Leren springen,tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leren springen,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:04

Graag zou ik een keer willen beginnen met springen/balkjes lopen met mijn 5 jarige ruin,als afwisseling.
Hij heeft nog nooit gesprongen,hij kent wel hindernissen vanuit de bak,dus om te zien is het hem niet vreemd.

Hoe hebben jullie je paard/pony leren springen?

svenlOver15

Re: Leren springen,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:09

hoi hoi,,
leuk dat je wil gaan springen..!
ik wet niet of jij kan springen, maar je kan het beste gaan beginnen met 1 balkje op de grond, en steeds meer er neer leggen.
eerst in stap, dan in draf...
en dan steeds hoger he!
en misschien springles????
succes..!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:16

Jah, denk ik ook. En misschien eerst is vrijspringen. Snapt hij in ieder geval wat de bedoeling is van een hindernis en kan jij direct een beetje kijken hoe hij springt

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:17

niet direct een hoge hindernis van 180 neer zetten natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:30

hehe nee dat was ik niet van plan.
Vrijspringen is wel een goed idee.mits hij er niet van over de kook gaat(als ik hem losgooi in de bak flipt hij weleens,dwz,als een gek rondracen)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 01:49

Ik zou beginnen met springles van een ervaren iemand anders gaat het echt fout.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:03

ik zou dus niet beginnen met vrijspringen als hij nog wel eens gaat rennen. Dan kan je het beter controleerbaar houden en erop gaan zitten.
Beginnen met balkjes stappen en draven. als het dat goed doet een losse balk op de grond leggen en daar een paar keer overheen galopperen. Vervolgens een klein hindernisje een paar keer uit draf. (niet te hoog, maar ook niet te laag, het is de bedoeling dat hij gaat springen). Als hij het galopbalkje snapt en uit draf goed springt, zou ik ook het hindernisje in galop proberen. Sommige paarden vinden het makkelijker om vanuit galop te springen.
Een van de belangrijkste dingen is dat je in een rustig tempo het e.e.a. kan doen. Gecontroleerd! Wat hierboven staat kan je in een keer doen als hij het goed oppakt, of het over meerdere keren uitsmeren als hij het nog niet helemaal snapt.
De hoogte is nog absoluut niet van belang! het gaat erom dat hij rustig over een huppeltje kan galopperen. Als dat eenmaal goed gaat, dan kan je rustig aan gaan uitbouwen naar meerdere hindernisjes op een lijn en een keer wat hoger gaan springen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:13

Springles

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:42

ik zelf ben nu ook bezig met mijn paard te leren springen (al een tijdje) Ik ben eerst balkjes gaan draven een paar keer in de week dat een paar weken gedaan (de mijne is nu net 4) daarna enkele balkjes galoperen. Daarna een heel laag kruisje neer gezet (op het 2e gaatje ) zonder drafbalk omdat hij dat best moeilijk vond. dat 3 keer gesprongen en toen gestopt omdat hij braaf was. week later weer een keer gedaan ging ook goed, vorge week weer een keer gesprongen en toen heb ik het tot 60 cm gezet en deed hij braaf en nu rustig aan opbouwen

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:02

Ik zou beginnen met springles van een ervaren iemand anders gaat het echt fout.
Het hoeft dan helemaal niet fout te gaan, ik heb nooit springles gehad of hulp van een ervaren iemand en mijn pony springt goed hoor!!!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:49

als je paard zo ongecontroleerd gaat rennen lijkt het mij ook niet zo verstandig om te gaan vrijspringen, maar misschien dat het aan de longeerlijn wel goed gecontroleerd gaat?

Maar ook dan is het wel verstandig (denk ik) om eerst balkjes te lopen en dan langzaam opbouwen.

Denk ik.

Ik denk dat het sowieso erg verstandig is om er iemand bij te halen die er verstand van heeft.

Succes

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:23

voorzichtig aan kijken hoe het gaat als je wat probeert en heeeel rustig opbouwen. wij hebben op de manege al 2 keer gehad dat et fout ging met een paard dat nog nooit had gesprongen omdat het voor de eerste keer te hoog was

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:27

mijn eerste keer springen met mijn 5 jarige ruin was in een groepsles met eerst wat balkjes en daarna balkjes met een kleine kruis erachter

we hebben daarna steeds wat balkjes weggehaald (nog 1 galopbalk ervoor ) en de hindernis verhoogd

hij kan het vrij goed ..en het is zo ook altijd goed gegaan *wel even afkloppen

maar ik heb hem pas vanaf zijn 3e jaar en het kan zijn dat zijn fokker hem heeft laten vrijspringen...