Reageert niet op been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deetjuh

Reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:40

hoi.

Mijn pony reageert helemaal niet meer op het been op wedstrijden vooral.in een parcour is hij bijna niet vooruit te branden. Op het been reageert hij niet en als ik hem een tik krijg versnelt ie twee drie passen en dan is hij weer zo sloom..

Thessa

Re: Reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:47

Rijd je met sporen?

Mijn pony doet dit ook, zo is hij heel goed voor het been, en in het parcour als hij iets engs heeft gezien staat hij stil en krijg ik 'm niet vooruit.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:54

Je moet werken aan de kracht van de hulpen. Als jij geen onafhankelijke zit heb en daardoor elke pas drijft zonder dat je het door hebt of dat het de bedoeling is zal dit je hulpen ontkrachten.

Zit oefeningen en lessen kunnen helpen bij het verbeteren van de zit en dus ook aan de werkzaamheid van de hulpen. Verder is het belangrijk dat je paardje jou volledig vertrouwd. Als jij zegt dat het goed is, moet het goed zijn en moet die dus gehoorzamen. Dit vertrouwen kan je winnen met veel grondwerk als wandelen, longeren, poetsen ed.

Ook is het belangrijk dat als je paardje reageerd ophet bij tikken dat je hem hiervoor beloont. Prijs hem helemaal de hemel in met je stemhulpen en straf hem ook af met je stemhulpen als die je beenhulp negeerd.

Wees eerlijk, diudelijk en conseqent naar je zelf en zeker naar je paardje toe!

Succes
oww.. Ps: een paard wat niet op de been hulpen reageerd zonder sporen, zal dit ook niet doen met sporen. Ga dus niet aan de sporen om reactie te verkrijgen!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 01:43

Waarom hebben ze dan sporen uit gevonden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:41

MSQuincyTE schreef:

om de hulpen (waar zowel ruiter als paard meer dan voldoende over beheersen) te verfijnen. Je moet je voorstellen dat de buik van het paard vol knopjes zit net als je toetsenbord. Het is makkelijker type met 1 vinger dan met je vuist.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:43

Sporen zijn niet uitgevonden om je paard harder te laten lopen, helaas weten veel mensen dat niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:44

Ik ga met M3isSi3j mee...

Als het probleem bij het voorwaarts voor het BEEN ligt ga het dan ook DAAR oplossen en niet bij de spoor of de zweep, maar bij het been... En laat de voorkant los als je hem eens naar voren wilt laten gaan, geef hem de ruimte.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:47

M3isSi3j schreef:
MSQuincyTE schreef:

om de hulpen (waar zowel ruiter als paard meer dan voldoende over beheersen) te verfijnen. Je moet je voorstellen dat de buik van het paard vol knopjes zit net als je toetsenbord. Het is makkelijker type met 1 vinger dan met je vuist.

Mooi geformuleerd! Super

Elsemieke

M3isSi3j schreef:
Je moet werken aan de kracht van de hulpen. Als jij geen onafhankelijke zit heb en daardoor elke pas drijft zonder dat je het door hebt of dat het de bedoeling is zal dit je hulpen ontkrachten.

Zit oefeningen en lessen kunnen helpen bij het verbeteren van de zit en dus ook aan de werkzaamheid van de hulpen. Verder is het belangrijk dat je paardje jou volledig vertrouwd. Als jij zegt dat het goed is, moet het goed zijn en moet die dus gehoorzamen. Dit vertrouwen kan je winnen met veel grondwerk als wandelen, longeren, poetsen ed.

Ook is het belangrijk dat als je paardje reageerd ophet bij tikken dat je hem hiervoor beloont. Prijs hem helemaal de hemel in met je stemhulpen en straf hem ook af met je stemhulpen als die je beenhulp negeerd.

Wees eerlijk, diudelijk en conseqent naar je zelf en zeker naar je paardje toe!

Succes
oww.. Ps: een paard wat niet op de been hulpen reageerd zonder sporen, zal dit ook niet doen met sporen. Ga dus niet aan de sporen om reactie te verkrijgen!

en hier ben ik het ook volkomen mee eens

M3isSi3j

thnx

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:48

Als je met sporen gaat rijden en je geeft nog de hele tijd been dan wordt een paard hier ook ongevoelig van.......... Je kunt het probleem het beste eerst zonder sporen oplossen. Want het werkt maar even.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:50

Ik rijd ook met sporen maar ik gebruiks ze alleen als het nodig is.
En als ik ze niet om heb weet mijn paard het drommels goed dat ik ze niet om heb.
En ik rijdt trouwens western.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:52

OKé maar dan hoort je paard het wiel draaien dat hoor je bij ons dressuurruiters/springruiters niet (grapje)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:54

Mijn wieletjes zijn met rijden vrij stil.Als ik loop hoor je ze echt goed

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:59

Zolang jij je sporen uit de buik van het paard kan houden zolang je ze niet nodig hebt is het een goed gebruikt. Jammer dat je bij vele toch anders ziet. DIe hebben geen stabiele beenligging met als gevolg dat ze elke pas onbedoeld drijven. Hierdoor word het paard min of meer afgestompt aan de reguliere hulpen waardoor zij vinden dat die onvoldoende reageerd en ze maar sporen gaan ombinden. Met de sporen gebeurd uiteindelijk presies het zelfde.

Wij hebben zelfs iemand op stal staan die 4x per jaar der paard scheerd en enkel de plek waar ze drijft de haren laat zitten omdat ze hem anders keer op keer lek prikt.., Zonde!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:32

Ik moest dus ook eerst wennen om met sporen te rijden.
En nou weet ik gewoon dat ik ze om heb en prik ik niet onnodig in haar buik.
En net als wat je zegt M3isSi3j dat er inderdaad mensen zijn die maar blijven prikken.

Jennytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:10

hoihoi

die van mij had het ook altijd en soms nog wel eens
aan het begin je moet gewoon veel overgangen rijden veel van stap naar draf en weer terug enz al zijn het maar een paar passen
die van mij worder erg heet van.
maar ieder paard is anders
succes ermee
Ik had trouwens ook hele lange sporen maar het houd een keer op heb ze eraf gehaald anders kon ik wel met wielen gaan rijden en daarna heb je dan geen oplossing meer als die daar ook niet meer op reageerd succes groetjes

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:06

dankje ik zal wel gaan oefen met wat m3issje3 zei.