Paard luisterd slecht naar ophoudingen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Paard luisterd slecht naar ophoudingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 19:03

Hallo,

Ik heb nu sinds een paar maanden een verzorgpaard.
In het begin ging het rijden heel slecht, hij scheurde maar een end door de bak heen. Maar nu kan ik wel al lekker op hem ronddraven, en wat tempowisselingen maken in stap en draf. Stelling in stap gaat ook al heel goed, en in draf kan het nog wel wat beter, dan valt hij soms nogal naar binnen.
Nagevelijk lopen doet hij nog niet, en hij luisterd erg slecht naar de overgang stap-halt. Als ik wil halthouden, dan moet ik ongeveer een halve ronde van te voren beginnen met ophoudingen maken, enz. voordat hij eindelijk is stil staat.
De overgang galop-draf gaat ook slecht. Als ik een ophouding maak luisterd hij niet, ik moet echt een overduidelijke ophouding maken, voordat hij weer terug in draf gaat.
En als hij dan een stukje heeft gegallopeerd, dan kost het ook even wat tijd om hem weer rustig te laten draven.
Ook heeft hij de neiging om als we draven in elke hoek in galop aan te springen. En dan vooral op de linkerhand. Hij doet het nog erger als ik stelling van hem vraag. Hij probeert dus denk ik onder me uit te lopen, als het wat te moeilijk word naar zijn zin.
Het is wel al een heel stuk verbeterd, maar ik hoop dat jullie nog wat goede tips hebben.

Alvast bedankt.

Groetjes Manuela.

Agnes75

Re: Paard luisterd slecht naar ophoudingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:21

Het klinkt alsof je paardje wat ongevoelig is in zijn mond, is dat ook zo? In dat geval moet je zoveel mogelijk op je zit gaan rijden en hem goed bezig houden met figuren rijden. Als ie hard gaat draven na de galop, meteen op de volte zetten. Ook voltes rijden met buitenstelling, en voltes openen en sluiten, want zo te lezen is je paardje niet recht. Daardoor kan ie ook hard gaan rennen, omdat ie zijn evenwicht verliest.

Voor het halthouden kun je ook een soort trucje gebruiken. Ga longeren in stap en leer hem dat hij op het commando "HO!"(1x heel duidelijk) stil staat. Oefen dit heel erg vaak en beloon hem als ie het goed doet. Wel consequent zijn: "Ho" is meteen stoppen! Dan ga je rijden en probeer je hem weer op "ho" te laten halthouden. Probeer de druk op je bit zo laag mogelijk te houden als je dit doet. Probeer steeds minder je stemhulp te gebruiken en uiteraard belonen als het goed gaat. Bij mijn paard heeft dit goed gewerkt.

Als hij in elke hoek in galop gaat, dan lijkt het erop alsof je te vaak op dezelfde plek in galop bent aangesprongen. Als dit zo is, dan moet je meer afwisselen. Spring een keer op X aan in galop, of bij C. Verras je paard en houd hem bezig door veel figuren en gebroken lijnen te rijden. Succes!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:28

Agnes75 schreef:
Het klinkt alsof je paardje wat ongevoelig is in zijn mond, is dat ook zo? In dat geval moet je zoveel mogelijk op je zit gaan rijden en hem goed bezig houden met figuren rijden. Als ie hard gaat draven na de galop, meteen op de volte zetten. Ook voltes rijden met buitenstelling, en voltes openen en sluiten, want zo te lezen is je paardje niet recht. Daardoor kan ie ook hard gaan rennen, omdat ie zijn evenwicht verliest.

Voor het halthouden kun je ook een soort trucje gebruiken. Ga longeren in stap en leer hem dat hij op het commando "HO!"(1x heel duidelijk) stil staat. Oefen dit heel erg vaak en beloon hem als ie het goed doet. Wel consequent zijn: "Ho" is meteen stoppen! Dan ga je rijden en probeer je hem weer op "ho" te laten halthouden. Probeer de druk op je bit zo laag mogelijk te houden als je dit doet. Probeer steeds minder je stemhulp te gebruiken en uiteraard belonen als het goed gaat. Bij mijn paard heeft dit goed gewerkt.

Als hij in elke hoek in galop gaat, dan lijkt het erop alsof je te vaak op dezelfde plek in galop bent aangesprongen. Als dit zo is, dan moet je meer afwisselen. Spring een keer op X aan in galop, of bij C. Verras je paard en houd hem bezig door veel figuren en gebroken lijnen te rijden. Succes!

