Moedwillig vervelend?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Easter_Image

Moedwillig vervelend?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:51

Goedendag Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik weet niet of dit onderwerp al eens is aangestipt. Als dat het geval is dan wil ik graag verwezen worden naar het juiste onderdeel.

Ik heb echter wel wat berichten gelezen en mij is het volgende opgevallen. Soms wordt in die berichten gesteld dat een paard nooit moedwillig vervelend is. Daarmee wordt bedoeld dat het paard nooit erop uit is om jou als ruiter te ergeren. Impliciet wordt gezegd dat als het paard niet luistert of gewoon de clown uithangt, dat het dan aan de ruiter ligt en niet aan het paard. En dat een paard een dier is dat niet kan manipuleren.

Nu heb ik de volgende casus:
Mijn paardje is heel lief op stal, heeft nooit geslagen of gebeten en is echt een engel. Met rijden is dat echter anders. Ik heb hem al 11 jaar, heb hem gekregen toen hij 4 was en ik 14. Ik was hem niet de baas met als gevolg dat ik iedere week eraf viel. Nu vele lessen later gaat het heel goed met rijden en loopt hij eigenlijk nooit meer met me weg. We springen veel en rijden dressuuroefeningen, hij heeft een goede aanleuning en loopt lekker ontspannen en vrolijk.

Nu heb ik een verzorgstertje van 14 en hij gaat bij haar weer precies hetzelfde gedrag vertonen als destijds bij mij: achteruit de sloot in lopen, met vier benen tegelijk bokken, wegstormen als er een brommer aankomt, plastic zakjes, zelfs fietsers zijn voor hem dan een reden om volledig uit zijn dak te gaan. Terwijl hij dan een half uur later bij mij weer volledig goed luistert. Met andere woorden: hij weet precies met wie hij te maken heeft en is zo uitgekookt dat hij weet hoe ver hij bij een bepaalde ruiter kan gaan om haar eraf te gooien of huilend mee naar huis te nemen. Op deze manier heb ik nu al 6 verzorgsters versleten die allemaal nog nooit zo'n "rotbeest" (in hun woorden) hebben meegemaakt.

Nu begrijp ik dat als je bovenstaande leest dat je dan denkt: "ja het ligt dus aan de onervarenheid van die verzorgsters". In redelijke mate is dat denk ik ook wel zo, maar toch is hij volgens mij wel degelijk een manipuleerder.

Zoals gisteren: door regen een plas op het asfalt. Onder de plas is alsfalt donkerder. Heenweg, meneer loopt er gewoon overheen, zonder problemen. Terugweg: ineens 'durft' hij niet meer. Ik rijd zonder zweep of sporen dus met wat beendruk vraag ik hem er gewoon over heen te lopen. lukt niet. dan maar wat meer druk. lukt niet. tikje met de teugels. lukt niet.
Dan maar de NH manier, dus ieder stapje vooruit belonen met vrijheid en ieder stapje achteruit begrenzen. lukt tot op zekere hoogte maar bij de eerste echte stap op het donkere asfalt draait meneer een rondje. Tsja wat doe je dan. dan maar door de berm er langs. wie heeft er dan 'verloren'?: IK dus.

Mijn probleem is dus: Ik weet gewoon dat hij er NIET bang van is. Hij loopt altijd door plassen en over donker asfalt. Maar dan toch is er een dag (gisteren) dan stagneert hij totaal en WIL er gewoon niet overheen. En doet dan of hij er bang van is, maar staat wel volledig rustig (russtand)er bij te kijken.
Dan denk ik: paard is wel degelijk manipulatief, en probeert me gewoon een oor aan te naaien net als bij mijn 14jarige verzorgstertje. Hij doet het gewoon expres en wil zelf de baas uithangen.

Hoe kom ik hier vanaf?

Alvast Bedankt!

Desiree

Re: Moedwillig vervelend?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:01

ik denk wel degelijk dat paarden wel eens geen zin hebben om iets te doen. HEt zijn altijd nog levende wezens. En de dingen die ruiters van ze vragen kunnen vervelend voor ze zijn, waardoor ze terug gaan vervelen.

