Wie kan mij en mijn merrie helpen !!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Wie kan mij en mijn merrie helpen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 23:29

Ik heb een 6 jarige volbloed arabier.
Heel mijn leven droomde ik al van een arabier en nu heb ik er eentje en nu twijfel ik eraan of ik haar weg moet doen. Of ze niet teveel van het goede was voor mij.

Ik rij al bijna 14 jaar en was nooit bang op een paard. En nu mijn eigen merrie en het is een ramp.

Ze wordt erg boos met rijden als het moeilijk word bv. galop en soms in draf. Nou ja echt moeilijk
Ze drukt haar neus is haar borst en is moeilijk voorwaards te rijden.
Oren in de nek en ogen vol vuur, echt een duiveltje }> .

Alleen al als ik het zie wordt ik bang.

Ik rij wel door maar mijn zus moet echt aandringen. Het liefste zou ik afstappen en lekker met haar knuffelen of longeren. Maar ik wil endruance met haar rijden. Ik heb 23 september mijn eerste wedstrijd en moet nu toch echt wel (eigenlijk allang) beginnen met trainen.

Het is ook nog erger geworden omdat ze op hol is geslagen in het bos van een "eng" reemonster. Kan gebeuren en dat is ook niet echt het probleem, maar het zijn allemaal kleine dingetjes waarvan ik bang wordt.

Wat kan je daar nou aan doen?

Wil haar echt niet verkopen want ze is zo mooi en echt een schat. Is er iemand die mij kan helpen en tips kan geven? ik ben ten einde raad

bolletje

Re: Wie kan mij en mijn merrie helpen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:31

Ga eens een paar lessen natural horsemanship volgens , krijg je en vertrouwen/leiderschap en een betere band mee terug

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 23:41

Ze gaat binnenkort een tijdje naar mensen die aan natural horsemanship doen, omdat ze niet van de trailer af wil. Ik hoop dan dat het beter wordt en anders denk ik inderdaad een curcus volgen. Heeft dat ook effect op de problemen met rijden dan?

Hebben de paarden tandarts er al bij gehad en als daar dus problemen mee waren was het nu dus opgelost.

Bedankt voor je reactie

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:41

Heeft ze het alleen als er iemand op zit? en met longeren niet?
Misschien iets met het zadel of.....

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:14

Stuur eens een PB naar Tender. Zij heeft veel ervaring met arabieren en kan je hier vast goed mee helpen.
Ze woont in Coevorden, dus niet gek ver uit de buurt.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:16

wat doe jij dan voor oefening als ze zich boos maakt? En heb jij al vaker volbloed arabieren gereden?
Ik zou persoonlijk nog zeker geen wedstrijd in de planning zetten als ik mijn paard nog niet volledig onder controle heb.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 08:21

Als ze tijdens de galop bv boos wordt ga ik veel wendingen rijden. Veel voltes en dat soort dingen. Toen ik jonger was heb ik wel eens volbloeden gereden en dat pittige karakter vond ik toen alleen maar leuk. Denk dat het ook een beetje de leeftijd is dat ik wat banger wordt. Als kind zijnde kan je alles en durf je alles. Je maakt je niet druk dat er wat kan gebeuren. Nu doe ik dat dus wel.

Met longeren is er niks aan de hand. Ze vind dat leuk en galop gaat dan ook prima. Met buitenrijden is er ook niks aan de hand, behalve dan dat ze wat schrikkerig is, maar dat heeft met haar leeftijd te maken, dus dat komt wel goed.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:22

Ik denk ook niet dat je je al voor een wedstrijd moet opgeven als je nog niet met trainen bent begonnen en je nog niet goed voelt bij je paard.

Maar je weet natuurlijk hoe ik erover denk. Ik heb al eerder een topic geopend over dit paard. Lees die ook maar is door, staan leuke en goede tips op. Vraag me het adres maar even. Kan hem zo niet vinden.

Morgen middag gaan we weer ff rijden. gaat vast goed.

Doei XXX

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:21

je paard loopt dus achter de teugel.
niet actief vanuit het achterbeen en los in je hand.
doordat zij dit doet heb je niets te vertellen.

probeer haar actief te rijden met een ontspannen en meeverende hand. niets meer en/of minder. veel overgangen en tempo wisselingen. (kan ook in stap en aan de longeerlijn) door deze opefeningen maak je je paard sterker op het achterbeen, sneller op het achterbeen en fijner aan je hulpen. als je dit voorelkaar hebt, dan krijg je contact met de mond. je paard gaat naar de hand toelopen. als je dit hebt, dan heb je een stuur.

bang zijn voor je eigen paard! ik kan er over meepraten.
ik heb zelf een KWP merrie van 1.72 (pittige tante)
zij deed ook van die maffe dingen en mijn zus en ik hebben vaak genoeg bodem onderzoek verricht. heeft kantine ruit en al gekost.

wij hebben dit overwonnen door er zelf steeds op te stappen en heel heel heel veel les (nog steeds) wij hebben haar een jaar lang voor het rijden aan de longeerlijn gedaan. wij hebben meede dankzij vele hulp en doorzettingsvermogen nu een wereld paard waar we nu mee starten. kop op.

