Paslengtes in de volte

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Paslengtes in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 20:21

Het ging er in een andere discussie over en nu ben ik toch wel echt benieuwd

Het lijkt mij dat een paard op een volte met het buitenbeen grotere passen moet maken dan met het binnenbeen, simpel vanwege het feit dat het buitenbeen een grotere afstand moet afleggen dan het binnenbeen. Maak maar eens met 2 touwtjes cirkels binnen elkaar, het binnenste touwtje zal korter zijn dan het buitenste...

Er werd echter in dat topic gezegd dat het niet zo is, omdat het paard anders onregelmatig zou zijn, het verschil zou ongedaan worden gemaakt door het binnenachterbeen meer onder de massa te plaatsen.
Het lijkt mij echter dat ie nog altijd binnen het spoor van het buitenbeen zal blijven en dat het binnenbeen dus een kortere afstand zal afleggen. Wat automatisch weer zou betekenen dat het de paslengte aan de buitenkant langer is dan aan de binnenkant?

Kylan

Re: Paslengtes in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:49

De pas aan de buitenkant is volgens mij langer dan aan de binnenkant. Juist dan is een paard regelmatig volgens mij. Als hij een been niet meeneemt zou hij onregelmatig zijn.
Je rijdt toch ook voltes om de schoudervrijheid beter te krijgen?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:12

Ik heb wel eens gehad dat ik een onregelmatigheid voelde die niemand zag. Wat ik toen gedaan heb is de bak gesleept en dan de sporen meten! Op die manier kan je presies zien welk been het paard onvoldoende bij zet.

Wat mij toen opviel in de volte was dat het paard bijde kanten even grote passen maakte! Ik was er ook van overtuigd dat het buitenbeen langer zou zijn. Het paard zet zn binnenbeen verder onder de massa waardoor de benen op 1 lijn komen te zitten. En je dus 1 spoor hebt wat betekend dat de passen in grote gelijk zullen blijven. Een paard wat onvoldoende ondertreed (wat mijn paard des tijds ook deed en daardoor onregelmatig voelde) zal idd zn buitenbeen meer verlengen ten opzichte van het binnenbeen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:19

Ik ga dat vanmiddag als ik ga rijden eens goed bekijken, en dan kom ik er op terug,

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:39

Ik geloof wel dat beide kan.

Voorbeeld: als je veel stelling aan je paard geeft en veel lengtebuiging, zal de pas aan de binnenkant kleiner worden. (dit wordt gebruikt door dierenartsen om de beweging dan wel belastingskreupelheid te onderzoeken en onderscheidt te maken)...

MAAR als je je paard heel recht houdt onder je, en dus weinig buiging hebt in je paard zullen de passen nagenoeg best even groot kunnen zijn (als je paard minimaal kreupel is mag je daarom ook nooit testen met je hand als steun maar de teugels lang maken, je kunt immers een kleine kreupelheid verbloemen door het paard zo recht mogelijk onder je te houden en aan je hand op achterbeen te houden)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:48

Ja ik denk dat wat je zecht Mireille1970 wel aardig klopt, ga het wel even testen ben benieuwd hoe mijn paardje zijn passen maakt, Ik zal het recht doen en met veel stelling en man lief vragen of hij het filmt, zodat ik het goed terug kan zien,

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:51

Ik ben benieuwd... laat je het snel weten?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:01

Jazeker ga om een uur of drie rijden omdat ik om vier uur moet voeren dus nog een paar uurtjes geduld,
Ik doe het wel met een tinker maar ga er van uit dat dat niet uitmaakt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:02

Nee dat maakt niet uit....

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:06

Mireille. een dierenarts laat paard toch juist op volte lopen omdat als er sprake is van lichte onregelmatigheid om dan juist te zien welk(binnenbeen) been korter gaat stappen.
Op volte kan je dan direct zien welk been ,omdat binnenbeen dan meer last gaat dragen. Dus waneer dit been pijn geeft zal paard kortere stap nemen zodat het minder last moet dragen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:44

Nou ik heb het uitvoerig getest kleine volte grote volte veel stelling en recht, de passen zijn even groot, en hij loopt niet onregelmatig,

Ook man lief heeft het goed bestueerd en zij direct al dat de passen even groot zijn,

toen is hij zelf voltes gaan lopen en ook liep hij toen met eve grote passen, als hij de binnen been een kleinere pas ging nemen was het net of hij mank liep, dus voor mij gaat die theorie niet meer op.

