superles gehad op Tosca!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

superles gehad op Tosca!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:44

vandaag 5 uur een les afgesproken met KC hier op Bokt!
stipt op tijd was ze er!
eerst even gepraat over de manier waarop ik haar reed!
was wel even heel anders zeg...ik moest op de volte de buitenteugel strak houden en de binnenteugel naar mn knie en gewoon zonder spanning! en dan vragen door been en daarna kleine ophoudingen te geven. ik voelde haar meteen ontspannen! en op mn buitenste zitbeenknobbel te zitten. het was echt heel anders dan hoe ik normaal rij! alleen gleden de teugels steeds uit mn handen omdat er een paar stops af waren (nieuwe teugels kopen dus)
probleem was dat ik de binnenteugel ook steeds strak hield en de buitenteugel losser ging!
ik moesm mn handen ook laag houden (naast de schoft) omdat Tosca nog jong is(4) en nog geen oprichting hoeft te hebben!
we hebben de hele les op de volte gereden vooral voor de hulpen.
mijn houding in draf was ook niet helemaal goed, ik moest mn onderrug bol maken en diep in het zadel neerkomen en mn benen op de singel leggen!
Tosca had ook veel onderhals spieren dus die moeten er ook weer af getraind! nu weet ik de manier

toen ik uit mocht stappen keek ik even snel op mn horloge en dacht ow...het is pas half 6! ik vond het best om te stoppen tosca had dr best gedaan! dus nog lekker lang uitgestapt...ik dacht dat ik tijd zat had! toen de foto's op de computer gezet! toen hadden de fotografen (vriendinnen ) opeens haast het was al 8 uur! bleek dat ik tot half 7 les had gehad! een uur langer dan ik dacht!
Je geeft super les hoor Kathy! ik ga dr mee door
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier rende mn neefje even door de bak...ik had niets in de gaten!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

terwijl Tosca aan het eten was moet mn vriendin (Smile op bokt) nog even haar kunsten laten zien! ik heb er nog veel meer foto's van maar zie zijn nog niet geupload! ik heb ook nog meer foto's van het rijden...die komen nog wel!
Afbeelding

VLC

Re: superles gehad op Tosca!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:55

mooi paardje! Ik ben er helemaal niet voor om je handen zo wijd te houden, maar als het bij jou paardje werkt

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:56

leuk beestje maar ik zo idd zoals gezegd is je handen iets dichter bij mekaar doen ze zijn nu wel heel wijd.... Verder ga zo door

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:57

Leuk hoor
Maar volgens mij zitten jullie echt veel aan der hoofd te trekken,
Maar niets vooruit rijden ofzo...
Echt teveel in de mond vind ik,en ook houd je je handen te laag en te ver uit elkaar...Sorry maar dit ziet er niet echt 'proffesioneel' uit :s
Ik rijd ook een jonge pony en ik krijg les van iemand die Intermediare dressuur rijdt,en die hamert erop : Vooruitrijden en rechtrichten ! En ik houd mn handen ook omhoog,boven het zadel...

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:58

mooie haflinger alleen is wel een beetje dun

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:00

Mooizo dat 't goed ging!
Helpt altijd he, les

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:11

hoezo zitten we aan dr hoofd te trekken? ik heb in de hele les geen moment gehad dat ze zwaar in de hand was! zij hield te teugel zo vast om mij het gevoel te geven wat het verschil was met mijn manier! ik was helemaal niet gewend de ene teugel strak te houden en de andere los en naar binnen! daarom heb ik de buitenhand ook steeds naar buiten!
zij geeft ook geen les vanuit de opvattingen van de moderne dressuur
dedankt voor de leuke reacties hoor!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:14

is die laatste foto niet gevaarlijk ?

mja, leuke fotos

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:16

springlady schreef:
is die laatste foto niet gevaarlijk ?

mja, leuke fotos

hihi, eigenlijk wel he
we hebben eerst van de zijkant getest of ze niet trapte als je je handen erop zette! ze deed niets hoor! we hebben ook op haar gestaan, ze had het veel te druk met eten!

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:31

ik ben het met de rest eens je houdt je handen veel te wijd..
verder wel leuk.. pff ik zou het persoonlijk niet kunnen als iemand de hele tijd met mij mee zou lopen.. maarja dat is mijn menig.. ook niet banketstaaf bedoeld tegen over de lesgeefster..

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:35

ze liep ook niet de hele tijd mee hoor! als ze iets uitlegde of even hielp, verder stond ze in het midden en gaf aanwijzingen! goede manier van lesgeven, steek je veel van op!

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:53

ja okee, maar op die foto's leek net ofze de hele tijd mee liep.. omdat daar zo veel foto's van zijn..

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:55

jah indd, de rest van de foto's moet ik nog uploaden, dit was alleen het begin! die draffoto's horen er eigenlijk niet tussendoor...foutje

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:14

Inderdaad, je moet rijden met je binnenbeen naar je buitenteugel, met je binnenteugel vraag je alleen lichte stelling. Hier moet dus een licht contact zijn. Met de buitenteugel doe je verder alles. Als je op je binnenteugel gaat rijden, dan gaat je paardje scheef worden en weerstand krijgen tegen druk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:40

Maak er geen gewoonte van je handen zo breed te zetten, ja je paard gaat er van naar beneden, maar dat is niet de goeie manier. Het mag best soms even, maar probeer een andere manier te vinden hoor.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:48

Tozalin schreef:
hoezo zitten we aan dr hoofd te trekken? ik heb in de hele les geen moment gehad dat ze zwaar in de hand was! zij hield te teugel zo vast om mij het gevoel te geven wat het verschil was met mijn manier! ik was helemaal niet gewend de ene teugel strak te houden en de andere los en naar binnen! daarom heb ik de buitenhand ook steeds naar buiten!
zij geeft ook geen les vanuit de opvattingen van de moderne dressuur
dedankt voor de leuke reacties hoor!