Probeer een goede begeleider te zoeken die jou wil helpen met het trainen en africhten van je paard, maar ook zeker zelf blijven rijden (in een les), want jij moet er toch mee verder.

succes

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:54

Als je haar eerst lang longeert dan heeft ze mss de puf niet meer om zo bozig te worden, en als je dan laat merken dat je de baas bent.. En als ze zo rot doet ga dan niet alleen maar voltes rijden, ook natuurlijk maar laat ook goied merken dat ze iets fout doet.. Bijvoorbeeld met je stem, en als je durft laat haar dan is goed boos worden en laat merken dat ze er niets mee berijkt.. Veel succes

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:59

Heeft ze niet ergends pijn of een keer iets vreemds meegemaakt.

Eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven want je zegt dat je bang voor haar bent. Dit voelt jouw arabiertje echt wel. Doet ze dit ook met anderen erop. Is ze voorderest met alles lief??

Natural horsemanship is inderdaad een goed idee...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:14

Lijkt er op dat ze verkramt bij het draven en galoperen. Ze gaat waarschijnlijk ook houterig bewegen. ZO niet dan denk ik toch aan de eerste plaats aan een lichamelijk probleem.

Ik geef les en train 5 arabiers volbloeden. Al deze paarden hebben een zeer verschillend karakter. Van extreem angst tot zeer dominant en link paard. Er zit veel temprament in, maar wat jij beschrijft klinkt mij meer in de oren van rug problemen of verder naar haar heup of schouder.

NH is zeker een hele goeie. Geef er niet voor niks les in. De uitwerking er van is voor veel mensen heel verbazend. Dit zowel in de omgang als tijdens het rijden en trainen.

Ik zal haar toch eerste laten nakijken liefst door een osteopaat.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:54

Maar dan zou ze toch met buitenrijden ook last hebben?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 00:13

PB is onderweg.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 14:08

Ik heb net gereden!!! Het ging voor ons doen super.
Ze heeft niet gebokt, alleen wel boos gekeken.
Mijn zus is er als eerste opgegaan.
Probeer morgen weer te rijden, ookal is de kans groot dat het dan niet zo goed gaat.
Ga echt volhouden.
Wil dat het in orde komt.
Ik hou jullie op de hoogte.

Ik ben zow blij

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:26

dat is een vooruitgang, ik denk dat je moet proberen je paardje gewoon te vertrouwen, dan gaat je paard jou ook vertrouwen.

en probeer niet bang te worden of boos te worden of ongeduldig, je moet geen emotie tonen, wnat dta voelen ze, ze hebben je gelijk door... jij moet een soort van leider zijn, en het apard moet jou vertrouwen...

maar zoals ik las gaat het al ietsje beter... dus ik zou zeggen nog veel succes en veel plezier met je paardje !!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:25

heb je een pb gestuurd

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:04

Ik heb geen antwoord, maar wel een vraag is het je eerste paard? En hoe lang heb je haar al.
Ik heb zelf een paard waar ik ook niets mee kon en stond op het punt om te verkopen, had haar nog 2 maand gegeven en zo ineens gaat er een knop om. Lag er mischien ook wel aan dat ik al mijn verwachtingen liet varen en zoiets had van we zien wel wat het wordt.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:33

Nee, this niet mijn eerste paard. Ben op mijn 10de begonnen met een shetje. Heb daarna nog 2 hafjes gehad. Teon tijdelijk mijn hobby stop gezet en mijn hafje verkocht. Toch weer begonnen en nu dus een arabier.
En rij al ongeveer 14 jaar. Ik heb haar in januari gekregen.
Ik hoop ook dat het goed komt!!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:25

Kop op meid niet opgeven hoor

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:14

Ja maar als ze nog naar de NH mensen gaat etc. kun je toch te weinig trainen voor de wedstrijd?
volhouden heh! jullie kunnen het wel!!!!

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:35

Dit is trouwens mijn lieve schat!! Wilde even trots zijn, vandaar deze foto.

Heb vandaag weer gereden en een sprongetje gemaakt.
Ging opzich wel goed.
Ze wordt nog steeds wel boos als ik aandraaf en ze bokt als ik wil galoperen, maar ben al niet zo bang meer.

We zetten door!!

Afbeelding