Ik heb ook een paard die wel eens ergens niet langs of door wil. DAn draait hij zich om. En dan laat ik hem zo staan en zet ik hem in zijn achteruit. En dan gaat hij er toch langs of door, maar daar heeft hij dan niet zo snel erg in. Hij draait zich dan weer om maar staat dan inmiddels in de goede richting. Ik ben gewoon slimmer dan hij. Ik heb ook een merrie die echt bang is. Maar ook aan haar schrik geef ik niet toe. En als ik een half uur tijd moet nemen om ergens te gaan staan hannessen, dan moet dat maar. Wordt ze te opgefokt, laat ik haar stil staan. Maar ze weet wel dat er maar 1 optie is: vooruit. Niet terug. Het zweet breekt haar dan werkelijk uit want ze is echt bang uitgevallen, maar omdraaien zal ze niet meer doen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:09

als eerste Welkom op Bokt.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt qua; het ligt aan de ruiter bla bla bla. ik ben zelf ook iemand die meestal zegt; een paard bokt niet voor de lol om een ruiter te zieken. meestal heeft het een rede waarom dat ze bokken enz. heeft met dressuur matig rijden te maken. je wil je paard door een punt heenrijden en je paard komt daarin in protest, dan moet je niet zeggen wat een rot paard. nee het paard vindt het gewoon moeilijk en wil er onderuit komen dmv bokken, harder lopen enz.

je hebt natuurlijk ook paarden zoals die van jou. DOMINANT.
denk ik.

hij neemt je zeker in de maling betreffende het niet over donker asvalt willen lopen (hij heeft het de heenweg wel gedaan). kan best zijn, omdat hij het van de andere kant ziet, dus toch iets anders, dat hij daar wel een beetje bang voor is. je moet wel consequent blijven. jij wil er overheen, dus dan ga je ook. probeer eens met een ander paard mee te gaan.

wat betreft je verzorgster. is er geen mogelijkheid voor les?
op deze manier leren ze elkaar aanvoelen en kennen.

Succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:13

Ik heb een paard gehad dat bij de vorige ruiter duidelijk liet merken dat zij de baas was. Maar wel omdat hij dat toeliet, daar het een onervaren ruiter was en angstig werd.
Bij mij heeft ze een keer getest of ze om kon keren waar zij wilde. Dat liet ik niet toe, ik draaide door en dreef haar voorwaarts. Sindsdien nooit meer problemen.
Jouw paard weet inderdaad dat jij leider bent en probeert in hoeverre nieuwe ruiters leiders zijn. Als ze dat niet zijn, neemt het paard zelf de leiding, lijkt me logish.
Je zal mij niet horen zeggen dat een paard je nooit uitprobeert, maar wel dat het te vaak geroepen wordt, dat men te vaak een oplossing zoekt in "aanpakken" terwijl het paard misschien wel wat probeert te zeggen.
Het voorbeeld van heenweg en terugweg hetzelfde passeren en anders reageren... ik heb een pony gehad die blind was aan 1 oog en dus op de heen of terugweg anders reageerde omdat ze het dan ineens anders zag. Ook kan een veranderde zonstand (dus schaduw of schittering) een rol spelen, of geuren of geluiden waar wij geen erg in hebben.
Trouwens, de manier van voorwaarts (in de goede richting) belonen achterwaarts bestraffen (in de foute richting) is helemaal niet NH maar algemeen, zo hoort alles te gaan in de omgang en met rijden van paarden in welke methode dan ook!!!
Paarden raken ook wel eens in gevecht met de ruiter om het gevecht. Paard gaf een bokje. Jij geeft een tik omdat hij bokt, hij bokt opnieuw omdat je slaat. Noem het een "ruzie" dat heb je in alle realties wel eens, dus ook in een mens/dier realtie.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:33