Owkeej, bedankt.
Ik ga het proberen.
En dat hij in elke hoek in galop wil aanspringen, dat deed hij al, ik spring altijd aan op een grote volte, en het is wel al minder geworden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:55

Je kunt ook een paard conditioneren op rijden zonder teugels, houd dat altijd in je achterhoofd.
als je weol teugels gebruikt, kun je bedenken of je wel duidelijk genoeg bent. als je er een half rondje over doet om halt te houden, gebruik je misschien tegenstrijdige hulpen? Bv bij achterover hangen trek je je kruis aan en dat is weer een drijvende hulp. Beloon je het paard als hij dan eindelijk stilstaat? Legt hij wel de link ophouding is halt? Doe je wel eerst een halve (om hem attent te maken) en dan een hele? Luistert hij wel naar commando´s als je ernaast loopt? Oftewel, in hoeverre is het halthouden bevestigd aan de hand?
Ik ga verder met Agnes mee.
maar er is hier veel meer aan de hand dan wat er naar buiten komt. De communicatie is gewoon niet goed.
En als je weet waar het te moeilijk wordt (je zegt dat hij bepaalde dingen doet als het hem te moeilijk wordt), vraag dat dan niet te snel, niet te vaak, en in beetjes...
En zorg dat iets bevestigd is voordat je iets anders gaat doen, niet in een keer én aan de ophoudingen werken, én aan galop aanspringen, én aan langzamer gaan na de galop etc. Zorg eerst dat stap halt-stap-halt goed is. Dan dat de draf-stap-halt en terug klopt en dan pas eens naar de galop.
Werk elke keer aan 1 doel. begin dan de volgende keer daarmee, kijk of hij het nog weet en werk dan pas aan het volgende doel. Als het er nog niet goed inzit, houd je je bij het eerste doel.
Zo werkt het voor alle paarden...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:40

Ik denk inderdaad ook dat er hier meer aan de hand is. Zorg dat de communicatie met je paard goed is, en dat hij dus inderdaad snapt wat jij van hem verlangt. Snapt ie het wel en duurt het nog 100 meter voordat ie luisterd, dan zou ik hem eens flink op de rem zetten. Zodra die stil staat teugels los en belonen, wegstappen en net zolang herhalen totdat ie op je eerste hulp stil gaat staan. En zoals hierboven gezegd, controleer of jouw hulpen de goede zijn (hoe is hij hiervoor gereden enz.?) voor dit paard en of ze niet tegenstrijdig zijn.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:31

Dat is juist het gekke, aan de hand luisterd hij prima, als ik stil sta, staat hij stil. En op buitenrit, dan heeft hij soms wel is van die kuren dat tie iets 'eng' vind, en dan gaat hij achteruit lopen als ik been geef, omdat hij er niet langs wil. En soms gaat hij dan richting sloot. Dan geef ik een ophouding met m'n zit en zeg ik hard en duidelijk "HO!" en dan staat tie stil.
Er is volgens mij nooit echt dressuurmatig mee gereden, maar meer als recreatiepaard, buitenritten enzo.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:46

Ik vind de antwoorden van Agnes75 en lusitana helemaal goed maar wilde nog 1 dingetje zeggen.Probeer je niet te veel te focussen op het halthouden en het terug komen.Probeer er gewoon rustig onder te blijven en denk altijd naar de gang waar je heen wilt {dus ben je aan het draven denk dan echt aan stap}en dan tel je 1,2,3 en voila je overgang naar stap.Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 18:08

monsera schreef:
Ik vind de antwoorden van Agnes75 en lusitana helemaal goed maar wilde nog 1 dingetje zeggen.Probeer je niet te veel te focussen op het halthouden en het terug komen.Probeer er gewoon rustig onder te blijven en denk altijd naar de gang waar je heen wilt {dus ben je aan het draven denk dan echt aan stap}en dan tel je 1,2,3 en voila je overgang naar stap.Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Oké, bedankt!

