vliegende galopwissel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orban

vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 19:44

Sinds kort zijn we aan het oefenen voor een vliegende galopwissel. De wissel van rechts naar links springt hij goed dus in 1 tijd. Hij mag nog iets meer doorspringen maar hij springt hem tenminste toch al in 1 tijd en op mijn hulpen. Maar van links naar rechts wil niet echt lukken. Ofwel springt hij alleen vanvoor om of achteraan en soms gewoon helemaal niet. Als hij alleen vanvoor of achteraan is omgesprongen springt hij ook vlug terug naar de contragalop.

Wie kan mij nuttige tips geven zodat ik toch een beetje kan oefenen zodat het tegen de volgende les al wat beter gaat.

Qimm

Re: vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:47

Tip: oefen niet té veel. Misschien zou je wanneer je het oefent over een balkje de wissel kunnen maken, dat schijnt nog wel eens te helpen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:00

Probeer meer aan de slechte galop te trainen. Maak op deze hand veel stap-galop-stap-galop overgangen zodat die sterker word op dat binnenachterbeen en beter in balans komt bij de overgang.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:44

probeer het met een balkje OF door middel van je wissel te maken en tegelijkertijd een tikje op de kont geven met de zweep, kijk wel uit dat ze de balans niet verliezen (had ik ook, dan kan je zand happen) dus gewoon rijden zoals je de wissel van rechts naar links maakt, maar dan de andere kant op, en dan je been aanleggen en zachtjes een tikje met de zweep op de kont, dan springt ie namelijk achter ook om

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 06:11

Niet oefenen en wachten tot in de les. Vaak werk je als ruiter het paard tegen in 1 galopwissel door je eigen scheefheid. Als je op die manier verder prutst maak je het alleen maar slechter. Je kan beter 1x in de week wissels oefenen onder begeleiding.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:06

Ik zou met het wisselen ook wachten tot in de les! Een wissel kan op twee manieren in een keer gesprongen worden. Het paard kan voor inzetten en vervolgens achter meespringen, of het paard kan van achter inzetten en voor meespringen!
Nu is de tweede natuurlijk het beste omdat je hier uitgaat van de achterhand! Iedereen zal het hier mee eens zijn, maar ik weet bijna zeker dat velen het verschil nie goed kunnen zien! Als je begeleider dit vaker heeft gedaan zal hij/zij dit onderscheidt wel kunnen maken en jou zo goede begeleiding kunnen geven om je paard van achter te laten beginnen!
Je kunt zoals meisje al zei veel overgangen stap - gallop oefenen, hierbij wel weer opgelet dat het paard van achter begint anders heeft het geen nut voor je wissels!
Het verschil in voor en achter beginnen kun je eigelijk het beste voelen! Voor het oog zit er weing vershil tussen maar als het paard voor de wissel springt voelt ie vlak aan, springt ie hem van achter dan voelt ie meer opbouwend aan!

Succes iig

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:17

hetismij schreef:
probeer het met een balkje OF door middel van je wissel te maken en tegelijkertijd een tikje op de kont geven met de zweep, kijk wel uit dat ze de balans niet verliezen (had ik ook, dan kan je zand happen) dus gewoon rijden zoals je de wissel van rechts naar links maakt, maar dan de andere kant op, en dan je been aanleggen en zachtjes een tikje met de zweep op de kont, dan springt ie namelijk achter ook om

NOOIT oefenen met balkje!!! Je leert je paard dan juist om eerst voor om te springen en dan achter... En dat krijg je er echt heel moeilijk weer uit.
Tempowisselingen rijden in de contragalop, de stelling omzetten en als hij nageeft de hulpen geven. Je kan hem ondesteunen door een tikje te geven op het nieuwe binnenachterbeen tijdens je hulp van de wissel. Hierdoor wordt deze extra aangezet om van achter naar voor door te springen.

Maar zoals hiervoor ookal gezegd; zorg dat er iemand op de grond staat die je kan helpen. Die ziet vaak net de dingen die jij nog niet voelt..