Ja, maar dat noem ik niet mannipuleren omdat ze het in een kudde ook gaan doen als er nieuwlingen zijn. Dan gaan ze toch testen wie de baas is en wie niet? Als ze eenmaal weten dat ze de baas zijn doen ze het niet meer. Maar dat ligt ook weer niet aan de ruiter dat hoor je me ook niet zeggen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:49

ik denk dat het een kwestie van uitproberen en de baas worden is, hij denkt misschine, oh nieuwe ruiter, ik ga mooi mn gang?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:55

Welkom

tuurlijk proberen paarden wel de baas te worden. imo een vorm van rangorde
maar dit is altijd een ruiterfout, uiteindelijk aangeleerd gedrag.
Zodra je er een andere ruiter opzet, is het ff proberen, ow sjips, bij deze lukt het niet en het is over

Maar ook een uitting van pijn.
Spieren die nog niet sterk genoeg zijn, of nog niet genoeg zijn opgewarmd voor die dag. Of de ruiter die tegenstrijdige hulpen geeft.
Allemaal signalen waarmee een paard laat zien dat er iets is.
Wat , is uitvogelen aan de ruiter
maar iig altijd reactie uit instinct

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:01

Ik weet zeker dat een paard het allemaal prima door heeft! Ik heb het er helemaal mee eens!

Neem nou mijn merrie, ze is echt een typisch geval van een merrie! Wat ze bijvoorbeeld niet wilt is van de ene kant af gelongeerd worden, de ene doet ze wel. Maar als je de andere kant probeert komt ze lief op je aflopen. En als je er dan een tik geeft gaat ze heel trots staan stijgeren. Ben zoon blik in haar ogen van waarom word je nou boos? terwijl ik wel degelijk weet dat ze precies weet wat ze moet doen! Want ik gooi haar ook los in dezelfde bak, dan draait ze wel gewoon. Zo weet ik er nog wel een paar, net voor de clip waar ze moet stil gaan staan alsof ze bangig is! Jahoor, voor een muur waar ze elke dag aan vast staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:05

tuurlijk hebben ze dingen door, ze zij niet gek

dat als ze bijvoorbeeld recht overeind gaat staan dat ze die minder prettige kant niet in hoeft.
En dat is niet trots steigeren, nee dominant steigeren en dat betekend direct een tik tegen haar buik, is ze helemaal belatafeld.
en hup rechtsom.
ow ja, natuurlijk zal ze daarop protesteren, vast nog wel wat erger als die keer steigeren

als jij nooit de afwas hoeft te doen als je moppert, maar je moeder is het vandaag echt beu en je moet het toch doen, zul je ook niet direct ja en amen knikken

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:17

Mijn verzorgpaard weet dat ie sterker is als ik er niet op zit en probeert mij dan dus uit, dus het tegenovergestelde van jij hebt! Het is een groot paard 1.75m en een sterk paard en dus goed ondeugend! Altijd eventjes happen of dreigen met een achterbeen, oren in de nek als ik het zadel erop leg enz. Heb inmiddels wel door dat straffen echt niet helpt, want hij vindt negatieve aandacht ook leuk en negeer het dan maar gewoon. Onder het zadel ben ik hem nu de baas en flikt ie dus ook echt niets. Ik weet ook zeker dat het niet aan mij ligt, want mijn eigen paardje en pony zijn heel lief in de omgang. Groetjes Brennie

Easter_Image

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 19:16

Dank jullie wel voor alle berichten,

Volgens mij heeft hij geen pijnen of andere fysieke dingen die deze problemen zouden kunnen veroorzaken. I.i.g checkups met veearts en paardenfysio zijn altijd prima. En verder in buitenritten of in de bak geeft hij ook nooit aan iets te mankeren.

