Angst, ik word er gek van.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_83

Angst, ik word er gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:50

Nadat ik met mijn paarden 3 keer hard gevallen ben, ben ik erg bang geworden om te rijden (voor meer info zie profiel).
Na lange tijd en veel hulp van allerlei mensen om me heen ben ik vorig jaar september gestopt met rijden na de verkoop van mijn paard.
In mei dit jaar ben ik weer begonnen en heb daarbij goede begeleiding.
Ik heb een overstap gemaakt van engels naar western.
Het ging zo fantastich goed, dat ik het gewoon niet kon geloven.
Toen ik begon werd ik al zenuwachtig bij de gedachte aan rijden, ik zat zo gespannen als een elastiekje op het paard, bij elke onverwachte beweging raakte ik totaal in paniek en blokkeerde en ik durfde geen stap te verzetten zonder dat iemand het paard vast hield.

Ik leerde tijdens de les te ontspannen en goed te zitten.
Er kwam een longeerlijn aan en deze werd steeds langer zodat ik steeds verder bij de lesgever vandaan reed.
Toen ging de longeerlijn weg en reed ik los.
Later ging ik draven.
Ik durfde het paard weer hulpen te geven en duidelijk te vertellen wat ik wilde, en als hij het niet deed hem te corrigeren.
En het ging steeds beter, hij luisterde naar me en ik kreeg vertrouwen.
Na 7 lessen ging ik rijden bij een vriendin en maakte een buitenrit en heb daarbij voor t eerst gegallopeerd.
Dat was iets waarvan ik nooit gedacht had dat ooit nog te durven.
Ik kreeg het paard steeds beter onder controle en mijn angst verdween.

Tenminste dat dacht ik.
Gisteren had ik weer les en toen reden er ineens nog 4 mensen in de bak.
Alles reed kriskras door elkaar en van alle kanten kwamen ze langs, vooral in draf en gallop.
Ik dacht te zien dat ze niet altijd even veel controle hadden over hun paard.
En ik werd doodsbang en blokkeerde weer.
Ging mijn paard tegenstrijdige hulpen geven waardoor hij het niet meer wist en gewoon niks meer deed en naar de andere paarden toe trok.
Achteraf was ik kwaad op mezelf.
Waarom ben ik niet bang als ik alleen rijd maar wel als er meer mensen zijn?
En waarom kan ik me daar niet overheen zetten zoals anderen doen?
Iedereen valt wel eens, dat hoort erbij.
Ben nog steeds kwaad op mezelf en ik baal.
Ik wil zo graag maar het lukt me niet.

Sorry voor het lange verhaal, maar moet het even kwijt.

Mireille1970

Re: Angst, ik word er gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:54

Zoek een angsttherapeut (serieus).....

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:55

geef jezelf de tijd! het komt wel, je moet gewoon weer vertrouwen krijgen in paarden en rijden
succes (K) niet kwaad op je zelf zijn

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:09

Ik kan me heel goed voorstellen hoor, dat je het even spaans benauwd kreeg. Al die paarden om op te letten en dan ook nog je eigen paard....
Eigenlijk denk ik dat Mireille1970 wel gelijk heeft, de angst zit er blijkbaar toch nog ergens, misschien is het beter om een paar keer naar zo'n therapeut te gaan zodat je eindelijk weer echt kunt gaan genieten van het rijden. Misschien kan die persoon je een paar oefeningen aan de hand doen zodat je daar zelf verder mee kunt werken, je hoeft heus niet meteen uren op de sofa Zoals je het schrijft komt het op mij over alsof je er al een heleboel aan geprobeerd hebt te doen, misschien moet je nu gewoon even doorpakken.

researcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:02

Beste tinkerLuna, ik volg de andere in de raad een therapeut te raadplegen en voor de rest, probeer vooral rustig te blijven en niet te veel in één keer willen. Volg nog een aantal lessen en ga met een vriendin ofzo de bos in. Probeer niet te veel in grote groepen te rijden tot je echt terug genoeg vertrouwen hebt gekregen in je rijden.
Laat dus de grote groepen even achterwegen en rij vooral wanneer het rustig is, bouw je vertrouwen in het rijden en in de paarden terug op.
Je zal wel voelen wanneer je klaar bent om in grotere groepen te rijden.

Ik hoop dat je je angst overwint.

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:23

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:35

idd raadpleeg iemand om te helpen. en verder rustig opbouwen, rij eerst nog even alleen, of samen met vriendin in t bos. rij alleen op paarden die je echt vertrouwd, en als je zeer met meer wil rijden, rij dan met iemand die weet hoe jij je voelt, en daar rekening mee houdt, eerts gewoon met zn 2en en dan langzaam opbouwen voor grotere groepen.

heel veel sterkte ermee

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:53

Zoek profecionele hulp op het gebied van angst.
Vertrouw in je zelf, en zoek vertrouwen in je paard. Ook dat kan nog goed helpen. Succes!