Ik heb vandaag weer gereden, ik heb een paar keer geprobeert halt te houden, maar het duurde ongeveer 1 lange zijde tot die stilstond. En ik gaf nu echt wel duidelijke hulpen.
Nog zoiets, hij heeft wel is, dat hij ineens met z'n tong uit z'n mond loopt te bungelen. Ik weet niet in hoeverre dit te maken kan hebben met zijn pollenallergie (hooikoorts)?? Want hij doet het in de binnenbak niet of nauwelijks, en in de buitenbak veel erger.
Vandaag deed hij trouwens weer even zo achterlijk, na dat ik 1 volte had gegallopeerd.. het kost dan even een ronde voordat hij weer normaal kan draven, hij begint na het galloperen dan bochten af te snijden, naar binnen te vallen, en hij wil dan opnieuw aanspringen, dan zet ik hem op een volte en maak ik me wat zwaarder, zeg maar. En stel ik hem gerust met m'n stem, en dan is het weer goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:43

Ik begin me af te vragen in hoeverre je zit invloed heeft. achteruitlopen gebeurt meestal als je te ver voorover zit, niet willen afremmen doordat je te ver achterover hangt. hoewel men er naar streeft dat een paard halthoud terwijl je je kruis aantrekt (dus voorwaartse hulp geeft), is het bij paarden die door de teugelhulp lopen(wat jouw paard doet) handing om voor het halthouden je bekken voorover te kantelen (rug hol te trekken) en ook bv na het galopperen goed rechtop te blijven en niet achterover te gaan leunen. Ga eens schrijlings op een stoel met wieljes, of beter nog een hangende plan (schommel bv) zitten en kijk waar die heen gaat als je je bekken voorover of achterover kantelt. Kijk hoe je met je zit die kun naar voren of naar achteren bewegen of de beweging kunt stoppen. Dat moet je ook zo in het zadel doen.
Als je een foto plaatst van het slechte halthouden, en of slechte terugkomen na galop, kun je zelf misschien zien wat je fout doet en anderen kunnen je oo helpen te vinden wat het is.

Enne, altijd handig om de stem erbij te gebruiken en ook belonen wanneer hij stopt of inderdaad langzamer gaat (bevestigen) anders snapt hij nooit wat de bedoeling is.

Oh, en wat je houding betreft, kleine dingetjes als (schuin) naar beneden kijken, schouders ronden, platte handen, ellebogen afsteken, kunnen al voor problemen zorgen!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:31

Lusitana schreef:
Ik begin me af te vragen in hoeverre je zit invloed heeft. achteruitlopen gebeurt meestal als je te ver voorover zit, niet willen afremmen doordat je te ver achterover hangt. hoewel men er naar streeft dat een paard halthoud terwijl je je kruis aantrekt (dus voorwaartse hulp geeft), is het bij paarden die door de teugelhulp lopen(wat jouw paard doet) handing om voor het halthouden je bekken voorover te kantelen (rug hol te trekken) en ook bv na het galopperen goed rechtop te blijven en niet achterover te gaan leunen. Ga eens schrijlings op een stoel met wieljes, of beter nog een hangende plan (schommel bv) zitten en kijk waar die heen gaat als je je bekken voorover of achterover kantelt. Kijk hoe je met je zit die kun naar voren of naar achteren bewegen of de beweging kunt stoppen. Dat moet je ook zo in het zadel doen.
Als je een foto plaatst van het slechte halthouden, en of slechte terugkomen na galop, kun je zelf misschien zien wat je fout doet en anderen kunnen je oo helpen te vinden wat het is.

Enne, altijd handig om de stem erbij te gebruiken en ook belonen wanneer hij stopt of inderdaad langzamer gaat (bevestigen) anders snapt hij nooit wat de bedoeling is.

Oh, en wat je houding betreft, kleine dingetjes als (schuin) naar beneden kijken, schouders ronden, platte handen, ellebogen afsteken, kunnen al voor problemen zorgen!

Zo had ik er nog nooit over nagedacht. Ik ga er zeker is op oefenen.
Ik zou ook graag op les willen met hem, maar het is mijn paard niet, en dan moet ik dat eerst vragen.
Ik gebruik sowieso altijd veel mijn stem, omdat ik 'vroeger' (ben 14 ) ook best veel mende, dan doe ik dat eigenlijk automatisch een beetje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:23

Da´s alvast een grote hulp! Jammer dat je geen les kunt nemen, maar je kunt in elk geval wel op een hangend plankje of een stoel met wieltjes oefenen... succes. Laat horen hoe het allemaal verder gaat. Je ziet het er zijn hier altijd mensen die mee willen denken!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:33

Lusitana schreef:
Da´s alvast een grote hulp! Jammer dat je geen les kunt nemen, maar je kunt in elk geval wel op een hangend plankje of een stoel met wieltjes oefenen... succes. Laat horen hoe het allemaal verder gaat. Je ziet het er zijn hier altijd mensen die mee willen denken!

