Hoe een shet inrijden??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Hoe een shet inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:06

hey hey

mijn ''kleine'' shetlander is groot geworden Ze is nu inmiddels 4, en ik vind het hoog tijd om haar in te rijden. Mijn vraag is: Hoe kan ik daar het best mee beginnen??

Ze is gewend aan zadel en hoofdstel, kent het longeren maar verder nog niks. maar is alweer een jaar geleden.

Aan mijn gewicht zal het niet liggen, het is een erg stevige shet van zo'n 1,10 M en ik ben zo'n 49 kg en 1,63 M ( het is trouwens niet de bedoeling dat ik er op blijf rijden, maar mijn verzorgster van mijn andere shet kan daar dan ook op gaan rijden )

Maar hoe begin je bij het begin laat maar zeggen?
ik zat te denken aan:

- eerst een keer of 3 met halster longeren en de basisbeginselen zoals de termen stap ,draf en galop onder de knie krijgen.

- dan beginnen met zadel en hoofdstel longeren.

- langzaam aan het gewicht laten wennen.

- daarna aan de longe met iemand erop stappen en een beetje draven

- ten slotte zonder de longe de stap draf en galop onder de knie krijgen.

- pas als dat onder de knie is verder uitwijken naar wijken endat soort dingen.

denken jullie dat het zo goed is?

of gaat dit te snel?

kom maar op met jullie reacties

Groetjes,

Qimm

Re: Hoe een shet inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:07

Ik zou even wat langer wachten met dressuur oefeningen omdat paarden (en natuurlijk ponies) eerst hun evenwicht moeten hervinden met een ruiter erop. Maar verder lijkt het me een prima volgorde.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:09

Verplaatst van VMR naar RT.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 08:39

Hmm,, niemand??

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:55

ik denk dat je bij het begin dat je zelf aangegeven heb moet beginnen. Ik ben wel van mening dat je het meer op gevoel moet doen, dan naar een schema. Kijk hoe hij aanvoelt, hoe hij oppakt. Als je nr1 bijv onder de knie heb, kun je bepalen wat je daarna kan doen. Soms geven paarden zelf ook aan wat ze kunnen/willen. Daar moet je ook naar luisteren

LianneJantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:57

Ik vind je rijtje aardig kloppen. Ik zou als je gaat hangen en er voor het eerst opgaat zorgen dat de persoon die je shet vast houd, haar ook kan houden, voor het geval ze gaat rennen.
Ik zou als je er voor het eerst op gaat, iemand ernaast zetten ipv aan de longe. Dan kan je shet een beetje steun zoeken bij die persoon als ze het spannend vind.
En met de echte dressuur oefeningen zou ik idd wachten. Bij het begin zorgen dat ze gewoon netjes aan het been is en rustig ontspannen in een tempo kan lopen. En je merkt aan je shet wel, wanneer je een stapje verder kan.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:05

oke,, bedankt voor de reacties, Ze moet dus eerst evenwicht zien te vinden??

- En hoe kun je dat het beste doen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:25

Nou,dat kun je niks aan doen behalve goed gaan zitten, juiste houding. Maar voor de rest moet je pony zelf zijn evenwicht gaan vinden en dat kan niemand voor haar doen