Ilse1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:14

Och wat komt me dit bekend voor. De eerste paar keer scheet ik ook zeven kleuren van angst... God wat gaat die nou doen? Waar gaat die heen? Wat doet dat paard? Wat was dat? Oooo als die van mij nou maar rustig blijft....

Probeer het heel langzaam op te bouwen. Op zich ben je relatief kort geleden weer begonnen. Gun het tijd. Ga eerst weer even alleen rijden. Dan met iemand die je kent en vertrouwt in de bak (en allebei dus voor jezelf rijden) en bouw dat heel rustig uit naar 2 personen erbij... dan 3... etc.

Wees niet boos op jezelf, het is namelijk heel normaal dat je gewoon even de kluts kwijt bent in zo'n groep

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:21

Zie topic:
[http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=449021
Ik ben ervan overtuigd dat je ervan af kan komen.
Suc6

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 18:15

Waar vind ik zo'n therapeut en wat doet die?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:21

Je bent gewend om in je eentje te rijden, en dat jij er dan alleen bent, en niet allemaal mensen die kriskras langs je heen scheuren en hun paard maar wat laten aanmodderen. Als jij ziet dat hun paarden niet altijd in toom gehouden worden, kan jij waarschijnlijk beter rijden als zij .
Probeer in de les te rijden met de instructeur die dicht bij je is. Misschien vind je het dan minder eng.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:21

Dat is nog eens een idee wat aan te raden is aan een stalgenootje van mij.
Dat meisje is zo ongelofelijk angstig. Ze heeft een tijdje mijn ruin gereden en die maakte ontzettend misbruik van haar en op een gegeven moment kon ze er niks meer mee.
Maar zij is ook echt angstig om helemaal niks, om een deur die openstaat want haar paard zou wel eens weg kunnen schieten... .
Ze gaat er al vanuit dat het zal gebeuren en omdat ze dat overbrengt gebeurt het vaak ook.
Uiteindelijk heeft ze zelf een " ouder en ervaren" paard gekocht.
Na 4 maanden lukt het rijden op haar eigen paard ook niet eens meer. Ze durft alleen maar te stappen en zit de hele tijd " ho, braaf" te mompelen. Negen van de tien keer gaat ie dan nog op de rem en als ie dan weer stapt dan is het weer " ho, braaf" .
Ongelofelijk dat dat meiske zo bang is, om helemaal niks.
Ik vind het echt sneu en heb medelijden met haar. Misschien is het toch wel een goed idee om eens voor te stellen dat ze dergelijke therapie kan volgen.
Ze is bovendien ook erg onzeker, dus dat zal grotendeels ook wel meespelen.

Ben zelf ook geen held maar heb een hekel aan opgeven en probeer angstige momenten niet door te geven aan mijn paard.
Zit ik op een paard wat echt dwars blijft en totaal niet wil meewerken en echt gevaarlijk wordt dan houdt het voor mij op. Ik hoef niet kost wat kost overal op te gaan zitten.
Aan de andere kant is het voor een paard ook veel fijner om een zekere ruiter op zich te hebben dan een angstige. Een paard wat snel nerveus en heet wordt moet geen ruiter hebben die ook snel oververhit raakt want dan komt er van rijden niks meer. Zo'n paard heeft dan ook iemand nodig die zijn cool bewaart om het paard vertrouwen te geven.
Andersom is natuurlijk ook het geval.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:11

Ik ben het met de antwoorden eens die het advies geven om hierbij serieuze hulp te zoeken. Angst is iets heel moeilijks en daarbij heb je echt goede begeleiding nodig.
Je zal merken dat het vooral neerkomt op werken aan jezelf, want daar zit het echte probleem.

vision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:20

oei,
ik weet hoe het is,
een keer van zon rot paardje afgevallen...
die galoppeerde en ging op t laatste moment stoppen met hals naar beneden , en dan hebbie niej veel opties meer dan te vallen
2 keer gebeurd en totaal het vrtouwen inr ijden verloren
das al 2 jaart geleden geweest, maar tog, als een paard schrikt, behn ik weer helemaal in paniek
maarja, t gaat nuw veel beter, behn er al zeker 3 maanden ALWEER vanaf, want ik heb et kij vaak,
nouja, hier heb je niet veel aan wat ik zeg, maar ik bedoel ermee, dat je weer een hechte band opmoetbouwen met het rijden.

suc6

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:49

ik ken het probleem!!
er zijn al heel veel goede tips gegeven!! ik ga btw vanmiddag even het blad amazone kopen daar staat ook een heel artikel in over angst

vision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:55

owja, waar kun je die krijgen, ga k ok maar ns haluh

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:07

Soms moet je van ver komen. Ik, om maar een voorbeeld te noemen, scheet op m'n tiende nog in m'n broek voor paarden. Als de buurmeisjes met de pony's op het erf kwamen, rende ik naar binnen. Je dacht toch zeker niet dat ik in dezelfde ruimte als een paard durfde te komen zonder hek ertussen. Ook niet als het paard vastgehouden werd of er zat iemand op. Zo bang was ik, kun je nagaan. Ik wilde van die angst af en ben op m'n elfde gaan rijden (aan de longe op het oudste en braafste paard van de manege). Ook als is dat veertien jaar geleden, de angsten die TinkerLuna omschrijft herrinner ik me maar al te goed. Ik ben er overheen gekomen en bezit nu zelf paarden. Maar ik blijf voorzichtig en ik zal ook niet zomaar op een vreemd paard stappen. Een lichte angst is gebleven.