Zoals sommigen het aangaven, denk ik dat het vooral een dominantie probleem is.. Eigenwijze ponies, zoals mijn Connemara kunnen er wat van. Dus toch denk ik dat hij (net als dat meisje met die haflinger verderop in het forum) gewoon graag doet waar hij zin in heeft. En het is dan inderdaad aan mij in hoeverre ik dat toelaat. Maar ik baalde gisteren zo van die donkere streep asfalt waar hij niet overheen wilde... Dan denk ik dus echt: "doe je het nou expres of niet.." Zoiets van: "dat stadium hebben we nou toch wel gepasseerd..." niet dus.. houdt het ook wel leuk..

In ieder geval bedankt en tot ziens op het forum.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:59

Het gedrag van je paard is altijd een reactie op het gedrag van de ruiter, of een reactie op pijn.

Als een paard de ene keer niet en de andere keer wel langs een boom, plas enz wil, houdt dat in dat hij jou niet volledig als zijn leider heeft geaccepteerd. En dat heeft tot gevolg dat hij zichzelf als leider beschouwd en DUS ook zelf bepaald wat hij wel en niet wil doen. Dat doet hij niet om te pesten, dat doet hij niet om vervelend te zijn, maar omdat dat zijn natuurlijke reactie is. Dat is voor hem logisch: jij bent niet mijn leider dus ik hoef ook niet te luisteren.

En ook als je die positie wel hebt zal hij van tijd tot tijd nog wel eens proberen of hij misschien toch niet die positie over kan nemen.

En dat het zover komt wordt veroorzaakt door de ruiter. Die is niet ervaren/handig/kundig/consequente genoeg om de leiderspositie over te nemen. En bij het ene paard zal dat vele malen gemakkelijker zijn dan bij de ander.

Die van mij is niet dominant. Ik hoef dan ook niet heel veel te doen om die leiderspositie in te nemen. Zet mij bij een groot dominant paard en die zal dwars over mij heen lopen. Simpelweg omdat ik niet kundig genoeg ben om dat op te lossen. En dat is nog steeds mijn fout. Datzelfde geldt voor het rijden.

Edit: wat natuurlijk ook altijd nog meespeelt is of je paard jou wel begrijpt en of hij het gevraagde wel uit kan voeren. Met name onder het rijden is dat een probleem. Vaak zie je dat een paard de oefening best wel uit wil voeren, maar door een verwarrende of onjuiste hulp doet het paard het toch niet. Of je ziet dat een ruiter iets vraagt wat simpelweg niet uit is te voeren voor dat paard (bv wijken met de achterhand 2 meter voor de voorhand).

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:13

HERKENBAAR!!!!!

Ik heb ook zo'n duvel! Die heeft het idd precies door wie die op zn rug heeft, en hoever die kan gaan! Heb laatst een half uur gedaan om over een banketstaaf hindernisje te komen, ze vertikte het om eroverheen te gaan. Ging letterlijk op rust staan voor de hindernis :S Net zolang doorgegaan tot ze de hindernis nam uiteraard, daarna meteen gestopt toen ze dat daadwerkelijk deed!
Maar ik denk dat het puur een kwestie is van uitproberen, niet zozeer het vervelend zijn om vervelend te zijn. Maar puur vervelend gedrag vertonen om te kijken waar de ruiter de grens legt! En in het geval van een nieywe bijrijdster, komen de oude geintjes wel eens terug ja! Omdat die nu weer bij de bijridjster probeert, wil die het bij jou ook ff checken denk ik, of die het kabn maken. Dat maak ik nu ook mee, met mijn nieuwe bijrijdster!
Maar het ligt nooit alleen aan de ruiter of alleen aan het paard, is vaak een reactie op een reactie veel succes:p

p.s achteraf of net na zo'n dwars moment moet ik vaak toch wel eens bij mezelf lachen hoor Helpt weer om het een beetje te relativeren :p zoveel eigenwijsheid :p

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:21

runningkawa, Dat bedoel ik.. Trost, dominant.. Wat is het verschil.. Dat bedoel ik nou juist, ze weet precies dat als ze naast mij gaat staan stijgeren ik bang ben dat ze op me knalt.. Daarom doet ze het juist! En dan heb je helemaal gelijk met tik in de buik etc. Maar ik denk dan toch.. Jaa, daar is ze me net iets te slim voor, straks land ze precies op mijn rug.. Nou dat heb ik er niet voor over.. En voor de rest luisterd ze naar alles wat ik zeg..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:22