Ik krijg op precies dezelfde manier les, en het werkt gewoon prima. Ik weet niet of jouw pony probleme had met nageeflijk lopen met een ontspannen rug, maar dat was bij mij wél het geval. Trek je niet te veel aan van wat er op bokt gezegt wordt, als jij vind dat het helpt dan doe je het goed. Ik zie gewoon verbetering op de foto en dat trekken valt reuze mee. Bovendien maakt iedereen fouten: jij, je pony en mensen die van een foto meteen een conclusie trekken. (en ik ook)

ga zo door

*edit* Je hebt je handen helemaal niet zo breed hoor, wat ik op de foto's zie is dat je met je buitenteugel contact houd, terwijl je de binnenteugel 'los' houd. Vooral als je gewend bent anders te rijden, is het hel erg moeilijk om opeens op de buitenteugel en het binnenbeen te rijden - ik les nu alweer een hele tijd maar heb er af en toe nog moeite mee

Afbeelding
zie je, gaat prima toch ?

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:58

Ik zou wel snel een andere manier vinden, ik vind het ook best dat je zo even begint. Gewoon met losrijden, om hem even lekker over de rug te laten lopen. Maar bouw dan rustig naar dat je je handen weer bij elkaar houd, een paard hoort vanuit de voorwaartse drang nageeflijk te gaan lopen. Hij moet niet snel lopen, maar gewoon voorwaarts. Ik rijd soms ook wel eens met me handen wat uitelkaar, maar dat is dat op het begin, om hem even lekker over de rug te lopen lopen (zo'n 5 a 10 minuten).
Maar ieder zijn echt techniek/methode toch!? Alleen je moet oppassen dat je dit niet te lang vol houd, anders is het later erg moeilijk om je handen op de goede plaats te houden.

Succes!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:07

@ Flutterby: dank je!! ik zal het outhouden bij wie les jij dan?
ze had niet zoveel problemen met het nageeflijk lopen toen ze zo ontspannen was. het was natuurlijk wel even wennen voor allebei!
dit was de eerste les van haar, een proefles dus. we bouwen het stap voor stap op

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:55

bedankt voor je PB hoor Flutterby!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:50

dat een jong paard niet meteen met oprichting hoeft te lopen ben ik het ook mee eens
alleen is mijn vraag waarom moet je je handen eigenlijk zo wijdt houden?want op een bepaalt moment hoor je ze toch weer netjes bij elkaar te houden en dat is moeilijk af te leren als je het zo gewend bent....
je hebt wel een hele mooie haf maar zoals al eerder gezegd is hij wel een beetje schraal?

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:28

even uitleggen over het groote struikelblok dat zij haar handen zo wijdt moet houden etc...
als ik het goed heb begrepen is het paard niet meer dan zadelmak, verder best goed voorwaarts en makkelijk ontspannen als ze nageeft en dan mag tozalin haar handen netjes gedragen naast elkaar houden maar dat kan haar paard nog niet aan, dan kantelt zij haar hoofd en beetje en drukt tegen dus nog even de handen iets uit elkaar ( moet de ruiter ook nog even aan wennen aan de hulpen )
en vooral goed meveeren en aanvoelen hoeveel druk zij mag houden, het paard ging lekker ontspannen en steeds beter recht lopen en in evenwicht en de eerste les ging veel over de theorie dus uitleg en voelen en ook over de zit... vindt best knap wat er alle maal af te lezen valt van een paar fotos maar had zelf het idee dat de merrie zich er heel lekker onder voelde geef op mijn manier trouwens al langer les en heb ook internationale instructie op top niveau die het met mee eens zijn.
maar dat geeft niet belangrijk is toch dat je ontspannen met je paard rijd plezierig voor hem en jezelf en dat je in samenwerking alle twee beter wordt.
ik verwacht van een les geen topprestaties maar wel ontspanning en een idee waar je naar toe werkt...
groetjes KC

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:35

Het is inderdaad niet erg om je handen, af en toe, zo laag en breed te zetten.
Als het paardje daar dan de ontspanning kan vinden.
Maar zoals al vaker is aangegeven, probeer hier geen gewoonte van te maken.
Het wordt dan nóg lastiger om het paardje vanuit de stand, waar je handen officieel horen te staan, ontspannen te krijgen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:36

@KC
maar wanneer je je handen hoog houd kun je toch veel beter aan voelen hoeveel druk je geeft?
als je je handen zo laag houd voelt je zelf niet hoeveel druk je eigenlijk geeft(niet aanvallend bedoelt alleen nieuwsgierigheid)
zo heb ik het geleerd......

Smile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:42

Hey!Leuk die fotos! Ik vind het er al veel beter uit zien hoor! Volges mij gaf ze hil goe les xxx

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:29

leuke foto's!
maar idd op die laatste foto lijkt ze wel een beetje dun?