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:39

trisca schreef:
hetismij schreef:

NOOIT oefenen met balkje!!! Je leert je paard dan juist om eerst voor om te springen en dan achter... En dat krijg je er echt heel moeilijk weer uit.
Tempowisselingen rijden in de contragalop, de stelling omzetten en als hij nageeft de hulpen geven. Je kan hem ondesteunen door een tikje te geven op het nieuwe binnenachterbeen tijdens je hulp van de wissel. Hierdoor wordt deze extra aangezet om van achter naar voor door te springen.

Maar zoals hiervoor ookal gezegd; zorg dat er iemand op de grond staat die je kan helpen. Die ziet vaak net de dingen die jij nog niet voelt..

JUIST! Ik wilde het net zelf zeggen. Hoeveel mensen zijn er ook niet die a la springruiter hun paard " dood" laten lopen in de hoek en dan laten omspringen.
OM een goede wissel te bekomen, altijd vanuit de contra oefenen, netjes omstellen, buigen om je binnenbeen, buitenbeen weer naar achteren (was eerst je binnenbeen in de contra) en hopsa.
Bij mij lukt het ook nog niet altijd, als mijn paard niet meteen omspringt dan rijd ik weer even door in contra en probeer het aan de lange zijde nog een keer.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:18

Bedankt voor al de tips! Ik zal denk ik ook maar wachten tot ik terug les heb. Ik heb nog nooit een paard een galopwissel aangeleerd en er is vlug iets verkeerd geleerd. Ik denk wel dat hij eerst achteraan springt want als hij de wissel van rechts naar links maakt komt hij heel hoog van de grond. Ik zal gewoon veel overgangen rijden dus van stap- galop-stap-galop... Is het dan het beste dat ik van contra-stap-goede galop-stap-terug contra en zo verder doe of gewoon goede galop-stap-goede galop.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:35

orban schreef:
Bedankt voor al de tips! Ik zal denk ik ook maar wachten tot ik terug les heb. Ik heb nog nooit een paard een galopwissel aangeleerd en er is vlug iets verkeerd geleerd. Ik denk wel dat hij eerst achteraan springt want als hij de wissel van rechts naar links maakt komt hij heel hoog van de grond. Ik zal gewoon veel overgangen rijden dus van stap- galop-stap-galop... Is het dan het beste dat ik van contra-stap-goede galop-stap-terug contra en zo verder doe of gewoon goede galop-stap-goede galop.

Wat je kan doen is bijvoorbeeld galop op rechterhand en dan van hand veranderen en verder in contra op linkerhand. Op een letter stap en weer galop aanspringen, links dit keer.
Weer van hand veranderen en dan galop rechts.
Je kan ook afwisselen door weer in de contra aan te springen, zodat je paard niet automatisch al weet dat hij een wissel moet maken. Want dan springen ze de volgende keer voor je hulp al over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:26

Citaat:
altijd vanuit de contra oefenen, netjes omstellen, buigen om je binnenbeen, buitenbeen weer naar achteren (was eerst je binnenbeen in de contra) en hopsa.
Bij mij lukt het ook nog niet altijd, als mijn paard niet meteen omspringt dan rijd ik weer even door in contra en probeer het aan de lange zijde nog een keer.

*note: wij rommelen er ook alleen in de les aan*
Mijn paard springt op deze manier dus met geen mogelijkheid om. Hij kan zelfs in de rechtergalop, op de linkerhand helemaal om mijn linker been buigen en blijft vrolijk doorgalopperen. Zelf als ik op de volte ga en echt een beeje naar binnen hang. Hij gaat niet! Uibalans brengen in de hoop dat hij dan overspringt heeft ook geen effect.

Het rare is dat als ik in de proef niet zelf goed 'in de contra' blijf zitten hij soms wel overspringt. Thuis doet hij dit nooit (hmm mmisschien klopt er toch ergens iets niet)

Iemand een suggestie?
Over een balkje doet hij het soms wel. technisch zal het dan misschien niet meteen kloppen maar hij snapt dan misschien de strekking van het verhaal?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:47

pol013 schreef:
Citaat:
altijd vanuit de contra oefenen, netjes omstellen, buigen om je binnenbeen, buitenbeen weer naar achteren (was eerst je binnenbeen in de contra) en hopsa.