Ze zou het eigenlijk nooit doen denk ik, want ze is niet gemeen... Maar toch..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:29

Nee, ik denk niet dat dat bestaat!! Ik ga ervan uit dat bij vervelend gedrag de ruiter iets verkeerd doet. DAt kan zichtbaar zijn maar ook zichtbaar. De fout ligt voor 99% bij de ruiter

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:40

Dit is allemaal erg herkenbaar. Ik rij ook zo eentje die de ene keer vreselijk braaf is in het bos en dan de volgende keer ineens schrikt van alles dat los en vast zit. Dingen waar ze dus normaalgesproken helemaal niet naar kijkt. Vreselijk frustrerend. Op het moment heeft ze weer zo'n fase en ik ben hard aan het werk om er doorheen te komen. Het is een uitgekookte tante.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:48

Aqua8horse schreef:
Nee, ik denk niet dat dat bestaat!! Ik ga ervan uit dat bij vervelend gedrag de ruiter iets verkeerd doet. DAt kan zichtbaar zijn maar ook zichtbaar. De fout ligt voor 99% bij de ruiter

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is veel gemakkelijker om het paard de schuld te geven en te straffen dan even kritisch naar jezelf te kijken. Ook bij de ts ligt de schuld bij de ruiter. Het paard misschien dominant, dus is het de taak aan de ruiter om de dominantste te zijn. Ben je zelf ook maar wat onzeker of twijfel je, dan kun je dus niet met dit paard omgaan.

En een paard leert natuurlijk ook. Als hij weet dat bij andere mensen niet hoeft te werken, denk hij dat dat normaal is. Dus ook het verleden heeft er veel mee te maken.

Ik vind dus echt dat je altijd naar jezelf moet kijken; wat doe ik fout, heeft het paard pijn of heeft hij iets meegemaakt..

Lientje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:12

Ik denk ook dat er in zulke gevallen een probleem is met de dominantie. Je paard heeft jou nog niet volledig geaccepteerd als de alfamerrie. Probeer het anders eens met wat freestyle-oefeningen van Emiel Voest. Goed om je paard weer even te laten weten wie ook al weer de leiding heeft en het slimst is van jullie twee. Deze oefeningen ook door je verzorgster laten doen met hem!! Succes ermee.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:50

Dit is wel erg overdreven zeg, sorry dat ik het zo zeg. Pauline luisterd uitstekend naar mij. Alleen met dat longeren zit ze gewoon dominant te doen. Omdat ze gewoon weg weet dat ik niets kan doen als ze naast me staat te stijgeren, Hallo ik vind veiligheid belangrijker dan dat enige longeren wat ze niet doet. Maar nu kan ik mijn paard dus weg doen omdat ik haar leider niet ben.. ofzo? Dit kun je toch niet zomaar zeggen. Pauline begint toch gewoon zelf met dominant doen? Het is niet mijn houding.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:06

sommige paarden zijn vanzichzelf dominant. Is inderdaad aan jou om er iets aan te doen (jij wil toch dat je paard longeert, heeftie zelf niet om gevraagt, dus ik vind dat je er dan zelf ook voor moet zorgen dat het goed verloopt) maar daarom hoef je hem niet meteen te verkopen hoor

Maar het kan ook best dat je verkeerde hulpen geeft met longeren, dat gebeurt namelijk heel vaak (tuurlijk, geen geldige reden te zijn om te gaan steigeren, maar je moet toch een oplossing vinden.. )