Oké, hartstikke bedankt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:50

Nog even over die tong.....Dat is vaak een teken dat je paard zich wil onttrekken aan het bit, dus ik ben bang dat je toch ook teveel met je handen doet! Probeer het contact zo licht mogelijk te houden, ga niet trekken om hem op de volte te krijgen, maar vraag stelling met je binnenhand (kleine kneepjes geven,knijp-los-knijp-los), drijf met je binnenbeen op de singel, met je buitenbeen er achter en houd contact met je buitenteugel (je hand zo stil mogelijk houden, zonder te trekken). Doe dit altijd, ook al scheurt ie nog zo hard, doe dit rustig en beheerst, ook al duurt het dan 3 rondjes voordat je hem op de volte hebt, maar ga niet trekken.

Je zegt ook dat ie na het galopperen bochten afsnijdt, dit lijkt me toch echt ook een evenwichtskwestie.... Rijd je wel genoeg onder je buitenteugel? Daarmee bedoel ik of je je paard in de wendingen met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijdt (en je dus alleen zachtjes stelling vraagt met je binnenhand)? En zit je zelf recht? Ga wat meer op de binnenhoefslag rijden en vraag ook eens afwisselend stelling naar buiten en stelling naar binnen. Pakt ie het bit niet vast op 1 kant?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:34

Agnes75 schreef:
Nog even over die tong.....Dat is vaak een teken dat je paard zich wil onttrekken aan het bit, dus ik ben bang dat je toch ook teveel met je handen doet! Probeer het contact zo licht mogelijk te houden, ga niet trekken om hem op de volte te krijgen, maar vraag stelling met je binnenhand (kleine kneepjes geven,knijp-los-knijp-los), drijf met je binnenbeen op de singel, met je buitenbeen er achter en houd contact met je buitenteugel (je hand zo stil mogelijk houden, zonder te trekken). Doe dit altijd, ook al scheurt ie nog zo hard, doe dit rustig en beheerst, ook al duurt het dan 3 rondjes voordat je hem op de volte hebt, maar ga niet trekken.

Je zegt ook dat ie na het galopperen bochten afsnijdt, dit lijkt me toch echt ook een evenwichtskwestie.... Rijd je wel genoeg onder je buitenteugel? Daarmee bedoel ik of je je paard in de wendingen met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijdt (en je dus alleen zachtjes stelling vraagt met je binnenhand)? En zit je zelf recht? Ga wat meer op de binnenhoefslag rijden en vraag ook eens afwisselend stelling naar buiten en stelling naar binnen. Pakt ie het bit niet vast op 1 kant?

Als ik iets niet doe, dan is het trekken. Ik heb geprobeert om met een heel licht contact op de mond te rijden, maar dan gaat hij juist meer met zijn tong lopen klieren. Dus nu heb ik gewoon een goed contact met de mond, zonder te trekken. Als ik een volte maak, dan doe ik mijn binnenhand opzij, dus niet naar me toe. Als ik dan stelling vraag duw ik hem zeg maar met mijn binnenbeen wat in die stelling. (Beetje moeilijk uit te leggen ) De overgang draf-stap gaat nu ook heel goed, ik ga doorzitten, maak me zwaar, en sluit me handen, en dan gaat hij in stap. Maar het halthouden doet hij gewoon niet. Als ik wil dat hij stilstaat, dan moet ik wel trekken, anders doet hij het gewoon niet.
In de galop zal ik er is goed op letten.
Waar ik zelf ook nog aan heb zitten denken is, of er niet iets mis is met zijn gebit. Aangezien hij zijn tong wel is uit zijn mond heeft hangen onder het rijden, en hij soms best veel knoeit met zijn eten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 00:27

Knoeien met eten is zeker een teken van mogelijke scherpe randen op de kiezen, of doppen (oude melkkiezen die bovenop echte kiezen zijn blijven zitten). Ik zou maar vragen of de eigenaar geen tandarts kan laten komen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:56

Lusitana schreef:
Knoeien met eten is zeker een teken van mogelijke scherpe randen op de kiezen, of doppen (oude melkkiezen die bovenop echte kiezen zijn blijven zitten). Ik zou maar vragen of de eigenaar geen tandarts kan laten komen.

Als ik d'r zie, zal ik er wel is over beginnen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:12

Ik heb vandaag weer gereden, in de draf was hij op zich heel braaf. Het halthouden ging al iets beter, maar het duurt nog veel te lang voordat hij stilstaat.
De tip van Lusitana, dat van m'n bekken naar voren kantelen helpt wel een beetje, zeker bij het terugkomen uit de galop, dat deed hij heel netjes, en hij ging er daarna niet in draf vandoor.