Dit zijn mijn bevindingen er van,

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:54

Dobbel ik had zelf hier voltes rond de tafel gelopen(op auqa voorstel) en kwam net zoals jouw tot dezelfde conclusie. Dat het ook op gaat voor mensen (twee benen).
Dacht dat dit (twee benen) misschien het verschil gaf maar is hetzelfde.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:56

Nou dan ben ik blij dat ik niet de enige ben met die bevinding, heb net ook even een stukje video van een ander paard waar ik op rij terug gekeken en ook die heeft op de volte even grote passen, dat is voor mij genoeg bewijs,

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:03

dat zei ik..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:04

piepelotje schreef:
Mireille. een dierenarts laat paard toch juist op volte lopen omdat als er sprake is van lichte onregelmatigheid om dan juist te zien welk(binnenbeen) been korter gaat stappen.
Op volte kan je dan direct zien welk been ,omdat binnenbeen dan meer last gaat dragen. Dus waneer dit been pijn geeft zal paard kortere stap nemen zodat het minder last moet dragen.

Nee. Er bestaan 2 soorten kreupelheden die makkelijk op een volte te zien zijn: belastingkreupelheid en bewegingskreupelheid. De eerste doet pijn als er gewicht op komt (dus binnenbeen evt) en de tweede doet pijn bij het maken van een grote pas (dus in opgetilde positie)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:13

over krupel zijn en hoe je dat het beste kan zien heb ik niet zo veel verstand, maar daar gaat het hier ook niet om, het gaat om de paslengte in de bocht volte enz, en dat blijft gelijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:15

Weet ik Dobbel en ik ben blij met je uitleg. Misschien kan Aqua haar bevindingen verwoorden voor een vergelijk....

Piepelotje vroeg iets. Vandaar mijn antwoord...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:17

O sorry heb ik er over heen gelezen krijg helaas geen filmpje op bokt 500 mb is het anders liet ik het wel zien,

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:19

Het is een natuurkunig verschijnsel. In een ander topic was er een wetenschappelijk onrzoek die dat ook aantoont. Uiteraard is het ook nog eens logisch.
Helaas kunnen jullie onderzoeken mij niet overtuigen. Het paard moet inderdaad zoals Mireille1970 opmerkt wel recht zijn, dus in balans.
Het is het goedrecht om te denken dat de passen evengroot zijn. Persoonlijk vind het waanzin omdat je gewoon rechtdoor zal moeten gaan. Maar goed dat is mijn mening. Iedereen moet maar geloven wat hij of zij zelf willen, denk ik.

Nee, Mireille1970, ik doe niet zo veel op dergelijke onderzoekjes. Het is een wetenschappelijk gegeven. Bovendien lopen mijn paarden in tact, met schwung en impuls door de wending zonder dat ik moet drijven of "remmen" IK geef natuurlijk wel hulpen die de balans begeleiden in een wending zodat de balans perfect blijft. Dit naar aanleiding van het verschil in paslengte. Dus het verschil in balans, vang ik als het ware samen met mijn paard op. Dat werkt prima voor mij en alle anderen die les geef en geholpen heb.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:21

Nou het komt er dus op neer dat mijn paard scheef is zonder dat je het gezien hebt, En mijn bevinding is toch dat de passen even groot zijn en ik ga niet rechtuit,

Maar meschien kan je maar beter in je droom wereld blijven want alleen wat jij zegt is goed, daar ben ik nu wel aan gewend,
Ik heb voor me zelf bewijs dat het niet zo is en mijn paard is niet scheef.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:29

Dobbel: kan jij wel lezen. IK ZEG NAMELIJK HELEMAAL NIETS OVER JOUW PAARD!!!! Houd je reacties liever even technisch en niet weer persoonlijk!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 11-08-05 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:31

Persoonlijk heb ik dus geen idee. Ik ben wel van mening dat het paard recht en in balans moet zijn, ik zal nooit de kop naar binnen hebben om een hoek om te gaan bijvoorbeeld.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:35

Nee, precies MIreille1970, dat ben ik helemaal met je eens!!! Dat is oh zo belangrijk. In de praktijk zie je alleen vaker een ander beeld, helaas ook op hogere niveau's

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:37

Aqua8horse schreef:
Nee, precies MIreille1970, dat ben ik helemaal met je eens!!! Dat is oh zo belangrijk. In de praktijk zie je alleen vaker een ander beeld, helaas ook op hogere niveau's

Ook weer waar!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:41

Aqua8horse schreef:
Het is het goedrecht om te denken dat de passen evengroot zijn. Persoonlijk vind het waanzin omdat je gewoon rechtdoor zal moeten gaan. Maar goed dat is mijn mening. Iedereen moet maar geloven wat hij of zij zelf willen, denk ik.

Ik denk dat je op 2 verschillenden manieren een cirkel kan lopen:

1. door je buitenpas te verlengen of binnenpas te verkorten.

2. door je binnenbeen in de zelfde lijn neer te zetten als je buitenbeen en dus niet de pas te korte of verlengen maar de plaats van de pas veranderen! Hierbij zal het buitenbeen naar binnen komen en het binnenbeen meer naar buiten gaan.