Maar als je voorheen zonder angst heb gereden en 'trauma's' hebt na de valincidenten waar je blijkbaar moeite mee hebt, is het wijs om inderdaad hulp te zoeken.

Bovendien, als ik in een bak rijd waar nog meerdere in rijden die niet goed controle over een paard schijnen te hebben en jezelf alleen maar bezig bent met anderen te ontwijken, raak ik ook in paniek... Dat is logisch.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:50

Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Als er veel mensen in de bak komen dan ga jij er gewoon uit.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een flink ongeluk gehad en als ik iets eng vind of er geen goed gevoel bij heb doe ik het niet.
Daardoor wordt het steeds makkelijker om een stapje verder te gaan.

maartjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:08

dan moet je een betrouwbaar paard zoeken zodat ej je vertrouwen weer krijgt

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:16

Ik ben ook heel bang geweest. Wat mij heel erg heeft geholpen zijn ademhalingsoefeningen. Als je hoog ademt (borstademhaling, dat doe je bij een schrikreactie) geef je heel veel spanning door aan je paard. Als je je eigen ademhaling onder controle krijgt ontspan je zelf sneller en je paard dus ook. Ik heb dit eerst op een trampoline en skippybal geleerd, later aan de longe. Ik heb dat gedaan bij Florien de Graaf
( www.sincerita.nl - bij de referenties :het verhaal over de m2 amazone, dat ben ik) Maar misschien kan jij bij een haptonoom terecht.
In het algemeen heb ik wel geleerd: niet iets doen omdat anderen vinden dat je dat nu maar weer eens moet doen, maar alleen als je zelf weer durft.
Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:07

Inge, waarom wil je persé in grote groepen rijden? Mij klinkt enerzijds het probleem vrij simpel in de oren. Ontwijk voorlopig die grote groepen, en ga gewoon lekker in je uppie of met twee personen rijden. Geniet van dit eenvoudige rijden en neem kleine langzame stappen in het leven Ook dan bereik jij je doel, accepteer dat het zo gaat, en zo moet voor jou, omdat het de juiste manier voor jou is

Ik kan je angst niet begrijpen omdat ik niet weet hoe het is in die mate dat jij het hebt. Ik weet wel dat het gewoon zo is, en je moet er gewoon rustig overheen raken, want paardrijden doe je tenslotte nog altijd voor de lol meid

Komt best wel goed

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:51

Ik wil niet persé in een grote groep rijden.
Ik heb nog steeds privéles en wist tot 5 minuten voor mij les niet beter dan dat ik alleen zou rijden.
Die andere mensen hadden les van een ander, maar wel in dezelfde bak.
Helaas heb ik zelf geen paard meer dus kan niet vaker rijden dan die ene keer per week dat ik les heb.
De rustige momenten opzoeken gaat dus ook niet, ik moet het doen met het tijdstip dat ik de week ervoor afgesproken heb.

De afgelopen week heb ik eens goed na gedacht over alles.
Over het algemeen gezien gaat het steeds beter.
De laatste keer was een uitzondering en kwam puur doordat die andere mensen ineens erbij kwamen en langs alle kanten langs kwamen.
Ik denk dat iedereen het wel eens heeft dat het een keer totaal niet gaat zoals je zou willen.
Ik ga dus gewoon verder met lessen want het gaat eigenlijk hardstikke goed.
Wel ga ik morgen vragen of ze rekening willen houden met mijn angst en geen grote groepen meer bij mij willen laten rijden.
Hooguit 1 persoon die zijn/haar paard goed onder controle heeft en dat dan rustig opbouwen.
Ik zal er toch een keer doorheen moeten en zonder andere mensen in de bak gaat het gewoon super en ben ik geen moment meer bang.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:03

heeeel diep ademen ook goeddoor je buik en probeer te ontspannen.
helpt bij mij!
en denk gewoon aan de volte ofzo!!!

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:10

Ja ik ken het, heb het ook gehad. Ik was vooral bang als ik alleen reed. (de gedachte dat het paard de hele bak door kan race) Nou ben ik er laatst weer afgevallen en ga volgende week weer beginnen met rijden. Maar straks durf ik niet meer. Nou krijg ik voor de zekerheid 3 angstlessen en daarna ga ik het zelf weer proberen.
Maar mischien moet je het niet overhaasten. Eerst nog een paar keer in je eentje, dan met een andere paard erbij, 2, 3,4, etc.