Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

hetismij schreef:probeer het met een balkje OF door middel van je wissel te maken en tegelijkertijd een tikje op de kont geven met de zweep, kijk wel uit dat ze de balans niet verliezen (had ik ook, dan kan je zand happen) dus gewoon rijden zoals je de wissel van rechts naar links maakt, maar dan de andere kant op, en dan je been aanleggen en zachtjes een tikje met de zweep op de kont, dan springt ie namelijk achter ook om
trisca schreef:hetismij schreef:probeer het met een balkje OF door middel van je wissel te maken en tegelijkertijd een tikje op de kont geven met de zweep, kijk wel uit dat ze de balans niet verliezen (had ik ook, dan kan je zand happen) dus gewoon rijden zoals je de wissel van rechts naar links maakt, maar dan de andere kant op, en dan je been aanleggen en zachtjes een tikje met de zweep op de kont, dan springt ie namelijk achter ook om
NOOIT oefenen met balkje!!! Je leert je paard dan juist om eerst voor om te springen en dan achter... En dat krijg je er echt heel moeilijk weer uit.
Tempowisselingen rijden in de contragalop, de stelling omzetten en als hij nageeft de hulpen geven. Je kan hem ondesteunen door een tikje te geven op het nieuwe binnenachterbeen tijdens je hulp van de wissel. Hierdoor wordt deze extra aangezet om van achter naar voor door te springen.
Maar zoals hiervoor ookal gezegd; zorg dat er iemand op de grond staat die je kan helpen. Die ziet vaak net de dingen die jij nog niet voelt..

orban schreef:Bedankt voor al de tips! Ik zal denk ik ook maar wachten tot ik terug les heb. Ik heb nog nooit een paard een galopwissel aangeleerd en er is vlug iets verkeerd geleerd. Ik denk wel dat hij eerst achteraan springt want als hij de wissel van rechts naar links maakt komt hij heel hoog van de grond. Ik zal gewoon veel overgangen rijden dus van stap- galop-stap-galop... Is het dan het beste dat ik van contra-stap-goede galop-stap-terug contra en zo verder doe of gewoon goede galop-stap-goede galop.
Citaat:altijd vanuit de contra oefenen, netjes omstellen, buigen om je binnenbeen, buitenbeen weer naar achteren (was eerst je binnenbeen in de contra) en hopsa.
Bij mij lukt het ook nog niet altijd, als mijn paard niet meteen omspringt dan rijd ik weer even door in contra en probeer het aan de lange zijde nog een keer.
pol013 schreef:Citaat:altijd vanuit de contra oefenen, netjes omstellen, buigen om je binnenbeen, buitenbeen weer naar achteren (was eerst je binnenbeen in de contra) en hopsa.
Bij mij lukt het ook nog niet altijd, als mijn paard niet meteen omspringt dan rijd ik weer even door in contra en probeer het aan de lange zijde nog een keer.
*note: wij rommelen er ook alleen in de les aan*
Mijn paard springt op deze manier dus met geen mogelijkheid om. Hij kan zelfs in de rechtergalop, op de linkerhand helemaal om mijn linker been buigen en blijft vrolijk doorgalopperen. Zelf als ik op de volte ga en echt een beeje naar binnen hang. Hij gaat niet! Uibalans brengen in de hoop dat hij dan overspringt heeft ook geen effect.
Het rare is dat als ik in de proef niet zelf goed 'in de contra' blijf zitten hij soms wel overspringt. Thuis doet hij dit nooit (hmm mmisschien klopt er toch ergens iets niet)
Iemand een suggestie?
Over een balkje doet hij het soms wel. technisch zal het dan misschien niet meteen kloppen maar hij snapt dan misschien de strekking van het verhaal?
, en natuurlijk op rechts gaan zitten