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:23

Iedereen hier blijft maar zeggen dat het aan de ruiter ligt, maar dit hoeft echt niet het geval te zijn hoor! Zoals ik hier al eerder vertelde is mijn verzorgpaard ook heel dominant en probeert hij mij uit als ik niet op hem zit, als ik hem rij is er niets aan de hand, maar bijvoorbeeld met opzadelen of poetsen, probeert hij steeds een stapje verder te gaan. En ik heb een eigen paard en pony en heb in het verleden ook andere paarden gereden, maar met hen had ik dit probleem niet, dus kan ook echt aan het paard liggen hoor! Ik heb geleerd dat straffen toch niet helpt, maar negeren des te beter en het goede gedrag belonen, en je moet gewoon weten hoe je met hem om moet gaan, dus als je onder zijn hoofd doorloopt, zijn halster vasthouden, anders bijt ie je in de nek en zo heb ik nog veel meer trucjes geleerd om hem te slim af te zijn. Groetjes Brennie

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:51

Nou, ik denk wel dat het aan de ruiter ligt. Natuurlijk is het ene paard dominanter dan het andere en zal meer proberen om de leiding te krijgen. Maar het is aan jezelf om daarop te reageren! Bij het ene paard zal je daarom inderdaad meer moeten doen om zijn gedrag fatsoenlijk te houden. Blijf je maar lief en aardig doen tegen dat dominantere paard omdat dat bij een ander paard ook altijd zo goed ging, ja dan kan je na een tijdje problemen verwachten. Dat komt dan inderdaad door verschil in karakter, maar je bent zelf verantwoordelijk voor je reacties daarop.

Dus als dat paard doorheeft dat ze de leiding kan nemen tijdens het longeren door te steigeren en zo onder het werk kan uitkomen omdat ze dan de baas is, dan ligt dat wat mij betreft wel aan de ruiter. Die is immers niet snel of slim genoeg om dat steigeren te voorkomen. Ze zegt zelf al dat ze dan bang is dat het paard haar raakt, dat is best begrijpelijk. Maar het paard weet nu dat er niks vervelends gebeurt als ze gaat steigeren. Ze hoeft niet verder en dat is een voordeel voor haar. Zodra ze door zou hebben dat het geen voordeel meer oplevert zal ze het niet meer doen, maar dan moet je wel even doorpakken.

Even wat tips dan: let er bij het longeren goed op dat je "achter" haar blijft. Als je rechtsom wilt, stuur haar met je rechterhand weg, geef als het ware de richting aan zodat je niet terugwerkt en een opening biedt: die kant op dame! Blijf steeds schuin achter de achterhand lopen, zodat je haar een beetje "opjaagt" (beetje gebruik maken van vluchtinstinct), met je rechterhand vang je haar een beetje op als ze rechtuit of linksaf wil, zo houd je haar dan op de volte. Zodra ze wil gaan stilstaan of bijdraaien: tik met de zweep, vlot op haar toelopen, gebruik maken van je stem, kabaal maken, zodat ze naar voren gaat, maakt niet uit waar naartoe, ze moet van je weglopen! En dan weer opvangen. Heel snel reageren! Als ze stilstaat ben je te laat, liever wat te veel dan te laat zijn. Dus, continue een beetje achter haar aan blijven lopen, blijf schuin achter het binnenachterbeen en desnoods ga je de hele bak door, maar ze moet wegwezen als jij eraan komt! (Dit is ook een stukje paarden gedrag, de leider in een groep jaagt degene die "niet braaf" is ook continue van zich af tot dat paard zich onderdanig toont)

Vaak ben je ook met longeren aan de ene kant wat handiger dan de andere en sta je wat anders. Ik heb met rechtsom altijd wat meer moeite, dan heb ik de neiging teveel voor het paard te komen.

Laat je niet overbluffen, jij bent de baas. Een paard doet dit niet om specifiek jou te pesten, wel volgen ze gewoon hun instinct.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:53

Dat was dus een reactie op Krips, dacht even dat zij het topic gestart was...

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:37

Jemig, als je paard je zomaar in je nek bijt (of wat dan ook) zijn de dominantie verhoudingen erg scheef. Je paard heeft dus geen respect voor jou, omdat jij niet de leider bent. Dus dan ligt het weer aan de ruiter..