker zijn dan de reactie die het paard alleen uit wat hij ziet zou hebben. De zintuigen van een paard zijn hetzelfde als die van een mens, ze zijn echter heel anders ingesteld. Er is overlap tussen wat een paard en een mens waarneemt via zintuigen, echter een paard neemt dingen waar die wij niet kunnen waarnemen en omgekeerd kunnen mensen dingen waarnemen die het paard niet kan waarnemen. Dit geheel heeft grote invloed op het gedrag van een paard, maar ook van een mens. We delen gemeenschappelijk een stukje en hebben daarnaast unieke mogelijkheden en die zijn voor paard en mens verschillend.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 16-08-05 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:44

Maar de grote bedoel ik dan, want dat was verschillend in zicht.
Wil je dat specifieker uitleggen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:09

QQQQ schreef:
runningkawa schreef:
Wat ik me wel afvraag: zijn er mensen die wel eens springen met een paard dat blind is aan één oog, en hoe gaat dat? Wat is er anders?

Ik heb een paard gekend wat compleet blind was aan één oog, en heb haar ook vaak gereden. Springen ging gewoon, ik heb in ieder geval nooit het idee gehad dat ze geen afstanden kon schatten o.i.d..
Ik heb nooit ingewikkelde parcoersen met dit paard gesprongen, maar gewoon een redelijke springles of klein parcoersje was geen probleem. Ook een wending naar haar blinde kant en dan een hindernis ging goed, al moet ik er wel bijzeggen dat we wisten dat ze blind was aan die kant en haar er dus altijd recht voor hebben gezet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:41

Goofy44 schreef:
Een paard draagt geen contactlenzen of een bril, doet die niet uit of af.

Het was dan ook slechts een *voorbeeld*. Niet bedoeld om daadwerkelijk te beweren wat paarden zien, alleen maar om aan te geven dat het nog steeds moeilijk is om te weten wat een paard met die informatie kan. Omdat het niet alleen het gezichtsveld is wat dat bepaalt, maar ook bijvoorbeeld ervaring.

Goofy44 schreef:
Over paarden in het algemeen is tegenwoordig heel goed aan te geven hoe het gezichtsveld er uit ziet en hoe dat werkt. Tussen verschillende rassen zitten verschillen, ook tussen paarden met kleinere en grotere ogen.

Dat geloof ik best, maar dan nog weten we niet hoe exact hoe een paard zich daarmee kan redden. Wij kunnen bijvoorbeeld niet inschatten hoe moeilijk of makkelijk een paard toch afstanden kan schatten met het monoculaire zicht. (Maar dat je afstanden KUNT schatten zonder 2 ogen te gebruiken, dat is in elk geval zeker.)

Bovendien vind ik de plaatjes (die ongeveer hetzelfde zijn als op de andere pagina) weinig overtuigend. Eerst wordt er gezegd
"the eyes are placed high up on the head allowing it to have the greatest field of vision while down grazing."
Vervolgens tonen de plaatjes van de zijkant dat een paard haast niets zou zien boven de lijn van zijn ogen. Dat lijkt me nou juist niet handig bij het grazen....

Op zich is het heel interessant hoe een paard ziet en waarneemt. Maar ik vind het artikel dat je aanhaalt een beetje simpel.

Bovendien zijn problemen als "The horse can lose track of us when we cross behind it and may startle when we reappear in the other eye." van nature niet zichtsveld-gerelateerd, maar hangen samen met de manier waarop het hele systeem van waarnemen werkt. (En dat is vrij onbegrijpelijk voor mensen, omdat wij zo gewend zijn dat dingen blijven bestaan, ook als je ze niet ziet)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 11:34

shadow0 schreef:
Bovendien zijn problemen als "The horse can lose track of us when we cross behind it and may startle when we reappear in the other eye." van nature niet zichtsveld-gerelateerd, maar hangen samen met de manier waarop het hele systeem van waarnemen werkt. (En dat is vrij onbegrijpelijk voor mensen, omdat wij zo gewend zijn dat dingen blijven bestaan, ook als je ze niet ziet)

Interessant verschil.
Toch hè....waarom schrikken sommige paarden nog bij een deuropening waar net een vrachtwagen of zo langs reed, maar die allang weg is?

Of dwalen we zo te ver af van het topic....?

Wat is volgens de TS de conclussie die we moeten verbinden aan het gezichtsveld van het paard?

Hoe verklaar jij de discrapantie die Shadow aanhaalde:
schaduwtje schreef:
"the eyes are placed high up on the head allowing it to have the greatest field of vision while down grazing."
Vervolgens tonen de plaatjes van de zijkant dat een paard haast niets zou zien boven de lijn van zijn ogen. Dat lijkt me nou juist niet handig bij het grazen....

Goed punt....

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:54

Een paard graast voor de loodlijn. En zodra hij iets bespeurt (hoort en/of ziet) zal hij direct zijn hoofd flink oprichten met de neus vooruit en over zijn omhooggestoken snuit weg kijken naar de richting van het geluid/de beweging. Ik zie geen discrepantie.