*note: wij rommelen er ook alleen in de les aan*
Mijn paard springt op deze manier dus met geen mogelijkheid om. Hij kan zelfs in de rechtergalop, op de linkerhand helemaal om mijn linker been buigen en blijft vrolijk doorgalopperen. Zelf als ik op de volte ga en echt een beeje naar binnen hang. Hij gaat niet! Uibalans brengen in de hoop dat hij dan overspringt heeft ook geen effect.

Het rare is dat als ik in de proef niet zelf goed 'in de contra' blijf zitten hij soms wel overspringt. Thuis doet hij dit nooit (hmm mmisschien klopt er toch ergens iets niet)

Iemand een suggestie?
Over een balkje doet hij het soms wel. technisch zal het dan misschien niet meteen kloppen maar hij snapt dan misschien de strekking van het verhaal?

Ik zou echt geen balkje adviseren. Als je dan het nieuwe binnen achterbeen bijtikt tijdens je hulp?
Als je het wat harder doet bokt ie en is ie vaak wel om. Niet dat dit hardhandig moet, maar het paard moet de bedoeling even doorhebben.
Dus bv in de linkergalop op de rechterhand; Stelling + buiging rechts, wat tempowisselingen, linkerbeen naar achter rechterbeen op de singel, met je buitenbeen de wissel inzetten en ondersteunen met een tikje met de zweep op het rechterachterbeen. Wil het niet, dan iets duidelijker zijn met de zweep.

Wel belonen als hij het wel doet he , en natuurlijk op rechts gaan zitten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:01

Balkje is idd niet aan te raden! Patos en ik zijn er sinds een maandje ook mee bezig en ze zijn nu al een heel eind bevestigd. Wat ik persoonlijk liever niet doe is het paard meteen de diagonaal opsturen om daar de wissel aan te leren. Eerst galoppeer ik rustig over de hoefslag, dan over de diagonaal van hand veranderen en in contragalop verder, daar ook weer de galop uitbalanceren. Dan op de lange zijde stelling rustig omzetten, benen laten liggen, dan een paar meter voor de hoek benen veranderen en rustig omspringen. Als ze het trucje snappen en goed omspringen kun je bijv. B_H wenden en dan net voor het op de hoefslag komen omspringen, dat uitbreiden totdat je ook op X kunt wisselen.
Als een paard de wissel in tweeën springt is dat vaak een gebrek aan drang voorwaarts. Let erop dat je buitenbeen bijv. wel voldoende ver naar achter ligt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:50

Jep, check
galopperen met de benen en zit heel duidelijk in de galophulp, via de diagonaal naar de contra, daarna stellingen vragen aan de binnenkant tot hij daar op loslaat, benen heel duidelijk verleggen en zelf op je ander bil gaan zitten....niets........ nog duidelijkere hulpen geven, op de volte zetten, net zo lang doorvragen tot hij echt met zijn kont- rug- hals met de volte meebuigt.... niets, hij galoppeerd vrolijk door vind mij alleen een beetje lastig. Rustig tempo of stevig tempo niets helpt. Voel me dan echt een idioot te paard.

Op een tik met de zweep bokt hij nooit.

Kan inderdaad wel gaan proberen om heel snel van galop- stap- galop te gaan. Misschien dat het kwartje dan valt?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:00

oke heb ff een stuk over springen gelezen in een boek, het is dus indd niet verstandig om met een balk te oefenen omdat je paard dan afhankelijk word van de balk (ja ik spreek mezelf tegen) je kan dan beter als je het wel op die manier wil doen, een streep trekken en dan met iets lichters daar een hoopje maken

maar verder geloof ik dat het je al aardig lukt met de tips, dus mijn inspraak zal niet veel meer nodig zijn

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 01:35

Deze titel past in elk geval wel bij mijn paard.
Die heeft geen probleem met een vliegende galopwissel